Forskellige Guitar
Fra : MVJ

Dato : 14-12-04 23:47

Hej

Er der nogen der kan forklare forskellen på forskellige guitarer
lydmæssigt. Jeg tænker her på guitare som Telecaster, Les Paul,
Stratocaster, SG, Martin D28 Gibson J-200, Pedal Steel? Jeg er klar over
at nogle er med humbucker og andre Single Coils osv. Humbucker må vel
give en tykkere lyd og tungere lyd især med distortion/overdrive? Men
hvis du kunne forklare det meget præsicts blandt nogle af disse guitare
ville det være en stor hjem for mig. Tak på forhånd.

MVH
Vinther

Fra : AB/9000

Dato : 15-12-04 06:45

MVJ wrote:

> [...]
> hvis du kunne forklare det meget præsicts blandt nogle af disse guitare
> ville det være en stor hjem for mig. Tak på forhånd.

Og når de er i gang, kan de så passende forklare forskellen på
forskellige forstærkere: Plexie, Bassmann, AC30, Twin, Super Reverb

Just kiddin' .....

Det er noget af en opgave, du har sat Usenet på. Først og fremmest er en
given guitarlyd ikke kun betinget af guitaren, men også af fingrene, der
spiller, såvel som den forstærker (eller signalvej) lyden passerer i
gennem. Endeligt er der detaljer som strenge.

Nogle af de nævnte typer/modeller findes i utallige varianter med
forskellige træsorter i krop og hals, P-U'er osv, hvilket også spiller
ind på lyden. Endeligt er der de forskellige P-U positioner, der f.eks.
giver en klassisk Tele et stort spænd fra brigde til neck P-U.

Tele: skarp, spids, ?
Arketypisk eksponenter for telelyd kunne være: et hav af
countryguitarister (især "Bakersfield": Buck Owens, Merle Haggard),
Steve Cropper (Otis Redding, Booker T), James Burton (Ricky Nelson,
Elvis, Gram Parsons + mange flere), ??

Strat: har det karakteristiske quack (andekvak) vist nok fordi
tremolo'en æder sustain'en.
Arketypisk eksponenter for stratlyd kunne være: tidlig Mark Knopfler,
Hendrix, Stevie Ray Vaughn, The Shadows og mange flere ....

Mvh
Anders

Fra : MVJ

Dato : 15-12-04 13:18

AB/9000 wrote:

> [...]
> Arketypisk eksponenter for stratlyd kunne være: tidlig Mark Knopfler,
> Hendrix, Stevie Ray Vaughn, The Shadows og mange flere ....

Mange tak for det hurtige svar

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 15-12-04 20:16

AB/9000 skrev i meddelelsen
<41bfcf53$0$14222$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

> [...]
>countryguitarister (især "Bakersfield": Buck Owens, Merle Haggard),
>Steve Cropper (Otis Redding, Booker T), James Burton (Ricky Nelson,

Rimeligt nok, men husk også på at 'Led Zeppelin I' udelukkende er Tele på de
elektriske numre.
Mike Stern og Roy Buchanan får/fik også atypisk intense lyde fra deres
Teles.

>Strat: har det karakteristiske quack (andekvak) vist nok fordi
>tremolo'en æder sustain'en.

Meget vigtigt omkring Strat´en, at den kan indjusteres på fantastisk mange
måder, til næsten enhver spillestil. Dårlig udklingning (sustain) er ikke
noget der nødvendigvis plager enhver Strat. Den mest fleksible elektriske
guitar? Det *må* den være...

>Arketypisk eksponenter for stratlyd kunne være: tidlig Mark Knopfler,
>Hendrix, Stevie Ray Vaughn, The Shadows og mange flere ....

Jep. Hendrix er referencen.

hvm