Problemer med andre folks hankat
Fra : Lene Sørensen

Dato : 14-12-04 12:32

Hejsa herinde

Jeg har en hunkat på ca. 3 år. Jeg tog hende til mig da hun var 4 uger, da
hendes mor var blevet kørt ned og hun ellers bare skulle aflives. Hun hedder
Duchess.

Da jeg fik hende havde jeg en hund (der desværre er død nu) som tog sig pænt
af hende, han blev hendes mor og de to havde et helt specielt forhold.
Derfor har Duchess lært en masse af hunden og har aldrig rigtigt kunne med
andre katte.
Jeg bor i rækkehus, langt fra befærdet veje, så derfor har hun altid fået
lov til at komme ud. og efter hendes mening er kattebakken kun til
nødstilfælde.

Nu er der så en eller anden dum sort ukastereret hankat, der har fundet ud
af at vinduet er åbent her (som kattedør). Lige så snart jeg ikke er hjemme,
komme han og jager Duchess ud (hun er virkelig bange for ham), så spiser han
alt hvad han kan finde, overstrinter mine døre og gardiner og tager så
sofaen i besiddelse.

Duchess er på P-piller. Vil det hjælpe at få ende sterileseret? og hvordan
få jeg den hankat til at indse at den altså ikke bor her. ER virkelig træt
af den, fordi Duchess er så bange for den og den jager hende og faktisk tror
jeg også den parre hende selvom hun er på p-piller og altså ikke i
løbetid.(hun skriger nogle gange udenfor, når jeg så kommer ud, kommer
duchess løbene hen til mig og hankatten løber væk)

Desuden strinter den her, Det stinker virkelig og er svært at få fjernet. ER
der nogle gode råd mod det også.

Jeg ved godt jeg måske burde tage den til mig. Men altså Duchess kan ikke
finde ud af det med andre katte og kommer sikkert heller aldrig til det da
hun jo er "opfostret" af en hund. og snakker hundesprog.

Jeg har prøvet det at jeg lukkede den inde i køkkenet engang og sprøjtede
vand på den, samtidig med at den ikke kunne komme ud. Så åbende jeg døren og
sagde UDDDDDDDDD.... *GG* men den kommer troligt igen HVER gang jeg ikke er
hjemme. Synes faktisk det er synd for Duchess, og der skal altså gøres et
eller andet.

Alle gode råd er velkomne, synes det er ærgelig hvis det kommer så langt at
jeg bliver nødt til at lade Duchess aflive, da jeg synes det efterhånden er
meget synd for hende, at hun bliver jaget så meget.

God jul til alle katte og katte ejere.

Kærlig hilsen Lene og Duchess

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 14-12-04 13:09

> [...]
> alt hvad han kan finde, overstrinter mine døre og gardiner og tager så

Hej Lene,

Når du allerede har forsøgt at skræmme hankatten til at blive væk, og
den stadig kommer tilbage, så er den jo nok ikke nem at kyse.

Hvis du har mulighed for at installerede en kattelem i stedet for at
have vinduet til at stå åbent, så er det den bedste løsning, jeg lige
kan komme i tanke om (så ville tyveknægte også have lidt sværere ved at
smutte ind).

Man kan få kattelemme med magneter i. Duchess skal så bære en magnet i
et halsbånd for at kunne åbne lemmen (husk, et halsbånd med elastik, så
hun kan få det af, hvis hun sidder fast i noget). En kat uden magneten
vil ikke kunne komme ind ad lemmen. Andre katte, der bærer samme type
magnet kan dog stadig åbne lemmen, men det begrænser i hvert fald
problemet en hel del.

Man kan også købe en kattelem, hvor den tilhørende magnet er en unik
nøgle. Dvs. at andre katte med samme type magnet heller ikke kan bryde
ind.

Kattelemme med magnet er vist nok lidt dyre. Men dem uden ville ikke
afhjælpe problemet. Den uvelkomne hankat ville hurtigt finde ud af at
bruge den også.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-12-04 13:21

Hej Lene

Ser hankatten ud som om han har et hjem, er han pæn og velpasset ?? ellers
er der mulighed for at indfange ham
og lade en af katte/dyre-værns foreningerne tage sig af ham, han vil så,
hvis de skønner at han er rask og velegnet til omplacering, blive checket,
neutraliseret og
omplaceret via internat.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Lene Sørensen

Dato : 14-12-04 16:47

Hejsa Bettina Rasmussen

Desværre kan jeg ikke rigtigt bruge det med kattelem, da jeg bor i
boligforening. og dørene skal se ens ud

Hejsa Marianne Hellemose

Ja, han ser flot ud. render vist bare meget ude. Men han ser ud til at være
ejet af nogle. - Desværre - ellers havde jeg afleveret ham for lang tid
siden. Der er nemli også andre naboer der har brokket sig over at han
strinter på deres hoveddør. Har snakket med viceværterne flere gange og de
ved ikke hvem der ejer den, men er helt sikker på at han ikke er vildkat.
Han er både godt i stand (*GG* kan jeg godt forstå med det han kan fordøje
på en dag) og har flot og skinnende pels. Bare lidt underligt at folk kan
holde ud at have sådan en ukastereret hankat løbende rundt.
Har faktisk overvejet at holde ham indenspæret og sætte en annonce op i
brugsen med - kat fundet *GGG* men det hjælper jo nok alligevel ikke
noget, hvis man allerede har bestemt sig for ikke at få sin kat kastereret.
Men det kunne være jeg skulle gøre det alligevel og så se, hvis der ikke er
nogle der henvender sig, kunne jeg jo bruge dit råd. Ellers er det lidt -
øhh -- sådan bare at tage andres kat.. det kan man jo næsten ikke, ville
blive godt gal i skralden hvis det var min kat..Ikke at der er nogle chance
for det, da hun ikke går ret meget længere end til havegrænsen *S*

Jeg overvejer kraftigt at lade hende steriliserer, tror i at det vil hjælpe?
Har spurgt 2 dyrlæger, den ene siger ja, den anden nej... og vil helst ikke
udsætte hende for det hvis det ikke hjælper alligevel. hun er jo som sagt en
noget tilbageholdende kat, som er meget følsom. er lidt nervøs for at det
vil være for meget for hendes psyke.

Tak for jeres råd.

Kærlig hilsen Lene

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 14-12-04 17:14

> [...]
> ejet af nogle. - Desværre - ellers havde jeg afleveret ham for lang tid
> siden. Der er nemli også andre naboer der har brokket sig over at han

Hej Lene,

Så kan jeg godt se, at det er lidt af et problem. Det er sørme synd for
din sky mis - og helt urimeligt, at hun ikke kan have sit
hjemme-territorie i fred.

Nu ved jeg godt, at det kan være svært at begrænse Duchess' færden, når
nu hun er vant til at have sin fulde frihed. Men måske er det en
mulighed kun at lade Duchess' komme ud, når du er hjemme? På den måde
kan du da i hvert fald hjælpe hende med at jage hankatten væk, hver gang
den aflægger visit.

Så finder "brutalis" måske også ud af, at der ikke længere er åben hus
hos jer, og lader være med at komme. Så kan du efter noget tid forsøge
dig med det åbne vindue igen, når der er gået et par måneder. Jeg ved
ikke, om det kan lade sig gøre for dig, eller om det hjælper i det lange
løb. Men måske var det et forsøg værd?

Jeg tror ikke, at det afhjælper problemet at sterilisere Duchess.
Hankatten kommer jo også efter mad (og sikkert også territorie). Men jeg
synes alligevel, at det er en god idé at sterilisre hende i stedet for
at give hende P-piller. Katte tåler P-piller så dårligt.

Pas godt på din lille mis. Jeg bliver godt nok ked af det, hvis du skal
af med den, fordi nogle andre ikke kan finde ud af at neutraliseres
deres kat!

Fra : Lene Sørensen

Dato : 14-12-04 17:39

Hejsa igen.

tak for svarene.
jeg har nu bestemt mig for at Duchess må lære at blive indekat. Hun bliver
også steriliseret - har allerede snakket med dyrlægen.

Venlig hilsen Lene

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-12-04 17:34

Hej Lene

For at tage det sidste først, ja så ville jeg få hende
neutraliseret, det kan meget vel også hjælpe på hendes
tilbageholdenhed, p.piller er noget skidt.

Ang. hankatten, så siger loven at man skal holde sine dyr
på eget område, så du kunne sætte en annonce i jeres lokalavis med
beskrivelse, hvis ingen henvender sig, så
få ham indfanget, ja det er rigtigt at det er en andens kat
men når de lader ham rende fertil og overstrinte andres hjem, så har de i
mine øjne tydeligt vist deres ligegyldighed både overfor katten og overfor
andre mennesker og katten vil få det bedre efter neutralisation.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Vicky

Dato : 14-12-04 18:02

Hejsa Marianne Hellemose

Ja,, du har helt ret... Hun bliver også steriliseret. Har bare været lidt
skrøbelig med at få det gjort fordi hun har sådan et skrøbeligt sind. Det
eneste hun ikke er nervøs for er min hund.. Dem elsker hun. -Sjovt som hun
tror hun er hund.
Med hensyn til katten, så snakkede jeg med videværten igen idag.. der er
også en anden nabo der har klaget over den kat, så jeg tror de vil finde ud
af hvor den bor. Ellers vil jeg gøre som du råder mig til. at sætte en
annonce i avisen eller nede i det lokale center.

men problemet er ikke så stort mere, da jeg også har bestemt mig for at
Duchess må lære at være konstant indekat. - så bliver jeg også fri for
katteefterladenskaberne ude i haven. og kan nøjes med at tømme kattebakken.
*SS* og når hun alligevel kun tør gå til havegrænsen, så kan det jo ikke
være det helt store savn for hende.

Forresten, så ved jeg at katten ikke er vildkat.. Den lå sødt og sov ved
siden af hunden i går.. *S*, så det må altså være muligt at finde ejeren, da
det jo også må være en af dem med hund.

Men tak for rådene.

Fra : Kate

Dato : 14-12-04 20:54

"Lene Sørensen" <lpks@mail.dk> wrote in

> Jeg overvejer kraftigt at lade hende steriliserer, tror i at det
> vil hjælpe?

Om det vil hjælpe på hankatteproblemet ved jeg ikke, men hvis hun
alligevel ikke skal have killinger så ville jeg lade hende sterilisere.
For det første kan p-piller forårsage livmoderkræft, den risiko slipper
du for ved at lade Duchess sterilisere, for det andet kan p-piller
ændre kattens psyke. Jeg ved AnnK, som vi ikke har set i lang tid, har
en skov-pige som totalt ændrede sig på p-piller og blev rigtigt
aggressiv. Hun blev sit gamle rare selv da hun blev steriliseret. Bare
af den grund ville jeg sterilisere hvis det var min kat.

Ang. hankatten. Kan du ikke i en periode lade Duchess være inde og
lukke vinduet og se om hankatten glemmer at den har kunnet komme ind?
Desværre har jeg ikke nogle rigtigt brugbare råd for jeg har aldrig
selv haft problemet inde på livet.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Anette

Dato : 14-12-04 23:16

> [...]
> langt at jeg bliver nødt til at lade Duchess aflive, da jeg synes det
> efterhånden er meget synd for hende, at hun bliver jaget så meget.

Bare en tanke:
Hvis Duchess er vant til og glad for hunde- kan du så ikke låne en hund, hun
kan lide, i nogle dage?
Hvis din ubudne gæst bliver mødt af en hund, er det ikke sikkert han synes
det er ås fedt at besøge Jer mere.
Vi har kattevindue i bryggerset og havde i nogle få "hundefri" måneder bøvl
med naboens katte, som mente at vores kattes mad var bedre end deres egen -
men efter vi har fået hundehvalp, er "besøg-ivrigheden" faldet mærkbart,
også i haven - selvom hunden aldrig ville gøre kattene noget, højst
forsøge at lokke dem til at lege.
/ Anette

Fra : Lene

Dato : 15-12-04 01:10

> [...]
> men efter vi har fået hundehvalp, er "besøg-ivrigheden" faldet mærkbart,
> også i haven - selvom hunden aldrig ville gøre kattene noget, højst

Hej Anette

Jow.. men problemet er at jeg faktisk har hund... har haft den nye her et
års tid og den er allerede som den gamle.. Den elsker katte... alle andre
ville den jage ud med med samme -incl mennekser.. men katte nej da.. de skal
nusses og er rigtige gode sovedyr. *SS*
Ellers var det faktisk et rigtigt godt råd.. Tænker at jeg faktisk kender en
der har en hund der hader katte.. det kunne være jeg skulle låne hende, når
jeg ikke er hjemme. Den bor nemli lige rundt om hjørnet, så det kunne være
en let sag.
tak for det gode råd.
og rigtig god jul til jer alle

Kærlig hilsen Lene

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 17-12-04 08:20

"Lene Sørensen" <lpks@mail.dk> skrev i en meddelelse

[snip Lenes historie om den ubudne hankat]

Hej Lene.

Jeg har været lidt fraværende i gruppen de sidste uger og har først fået
læst dit indlæg nu, men jeg kender dit problem til fulde, da vi indtil for
en måneds tid siden meget ofte fik besøg af en af naboernes hankatte. Han
stressede godt nok ikke vores egne katte, men stanken af fertil hankatteurin
hang tydeligt i vores gang hele tiden, og det er irriterende nok.

Jeg har jagtet den ubudne gæst med en vandpistol rundt i huset flere gange,
og selvom han tydeligvis ikke brød sig om det, var det ikke ubehageligt nok
til, at han holdt sig væk. Jeg har også overvejet at bede hans ejere om at
få ham kastreret, men jeg bor på landet, og jeg er altså den underlige,
fordi jeg lader mine katte neutralisere, øremærke, vaccinere osv., så jeg
ved, at kattens ejere blot vil ryste på hovedet af mig. (Der er ingen tvivl
om, at de holder af ham og passer ham med god mad.)

Det, der fik katten til at blive permanent væk (7, 9, 13), var, at vi har
været nødt til at holde vores kattelem lukket for "udgående trafik" siden d.
2. november, hvor vores ene hankat kom voldsomt til skade - sandsynligvis
efter et sammenstød med en bil. Siden har vi lukket vores andre katte ud af
terrassedøren, og så har de selv fundet ind gennem kattelemmen. En aften,
hvor alle vores katte var inde, hørte jeg kattelemmen, og så skyndte
kæresten og jeg os ud i baggangen, hvor vi simpelthen overstressede den
fremmede hankat med råb og vand - begge i rigelige mængder. Katten var
rædsomt bange, for den kunne ikke komme ud af den lille gang, og vi blev ved
i mindst fem minutter, før vi lukkede døren op, så den kunne slippe af sted.
Jeg har det ikke specielt fedt med at udsætte et dyr for den slags
behandling, men jeg synes heller ikke, at jeg bare skal finde mig i stanken
af kattepis i mit eget hjem, og på denne måde har jeg i hvert fald undgået
det, som du, Lene, også har haft betænkeligheder ved: at tage et dyr fra
nogle mennesker, der formentlig vil blive kede af det.

Jeg kan forstå på dit sidste indlæg, at du har besluttet dig for at lade
Duchess sterilisere og holde hende inde, så mit råd kommer nok lidt sent,
men jeg er meget spændt på, hvordan du får damen overtalt til kun at bruge
kattebakke, når hun hidtil kun har brugt den i nødstilfælde. Sådan en hunkat
har jeg nemlig, og sidst hun skulle møde fastende hos dyrlægen, og derfor
ikke kom ud om natten, var hun edderspændt rasende om morgenen og miavede
konstant fra kl. 4.30, til jeg afleverede hende hos dyrlægen - stadig med
fyldt blære! Sådan en nervekrig ville jeg aldrig kunne vinde.

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Lene

Dato : 17-12-04 23:33

Hej Camilla Hæstrup!

ja, det kan være et problem med den kattebakke. Her er det nemli også lige
et problem om hvem der skal bestemme om hvornår hun skal ud og ind igen. Men
det er der så ikke noget at gøre ved. Hun har kun fået lov til at komme ud,
når jeg har været hjemme.
Jeg håber faktisk at det bliver lidt bedre når hun har været hos dyrlægen og
blive skåret i . Det er virkelig ikke noget jeg ser frem til.

Så har jeg brugt det gode råd med at låne en ikke kattevenlig hund. Det har
hjulpet. Katten skulle lige finde ud af at den her hund altså ikke var som
min egen. Nærmest tværtimod. Men hvergang hankatten var i haven lukkede jeg
hunden ud og nu skal jeg bare åbne døren, så er katten væk. HÅber det virker
på længere sigt også.
Derud over har jeg snakket med katteværnet. De har rådet mig til at sætte et
halsbånd på hankatten med en besked om at ejeren (hvis der er nogle, hvilke
jeg tror) skal henvende sig til mig. Hvis der så ikke i løbet af nogle uger
er nogle der har henvendt sig, må katteværnet godt tage katten få den
kastereret og vidreformidlet. Nu skal jeg så bare lige have en af de naboer
der godt kan komme til ham til at sætte det på ham. - Håber så at ejeren
henvender sig så de kan få af vide at deres kat er til gene for andre. Hvis
vi (og katten) så er heldig, bliver den måske kastereret. ja, man kan jo
altid håbe.

Camilla Hæstrup: jeg har prøvet at skrive en mail til dig. Men mailen kommer
til bage??? har fjernet FJERN. Vil jeg meget gerne høre om hvordan det går
med Trunte.

Venlig hilsen Lene og god jul til alle.