musik - javaapplet - plugin forskellige br~
Fra : Tine Müller

Dato : 15-12-04 15:23

For flere år siden lavede jeg denne julehilsen
http://tine_muller.homepage.dk/julekort/ (validerer ikke) og jeg kan godt se
og høre den i Explorer 6, men har fået tilbagemelding om at nogle har
problemer med at se og høre denne side.

Jeg har så lavet en ny julehilsen http://tine_muller.homepage.dk/julekortny/
som validerer. Denne kunne jeg så godt tænke mig også virkede i andre
browsere, bl.a. Firefox (her kan man ikke se noget billed ej heller sneen
fra applet samt musik. .

Er der nogen som har nogle forslag eller er det umuligt at få denne slags
sider til at vises korrekt i disse browsere?

/Tine

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-12-04 21:21

Tine Müller wrote:

> For flere år siden lavede jeg denne julehilsen
> http://tine_muller.homepage.dk/julekort/

Den husker jeg godt. Den var faktisk sød. Dengang brugte jeg IE med
java-plugin. Nu har jeg ikke det plugin installeret, så siden fungerer ikke
længere for mig.

> [...]
> jeg så godt tænke mig også virkede i andre browsere, bl.a. Firefox
> (her kan man ikke se noget billed ej heller sneen fra applet samt

Problemet er, at du lægger en javaapplet ind. Derfor virker siden ikke, hvis
brugeren ikke har et java-plugin installeret (det har jeg heller ikke og har
ingen planer om det - af sikkerhedshensyn). din side virker af samme grund
heller ikke i min IE6.

Det ville nok være en ide, om du til næste år (det er vist for sent til i
år) får lavet det med noget serverside-scripting. Det kan du spørge om her:

news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp hvis du kan køre asp på din
server.

news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php hvis du kan køre php på din
server.

Så vil alle kunne se det uden at du behøver spekulere på, hvilken browser
folk sidder med.

Får du det op at stå med serverside-scripting, må du meget gerne lade et ord
falde om det. Jeg har lidt savnet din julekalender. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Tine Müller

Dato : 16-12-04 11:18

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
> heller ikke og har ingen planer om det - af sikkerhedshensyn). din
> side virker af samme grund heller ikke i min IE6.

Tak for dine pæne ord. Ved du hvor jeg kan læse om sikkerhed og javaapplets?
Jeg har nu afinstalleret min Firefox, fordi jeg havde problemer med at
computeren låste fast og har mistænkt denne browser samt måske min juleside
for at have forårsaget dette, da jeg havde problemer med at få installeret
plugin m.m. Hvad mener du om dette?

> [...]
> Får du det op at stå med serverside-scripting, må du meget gerne lade
> et ord falde om det. Jeg har lidt savnet din julekalender. ;)

Jeg vil sende mit indlæg i disse grupper, men jeg tvivler på, at man kan få
sneen til at dale ned over billedet, ligesom den gør med javaapplet'en, men
jeg vender tilbage hvis det lykkes.

/Tine

Fra : Michel Christensen

Dato : 16-12-04 11:37

Tine Müller wrote:
> Jeg vil sende mit indlæg i disse grupper, men jeg tvivler på, at man kan få
> sneen til at dale ned over billedet, ligesom den gør med javaapplet'en, men
> jeg vender tilbage hvis det lykkes.

Mon ikke? Uden at kende det store til hverken ASP eller PHP, så tror jeg
det, da det både kan lade sig gøre med DHTML og javascript.

--
Best regards
Michel Christensen

Fra : Andreas M.

Dato : 16-12-04 13:12

Michel Christensen wrote:
> Mon ikke? Uden at kende det store til hverken ASP eller PHP, så tror jeg
> det, da det både kan lade sig gøre med DHTML og javascript.

Men du blander tingene sammen, ASP og PHP er serverside,
DHTML/javascript, det er clientside, så i en clientside gruppe er der
nok større chance for svar.

--
Andreas M.

Fra : Michel Christensen

Dato : 16-12-04 13:33

Andreas M. wrote:

> Men du blander tingene sammen, ASP og PHP er serverside,
> DHTML/javascript, det er clientside, så i en clientside gruppe er der
> nok større chance for svar.

Hej Andreas. Nej, jeg blander det som sådan ikke sammen; min tanke er
bare, at hvis det kan gøres så simpelt som med JS så kan det klares med
det meste. At det så måske ikke lige kan lade sig gøre med sss, er for
så vidt uden for mit vidensområde, da jeg ikke ved ret meget om ASP
eller PHP.

Men jeg er helt klar på at de ting jeg nævnte er clientside og det andet
er serverside.

--
Best regards
Michel Christensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-04 22:46

Tine Müller wrote:

> Tak for dine pæne ord. Ved du hvor jeg kan læse om sikkerhed og
> javaapplets?

Jeg kan ikke henvise til kilder, der beskriver det nærmere. Men jeg ved, at
flere fravælger at installere java-plugin, fordi der vil åbne et
sikkerhedshul på størrelse med en ladeport i form af skjulte bagdøre.

Det er alt for let at programmere noget ondsindet, som bliver camoufleret
som et eller andet uskyldigt. I princippet kan dit snevejr være noget
sådant, uden at du ved det - hvis du ikke selv har programmeret det.

> [...]
> samt måske min juleside for at have forårsaget dette, da jeg havde
> problemer med at få installeret plugin m.m. Hvad mener du om dette?

Muligvis kombinationen java-plugin i FireFox og din juleside. Men uden
plugin er FireFox da en glimrende browser, som jeg selv bruger.

> Jeg vil sende mit indlæg i disse grupper, men jeg tvivler på, at man
> kan få sneen til at dale ned over billedet, ligesom den gør med
> javaapplet'en, men jeg vender tilbage hvis det lykkes.

Se, da jeg sagde serverside, tænkte jeg ikke på snevejr. Jeg havde som sagt
ikke set din side in action for nylig. Men som andre allerede har skrevet,
så spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.clientside om det.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-04 23:31

Erik Ginnerskov skrev:

>Jeg kan ikke henvise til kilder, der beskriver det nærmere. Men jeg ved, at
>flere fravælger at installere java-plugin, fordi der vil åbne et
>sikkerhedshul på størrelse med en ladeport i form af skjulte bagdøre.

Siger du at der er bagdøre i Suns Java-plugin?

Mig bekendt er Java ret sikkert på nettet fordi det afvikles i en
'kravlegård', og det er lidt indviklet at stille om på
sikkerheden (policy-filer) og kan vist kun gøres med brugerens
accept.

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 16-12-04 23:57

Bertel Lund Hansen skriblede bla følgende:

> Mig bekendt er Java ret sikkert på nettet fordi det afvikles i en
> 'kravlegård',

Normalt eksekveres java applets i en såkaldt "sandbox", som er en begrænset
sikkerhedszone. Dette skyldes, at applets generelt anses for usikre, da de
indeholder vilkårlig kode og kan være lavet af personer, som brugere som
udgangspunkt ikke bør have fuld tillid til.

Det er imidlertid muligt at omgå begrænsningerne i denne sikkerhedszone,
hvilket gør det muligt for ondsindede applets at eksekvere vilkårlig kode
undenfor sikkerhedszonen. Dette kan udnyttes til at få adgang til
filsystemet og eksekvere ondsindet kode på brugerens maskine via et
ondsindet website eller email.

Bemærk at ovenstående ikke behøver at være den endegyldige sandhed, meeeeen
jeg vælger at tro det itv når vi snakker Java applets

http://www.nvn.dk/Sikkerhed/nav2002.htm
Find selv mere

--

Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-04 00:04

jopa skrev:

>Det er imidlertid muligt at omgå begrænsningerne i denne sikkerhedszone,
>hvilket gør det muligt for ondsindede applets at eksekvere vilkårlig kode
>undenfor sikkerhedszonen.

Jag har prøvet at makke med at stille om på
sikkerhedsindstillingerne. Det er langt fra simpelt.

>http://www.nvn.dk/Sikkerhed/nav2002.htm

Jeg ville foretrække info fra en kilde der ikke lever af folks
paranoia.

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 17-12-04 00:18

Bertel Lund Hansen skriblede bla følgende:

> Jeg ville foretrække info fra en kilde der ikke lever af folks
> paranoia.

Der er jo frit valg af tro her i landet

http://shor.ter.dk/781774811
http://shor.ter.dk/526916250
http://www.stiller.com/javav.htm
http://shor.ter.dk/986498994
--

Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-04 01:00

jopa skrev:

>Der er jo frit valg af tro her i landet

>http://shor.ter.dk/781774811

Jeg bryder mig ikke om shorter-links. Jeg vil gerne vide hvor jeg
kommer hen før jeg klikker.

>http://shor.ter.dk/526916250

Citat:
Broadly speaking, applets are secure; applications may not be.
When you visit a Java-enabled website, you are downloading and
running applets. So, broadly speaking, you can't catch "Strange
Brew" in this way.

.... og det var fra endnu en kilde der lever af paranoia.

Jeg har ikke sagt at Java er sikker. Java er et fuldt
programmeringssprog med komplet kontrol over computeren præcis
som mange andre sprog. Naturligvis kan der skrives ondsindet kode
i Java.

Jeg snakker om applets som afvikles i en kravlegård.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-04 00:13

jopa skrev:

>Bemærk at ovenstående ikke behøver at være den endegyldige sandhed, meeeeen
>jeg vælger at tro det itv når vi snakker Java applets

>Find selv mere

IBM og Jyske Bank forudsætter at klienten kan afvikle
Java-appletter til nogle af deres løsninger.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-12-04 00:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> Siger du at der er bagdøre i Suns Java-plugin?

Nej, da. Jeg anser Sun Systems for et seriøst foretagende. Men man kender
principielt ikke oprindelsen på eller det fulde indhold af de applets, der
er afhængige af dette plugin. Det er der, risikoen ligger.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 16-12-04 12:02

On Wed, 15 Dec 2004 21:21:26 +0100, Erik Ginnerskov
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> Det ville nok være en ide, om du til næste år (det er vist for sent til i
> år) får lavet det med noget serverside-scripting. Det kan du spørge om
> her:

At få sne til at falde på klientsiden med serverside-scripting lyder ikke
særlig let.
Serverside kode bliver afviklet på serversiden og klienten får noget
html/css/javascript e.l., derfor kan man ikke vha. serversidekode lave
bevægelser på klienten. - men man kan selvfølgelig vha. serverside kode
sende noget javascript, som laver noget bevægelse, men det har jo ikke
noget med serverside at gøre.

Jeg ville mene, at der er mere held ved at spørge i
Det har faktisk lige været oppe, hvor dette link kom op
<url:http://search.freefind.com/find.html?id=6299074&pageid=r&mode=ALL&n=0&query=snow>

--
Ryan Kristensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-04 00:16

Bertel Lund Hansen skrev:

> Siger du at der er bagdøre i Suns Java-plugin?

Jeg undrer mig også lidt. Så vidt jeg ved er de fleste netbanker
stadig baseret på java-login.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : jopa

Dato : 17-12-04 00:25

Jens Gyldenkærne Clausen skriblede bla følgende:
> Jeg undrer mig også lidt. Så vidt jeg ved er de fleste netbanker
> stadig baseret på java-login.

Vi må gå ud fra at netop disse applets er lavet af personer vi kan stole på

Hvad kan der ellers ligge af applets på diverse hjemmesider ?
Jeg siger ikke at man behøver at være paranoid, men blot være forsigtig og
have sin specielt win xp sikkerhedsopdateret.

--

Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-04 01:07

jopa skrev:

> Vi må gå ud fra at netop disse applets er lavet af personer vi
> kan stole på

Forhåbentlig

Men min pointe er at strategien med helt at fravælge java-plugin i
browseren er problematisk hvis man gerne vil kunne benytte netbank
(hvad temmelig mange internetbrugere gør).

Jeg tror mere at de mange problemer med java skyldes den licenssag
som Microsoft fik på halsen. Jeg mener at de som følge af aftalen
med Sun ikke længere må lægge deres java ind som standard i IE -
derfor skal folk nu selv hente den.

> Jeg siger ikke at man behøver at være paranoid, men blot være
> forsigtig og have sin specielt win xp sikkerhedsopdateret.

Helt sikkert.
--
Jens Gyldenkærne Clausen