Skal min Suhl bores eller ej???????
Fra : M Sørensen

Dato : 19-05-01 17:10

Hej

Jeg har købt en ældre haglbøsse nærmere betegnet en S/S Suhl fra 1980.
Jeg er meget i tvivl hvorvidt den skal bores op, nogle mener den sagtens
kan skyde med stålhagl og at det vil være at ødelægge bøssen hvis den bliver
boret, mens andre mener det er direkte farlig at bruge stål i den.
Jeg er nok mest tilbøjelig til at få den boret så jeg undgår evt uheld, men
ville osse være ked af at "ødelægge" bøssen.
er der nogen der har erfaringer med netop den type haglbøsse eller bare en
mening, er jeg lutter øjne

--
Med Venlig Hilsen/Digital Regards
Martin Sørensen

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 19-05-01 18:12

Hej Martin

Jeg har selv en Suhl s/s 16/70.

Du skal gå til den nærmeste bøssemager og få ham til at måle trangboringen i
løbene. Det tager under 1 min at udføre, hvis boringen er ok vil du uden
tvivl kunne skyde med stål. Jeg fik den besked af min bøssemager at hvis
trangboringen er "stor nok" vil der ikke være problemer. Stålhagl giver sig
jo ikke så meget som eks. bly, tungsten m.m.

Jaime Lauritsen

Fra : Peder Porse

Dato : 19-05-01 19:40

Hvad er boringen på den nu, fremgår af stemplerne.

En Suhl er en meget solid bøsse, skulle kunne holde.

Hvilken form for jagt skal den bruges til?

Som udgangspunkt er jeg tilhænger af åbne bøsser og kort skudafstand.

pp

--
Peder Porse Boesvej 2, Svejstrup Enge, 8660 Skanderborg
Tel. +45-86577305 mobil 21407355 ;http://home18.inet.tele.dk/porse/

Fra : Pouline

Dato : 22-05-01 14:09

Må man foreslå en prøveskydning - så kan du se hvordan stålhagl opfører sig
og placerer sig - en måling på løbene er altid relativ, kun i en skud test
kan det reelle skudbillede vise sig.
Har selv en gammel tysk haglbøsse (12/70 J.P.Saur og Sohn, Suhl fra 1941 -
det er jo noget ældre), der skyder glimrende med stålhagl - ifølge mærkerne
skulle den være 1/1 og 3/4 - altså meget lukket, men den holder et godt skud
også med stålhagl. Så har jeg altså også en lidt mere åben og kortere
haglbøsse til skovjagt (og mindre kaliber) - for tyskeren laver vist fars af
en fasan på meget korte hold med et kerneskud.
Pointen er; jeg ville prøveskyde den, for man ved hvad man har - ikke hvad
man får.
VH
Pouline

Fra : M Sørensen

Dato : 22-05-01 18:58

Jo en prøveskydning er selvfølgelig en klar fordel når skudbilledet skal
findes, men det jeg eftersøgte var om den var farlig at skyde ´mht
løbssprængninger "poser" på løbet osv det ville jo være skrækkeligt hvis
nogen kom til skade.

Fra : Pouline

Dato : 24-05-01 16:58

> [...]
> findes, men det jeg eftersøgte var om den var farlig at skyde ´mht
> løbssprængninger "poser" på løbet osv det ville jo være skrækkeligt hvis

Det ville det, men trangboringen giver ikke sprængninger efter relativt få
skud!! Det gør gravrust og andre skader i løbet, så hvis løbene ser gode ud,
skulle der ikke ske noget ved at prøveskyde!!
Få evt. een våbenkyndig (dem findes der mange af - hvis man spørger dem
selv - men find een du stoler på eller kan lide) i din lokale jagtforening
til at hjælpe dig.
God fornøjelse!
Pouline

Fra : M Sørensen

Dato : 24-05-01 21:16

Hej
Nu har jeg været på flugtskydningsbanen med den suhl og det gik egentlig
meget godt, den "sparkede" lidt mere end min O/U men det skyldes vel
trangboringen. ( kunne faktisk ramme med den )
Nu er flugtskydnings ammunition jo ikke så hårdt ladet som jagt
ammunitionen. næste skridt bliver nok at prøveskyde med den.
Tak for hjælpen )

Fra : Pouline

Dato : 26-05-01 18:48

> [...]
> meget godt, den "sparkede" lidt mere end min O/U men det skyldes vel
> trangboringen. ( kunne faktisk ramme med den )
At den sparkede var nok ikke trangboringen, men den lavere vægt. En S/S
vejer mindre end en O/U (for det meste). Derfor er der mere rekyl i den!

> Nu er flugtskydnings ammunition jo ikke så hårdt ladet som jagt
> ammunitionen. næste skridt bliver nok at prøveskyde med den.
> Tak for hjælpen )
Selv tak og god fornøjelse
Pouline