Hvilken indgang er standard?
Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 16:21

Hvad er standard af disse?

index.htm
index.html
default.htm
default.html

.... og er det en god eller dårlig ide' - eller blot spild - at have alle
4 på sin side?
--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)

Fra : JH

Dato : 15-12-04 16:39

Thore wrote:
> Hvad er standard af disse?
>
> index.htm
> index.html
> default.htm
> default.html

Jeg vil ikke kalde det for en standard, men der er forskellige
webservere der bruger forskellige sider pr. default.

Det er op til administratoren af webserveren at bestemme hvilke(n)
side(r) der skal være default.

> ... og er det en god eller dårlig ide' - eller blot spild - at have alle
> 4 på sin side?

På din side? Det er ikke noget der defineres på en side, men derimod i
din webserver - såfremt jeg har forstået dit spørgsmål korrekt...

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 16:55

On Wed, 15 Dec 2004 16:39:24 +0100, JH <spam@spam.com> wrote:

>På din side? Det er ikke noget der defineres på en side, men derimod i
>din webserver - såfremt jeg har forstået dit spørgsmål korrekt...

Forkert formuleret...:)

Jeg mente: ... alle 4 liggende på webhotellet..
Forstået på den måde, at de 4 filer er ens, og ligger ved siden af
hinanden ...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-12-04 20:55

Thore wrote:

> Jeg mente: ... alle 4 liggende på webhotellet..
> Forstået på den måde, at de 4 filer er ens, og ligger ved siden af
> hinanden ...

Spild af krudt - og god webplads. Tænk på, at hver gang du ændrer noget, er
det fire sider, der skal ændres, hvis du ikke bruger noget inlkude.

Spørg din webhost, hvad standardnavnet skal være og vælg det ene navn.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 15-12-04 16:53

Thore wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvad er standard af disse?
>
> index.htm
> index.html
> default.htm
> default.html
>
> .... og er det en god eller dårlig ide' - eller blot spild - at have alle
> 4 på sin side?
> --

Hvilken en af dem der er standarden kommer helt an på dit webhoteludbyder,
hvad han har sat skidtet op til. Men så vidt jeg husker, så kan man somregel
bruge alle 4, men der er ingen grund til at have den samme side liggende 4
gange med det samme indhold men med forskelligé navne. Men som sagt spørg
din udbyder..

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 15-12-04 19:29

Normalt bruger man nok index.html eller -.htm

Nu hvor vi snakker om dette. Hvad er forskellen mellem *.html og *.htm?
Jeg har aldrig forstået hvorfor der er 2 extentioner at vælge imellem...

Fra : Stoffer

Dato : 15-12-04 19:40

Er det ikke forholdsvis ligegyldigt hvad man vælger?? Så vidt jeg har
forstået søger serveren efter henholdsvis index.htm(l) og default.htm(l) i
en vilkårlig(??) rækkefølge.. en bestemt type startside bør være
ligegyldigt, uanset hvilken version hvad man vælger.

Fra : pepss

Dato : 15-12-04 19:45

"Sverri M Olsen" skrev
> Normalt bruger man nok index.html eller -.htm
>
> Nu hvor vi snakker om dette. Hvad er forskellen mellem *.html og *.htm?
> Jeg har aldrig forstået hvorfor der er 2 extentioner at vælge imellem...

de kan helt det samme. jeg er ikke sikker men jeg menger at ha hørt at htm
blev bruget fordi M$ en gang i tiderens morgen kun kunne forstå det hvis
filnavns endelsen var på 3 tegn

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-12-04 20:01

Sverri M Olsen skrev:

>Nu hvor vi snakker om dette. Hvad er forskellen mellem *.html og *.htm?

Et l.

>Jeg har aldrig forstået hvorfor der er 2 extentioner at vælge imellem...

Det er DOS' begrænsning på 3 bogstaver i efternavnet - videreført
i Windows 3 - der spøger. I Unixverdenen har filerne altid heddet
..html.

Det har i dag ingen praktisk betydning hvad man bruger.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-12-04 22:19

Stoffer skrev:

> Er det ikke forholdsvis ligegyldigt hvad man vælger?

Jo - dog vil jeg foreslå at man vælger et af de mest
standardiserede navne (index.html eller default.html). Man kan
risikere at et mere ualmindeligt navn bliver fjernet som
standardfil ved en opdatering af serveren.

> Så vidt jeg har forstået søger serveren efter henholdsvis
> index.htm(l) og default.htm(l) i en vilkårlig(??) rækkefølge.

Nej - rækkefølgen er ikke vilkårlig. Webserveren har en prioriteret
liste af navne der kan bruges som standardnavne. På webservere med
serversidesprog til rådighed, vil der i øvrigt være endnu flere
navne på listen. Her er en mulig prioritering på en Windows/IIS-
server:

default.aspx
default.asp
default.htm
default.html
index.htm
index.html
default.shtml

Jeg har ikke kunnet finde nogen officielle kilder til hvad
standardindstillingen er på IIS, men jeg fandt følgende side hvor
listen for en Apache-server fremgår:

<http://help.hardhathosting.com/question.php/114>

Som man kan se kan der være mange mulige startsider - og
rækkefølgen kan variere fra server til server. Derfor bør man ikke
have mere end én potentiel startside pr. mappe - altså brug ét af
de filnavne der virker som startside og ikke mere. Ellers risikerer
man at man ikke har styr på hvilken side der bliver kaldt når en
mappe kaldes direkte.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-12-04 19:38

Thore skrev:

>Hvad er standard af disse?

Det er de alle sammen. På mit webhotel er der vist 12 forskellige
filer der alle fungerer som standard.

>... og er det en god eller dårlig ide' - eller blot spild - at have alle
>4 på sin side?

Du skal kun bruge én (indgangs)fil. Den skal have et af
standardnavnene. Hvis du kan kalde hjemmesiden uden at
specificere et filnavn, virker det.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 00:19

On Wed, 15 Dec 2004 16:20:45 +0100, Thore <dinotecATmail.dk> wrote:

>index.htm

Tak til alle for svarene...

Som det har været i årevis, forbliver det som ovenstående...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen

(Erstat evt. AT med @ hvis du mailer direkte)