Index - startside
Fra : Henrik

Dato : 15-12-04 14:13

Hej,

Jeg er ved at lave en hjemmeside i Dreamweaver MX til et lokalt
netværk - Intranet.

Men hvordan fortæller jeg serveren at f.eks. min index.aspx skal
være startside, hvis man f.eks skriver ffb.

Jeg har sagt til dreamweaver at index.aspx, skal være "set as
homepage", men det virker ikke.

Jeg kan ikke nøjes med at skrive ffb - jeg skal skrive
ffb/index.aspx, for at få adgang til siden.

Er der en kode jeg skal sætte ind i index.aspx filen.

Henrik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-12-04 14:24

"Henrik" <mahlhnNOREPLY@ft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> netværk - Intranet.
>
> Men hvordan fortæller jeg serveren at f.eks. min index.aspx skal
> være startside, hvis man f.eks skriver ffb.

Det gør du ved indstillinger på webserveren.
Her kan angives hvilke filnavne der kan være index-filer i mapperne (i
prioriteret rækkefølge).
aspx er sikkert ikke med som default, fordi det er et (forholdsvis) nyt
format.

/Per

Fra : mahlhn

Dato : 15-12-04 14:38

> [...]
> prioriteret rækkefølge).
> aspx er sikkert ikke med som default, fordi det er et (forholdsvis) nyt

I mapperne?, hvad snakker vi om her, den mappe hjemmesiden ligger i?

Og hvordan gør man det?

Skal det gøres på serveren, ell. remoteserveren igennem Dreamweaver?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-12-04 14:53

"mahlhn" <mahlhnNOREPLY@ft.dk> skrev i en meddelelse

> I mapperne?, hvad snakker vi om her, den mappe hjemmesiden ligger i?

Hver mappe ('folder') kan have en index-fil. Det er den fil webserveren
automatisk vælger hvis der ikke er angivet en speciel fil i mappen.
Ofte sætter man generelt for alle mapper en prioriteret rækkefølge som
serveren kigger efter, feks. index.htm, index.html, default.htm,
default.html osv.
Det er sikkert i denne rækkefølge at index.aspx ikke indgår på jeres server.

> Skal det gøres på serveren, ell. remoteserveren igennem Dreamweaver?

Det skal gøres på alle de servere, hvor du vil have det til at virke
Hvis du udvikler på en server, og publicerer på en anden skal det gøres på
begge. Der er i øvrigt altid god fornuft i at begge servere (i hvert fald
tilnærmelsesvis) ligner hinanden.

Det skal gøres på serveren, og du kan ikke bruge Dreamweaver til det.
Det er opsætningen af serveren der skal pilles i, og derfor skal du ind
gennem serveropsætningsprogrammet.

/Per

Fra : mahlhn

Dato : 15-12-04 15:22

> Det skal gøres på serveren, og du kan ikke bruge Dreamweaver til det.
> Det er opsætningen af serveren der skal pilles i, og derfor skal du ind
> gennem serveropsætningsprogrammet.

Det er en windows 2000 server med IIS, skal det gøres i IIS? eller er det i
Microsoft .Net Framework?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-12-04 15:42

> Det er en windows 2000 server med IIS, skal det gøres i IIS? eller er det
> Microsoft .Net Framework?

IIS - tror jeg...

/Per

Fra : mahlhn

Dato : 15-12-04 16:12

> IIS - tror jeg...
>
>Jeg har løst det, jeg havde en default.asp, der redirectet til en anden fil...

Nu virker det.

Men, tak for hjælpen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-12-04 14:49

Henrik skrev:

> Men hvordan fortæller jeg serveren at f.eks. min index.aspx skal
> være startside, hvis man f.eks skriver ffb.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Vil du:

a) ... have at din index.aspx-side skal være den side som din
browsere starter på når den åbnes?

b) ... have at index.aspx-siden skal være standardsiden for en
mappe på webserveren (så man kan skrive http://servernavn/mappe/ i
stedet for http://servernavn/mappe/index.aspx)?

I tilfælde a, skal du bare åbne siden i en browser og så finde
browserens indstilling af startside. Her vil der være en knap hvor
man kan vælge den aktuelle side.

I tilfælde b skal du enten omdøbe filen til et navn der allerede er
defineret som en gyldig indexside (prøv med default.aspx) eller
også ind og ændre i webserverens opsætning så du kan tilføje
index.aspx som indexside.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : mahlhn

Dato : 15-12-04 15:17

> Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Vil du:
>
> a) ... have at din index.aspx-side skal være den side som din
> [...]

Det jeg vil have det er når jeg åbner min browser så kan jeg skrive
ffb

og den skal så kalde index.aspx(hvilket er min startside) - så man
slipper for at skrive ffb/index.aspx.

Min index.aspx ligger i roden wwwroot-siden.

I Dreamweaver hedder min side ffb - men serveren hedder ffbserver.
kan dette give en konflikt.

Jeg kan både kalde startsiden på ffb/index.aspx og
ffbserver/index.aspx.

Men vil gerne kalde den ved at kun skrive ffb.