Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
billigste TFT 17" til spil
Fra : KO

Dato : 14-12-04 19:20

Hvilken TFT 17" skærm vil i anbefale, som være den billigste, men samtidig
egnet til spil?

Er det rigtig opfattet at en 17" TFT har ca. samme synlige billige som en
19" CRT skærm?

Fra : Jan Pedersen

Dato : 14-12-04 20:31

KO wrote:
> Hvilken TFT 17" skærm vil i anbefale, som være den billigste, men samtidig
> egnet til spil?
Der "problemer" med alle TFT-skærme og spil. Tag og kig på Toms Hardware
(www.tomshardware.com) - Der er flere artikler, hvor adskellige
TFT-skærme er testet mod hinanden. Toms Hardware's reference "gamer"-tft
er en Hercules Prophet-tft-skærm. Det har hidtil været den eneste skærm,
som er istand til at kombinere hastighed på farveskift og antallet af
farver.
Flere skærme, der reklamerer med en hurtig respons-tid skifter kun på de
6 bit (istedet for som normalt på de 8 bit). De 6 bit svarer ca. til
256.000 farver istedet for 16.4 mio.

> Er det rigtig opfattet at en 17" TFT har ca. samme synlige billige som en
> 19" CRT skærm?

Det er rigtigt at det synlige areal på en tft-skærm svarer til en
væsentlig større crt-skærm. Min 19" crt (SONY G400) har et synligt areal
på 17.9" - altså større end 17". Faktisk har de fleste 19" crt'ere et
synligt areal der nærmer sig de 18" eller derover. Det vigtigste er dog
at forskellen i skærmopløsningen er kæmpestor. En tft-skærm kan slet
ikke følge med en CRT-skærm! En 17" tft er typisk på 1024x768 eller
måske 1280x1024, hvor en 19" crt typisk kører 1600x1200.

Jeg håber at mine svar har hjulpet dig.

mvh

Jan

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-12-04 22:39

> [...]
> følge med en CRT-skærm! En 17" tft er typisk på 1024x768 eller måske
> 1280x1024, hvor en 19" crt typisk kører 1600x1200.

Hej Jan

hvor en 19" crt typisk kører 1600x1200

Så skal man da vist have en lup for at se hvad der er på skærmen,
alle dem jeg kender der kører med 19" CTR kører med 1024x768.max 1280x1024
PS: du kan vist ikke lide TFT skærme ;)

Kurt

Fra : Jan Pedersen

Dato : 16-12-04 17:28

Kurt Lund wrote:

> [...]
>
> Så skal man da vist have en lup for at se hvad der er på skærmen,
> alle dem jeg kender der kører med 19" CTR kører med 1024x768.max 1280x1024

Kurt..

Fordi man kører en 19" i 1600x1200, så behøves det ikke at være småt,
det er faktisk muligt at ændre font-størrelse (standard
Windows/Unix/Linux-funktionalitet). Jeg bruger selv standard
font-størrelse, jeg ikke har problemer med at se teksten på min skærm,
men det afhænger jo af mindst to ting - ens syn og kvaliteten på
skærmen. Min skærm er knivskarp i alle kanter og mit syn fejler intet.

Jeg har intet mod TFT-skærme, men min holdning er at at for at skrue en
skrue i, så skal man ikke bruge en hammer. Det jeg mener er, at
TFT-skærme er gode til nogle ting (spil og billed-behandling er ikke
blandt disse). TFT-skærme fylder lidt, bruger mindre strøm De er
fantatisk gode til det jeg kalder standard-arbejde, for mig vil det sige
: Tekstbehandling, Regneark, programudvikling, diagram-håndtering,
projektstyring. Jeg selv er IT-konsulent, og jeg ser en masse
forskellige skærme i forbindelse med mit arbejde. Min bærbare har
selvfølgelig en tft-skærm og den er rigtig god (bare for lav opløsning
kun 1024x768).

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 15-12-04 17:37

> En 17" tft er typisk
> på 1024x768 eller måske 1280x1024, hvor en 19" crt typisk kører
> 1600x1200.

En 17" TFT kører normalt 1280x1024.
På CRT-skærme finder du først 1600x1200 som anbefalet opløsning på
gode 21"-skærme (der har synligt billede på 19,8").

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-12-04 12:15

"Jan Pedersen" <forkert_adresse@her_og_der.allevegne> wrote in message
>En 17" tft er typisk på 1024x768 eller måske 1280x1024, hvor en 19" crt
>typisk kører 1600x1200.

Pladder alle de fladskærme jeg har set med 17" 0g 19" areal kører 1280*1024
som jeg dog selv synes er mærkeligt ikke at de ikke køre i et 4/3 format...
Hvis en 17 eller 19 falsskærm kører 1024*768 er det en tumpe der har sat
opløsningen til den. flasskærme kører kun bedst i den opløsning den er lavet
til, men det er jo selvfølgelig en ulempe.
Det er først ved 20" og op at LCD kører 1600*1200 det er vist kun set på
fladskærme på bærbare pc´ere hvor skærme helt ned til 15,4" vistnok kører
1600*1200 typist IBM bærbare.

Fra : MAT

Dato : 20-12-04 01:19

> Flere skærme, der reklamerer med en hurtig respons-tid skifter kun på de 6
> bit (istedet for som normalt på de 8 bit). De 6 bit svarer ca. til 256.000
> farver istedet for 16.4 mio.

Kunne du give et eller flere link til hvor man kan se hvor mange bit nyere
TFT-skærme anvender. Er mest interesseret i Samsung og Dell.

Venligst

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 15-12-04 09:43

On Tue, 14 Dec 2004 19:19:56 +0100, "KO" <kim.mailSLETdette@c.dk>
wrote:

> [...]
>egnet til spil?
>
>Er det rigtig opfattet at en 17" TFT har ca. samme synlige billige som en

Læs Final words her:

http://www.gamepc.com/labs/print_content.asp?id=glcd17&cookie%5Ftest=1

Den siger: samsung 172x til 3330 kr
eller viewsonics vp171b til 3262 kr.

Det er svært at forlange noget godt, når det skal være billigt
samtidigt.

Så skal jeg undlade at foreslå en 19" gamer skærm, da jeg simpelthen
ikke ved, hvilken der er velegnet og har gode farver samtidigt. Der
kommer nye gode modeller hele tiden.
Måske en anden kan foreslå noget.

mvh

John

Fra : Morten Jensen

Dato : 15-12-04 21:55

Som indehaver af 3 stk. skærme i Viewsonics VP serie kan jeg kun anbefale
disse. imho bedste pris/value på markedet.

Ville du have noget billigere er en Acer 1721 et glimrende valg - den ligner
plastik - det er plastik, men billedet er ok.

MVH
Morten