TI83 lommeregner
Fra : Jan Pedersen

Dato : 15-12-04 00:20

Jeg sidder her med to lommeregnere der skal anvendes på
ingeniørhøjskolens GSK kursus i Matematik A: TI-83 og
HP-48G.
Jeg var blevet fortalt at TI-83 rent faktisk kunne anvendes
men når jeg kigger den igennem mangler jeg mange funktioner:
- Symbolsk integration og differentiation
- Løsning af liniære ligninger med flere variable (Løses normalt med en
koefficient matrix og en konstant matrix (i HP48))
- Rodsøgning i polynomier giver kun én rod :(
osv. osv.
TI-83 har flere statistiske potente funktioner, men statistik fylder jo
ikke meget i Matematik-A.
Er det mig der bare ikke kan læse manualen eller er TI-83 bare ikke
så potent ?

HP-48 kan jeg se vil kunne opfylde mine behov helt til sidste semester
på Ingeniøruddannelsen så den er der ikke problemer med....kan bare alt :)

Fra : Gismo

Dato : 15-12-04 01:08

Jan Pedersen wrote:
> [...]
>
> HP-48 kan jeg se vil kunne opfylde mine behov helt til sidste semester
> på Ingeniøruddannelsen så den er der ikke problemer med....kan bare

Kender ikke HP. ti83 har kan ikke regne symbolsk. Du skal have fat i ti89

--
Gismo

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 15-12-04 21:24

"Jan Pedersen" skrev
> [...]
> ikke meget i Matematik-A.
> Er det mig der bare ikke kan læse manualen eller er TI-83 bare ikke

Hej Jan.

Svarer GSK (gymnasiel supplerings kursus?) kurset i matematik til et
A-niveau fra gymnasiet? I så fald, at det kun er et A-niveau i matematik som
du skal have, er en TI-83 helt fin. Men hvis du skal igennem en
ingeniør-uddannelse (el. lign.), er en TI-83 ikke helt tilstrækkelig.

Jeg ved ikke om du har tænkt på det, men til f.eks. matematik A eksamen i
gymnasiet må man vist ikke engang have en lommereger med som kan regne
symbolsk. I så fald ville en HP-48G ikke måtte bruges (?).

Jeg desuden varmt anbefale en TI-89, som kan alt det en lommeregner skal
kunne.

Hvordan er prisforskellen mellem de to?

Mvh. Hans

Fra : Jan Pedersen

Dato : 16-12-04 00:40

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> symbolsk. I så fald ville en HP-48G ikke måtte bruges (?).
>
> Jeg desuden varmt anbefale en TI-89, som kan alt det en lommeregner skal

Prisforskellen eksisterer ikke da HP-48G ikke er i handlen mere....men
matematisk kan de det samme...HP-48G har bare ikke så mange fancy
menuer...man skal kende til en del tastekombinationer...

Og ja GSK matematik på ingeniørhøjskolen er Matematik-A niveauet , intet
mindre kan gøre det :)
senere fylder man så på med laplacetransformation/s-plansteori,
z-transformation, fouriertransformation mv. på ingeniørstudiet.

Hmm vi har fået at vide at alle hjælpemidler er tilladte til den skriftlige
prøve (men ikke den mundtlige). Det må i praksis sige at jeg må slæbe bøger,
noter, computer og HP-48 med ?! :)

Fra : Gismo

Dato : 16-12-04 03:12

Jan Pedersen wrote:

> Hmm vi har fået at vide at alle hjælpemidler er tilladte til den
> skriftlige prøve (men ikke den mundtlige). Det må i praksis sige at
> jeg må slæbe bøger, noter, computer og HP-48 med ?! :)

Mat A ude på DTU er HP-48, TI-89 osv lovlig til skrift eksamen. Der er vel
samme regler på ingeniørhøjskolen

--
Gismo

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 20:05

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> HP-48 kan jeg se vil kunne opfylde mine behov helt til sidste semester
> på Ingeniøruddannelsen så den er der ikke problemer med....kan bare alt :)

Jeg vil klart anbefale en HP-48, har selv en og når man først har lært at
bruge den vil man ikke undvære dens måde at regne på.

Venlig hilsen Lasse.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 16-12-04 22:35

"Lasse N. Larsen" <affaldspostÆwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Jeg vil klart anbefale en HP-48, har selv en og når man først har lært at
> bruge den vil man ikke undvære dens måde at regne på.

Nej RPN er så meget bedre.... man går ikke galt i byen med paranteser og
regnearternes hierarki!