Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotostudio?
Fra : Lars Christensen

Dato : 13-12-04 18:16

Hej

Jeg skal måske igang med at opbygge et fotostudio til reklame fotos.
Der skal tages billeder af kontorartikler.

Hvad kan anbefales at købe til sådan et studio.

Jeg regner med at kamerahuset bliver et Canon 20D. Kan det bruges eller skal
man op i mellemformat.? Hvilket objektiv kunne anbefales.
Alle billederne skal senere bruges til farvetryk, brochure + div.

Alle råd er velkommen.

Mvh

Lars C

Fra : KNL DtP

Dato : 13-12-04 18:38

"Lars Christensen" <clc@besked.com> skrev i en meddelelse

> Jeg skal måske igang med at opbygge et fotostudio til reklame fotos.
> Der skal tages billeder af kontorartikler.

Det lyder spændende!

> Jeg regner med at kamerahuset bliver et Canon 20D.

Hvor store skal billederne af kontorartiklerne være? Med en opløsning på 8,2
MegaPixels, kan billederne trykkes i 33 x 25 cm (133 lpi offset-tryk ~ 266
PPI). Skal en opstilling bruges til et opslag i A4-format (dvs. A3) kan
billederne interpoleres (kunstigt forstørres), hvilket forringer
billedkvaliteten en smule - det er dog acceptabelt for de fleste.

> Kan det bruges eller skal
> man op i mellemformat.?

Hvis du går fra en 20D-løsning til (digital) mellemformat, hopper du mange
pristrin op. Med mindre det _skal_ være state-of-the-art billeder, så vil jeg
klart anbefale 20D.

> Hvilket objektiv kunne anbefales.

Det kommer helt an på hvilken pris du er villig til at betale. Et 50 mm
standartobjektiv med en mellemring (extention tube) koster cirka 2.000 kr., og
giver en ganske god billedkvalitet. Du kan også vælge et rigtigt
makroobjektiv, som er designet til at gå tæt på. En Canon EF 24-70 mm f/2.8 L
vil kunne give dig frihed til at zoome ind.

Dertil kommer flashlys (to er næsten minimum), baggrund, stativ, bord og en
løs lysmåler (flash meter). Det kan gøres billigt - dvs. under 8.000 eks.
kamerahus - eller du kan købe et professionelt flashanlæg ( f.eks. Elinchrom)
med tre lamper og softboxe, forskellige baggrunde og flere objektiver
objektiver - så er prisen nok nærmere 16.000 kr.

> Alle billederne skal senere bruges til farvetryk, brochure + div.

Så er det også vigtigt, at du har den rette software til billedbehandlingen og
sætter dig ind i farvestyring, så du ikke ender med, at Staedtler's blå
standartblyant går hen og blive lilla : ) Adobe Photoshop CS er nærmest
selvskrevet til billedbehandlingen.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars Christensen

Dato : 13-12-04 18:49

Normal er billderne ikke ret store.
D.v.s. ikke så store som A4.

Når det endelig skal være, skal det også gøres ordenligt.
D.v.s det skal være noget ordenligt grej.

Hvad angår software bliver det PS. CS

Fra : tlf:20682620

Dato : 13-12-04 19:00

Hvis det skal være "Noget ordentligt grej" vil jeg foreslå dig at købe et
brugt Canon EOS 1Ds, som er 11.4 megapixels, og er lavet til stuide brug.
Eller hvis det skal være rigtig smart, et Canon EOS 1Ds Mk II, som er på
16.7 megapixels, og har trådløs netværk indbygget, så du ikke skal fumle med
CF kort.

Et brugt 1Ds kan sikkert findes for 25.000, og et Mk II koster vist 46000
fra nyt.

--Michael

Fra : Alex W

Dato : 13-12-04 18:53

> Jeg skal måske igang med at opbygge et fotostudio til reklame fotos.
> Der skal tages billeder af kontorartikler.
>
> Hvad kan anbefales at købe til sådan et studio.

En fotograf

> Jeg regner med at kamerahuset bliver et Canon 20D. Kan det bruges eller
> skal man op i mellemformat.? Hvilket objektiv kunne anbefales.
> Alle billederne skal senere bruges til farvetryk, brochure + div.

Et storformat bænkkamera, så du kan lægge skarpheden hvor du har brug for
det, men mindre kan godt gøre det.

Det der er mere vigtigt er et godt lys ... så et flashanlæg med 2-3 lys
enheder, en softbox, en snooze, paraplyer... så har du lysdelen
En masse tid til at øve sig og lægge et pænt og helst spændende lys....

Det der afgør hvilket kamera er: Hvad skal billederne bruges til ??
Et Canon 20D med et macroobjektiv kan være et fint valg.

Det er ikke for at virke snobbet eller på anden måde, at jeg skriver
sådanne, men det er ikke så nemt endda at tage gode reklamebilleder. Du skal
forvente at bruge oceaner af tid .... så skal det nok komme..

/Alex W