Mideæg i figner??
Fra : Jan Andreasen

Dato : 15-12-04 16:58

Hej.

Jeg har fået at vide på KVL, at de hvide, små "prikker", der er i figner, er
mideæg.

Er der nogen, den kan bekræfte det? Og helst med bevis, da jeg skal
overbevise mine arbejdskollegaer.

Mvh Jan Andreasen

Fra : kvaerulant

Dato : 15-12-04 18:09

Jan Andreasen wrote:

> [...]
>mideæg.
>
>Er der nogen, den kan bekræfte det? Og helst med bevis, da jeg skal

det er da sukker og frø!

Fra : Bo Warming

Dato : 15-12-04 18:26

"Jan Andreasen" <affaldspost@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> mideæg.
>
> Er der nogen, den kan bekræfte det? Og helst med bevis, da jeg skal

Ingen er blevet syge af at spise mideæg - måske de smager bedre end fignen
selv.
Prøv.

Fra : Martin Kristensen

Dato : 16-12-04 12:39

> Ingen er blevet syge af at spise mideæg - måske de smager bedre end fignen
> selv.
> Prøv.

Mmmm, ja de er lækre - også miderne selv smager delikat, specielt dem man
finder i frisklagte hundelorte. Alle der synes det er ulækkert er værre end
nazi.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-12-04 19:25

Jan Andreasen skrev:

>Jeg har fået at vide på KVL, at de hvide, små "prikker", der er i figner, er
>mideæg.

Pjat. Det er nødder - altså fignens måde at formere sig på.

Men prøv at lade være med at sige det til dem der har bildt dig
det andet ind. Spørg dem om det også er mideæg der sidder på
jordbærrene. Hvis de ikke lugter lunten, kan du spørge om de
kerner der er i tomater, også er mideæg osv.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 20:13

> [...]
er
> mideæg.
>
> Er der nogen, den kan bekræfte det? Og helst med bevis, da jeg skal

Jeg tror det er mider og derfor bør Jan aldrig mere spise figner. Hvis han
alligevel gør det nu her hvor det snart er jul, kan han jo risikere at få en
stor feber så han synes det ville være fedt at regne ud hvor mange primtal
der er op til 30.000.

Lasse.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-12-04 01:06

"Jan Andreasen" <affaldspost@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fået at vide på KVL, at de hvide, små "prikker", der er i figner,
er
> mideæg.

Der er ingen skam i at tro på sådant og man bør aldrig undervurdere folks
intelligens og aldrig overvurdere deres viden.
At latterliggøre de godtroende er uetisk.

Fortæl at insektæg er aldrig større end insektet, og de fleste mider, fx dem
vi alle har i næsehuden, er usynlige.
Alene af størrelsesgrunde kan det, der sfæli er frø, ikke være æg.
Og hvordan skulle mide-mor kunne lægge sine æg homogent dybt inde i en
rugt - læggebrod dur til få æg, og normalt lægges æg i en klynge og
overfladisk.

Fra : Martin Kristensen

Dato : 16-12-04 12:40

"Jan Andreasen" <affaldspost@get2net.dk> wrote in message
> Hej.
>
> Jeg har fået at vide på KVL, at de hvide, små "prikker", der er i figner,
er
> mideæg.

Ja, og ris er i virkeligheden myreæg.

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 16-12-04 16:46

> Jeg har fået at vide på KVL, at de hvide, små "prikker", der er i figner,
> er mideæg.

Idéen skyldes nok, at de fleste figenarter har en ejendommelig
bestøvningsbiologi. De bestøves nemlig af små bitte galhvepse, som kravler
ind i fignerne og lægger æg i nogle specielt indrettede blomster, i hvilke
larverne danner galler. Senere klækkes de mange galhvepse inden i fignen,
hvorfra de må gnave sig ud. En sådan figen kan altså være en livlig
fornøjelse at sætte tænderne i.

Men...........de fleste dyrkede figner danner frø uden bestøvning, så der er
næppe noget at frygte .........

Hilsen Bjørli
www.vestrehus.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-12-04 16:54

Bjørli Lehrmann skrev:
> [...]
> fornøjelse at sætte tænderne i.
> Men...........de fleste dyrkede figner danner frø uden bestøvning,
> så der er næppe noget at frygte .........

Det lyder som om der er visse figner som vegetarer bør undgå.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jan Andreasen

Dato : 16-12-04 20:42

Tak til Bjørli Lehrman for et svar jeg kan bruge til noget.

Jeg kan til dig oplyse, at det var en person, der hedder Marten Sørensen,
professor på KVL, der har oplyst mig om det. Det står i en lærebog, som jeg
skal have fundet, så jeg kan bevise over for mine arbejdskollegaer, at det
er rigtigt. Vil gerne give dig besked, når jeg har fået fat i det.

Jeg kan desværre ikke takke jer andre. Magen til pjattet og inkompente
kommentarer skal man lede længe efter....

Til jeres information er et jordbær et flerfoldsfrugt, men hva'? Det tror I
desværre vel heller ikke på - ej heller ved hvad betyder?!?!

Med venlig hilsen
Jan Andreasen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-04 21:45

Som man råber i skoven får man svar. Du skrev:

>Jeg har fået at vide på KVL, at de hvide, små "prikker", der er i figner, er
>mideæg.

De små hvide prikker der er i de figner man kan købe i Danmark,
er ikke mideæg. Det er frø.

Det er muligt at der findes figner hvori der er mideæg. I så fald
er de små hvide prikker enten frø eller mideæg, men frøene
forsvinder altså ikke selv om fignerne angribes af mider.

>Til jeres information er et jordbær et flerfoldsfrugt, men hva'? Det tror I
>desværre vel heller ikke på - ej heller ved hvad betyder?!?!

Jo, det vidste jeg godt. Jeg ved også at det ikke er et bær.

Men er du sikker på at din professor har sagt at de hvide prikker
(= alle de hvide prikker) altid er mideæg i alle figner?

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-12-04 01:13

Jan Andreasen skrev:

> Jeg kan desværre ikke takke jer andre. Magen til pjattet og
> inkompente kommentarer skal man lede længe efter....

Forbered dine oplæg bedre næste gang. Og kom ikke her med
den nedladende tone. Ingen her på usenet ejer en tråd. Nogle
gange er det de pjattede svar som fremprovokerer et seriøst
ditto. Andre gange løber en tråd bare ud i sandet. Uden lidt
humoristisk sans kommer man i hvert fald ikke langt på usenet.

> Til jeres information er et jordbær et flerfoldsfrugt, men hva'?
> Det tror I desværre vel heller ikke på - ej heller ved hvad
> betyder?!?!

Hvor ved du fra at vi ikke ved at jordbær er en falsk frugt,
en slags opsvulmet blomsterbund? Det var i hvert fald hvad
jeg lærte i sin tid. Men det spørgsmål blev jo heller ikke stillet.

- og så fik du jo et enkelt seriøst svar

Glædelig jul!

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-04 20:16

> Jeg kan desværre ikke takke jer andre. Magen til pjattet og inkompente
> kommentarer skal man lede længe efter....

Man får svar som man spørger. Jeg synes du skal gå ud og slå græs.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-12-04 07:54

"Lasse N. Larsen" <affaldspostÆwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Man får svar som man spørger. Jeg synes du skal gå ud og slå græs.

Ingen har bedt om dit netikette-uundskyldelige mand-ej-bold OT-ævl om
græsslåning, så her har vi allerede eet eksempel på at fejl behøver slet
ikke være på trådstarterens side.

Selvfølgelig var trådstarten ukritisabel, men du mener altså, at da jeg
engang dumpede i teori-køreprøve var det udelukkende kørekort-myndighedernes
fejl - de fik svar som de spurgte?

Fra : Thor

Dato : 21-12-04 23:23

Hej Jan

Jeg fandt noget på nettet, der tyder på, du (og Bjørli) har ret:
http://web.odu.edu/webroot/instr/sci/plant.nsf/pages/commonfig

mvh Thor