Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70: USB kabellængde
Fra : Claus Smith

Dato : 15-12-04 15:35

Hvor langt USB kabel skal man maks. sætte mellem sin Nikon D70 og sin PC når
man vil bruge sin PC til at gemme billederne med det samme med Nikon Capture
4.

På min gamle D1 anbefalede man ikke kabellængde længere end 5 meter, men
hvad når man bruger USB?

Claus Smith

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-12-04 15:47

"Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.Xdk> wrote in message
> [...]
når
> man vil bruge sin PC til at gemme billederne med det samme med Nikon

Jeg vil nok ikke gå over 10 meter, men du kan sagtens have 100 meter i
mellem, så bliver der dog en forsinkelse.

> På min gamle D1 anbefalede man ikke kabellængde længere end 5 meter, men
> hvad når man bruger USB?

Det er korrekt, men på grund af den højere datastrøm i firewire kabler så er
det meget modtageligt over for magnetisme. USB er mere tollerent

Simon
Forhåbentligt snart den lykkelige ejer af et D2X

Fra : Asle Bjerva

Dato : 15-12-04 16:04

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> skrev i melding

> [...]
>
> Jeg vil nok ikke gå over 10 meter, men du kan sagtens have 100 meter i
> mellem, så bliver der dog en forsinkelse.

USB standarden sier en maks kabellengde på 5 meter.
Det er ikke på grunn av motstand for strøm i kabelen, men timing problemer
som oppstår med for lange kabler.
Det *kan* gå med lengre kabler, men du vil sansynligvis oppleve ustablitet.
http://www.usb.org/developers/usbfaq/#cab1
Det er nok dette som har fått Canon og Nikon til å ta fram nettverksadapter
til sine toppmodeller.

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-12-04 17:38

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> wrote in message

> Det er korrekt, men på grund af den højere datastrøm i firewire kabler så
> er
> det meget modtageligt over for magnetisme. USB er mere tollerent

Kan du begrunde det?
-det er jo ikke nogen vanvittig høj hastighed, og jeg har ALDRIG set
problemer med FW, hvis man overholder standarderne. Hvilken form for
magnetisme? -jordstråler ??

Bo //

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-12-04 21:31

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message

> "Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> wrote in message

> Kan du begrunde det?

Nej ikke direkte, men jeg har en kammerat der er tekniknørd der snakker om
alle mulige former for magnetisme også aretmetisk magnetisme eller sådan
noget, noget med at man skal skære plastikken af sine kondensatorer i anlæg
for at få en bedre lyd og sådanne ting.
Jeg har fået fortalt at der er magnetisme i jorden, biler cykler alt muligt
rundt omkring en, og at USB kablet ikke havde så hurtig en datastrøm at det
ville betyde det store, hvorimod Firewire skulle være mere sårbart.

> -det er jo ikke nogen vanvittig høj hastighed, og jeg har ALDRIG set
> problemer med FW, hvis man overholder standarderne. Hvilken form for
> magnetisme? -jordstråler ??

Jeg har heller ikke set problemer med det, men det er selvfølgelig også kun
hvad jeg har fået fortalt, jeg ville med glæde lægge et link, men har ikke
lige noget.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-12-04 09:40

> [...]
> alle mulige former for magnetisme også aretmetisk magnetisme eller sådan
> noget, noget med at man skal skære plastikken af sine kondensatorer i

Jeg husker engang hvor jeg var ædru og blev belært om, at man kunne høre
type kabel der var på 230V indgangen til en forstærker.

Gigabit ethernet kører fint uanset jordens magnetfelt, men det kræver at man
bruger de rigtige kabler. Cat-6 kabel bruges op til 100 m. Her i huset
lægger vi det i de kabelbakker, hvor teleton og 230V ligger i forvejen, og
det virker fint.

USB og FW er specificeret til kortere længder, og overholder man
standarderne er der ikke problemer med nogen af dem.

Bo //

Fra : Ole Pedersen

Dato : 16-12-04 17:25

> [...]
> alle mulige former for magnetisme også aretmetisk magnetisme eller sådan
> noget, noget med at man skal skære plastikken af sine kondensatorer i

Tja, den slags råd burde ligge i kategorien 'overtro' i stedet for
'videnskab'......

> [...]
det
> ville betyde det store, hvorimod Firewire skulle være mere sårbart.

Med al respekt, så er den begrundelse helt ude i skoven. Det er rigtigt, at
der er magnetiske felter overalt, men det har dem, der har opfundet usb
naturligvis tænkt på. Rent teknisk løses det ved at lave datalinierne som
par, hvor man måler forskellen mellem de to ledere. Magnetfelter påvirker
begge ledere næsten ens, hvorved kommunikationen gøres næsten udafhængig af
magnetisme i omgivelserne.

Grunden til at USB og FireWire bliver ustabile ved længder over 15-20 meter
ligger i, at kommunikationen er 'synkron', d.v.s. at dataene times ud fra et
tidssignal fra pceren. Ved for store kabellængder kommer svaret fra de
tilsluttede enheder lige lovlig sent, og enhederne må sende dataene flere
gange for at få dem igennem. Derfor den nedsatte overførselshastighed.
Løsningen kan være brugen af USB-hubs. Disse hubs gentager dataene frem og
tilbage og sørger for at timingen bliver i orden.

Til sammenligning så kører f.eks. 100Mbps Ethernet asynkront, hvor timingen
er en del af datastrømmen og længderne derfor kan være meget større.

--
Ole Pedersen (svagstrømsingeniør med speciale i datakommunikation)
www.ditgalleri.dk - en verden af plakater

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-04 22:53

In article <41c04e59$0$296$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:

> [...]
>
> Jeg vil nok ikke gå over 10 meter, men du kan sagtens have 100 meter i
> mellem, så bliver der dog en forsinkelse.

Hvem bilder dig det ind ? Standarden siger 5 meter = 16.5 ft. De
100 meter kræver konvertering til IP

> Det er korrekt, men på grund af den højere datastrøm i firewire kabler så er
> det meget modtageligt over for magnetisme. USB er mere tollerent

USB er 480 Mbit/s, Firewire kun 400Mbit/s. Men i praksis er USB en
lortestandard, og noget langsommere end Firewire.

Begge kører officielt ca. 5 meter. Men begge kan forlænges med
aktive "hubs"

Fra : Simon Nielsen

Dato : 16-12-04 09:25

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

PC

> Hvem bilder dig det ind ? Standarden siger 5 meter = 16.5 ft. De
> 100 meter kræver konvertering til IP

Ja selvfølgelig, der skal noget boost imellem med RJ 45 Patch kabler. Men
altså et langt 100 meter USB kabel kan altså godt overføre data, der går
bare mange pakker tabt og det tager frygtelig lang tid.

> USB er 480 Mbit/s, Firewire kun 400Mbit/s. Men i praksis er USB en
> lortestandard, og noget langsommere end Firewire.

Det er USB 2.0 du taler om ikke?

Fra : emj

Dato : 15-12-04 16:23

On Wed, 15 Dec 2004 15:34:32 +0100, "Claus Smith"
<claussmith@mail1.stofanet.Xdk> wrote:

>På min gamle D1 anbefalede man ikke kabellængde længere end 5 meter, men
>hvad når man bruger USB?

Du kan have 15-20 m. Derefter skal du have forstærker mellem hvert
kabel, som du forlænger yderligere med. Det er meget dyrt at komme
mere end 15-20 m væk fra din PC
Hilsen emj

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-12-04 16:41

emj wrote:
> Du kan have 15-20 m. Derefter skal du have forstærker mellem hvert
> kabel, som du forlænger yderligere med. Det er meget dyrt at komme
> mere end 15-20 m væk fra din PC

Kan man ikke blot sætte en USB-hub imellem ?

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-12-04 17:15

> Kan man ikke blot sætte en USB-hub imellem ?

En USB hub fordeler kun forbindelse, ellers skal du have en aktiv USB Hub
med strømtilslutning og forstærker, men man kan få en lille ting at sætte
imellem der bruger computerens strøm til det at forstærke signalet med, men
er man over 10 meter vil man mærke det, 5 meter er nok det mest passende som
maks længde, hvis man går efter stabilitet og hurtighed.

Fra : emj

Dato : 15-12-04 22:48

On Wed, 15 Dec 2004 17:15:29 +0100, "Simon Nielsen"
<news@REMOVEsiho.dk> wrote:

> men
>er man over 10 meter vil man mærke det, 5 meter er nok det mest passende som
>maks længde, hvis man går efter stabilitet og hurtighed.

Det går fint med 15-20 m og det er uden betydning med hastighed til
fotobrug.
Hilsen emj

Fra : HKJ

Dato : 15-12-04 17:23

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> wrote in message

> Du kan have 15-20 m. Derefter skal du have forstærker mellem hvert
> kabel, som du forlænger yderligere med. Det er meget dyrt at komme
> mere end 15-20 m væk fra din PC

Der er nogle priser her:
http://www.danbit.dk/produkter/1407.phtml

op til 500 meter

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-12-04 17:36

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> Der er nogle priser her:
> http://www.danbit.dk/produkter/1407.phtml

Her kunne jeg se en fordel i at anskaffe en lille (brugt?) blærbar PC

Bo //

Fra : emj

Dato : 15-12-04 22:59

On Wed, 15 Dec 2004 17:35:55 +0100, "Bo Bjerre"

>Her kunne jeg se en fordel i at anskaffe en lille (brugt?) blærbar PC

Det er en mulighed..
Jeg har i en periode haft et C5050 til at stå og fotografere mit
udendørs fuglehus. Det kunne klares med 20 m USB+en netadapter og jeg
kunne side indendørs og styre indstillingerne på kameraet via min PC.
Det virker fint, men vejret skal være lunt, tørt og frostfrit, hvis
kameraet skal kunne fungere. Efter blot 10 min i frostvejr er der
problemer med dug og kondensvand og det er jo ikke så smart at
fotografere med dugget linse.
Hilsen emj

Fra : Jacob Ask

Dato : 16-12-04 09:03

Claus Smith wrote:
> Hvor langt USB kabel skal man maks. sætte mellem sin Nikon D70 og sin PC når
> man vil bruge sin PC til at gemme billederne med det samme med Nikon Capture
> 4.

Jeg er ikke helt sikker, men hvad med at se efter en form for
USB-network adapter, så kan du nøjes med et kort USB-kabel og så sende
resten gennem et netkabel, så kan du gå op til 50-100 meter.

/ask

PS.: Er ikke helt sikker på om en sådan findes, men mener at have set
det (ihvertfald kan der købes USB-printservere - det lugter da lidt af
fisk...)

Fra : Tommy Fer

Dato : 16-12-04 09:25

> PS.: Er ikke helt sikker på om en sådan findes, men mener at have set det
> (ihvertfald kan der købes USB-printservere - det lugter da lidt af
> fisk...)

Men den fisk du ikke til det vi snakker om her

Men JA! USB->RJ45 Cat 5->USB findes.. har arbejdet med en teleskopmast, hvor
der sad et Canon G3 i toppen, tog panorama billeder af horisonten. Der havde
jeg 35m RJ45 Cat5 kabel siddende imellem laptop og Kamera. Fungerede fint,
der skulle kun PSU på boxen i den ene ende. Ret smart

mvh Tommy Fer