Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
A80 vs. A85
Fra : Flemming Joensson

Dato : 14-12-04 11:02

Jeg studsede lige lidt over at A80 var så meget dyrere end A85 og begyndte
at søge lidt på nettet.

Jeg er dog ikke helt sikker på at have fundet svaret på hvad det er man får
mere for pengene, men jeg jeg har lige prøvet at opsummere forskellene:

A80 A85
LCD 1.5", vendbar, 1.8" stationær
67000 pixels 118000 pixels
Zoom 3x 3x
Video 320p/3min 640p/30s, 320p/3min
CCD 1/1.8" 4MP 1/2.7" 4MP
Autofocus 9-punkt AiAF 9-punkt AiAF
Focus lock Focus lock
Manuel focus ?
Optik f/2.8-f/4.9 f/2.8-f/4.8
Programmer, Image 7 13 (inkl. 6 fra Special Scene)

Derudover har jeg ikke lige opdaget noget man burde være opmærksom på.

Kan i sige mig om A85 har manuel fokus mulighed?

Hvad er jeres mening til CCD størrelsen. Som jeg har forstået det får man
bedre kvalitet billeder jo større CCD'en er (1/1,8 = 0,5555 for A80 vs.
1/2,7 = 0,370 for A85) - er det korrekt forstået at A80 alt andet lige vil
producere bedre billeder end A85 pga. CCD størrelsen?

I tilfælde af at i har prøvet begge kameraer, vil i så mene at
billedkvaliteten for A80 er 800kr mere værd sammenlignet med kvaliteten for
A85?

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Flemming Joensson

Dato : 14-12-04 11:08

Flemming Joensson <flemming@joensson.invalid> wrote in

> Jeg er dog ikke helt sikker på at have fundet svaret på hvad det er
> man får mere for pengene, men jeg jeg har lige prøvet at opsummere
> forskellene:

Til de som læser tabellen med Outlook Express eller anden newsreader der
ikke bruger en fixed width font til at vise indlægget med, kan jeg anbefale
at kopiere teksten ind i Notepad eller hvad i nu benytter og vælge Courier
som font - så ser det godt ud igen :)

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-12-04 18:52

"Flemming Joensson" <flemming@joensson.invalid> wrote in message
> [...]
får
> mere for pengene, men jeg jeg har lige prøvet at opsummere forskellene:

Canon A80 er en udgående model. For 1 - 2 måneder siden var prisen på de
ens, dvs. knap 2000. På dette tidspunkt ville jeg vælge A80 pga. det
udklappelige display. Jeg har selv en A80 og har i nogle få situationer
fundet det udklappelige meget brugbar.

Tilsvarende var en Canon A60 (2M pixel) nede i 12 - 1300,00 men nu er den
ikke til at betale sig fra. Den koster nu mere end A80 og A85. Forstå det
hvem der kan.

/Flemming

---

Fra : Povl

Dato : 14-12-04 18:56

Flemming Joensson wrote:
> [...]
>
> I tilfælde af at i har prøvet begge kameraer, vil i så mene at
> billedkvaliteten for A80 er 800kr mere værd sammenlignet med kvaliteten for

A80 er på vej ud, det er nok derfor prisen er så høj. Efterfølgeren er
A95. Der har lige været en tråd vedr. A85 vs. A95.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 15-12-04 16:45

Povl <povl@PLOVAAGE.dk> wrote in news:cpn9ft$2pdq$1@news.cybercity.dk:

> A80 er på vej ud, det er nok derfor prisen er så høj. Efterfølgeren er
> A95. Der har lige været en tråd vedr. A85 vs. A95.

Ok, tak for hintet.

Der er dog desværre ikke noget i den tråd angående CCD størrelse, eller om
A85 har mulighed for manuel focus.

Mvh.
Flemming

Fra : Povl

Dato : 15-12-04 20:50

Flemming Joensson wrote:

> Ok, tak for hintet.
>
> Der er dog desværre ikke noget i den tråd angående CCD størrelse, eller om
> [...]

Ja, den har manuel focus:

http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=ModelTechSpecsAct&fcategoryid=145&modelid=10462

Og ja, større CCD må alt andet lige formodes at give bedre billeder.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 15-12-04 23:13

Povl <povl@PLOVAAGE.dk> wrote in news:cpq4hu$o9u$1@news.cybercity.dk:

> Ja, den har manuel focus:
>
> http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=ModelTechSpecsAct&fcate
> goryid=145&modelid=10462

Doh, hvorfor kiggede jeg ikke bare der med det samme. Jeg tog bare to
tabeller fra Steves-Digicams.com og sammenlignede, og der stod ikke noget
om manuel focus for A85 og det antog jeg var korrekt.

Tak for hjælpen. Det bliver et A85 - selvom større CCD bør give bedre
billeder har jeg meget svært ved at se nogen graverende forskel på
testbillederne taget med A80, A85 og A95. Men det er måske bare mig der
ikke har blikket for at spotte problemerne som den mindre CCD forårsager?

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Povl

Dato : 15-12-04 23:49

Flemming Joensson wrote:

> [...]
> testbillederne taget med A80, A85 og A95. Men det er måske bare mig der
> ikke har blikket for at spotte problemerne som den mindre CCD forårsager?

Jeg ville ikke bekymre mig så meget om CCD'en i sig selv. Den
væsentligste forskel på A85 og A95 er at du kan vippe displayet på
A95'eren ud så du kan bruge den ovenfra og nedenfra, og forfra for den
sags skyld.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 16-12-04 23:04

Povl <povl@PLOVAAGE.dk> wrote in news:cpqf01$16cd$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> væsentligste forskel på A85 og A95 er at du kan vippe displayet på
> A95'eren ud så du kan bruge den ovenfra og nedenfra, og forfra for den

Det er jeg opmærksom på, men nu bliver det et A85 og så må den gamle smide
de sidste penge i hvis han vil have sig et A95 :)

Du skal iøvrigt have mange tak for hjælpen.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'