TI-83 lommeregner
Fra : Merete

Dato : 13-12-04 18:41

Hej

Jeg er en af de "heldige" der snart skal til eksamen, hvor man må have
lommeregner med. Der er et krav om at lommeregnerens hukommelse skal være
tom ved prøvens start
Og nu til mit spg. : Hvordan sikrer jeg mig at hukommelsen er tom ? er det
nok at pille det lille batteri ud i et par minutter ?
Håber I kan hjælpe mig

Kh Merete

Fra : Jes Hansen

Dato : 13-12-04 19:07

> Og nu til mit spg. : Hvordan sikrer jeg mig at hukommelsen er tom ? er det
> nok at pille det lille batteri ud i et par minutter ?
> Håber I kan hjælpe mig

Det betyder bare, at du ikke må have programmer eller tekster gemt på den.
Det er ikke nok at pille batteriet ud, da der typisk sidder et backupbatteri
i sådanne tingester. Du skal bare slette alle de programmer du har
fået/lavet.

-----
Med venlig hilsen

Jes Hansen

Fra : - S C H R E I B E R~

Dato : 13-12-04 19:31

"Merete" <hardwoman18@hotmailFJERN.com> wrote in message
> [...]
> Og nu til mit spg. : Hvordan sikrer jeg mig at hukommelsen er tom ? er det
> nok at pille det lille batteri ud i et par minutter ?

Ja det må du. Vi fik det samme at vide ved vores eksamen, men ingen tjekkede
om hukommenlsen var tom eller ej.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

"Jeg er sgu ligeglad hvad din far hedder, du skal ikke vade rundt på vandet
her hvor jeg skal fiske!"

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 13-12-04 21:04

Merete wrote:

> Jeg er en af de "heldige" der snart skal til eksamen, hvor man må have
> lommeregner med. Der er et krav om at lommeregnerens hukommelse skal være
> tom ved prøvens start

Hvilket hold drejer det sig egentlig om?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Merete

Dato : 13-12-04 21:41

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

Hvilket hold drejer det sig egentlig om?

--
Jens Axel Søgaard

Hold ? Matematik 1. semester ?

Kh Merete

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 13-12-04 21:58

Merete wrote:
> "Jens Axel Søgaard":

> Hold ? Matematik 1. semester ?

Ok - jeg kunne ikke huske, at der var et sådant krav.

Tip: Husk ekstra batterier.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jacob Andersen

Dato : 13-12-04 22:02

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

>Ok - jeg kunne ikke huske, at der var et sådant krav.
Det ville vel også være meget at forlange af dig - specielt da du
(formodentlig) ikke engang ved, hvad Merete læser, og således ikke kender
kravene på hendes uddannelse! :)

>Tip: Husk ekstra batterier.
Jeps! Rigtig god idé. Og ½ liter Squash og en plade Marabou, så hjernen får
energi!

Mvh
Jacob Andersen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-12-04 16:59

Jacob Andersen wrote:

> [...]
>
> Det ville vel også være meget at forlange af dig - specielt da du
> (formodentlig) ikke engang ved, hvad Merete læser, og således ikke kender

Hm - du har vel ret.

Men du må tilgive en travl matematiker i at mislæse "Matematik 1. semester ?"
"førstesemesterskursus på matematik".

Anyways - kravet om en tom lommeregner hørte til kravene på
ungdomsuddannelserne for år tilbage. På gymnasiet opretholdes dette
krav ikke længere - hvilket stemmer fint overens med, at nogle
skribenter ikke havde oplevet, at dette blev tjekket.

På videreudgående uddannelser plejer alle hjælpemidler at være tilladte.

Med andre ord: Merete, har du set kravet på tryk?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jacob Andersen

Dato : 14-12-04 18:27

Men du må tilgive en travl matematiker i at mislæse "Matematik 1. semester
?"
"førstesemesterskursus på matematik".

Jeg er et tilgivende menneske - og matematikere af den travle slags er
naturligvis ingen undtagelse herfra! ;)

Jeg var for så vidt ikke engang klar over, at man brugte lommeregnere på
matematik - så vidt jeg ved handler alle deres fag (og i særdeleshed 1.
semestersfagene) udelukkende om beviser, og de bruger således udelukkende
variable og parametre og ser aldrig skyggen af en værdi. De matematikere jeg
kender har ikke støvet deres (eller imponerende) lommeregnere af i årevis.

Mvh
Jacob Andersen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-12-04 19:14

Jacob Andersen wrote:

> [...]
> kender har ikke støvet deres (eller imponerende) lommeregnere af i årevis.

... mumle ... statistik ... mumle ... kontrol ...

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jacob Andersen

Dato : 14-12-04 19:58

>... mumle ... statistik ... mumle ... kontrol ...

Det er noteret. :) Tak for informationen!

Mvh
Jacob Andersen

Fra : Merete

Dato : 14-12-04 20:34

Jacob Andersen wrote:

Med andre ord: Merete, har du set kravet på tryk ?

Jep - og for at råde bod på alle spekulationer er de eksamener (på HA første
semester) hvor der påkræves en tom lommeregner-hukommelse en
erhvervsøkonomieksamen, hvor lommeregner er det eneste hjælpemiddel, samt en
matematikeksamen (og nej, vi skal heldigvis ikke lave beviser

Håber dette gav forklaring på alle spørgsmålene..

Mvh merete

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-12-04 21:38

Merete wrote:

> [...]

> erhvervsøkonomieksamen, hvor lommeregner er det eneste hjælpemiddel, samt en
> matematikeksamen (og nej, vi skal heldigvis ikke lave beviser

Ingen hjælpemidler bortset fra lommeregner? Det var pudsigt. Når man
læser på handelshøjskolen har man da forlængst vist, at man besidder
regnefærdighed.

Tør man spørge om, hvilke emner I har haft om?

Lineær algebra?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-12-04 13:17

Scripsit "Jacob Andersen" <jacob@[NO-SPAM]bolignet-aarhus.dk>

> [...]
> semestersfagene) udelukkende om beviser, og de bruger således udelukkende
> variable og parametre og ser aldrig skyggen af en værdi.

Da jeg i sin tid læste matematik (på KU) var der masser af konkrete
værdier i eksamensopgaverne på første år. Ganske vist var de for det
meste små heltal, men de var immervæk værdier i konkrete instanser
af de problemer kurset omfattede.

(For det meste kunne man holde de små heltal i hovedet, men fra tid
til anden blev det nødvendigt at udføre noget elementær aritmetik på
tre- eller fircifrede tal, hvilket er hurtigere med en lommeregner).

Der var *også* mere abstrakte eksamensopgaver af typen "bevis eller
modbevis påstanden XXXX", men de udgjorde ikke alle opgaverne.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 15-12-04 19:19

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> [...]
> til anden blev det nødvendigt at udføre noget elementær aritmetik på
> tre- eller fircifrede tal, hvilket er hurtigere med en lommeregner).

Der var ingen del af undervisningen på matematikstudiet på auc der
lagde op til brug af lommeregnere. I hvert fald ikke i de 1,5 år jeg
læste faget.

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-04 10:28

Scripsit Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk>

> Der var ingen del af undervisningen på matematikstudiet på auc der
> lagde op til brug af lommeregnere.

Det svarer jo helt til min beskrivelse.

--
Henning Makholm "Er det det med pingvinen?"

Fra : Stefan Holm

Dato : 16-12-04 12:36

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Det svarer jo helt til min beskrivelse.

Havde du ikke Stat 0, 2SS eller hvad sadistik-kurserne nu hed dengang?

--
Stefan Holm
"Per er skrynteren."

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-04 18:02

Scripsit Stefan Holm <nospam@algebra.dk>

> Havde du ikke Stat 0, 2SS eller hvad sadistik-kurserne nu hed dengang?

Jeg havde vist 2SS på et tidspunkt. Men ikke på første år.

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 17-12-04 10:44

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Scripsit Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk>

> Det svarer jo helt til min beskrivelse.

Kun hvis du ikke regner eksamensopgaver for en del af undervisningen.
I så fald læs "eksamen eller undervisningen" i stedet for
"undervisningen" i mit udsagn ovenfor.

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-12-04 11:43

Scripsit Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk>

> Kun hvis du ikke regner eksamensopgaver for en del af undervisningen.

Jeg forstår ikke hvad du mener. Har du fået indtryk af at jeg mente at
eksamensopgaverne lagde op til brug af lommeregnere? I givet fald må
du have læst forkert eller forvekslet mig med en anden skribent.

--
Henning Makholm "The Board views the endemic use of PowerPoint
briefing slides instead of technical papers as an

Fra : Jacob Andersen

Dato : 13-12-04 21:59

"Merete" <hardwoman18@hotmailFJERN.com> skrev i en meddelelse
> Og nu til mit spg. : Hvordan sikrer jeg mig at hukommelsen er tom ? er det
> nok at pille det lille batteri ud i et par minutter ?

Jeg er ret sikker på, at hvis du piller de 4 AAA-batterier ud sammen med det
lille backup-batteri skal hukommelsen nok være helt blank efterfølgende.

En lidt nemmere indgangsvinkel vil nu være at gå ind i hukommelsesmenuen (På
min TI-81 gøres dette via 'MEM' som ligger på '2nd' og '+'), vælge 2:Delete
og 1:All. Nu er det jo nævnt, at min lommeregner er en noget ældre model,
men jeg er helt sikker på, at din kan noget tilsvarende - sikkert ikke meget
anderledes.

Hvis du ikke lige kan få min beskrivelse til at passe, så konsulter din
brugermanual.

Held og lykke til eksamen!

Mvh
Jacob Andersen

Fra : Merete

Dato : 13-12-04 22:31

"Jacob Andersen" skrev
> [...]
> 2:Delete og 1:All. Nu er det jo nævnt, at min lommeregner er en noget
> ældre model, men jeg er helt sikker på, at din kan noget tilsvarende -

Kanont - jeg kan så fortælle dig at det er begrænset hvor meget modellerne
har ændret sig, for min var bygget op på samme måde - mange tak for hjælpen

> Hvis du ikke lige kan få min beskrivelse til at passe, så konsulter din
> brugermanual.
>
> Held og lykke til eksamen!
Mange tak, får jeg brug for

Kh Merete

Fra : Jan Pedersen

Dato : 13-12-04 22:41

> [...]
> Og nu til mit spg. : Hvordan sikrer jeg mig at hukommelsen er tom ? er det
> nok at pille det lille batteri ud i et par minutter ?

Hvis der er tale om en gymnasiel uddannelse og eksamen i matematik på A
niveau står der i reglerne at man må medbringe alle hjælpemidler. Det kan
jeg ikke få til at passe med at man skal resette sin lommeregner ?
Personligt vil jeg ignorere et sådant krav og medtage de relevante
cirkulærer til eksamen (skal til eksamen i juni og december 2005 i Mat-A).

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-12-04 17:01

Jan Pedersen wrote:

> Hvis der er tale om en gymnasiel uddannelse og eksamen i matematik på A
> niveau står der i reglerne at man må medbringe alle hjælpemidler.

Korrekt - der er dog stadig en positivliste over godkendte lommeregnere,
i det maskiner med mulighed for symbolske beregninger endnu ikke
er tilladte. (Men næste år ...)

Det burde der ikke være problemer med.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Gismo

Dato : 14-12-04 19:09

Jens Axel Søgaard wrote:

> Korrekt - der er dog stadig en positivliste over godkendte
> lommeregnere, i det maskiner med mulighed for symbolske beregninger
> endnu ikke
> er tilladte. (Men næste år ...)

Er de på HTX og DTU (hvis man læser mat A eller B)

--
Gismo