Skærme
Fijala 3554
Samsung VS Sony
Fra : Kurt Lund

Dato : 14-12-04 19:15

Hej
Jeg har kik på 3 LCD skærme men kan ikke bestemme mig.

Sony SDM-HS94P Silver 19" TFT til 5335 kr. 12 ms

Samsung 19" SyncMaster 193P, Black, Pivot til 5279 kr. 20 ms

Samsung 19" SyncMaster 913N, Silver til 3999 kr. 8 ms men uden
DVI

Jeg har et ATI 9800 Pro
min nuværende skærm er en Sony G420

De skal bruges til alm Windows brug foto - film - spil
spil er eks BF 1942 - UT 2004 altså FPS spil

Håber på lidt hjælp

Mvh
Kurt

Fra : Jan Pedersen

Dato : 14-12-04 20:51

Kurt Lund wrote:
> [...]
> min nuværende skærm er en Sony G420
>
> De skal bruges til alm Windows brug foto - film - spil
> spil er eks BF 1942 - UT 2004 altså FPS spil

Desværre er ingen af ovennævnte skærme gode til hurtige FPS-spil. Sony's
skærme er desværre nogle af de dårligste - til forskel fra deres
CRT-skærme (har selv en Sony G400 CRT). Sony's TFT-skærme har altid fået
dårlig omtale i reviews, da ingen af deres skærme lever op til de tal,
de selv angiver! Kig på www.tomshardware.com så vil du se hvor dårlig
Sony's skærme er i forhold til deres egne opgivelser.

Farve gengivelse på en TFT-skærm er desværre heller ikke for god.
Faktisk vil fler tallet af grafikere (og foto behandlere) ikke bruge en
TFT-skærm, da farve-gengivelsen simpelthen ikke er god nok.

Jeg mener derfor at du skal beholde din G420, der er pt. ingen TFT-skærm
der når den til sokkeholderne!

mvh

Jan

Fra : Thomas Christensen

Dato : 14-12-04 21:52

Jan Pedersen skrev:

> [...]
> TFT-skærm, da farve-gengivelsen simpelthen ikke er god nok.
>
> Jeg mener derfor at du skal beholde din G420, der er pt. ingen TFT-skærm

Det mener jeg ikke du har helt ret i.
Der er faktisk en hel del grafikere der begynder at anvende de bedste
TFT skærme til grafisk brug.
Til spil er CRT skærmenes dage så småt da også ved at være ovre?
Jeg har i mange år anvendt CRT skærme fra mange forskellige fabrikater,
størrelser, fabrikater.
Jeg er nu gået 100% over til TFT - og jeg synes absolut det kan anbefales!
En af mine skærme er den nævnte Samsung 19" SyncMaster 193P
Den kan absolut anbefales!

mvh

Thomas

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-12-04 22:26

> [...]
> Jeg er nu gået 100% over til TFT - og jeg synes absolut det kan anbefales!
> En af mine skærme er den nævnte Samsung 19" SyncMaster 193P

Hej Thomas

Bruger du den til spil også

Mvh
Kurt

Fra : Jan Pedersen

Dato : 16-12-04 17:16

Thomas Christensen wrote:

> [...]
> Jeg er nu gået 100% over til TFT - og jeg synes absolut det kan anbefales!
> En af mine skærme er den nævnte Samsung 19" SyncMaster 193P

Thomas..

Der er ingen, jeg gentager ingen TFT-skærme, der håndterer meget mørke
farver korrekt! Prøv at lave en gråtone-skala (minimum 16 trin) og så
sammenlign en crt og en tft - her knækker filmen typisk for
tft-skærmene. Du kan gentage dette for røde farver.
For at kunne konfigurere en TFT-skærm til at vise eksempelvis de grå
toner korrekt, kræves et konfigurationsværktøj, som de færreste
hjemmebrugere har (prisen for et sådant stykke værktøj overstiger
normalt 10.000 kr. Det er dog ikke det "bedste", for når du så har
konfigureret din tft-skærm til at kunne vise grå toner nogenlunde, så er
de røde farver helt hen i skoven.

Det er bl.a. p.gr.a. ovenstående at jeg ikke mener at TFT-skærme endnu
(det kommer sandsynligvis med OLED) kan hamle op mod en CRT (selv en
billig crt-skærm klarer ovenstående test bedre end en tft-skærm).

Da Kurt har en G420 (En super-duper skærm), så vil det være noget af en
nedtur at gå over til en tft - men det er min personlige holdning.

mvh

Jan

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-12-04 22:21

> Da Kurt har en G420 (En super-duper skærm), så vil det være noget af en
> nedtur at gå over til en tft - men det er min personlige holdning.
>
> mvh
>
> Jan

Hej Jan
Og din personlige holdning har du lov til at have.

Men nu har jeg altså købt Sony SDM-HS94P
Jeg ved ikke om du trænger til briller ;), men jeg har ikke fortrudt mit
skifte fra Sony CTR til Sony TFT
min gamle G420 når ikke denne her til sokkeholderne hverken med farve -
skarphed og kontrast.
er du sikker på at de tft skærme du har set har kørt DVI og hvis det er
nogle skrammel grafikkort der trækker dem tjae.
Nu er SDM-HS94P jo også ret ny så det kan være du ikke har set den arbejde
;)

Kurt

Fra : Jan Pedersen

Dato : 17-12-04 16:28

Kurt Lund wrote:

> [...]
> nogle skrammel grafikkort der trækker dem tjae.
> Nu er SDM-HS94P jo også ret ny så det kan være du ikke har set den arbejde

Jeg er glad på dine vegne over, at du har en skærm, som du er glad for
uanset om det er en TFT eller en CRT.
Personligt har jeg endnu ikke set en eneste TFT, der har været i stand
til at løfte opgaven efter min nuværende skærm Sony G400. Det kan måske
skyldes, at jeg stiller andre krav end du (og andre for den sags skyld).

mvh

Jan

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 17-12-04 00:43

> Da Kurt har en G420 (En super-duper skærm), så vil det være noget af en
> nedtur at gå over til en tft - men det er min personlige holdning.

Jeg har også haft både en E530 og en G520, og jeg fortryder ikke et
øjeblik skiftet til en ViewSonic VP201b TFT
Det var også pga. TFT-skepsis, at jeg først havde fat i de andre.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Peter J

Dato : 17-12-04 20:36

"Jan Pedersen" <forkert_adresse@her_og_der.allevegne> skrev

> Da Kurt har en G420 (En super-duper skærm), så vil det være noget af en
> nedtur at gå over til en tft - men det er min personlige holdning.

Jeg er lodret uenig med dig - og det er ikke kun på grund af "min personlige
holdning" men "min personlige erfaring"...

Jeg havde en Sony G420 som jeg i sommer udskiftede med en Samsung Syncmaster
193P. Aldrig har jeg haft bedre skærm. Udover en markant forbedret skarphed
er også farvegengivelsen bedre - uanset hvordan jeg kalibrerede min gamle
G420, kunne jeg ikke få den til at gengive en gråtoneskala perfekt. De
allermørkeste nuancer forsvandt i en kedelig grå-sort masse. Med min nye
Syncmaster 193P viser den selv de mørkeste toner i en gråtoneskala uden
problemer (- men det er min personlige erfaring...!)

mvh
Peter

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-12-04 22:29

Hej Jan
Nu giver jeg altså ikke meget for ham tom
han laver test ligesom vinden den blæser.

men ellers tak for svaret

Kurt

Fra : Erik Jensen

Dato : 15-12-04 18:36

Du kunne også kigge lidt på denne norske side. Den har en test af Sony
skærmen.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=11947

--
Erik Jensen