Påske år 1744.?
Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-12-04 20:00

Et tilsyneladende simpelt spørgsmål: Hvornår var det påskedag i året
1744.?

Otto C. Thygesen skriver i Help-filen til programmet Dage bla. følgende
(med Bauer som kilde):

X---------------------------
Nogle protestantiske lande, bl.a. Danmark besluttede ved reformen i 1700
altid at bruge det astronomiske jævndøgn, hvilket i det 18. århundrede
ville give forskelle i påskedatoen mellem protestanter og katolikker i
årene 1724, 1744 og 1778. Denne regel blev overset i Danmark i 1724, men
brugt i 1744.
X----------------------------

Hvis man kigger sig omkring i de 'evighedskalendere' der findes rundt
omkring, så vil man også se at nogle oplyser den 5 april som påskedag i
1744, mens andre oplyser den 29 marts 1744 - og alle henviser de til
Bauers kalender.!

Faktisk synes der at være flertal for den 5 april - hvilket dog ifølge
det ovenfor citerede må være forkert (idet det bruger den 21 som
udgangspunkt for forårsjævndøgn).

Er der nogen der ligger inde med henvisninger der kan fortælle præcist
hvilken dato man officielt fejrede påske det år.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Inger Buchard

Dato : 13-12-04 21:09

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Et tilsyneladende simpelt spørgsmål: Hvornår var det påskedag i året
> 1744.?

Bauer 1868/1968 skriver:
1744 hører generelt til 15 S - der ligger påskedag på 5. april, men en
fodnote siger, at Danmark valgte 8 S; det giver påskedag 29. marts.

Inger

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 17:34

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Et tilsyneladende simpelt spørgsmål: Hvornår var det påskedag i året
> 1744.?

En tilsvarende forespørgsel var i DIS Forum Aneefterlysning i august 2002:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=5458&t=5458#reply_5458

Mvh
Steen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-12-04 19:49

"Steen Torben Jensen" <stjensen (at) post12.tele.dk> skrev Tue, 14 Dec
2004 17:34:09 +0100

>En tilsvarende forespørgsel var i DIS Forum Aneefterlysning i august 2002:
>http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=5458&t=5458#reply_5458

Tak for henvisningen. Dog skal man holde sig for øje, at det ikke er et
spørgsmål om Gregoriansk eller Juliansk kalender, hvilket ville give
valget mellem den 25 marts og den 5 april.

Det er derimod spørgsmålet om man brugte astronomisk bestemt
påskefuldmåne eller den pr. defination fastlagte, hvilket giver valget
mellem den 29 marts og den 5 april.

Men da der i den nævnte tråd nævnes 2 forekomster af 26. søndag efter
Trin. i 1744, og et tilfælde hvor palmesøndag tilsyneladende falder før
den 23 marts, tyder det på at påskedag det år faktisk har være holdt den
29 marts - altså efter astronomisk bestemt påskefuldmåne og en uge før
katolikkerne fejrede påske.

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 20-12-04 12:57

On Mon, 13 Dec 2004 19:59:37 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

snip

> [...]
>
>Er der nogen der ligger inde med henvisninger der kan fortælle præcist
>hvilken dato man officielt fejrede påske det år.?

Det kan godt være, der lidt langt ude, men dog stadig så snublende
nær..... )

Hvis man finder sig nogle kirkebøger fra den pgl. tid i forskellige
sogne, så må de vel ha' en slags "overskrift" over de aktuelle
dage...?

Subsidiært findes der måske i nogle herreder/byer tingbøger, hvor man
vil kunne se en given dato "aflyst" pga højtiden...?

Bare min femogtyveøre.... )

John

Fra : Geir Kamsvaag Bernts~

Dato : 20-12-04 14:32

Først, Bauer er ikke helt pålitelig. Bla. står Maria Bebudelsesdag som
fast 25. mars også før Struenses forordninger, hvilket ikke var
tillfelle. Denne dag ble ikke feiret senere enn lørdag før
palmesøndag, dvs. at omtrent hver 3. Maria Bebudelsesdag ble feiret
før datoen 25. mars.

Som riktig skrevet feiret Danmark og Norge (unntatt Slesvig og de
deler av monarkiet som tilhørte det Tyske rike) feiret påske 16.
april sammen med katolikkene i 1724.

For 1744 ble den astronomiske påskefeiring foreskrevet ved reskript av
14. mai 1743 (som tilbakekaller et reskript i motsatt retning av 18.
januar 1743). Påskedag 1744 var 29. mars ( i stedet for 5. april).

Kilde: Tidsregningen i Norge etter reformasjonen (Einar Jansen), Norsk
Slektshistorisk Tidsskrift X, ss.85-114.

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 31-12-04 01:15

On Mon, 20 Dec 2004 13:32:02 +0000 (UTC),
gkb@c2i-dot-net.no-spam.invalid (Geir Kamsvaag Berntsen) wrote:

snip

>Som riktig skrevet feiret Danmark og Norge (unntatt Slesvig og de
>deler av monarkiet som tilhørte det Tyske rike) feiret påske 16.
>april sammen med katolikkene i 1724.

snip

Der var altså ikke noget af monarkiet, der "tilhørte Tyskland" på den
tid. Faktisk var der intet "Tyske rige", men kun næsten hundrede år
senere et tilløb til "Tyske forbund".

At så hertugdømmerne Slesvig, Holsten, Lauenborg og Ditmarsken i vid
udstrækning fulgte en tysk skik, er noget helt andet. Det var således
Struensee, som omkring 1769 udkastede planerne for afholdelse af
Folketællinger, og Slesvig var i front. Resten af Danmark kom først
for alvor i gang med 1787.

Ligeså med en række andre tiltag. Men "tilhørte Tyske rige" køber jeg
ikke. Derfor er jeg også meget på vagt over for den slags udsagn, for
det synes som om, en løgn gentaget tilstrækkeligt mange gange, ender
med at blive opfattet som skinbarlig sandhed.

Venligst
John

Kan I tåle en lidt bittersød .... ?

Hørt i et foredrag:

"Der er ingen tvivl om at Jesus var en yderst intelligent fyr, og at
han i vid udstrækning brugte både humor, sarkasme - og ironi!

Det er formentlig derfor, amerikanerne aldrig har forstået ham!"

Fra : Geir Kamsvaag Bernts~

Dato : 31-12-04 10:30

Det tyske rike skulle stått i anførselstegn. Det beklager jeg, jeg
burde brukt et annet uttrykk uansett. Jeg er fullstendig klar over
hvordan Europa-kartet så ut på denne tiden.

Forøvrig holdt jeg meg til spørsmålet.

Fra : Michael Erichsen

Dato : 31-12-04 11:00

> [...]
> burde brukt et annet uttrykk uansett. Jeg er fullstendig klar over
> hvordan Europa-kartet så ut på denne tiden.

Som jeg husker min historielærdom eksisterede det Hellige Tysk-Romerske
Rige fra freden i Verdun 843 og indtil Napoleon opløste det i 1806.

Holsten var en del af dette rige, men ikke det hertugdømmet
Sønderjylland. Derfor var det af afgørende betydning for de holstenske
grever, at man i 1448 aftalte, at de to hertugdømmer skulle være "evigt,
udelt sammen" - selv om det ene tilhørte det dansk-norske og det andet
det tyske rige.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Morten Møller Hansen

Dato : 27-12-04 20:04

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4norr0l4a0r47qn0vj31fhsagsjo40rigg@news2.tele.dk...

> [...]
> ville give forskelle i påskedatoen mellem protestanter og katolikker i
> årene 1724, 1744 og 1778. Denne regel blev overset i Danmark i 1724, men

Og hvordan blev det så med året 1778? I følge programmet "Dage" faldt
Påskedag dette år på den 19/4.
Kan de kalender- og resolutionskyndige bekræfte denne dato?

Morten M. Hansen

Fra : Geir Kamsvaag Bernts~

Dato : 28-12-04 22:22

19. april er korrekt for påskedag 1778. Man forlot den astroniske
beregning i 1775 da man ellers ville feiret påske samtidig med jødene
i 1778. Et vedtak av keiser Josef II bestemte at påsken skulle
beregnes cyklisk og kalender ble kalt den forbedrede rikskalender,
men var i virkeligheten den gregorianske kalender til punkt og
prikke.