Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Butik med kemi til S/H billeder ?
Fra : Kim

Dato : 13-12-04 01:12

Hej!

Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med at finde en butik, hvor jeg kan
bestille S/H kemikalier, fotopapir og 17 eller 30m rullefilm til
"hjemmefremstilling" af S/H billeder.
Det gør heller ikke noget at priserne er til at ha' med at gøre

Mvh. Kim Hansen

Fra : tlf:20682620

Dato : 13-12-04 01:16

Hvor i landet?

FotoC i københavn har varen.

--Michael

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 13-12-04 10:50

Kim <futtown@hotmail.com> wrote:
> Hej!
>
> Er der nogen herinde der kan hj?lpe mig med at finde en butik, hvor jeg kan
> bestille S/H kemikalier, fotopapir og 17 eller 30m rullefilm til
> "hjemmefremstilling" af S/H billeder.
> Det g?r heller ikke noget at priserne er til at ha' med at g?re

Mimosa Foto på Store Torv (tror jeg?) i Århus
InterPhoto på Torvet i Silkeborg
PhotoCare rundt omkring (de par steder jeg har været har i alt fald haft
noget...)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-04 12:02

Dette er ikke møntet på nogen specielt, blot en lille betragtning over
udviklingen:

For ikke ret mange år siden var der ingen, der spurgte om hvor man kunne
købe alm. fotografiske utensilier. Man gik til sin lokale fotohandler og
købte eller bestilte hvad man skulle bruge. Og forekom han for dyr,
fandt man en anden.
I takt med at vi fik flere penge mellem hænderne, blev vi mere og mere
begærlige, skulle helst kunne få råd til at anskaffe alskens mere eller
mindre u-/nødvendigt tingel-tangel, og samtidigt udviklede nettet og
deraf følgende nethandel sig.
Resultatet kender vi:
Elektroniksupermarkeder uden fagkundskab og kun med de mest hot-sælgende
varer samt ditto netbutikker.
Og vi har kun os selv at takke.
Så må vi jo blot håbe, at det var det, vi ønskede, at det er det, vi har
brug for.

-Spar 3oo kr. på et kamera til 2000, du ikke har haft i hånden og ikke
har fået faglig betjening til. Betal 50 kr. i fragt og vent en uge på
varen. Betalt 50 kr i fragt når det skal repareres og vent 1 mdr på at
få det igen. Og søg så efter en manual på dansk på nærværende gruppe. Er
det en god handel ?

Og ja, jeg ved godt, at det er lige som med sex - det er kommet for at
blive.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-12-04 15:32

Ole Larsen wrote:

> For ikke ret mange år siden var der ingen, der spurgte om hvor man
> kunne købe alm. fotografiske utensilier. Man gik til sin lokale
> fotohandler og købte eller bestilte hvad man skulle bruge. Og forekom

^^^ der typisk var fotograf eller i hvert fald havde forstand på
grejet.

> [...]
> begærlige, skulle helst kunne få råd til at anskaffe alskens mere
> eller mindre u-/nødvendigt tingel-tangel, og samtidigt udviklede

elller:

I takt med udviklingen, blev produkterne udstyret med mere og mere
teknologiindhold og der blev flere og flere mærker, hvilket gjorde at den
stakkels fotofaghandel fik sværer og sværere ved at følge med hele vejen
rundt, hvorfor en fotohandel nu helst skulle haven en 5-10 ansatte, hvoraf
en del skulle være fotonørder indenfor forskellige specialer, da intet
menneske kan overskue det hele.
I øvrigt har udviklingen også gjort at produktudskiftningen er enorm - hvor
lang er levetiden for et D70 eller Canon 300D som salgsvare.

> Resultatet kender vi:
> Elektroniksupermarkeder uden fagkundskab og kun med de mest
> hot-sælgende varer

Enig

>samt ditto netbutikker.

Uenig - mange af de store netbutikker har faktisk et imponerende udvalg -
langt større end de forretninger, vi er vant til fra lille DK - især os, der
kommer fra provinsen.

> Og vi har kun os selv at takke.

Tror du virkeligt selv på det? Hvor mange butikker er der plads til i DK,
hvis de skal besidde ekspertice og have et omsætningsvolumen, så de kan have
et bredt udvalg på hylderne.

> Så må vi jo blot håbe, at det var det, vi ønskede, at det er det, vi
> har brug for.

Det er jo nok svært at finde et 'vi', der rent faktisk dækker os alle. Men
som boende i en mindre by (Frederikshavn) med to mindre byer i nærheden -
selvom de engagn imellem lader som om det er storbyer - Aalborg og Aarhus -
ja så sætter jeg enorm pris på de muligheder, der er på nettet. Og for
krævende (og vidende) forbrugere - det tror jeg i hvert fald selv jeg er -
ja så har jeg ikke ret meget at bruge en eller anden håbefuld ungersvend med
dun på overlæben til at læse op af den brochure, han alligevel ikke forstår.

> [...]
> har fået faglig betjening til. Betal 50 kr. i fragt og vent en uge på
> varen. Betalt 50 kr i fragt når det skal repareres og vent 1 mdr på at

Og før:
Aflever di kamera til fotohandleren. Vent en uge eller to til han får samlet
så meget sammen at han kan få sendt det ind til rep. uden for store
fragtudgifter. Hvis han da ikke først forsøgte selv. Vent igen til der er
noget der kan samsendes tilbage til fotohandleren. Og så er der mindst gået
lige så lang tid.

> Og søg så efter en manual på dansk på nærværende gruppe.

Se der har du en pointe - men den bliver nok mindre væsentlig i fremtiden,
da flere og flere gerne læser manualer på engelsk (se blot extension
tube/mellemrings-problematikken.

> Er det en god handel ?

Tjae???

vh
Jan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-12-04 21:25

Ole Larsen wrote:

> [...]
>
> For ikke ret mange år siden var der ingen, der spurgte om hvor man kunne
> købe alm. fotografiske utensilier. ....cut...

Ja udviklingen går utroligt stærkt, det er lige før, at vi næsten
ikke kan følge med.

Det er forresten sjovt at tænke på, at det kun er knap 4 år siden,
at jeg her i gruppen skrev flg. indlæg:
http://www.google.com/groups?q=g:thl2205866844d&dq=&hl=da&lr=lang_da&selm=3ACA6B08.CED6D985%40niels-ebbesen.net

Og det er jo tæt på, at min profeti så småt er ved at gå i
opfyldelse, det er allerede blevet besværligt at skaffe analoge
fotomaterialer, og om tre år vil der næppe være en dansk
fotoforretning, som lagerfører analoge fotomaterialer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 16-12-04 21:20

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote in

> [...]
> begærlige, skulle helst kunne få råd til at anskaffe alskens mere eller
> mindre u-/nødvendigt tingel-tangel, og samtidigt udviklede nettet og

Jeg er ikke helt enig i din sammenkædning af det du kalder begærlighed og så
udviklingen af nethandel. Nethandel er IMO blevet populært fordi du kan
shoppe og kigge døgnet rundt - når det passer ind i den travle hverdag. Jeg
stoppede med at komme i FOTO/C da de begyndte at lukke kl. 17.30 om fredagen
og holde lukket om lørdagen. Jeg arbejder 9-17 hver dag og kan ikke nå derind
inden for deres åbningstider...

Bortset fra det, så har jeg stået og hørt flere fotoekspedienter fortælle
kunder om digitalkameraer - jeg var ikke imponeret over deres viden...

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-12-04 21:58

Kenneth Darling Soerensen wrote:
> [...]
>
> Bortset fra det, så har jeg stået og hørt flere fotoekspedienter fortælle
> kunder om digitalkameraer - jeg var ikke imponeret over deres viden...

Synes ikke at jeg kæder dem sammen, således forstået at jeg mener at den
ene er en følge af den anden.
Men der er jo nok en sammenhæng alligevel idet det er to alen af samme
forbrugerisme. Og nej, sidste ord skal ikke opfattes værdiladet.