LaserWriter 16/600
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-05-01 20:53

Hjælp til LaserWriter 16/600 PS ...
Jeg har overtaget en sådan fra venner i den grafiske branche. Den er
sådan ca. halvt så stor som en kummefryser, men der kan blive fint
plads til den under skrivebordet.
Desværre var der ikke nogen manual med .... ingen cd med software
(det er der vel altid med printere?) ... det eneste kabel, der
fulgte med, har to runde mac-stik (med symbolet for modemkabel - to
modsatrettede pile). Hentede LaserWriter software 8.0 hos
apple.com, og fik efterhånden printeren til at fungere via apple
talk. Softwaren lavede en skrivebordsprinter der hedder "Interactive
16/600 PS" (øh? henviser det blot til, at den er via appletalk?)
Så vidt, så godt, men osse lidt skidt ! Indtil videre (mulig
anskaffelse af en nyere maskine med ethernet) skal printeren fungere
på min PB 1400, men den har _kun_ en port, fælles for printer og
modem. Så når jeg skal på nettet skal porten jo omdefineres .... det
er noget besværligt at skulle ændre disse indstillinger hver eneste
gang og måske flere gange om dagen.
Det skulle jeg ikke tidligere med en almindelige blækprinter (hvor
appletalk altid var inaktivt). Kan man gøre noget lignende på Laser
Writeren? Der er jo en parallelport til et ca. 5 cm bredt stik (a la
scsi). Så skal jeg kun skifte stikket bag i PB'en. Hvad hedder et
sådant kabel: lille rundt applestik > det 5cm brede (25 bens?) ?
Nederst på bagsiden af printeren er der også en scsi stik - det
lille kvadratiske som jeg osse kender fra PB'en. Kan printeren køre
i en scsi-kæde ? Hvor lange kan sådanne kabler være? Printeren står
lidt mere end en mtr. under den sidste enhed i min scsikæde.
Undskyld de mange spørgsmål, håber meget på at få lidt hjælp .....
når jeg nu ikke kan læse mig frem i TFM (som jeg jo ikke har).
Som antydet er det måske kun et overgangsproblem. Når jeg
forhåbentligt får anskaffet en nyere puter med ethernet, skal
printeren køre over det og i netværk med min gamle 7200
venlige hilsner,

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Bech

Dato : 19-05-01 21:47

In article <1etocp1.1h2s2jn4fet12N%Mich.Ottosen@post5.tele.dk>,
Mich.Ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Hjælp til LaserWriter 16/600 PS ...

Læs:
http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?cat=prin
ter&RID=25

og

ftp://manuals.info.apple.com/Apple_Support_Area/Manuals/printers/0307069A
ALW16600SU.PDF

Hilsen Martin Bech

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-05-01 22:10

In article <1etocp1.1h2s2jn4fet12N%Mich.Ottosen@post5.tele.dk>,
Mich.Ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Desværre var der ikke nogen manual med .... ingen cd med software
> (det er der vel altid med printere?)

Det var nu disketter der fulgte med den originalt. Manualen burde du
kunne finde hos Apple.

> ... det eneste kabel, der fulgte med, har to runde mac-stik (med
> symbolet for modemkabel - to modsatrettede pile).

Et LokalTalk/Printer kabel.

> Softwaren lavede en skrivebordsprinter der hedder "Interactive
> 16/600 PS"

Sikker på at der ikke stod "inactive"?

> (øh? henviser det blot til, at den er via appletalk?)

Nej.

> [...]
> modem. Så når jeg skal på nettet skal porten jo omdefineres .... det
> er noget besværligt at skulle ændre disse indstillinger hver eneste

Gør det fra kontrollinjen

> Det skulle jeg ikke tidligere med en almindelige blækprinter (hvor
> appletalk altid var inaktivt).

Det er fordi din blækprinter er en seriel printer, og 16/600'eren er en
netværksprinter.

> Kan man gøre noget lignende på Laser Writeren?

Nej.

> Der er jo en parallelport til et ca. 5 cm bredt stik (a la
> scsi). Så skal jeg kun skifte stikket bag i PB'en.

Du har ikke nogen parralelport på din PB.

> Kan printeren køre i en scsi-kæde ?

Nej.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-05-01 13:47

Tak til 2xMartin

> Det var nu disketter der fulgte med den originalt. Manualen burde du
> kunne finde hos Apple.

til M.Edlich. Manualen har jeg vistnok osse fundet frem til, men min
meget _uduelige_ ISDNforbindelse virker meget langsommeligt. Og den
afbryder hele tiden. Så jeg har ikke fået manualen ned endnu efter en
times forsøg (Som M.Bech ellers sendte URL'en til .... tak)

> Sikker på at der ikke stod "inactive"?
Ja, da, der står på skrivebordsprinteren: "Interactive 16/600 PS" og det
er da vist det rette kendetegn for den?

> Gør det fra kontrollinjen
Tjah, det er lige gået op for mig, at der i den lille kontrollinje, den
der i bunden af skærmen også er et symbol for printere .... det har jeg
bare ikke set tidligere ..... men jeg må jo nok prøve at finde ud af at
lægge en eller anden henvisning derned til AppleTalk (localtalk?), så
jeg _hurtigt_ kan slå den fra/til ....

> Det er fordi din blækprinter er en seriel printer, og 16/600'eren er en
> netværksprinter.

Det var en ny oplysning. "Kun" en netværksprinter ? Jo, da, den er
_leveret_ som beset .... så fuldt udbytte af den, får jeg vel nok først,
når jeg får sat et netværk op i Ethernet ..... med en hub eller hvad det
nu skal være. Jeg aner ikke hvad en HUB er men har visse gode
fornemmelser om, at man kan sætte to maskiner og en printer sammen med
twisted pair kabler via sådan en fætter ... eller? Undskyld, men jeg er
altså en newbeeeee m.h.t. intranet -
..

> Nej.

Hvad er der så sådan en port for? Er det lidt ligesom en gammel
RollsRoyce der på fronten havde et hul i kofangeren til et startsving
...... i den sammenhæng, sagde man også: Hvorfor har mænd brystvorter?
Altså ikke til startsving, men til at brystmade(amme) de små ....

Hvad vi har brug for, er hjælp til vores arbejde med mac'erne, og det
får vi virkleig her i gruppen. Tak for det ! Til alle som har
deltaget/deltager. Det er et meget lærerigt univers !

P.S: Hvad synes du om håndskriften? - som det traditionelt hedder i
læserbreve ! Jeg mener, er min linieængde (68 i Suppen) OK? Hvordan med
quote-tekikken? Bliver jeg FUT'et ..... sat i skammekrogen?
Jeg vil gerne gøre det så godt som muligt, men jeg er ikke modtagelig
for det gamle budskab 'RTFM' , så jeg har slet ikke læst _etikketten_
Undskyld !

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-05-01 14:15

In article <1etop55.1i46afr18ed38uN%Mich.Ottosen@post5.tele.dk>,
Mich.Ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Ja, da, der står på skrivebordsprinteren: "Interactive 16/600 PS" og det
> er da vist det rette kendetegn for den?

Den tidligere ejer må have ændret navnet på printeren. Via LaserWriter
utility'en kan man fortælle printeren at den skal hedde lige hvad man
har lyst til.

> Det var en ny oplysning. "Kun" en netværksprinter ?

Ja. Bortset fra parralelporten er der ikke mulighed for andet end
netværkstilslutning.

> så fuldt udbytte af den, får jeg vel nok først,
> når jeg får sat et netværk op i Ethernet ..... med en hub eller hvad det
> nu skal være.

Det vil nok fungere mest smertefrit på den måde, ja.

> Jeg aner ikke hvad en HUB er men har visse gode
> fornemmelser om, at man kan sætte to maskiner og en printer sammen med
> twisted pair kabler via sådan en fætter ... eller?

Tænk på en hub som en fordelerdåse.

> Hvad er der så sådan en port for?

Til harddiske til at opbevare skrifter på.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Mikael Kern

Dato : 08-06-01 00:55

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> afbryder hele tiden. Så jeg har ikke fået manualen ned endnu efter en
> times forsøg (Som M.Bech ellers sendte URL'en til .... tak)

Ska´ jeg hente den for dig og maile den til dig?
Den fylder 4,6Mb.
mvh Mikael Kern

--
Mikael Kern - Lighting Cameraman - Steadicam Owner/Operator

Fra : Mikael Kern

Dato : 08-06-01 00:58

"Mich. Ottosen" wrote:

> Hjælp til LaserWriter 16/600 PS ...

Har en næsten magen til - bare spørg hvis der er mere...
mvh Mikael Kern - kern@kern.dk

--