Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et spørgsmål omkring billedstørrelser
Fra : Hornbech

Dato : 13-12-04 23:42

Hvordan kan det være at der er forskel på størelsesforholdet på billederne
på de fleste digital kamera'er og så den normale standard foto størrelser.

Det jeg mener, det er at når jeg tager billeder med mit digital kamera
(Canon A95) Så tager jeg f.eks. biller i størrelsen 2048x1536 pixel men
standard størelsen for foto, (i hvertfald på fotolommer) når jeg vil printe
dem ud, det er 10x15 cm

Og hvis jeg skal lave mine digital billeder om fra f.eks. 2048x1536 pixel
eller 1600x1200 pixel til billedformatet 10x15 cm. Så bliver jeg jo nød til
at skære noget af billedet fra.

Hvordan løser jeg nemmest dette problem.

Med venlig hilsen
René

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-12-04 00:08

In article <cpl5qs$10up$1@news.cybercity.dk>, Hornbech wrote:
> [...]
> standard størelsen for foto, (i hvertfald på fotolommer) når jeg vil printe

Det er fordi en computerskærm er 640x480 pixels, og det samme er
et digitalt kamera. Begge dele er så vokset lidt, men i samme forhold,
da de fleste ikke får billeder på papir hvor de gør sig bedst.

> [...]
> at skære noget af billedet fra.
>
> Hvordan løser jeg nemmest dette problem.

Du beskærer dem. JPEGCrops er en mulighed. Eller køber større
fotolommer og bruger føtex/Bilka/pixum.de og undgå hvide kanter.