Panther: kopiere bruger
Fra : kaddier

Dato : 13-12-04 10:02

Er det muligt i Panther at kopiere en bruger, så jeg, når jeg indretter
en ny bruger (med samme grundindstillinger som jeg) ikke behøver at lave
alle indstillingerne for den nye bruger fra grunden af?

Hilsen Per

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 13-12-04 21:06

kaddier wrote:
> [...]
> en ny bruger (med samme grundindstillinger som jeg) ikke behøver at lave
> alle indstillingerne for den nye bruger fra grunden af?

Det korte svar : JA !

Det lange svar :
Du finder templates for en brugerprofil i /System/Library/User Templates
Metoden til at oprette en sådan er som følger:
1) opret en helt ny blank bruger på den sædvanlige måde
2) lav samtlige indstillinger, du ønsker skal føres over til
nye brugere, i denne
(registrering af brugernumre for programmer,
dockens udseende,
login programmer,
etc.)
3) log ud af bruger skabelonen
3) start en Terminal
3.1) cd '/System/Library/User Templates'
3.2) sudo cp -R da.lproj da.lproj-kopi
3.3) sudo ditto -rsrc <mappen-med-skabelonen> da.lproj

Du skal dog være lidt forsigtig med hvilke mapper du anbringer i Docken
og Finder's Sidebar.

Docken : hvis du ønsker at anbringe 'Huset' i Docken kan dette
tilsyneladende ikke lade sig gøre generisk, da referencen synes at være
absolut og således kokser ved nye brugere. Det skal gøres igen for hver
ny profil.

Finder : Det bedste er nok at kopiere den generiske
com.apple.finder.plist tilbage fra kopien af da.lproj eller i det
mindste studere din nye og den originale meget grundigt så du kan finde
ud af hvad du evt har godt af at fjerne igen. Jeg har endnu ikke helt
fundet ud af hvordan den forbandede com.apple.finder.plist virker
Du vil især ønske at kigge på "toolbar-items" og alle "file-data"

Det kan også lige være en god ide at rydde op i diverse programmers
cache såsom f.eks Mozilla's web-cache, history, etc.

Jeg har personligt haft meget stor gælde af dette nummer på en maskine
hvor jeg jævnligt tilføjer og fjerner brugere

se også:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20011010033851924
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030425133057140
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030603190314390
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030915235525979
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20041102091117883
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040819170450489

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : kaddier

Dato : 14-12-04 18:12

Hej Bjarne

Tak for dit svar! Det er lige et nummer for stort for mig, det her. Jeg
forstår ikke halvdelen af det du skriver. Findes der ikke en metode for
grønskoldinger?

Per

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 14-12-04 19:29

kaddier wrote:
> Hej Bjarne
>
> Tak for dit svar! Det er lige et nummer for stort for mig, det her. Jeg
> forstår ikke halvdelen af det du skriver. Findes der ikke en metode for
> grønskoldinger?

Nope
Det her er noget der er ret så udokumenteret fra Apples side så vidt jeg
rent umiddelbart har kunnet finde ud af. macosxhints har således f.eks
ingen referencer ind til Apples udvikler dokumentation i deres hints
Det eneste jeg har kunnet finde hos Apple er det her dokument:
http://developer.apple.com/server/overviewsbxserve.html hvor det kun er
et lille bitte afsnit der omtaler metoden - og så omhandler dokumentet
oven i købet Mac OS X Server og ikke den almindelige Client.

Men jeg vil gerne give dig yderligere detaljer i hvordan det gøres, hvis
du kommer med nogle konkrete spørgsmål til proceduren. Så: prøv at gå i
gang med det, og når/hvis du går i stå, så hit med dit spørgsmål