Asus Q-Fan - blæseren stopper helt ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-12-04 15:20

Hej gruppe,

Jeg er i øjeblikket ved at bygge en maskine med en AMD 64 3000+ på et Asus
K8V SE Deluxe bundkort.
Når jeg i bios aktiverer Q-Fan blæserstyring og maskinen startes op, så
starter CPU temperaturen på en 30 grader - blæseren kører 3000 omd.
Blæserhastigheden reguleres så gradvist ned, og ender med at blæseren er
slukket helt.
Temperaturen begynder så langsomt at klatre opad, og blæseren er stadigvæk
slukket...
Nu er jeg så generelt en kylling - så jeg har kun ladet den køre indtil
temperaturen er nået op på 42 grader uden at blæseren er startet igen...
Mit spørgsmål til jer er derfor: Hvor varmt kan jeg uden risiko lade
processoren arbejde ved ? - og er der nogen der ved om og hvornår bundkortet
evt. begynder at starte blæseriet op igen ?
Hvis man kan stole på at automatikken virker og blæseren starter i god tid
igen, så er det jo rart - maskinen støjer i hvert fald ikke særligt meget
med CPU blæseren stoppet

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Floffer Poffer

Dato : 17-12-04 12:15

On Wed, 15 Dec 2004 15:20:18 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>temperaturen er nået op på 42 grader uden at blæseren er startet igen...
>Mit spørgsmål til jer er derfor: Hvor varmt kan jeg uden risiko lade
Well 60°C burde ikke være et problem - CPU'erne er designet til at
kunne klare små 100°C

> og er der nogen der ved om og hvornår bundkortet
>evt. begynder at starte blæseriet op igen ?
Læs evt hvad Asus selv skriver
http://www.asus.com/products/mb/qfan.htm

>Hvis man kan stole på at automatikken virker og blæseren starter i god tid
>igen, så er det jo rart - maskinen støjer i hvert fald ikke særligt meget
>med CPU blæseren stoppet
Ja - det er vel kun et problem hvis blæseren starter og stopper
konstant med korte intervaller.