Tydning
Fra : Kurt Nielsen

Dato : 08-12-04 23:36

Hej i NG.
Jeg har lagt en fil "jens laursen" på dk.binaer.historie
Er der en der kan fortælle hvad der står ved begravelsen dom. 13 p. trin.
Teksten er fra AO Randers - Rougsø - Ørsted 1693 - 1761 opslag 848

Mvh. Kurt Nielsen

Fra : dannebrog

Dato : 09-12-04 07:37

Så vidt jeg kan se, er han af Vildsted i Ørsted, men når jeg forstørrer
filen, bliver den meget utydelig.

M.v.h.

Ulrich

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : dannebrog

Dato : 09-12-04 07:39

Dom. 13. p. Trin. blev Jens Laurs. Vildsted af Ørsted begravet,
i sin alders 64 Aar.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 09-12-04 13:28

Her er mine råd angående billeder af tekst og deres gengivelse
over Internettet.

Tekst gengives bedst i gråtoner, farver fylder unødvendigt meget
og sort/hvid giver for dårlig gengivelse.
Opløsningen bør være så stor at alle detaljer gengives, en
liniebredde på 18 cm gengives med en opløsning på 1200-1500
pixels vandret.
Det kræver som regel ikke hele sidehøjden, men kun et udsnit, at
vise en tekst fra et arkivalie. Det gør billedfilen mindre.
Billedfilen sendes i JPG format. Det er standard for Internet
billeder og dette format kan komprimeres til meget små filer,
uden at det går ud over læseligheden.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 09-12-04 22:27

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7rggr0prlu5lvnhh8ehuvv1ds8hlh78h3g@4ax.com...
> [...]
> Billedfilen sendes i JPG format. Det er standard for Internet
> billeder og dette format kan komprimeres til meget små filer,

Hej Erik.

Så er det lige hvordan jeg gør det

Det jeg har gjort er følgende. Efter jeg har siden fremme på AO højreklikker
jeg og vælger copier.
Herefter går jeg i det program der hedder Paint for at gemme billedet.
Herefter går jeg i det program jeg har til mit digitalkamera og henter
billedet frem for at lave det mindre. Ja der er en snørklet vej, men kom med
et godt råd.
Jeg kan sagtens se at det bliver sløret, men hvis ikke jeg gør billedet
mindre, er det på ca. 2 mb. og det varer altså ca. ½ time at sende sådan et
billede med et 56 K modem

Mvh. Kurt Nielsen

Fra : børge askholm

Dato : 10-12-04 10:41

Kurt Nielsen wrote:

> Hej Erik.
>
> Så er det lige hvordan jeg gør det

Jeg tror - det er min bedste overbevisning - at du bare skal gemme dit
billede i JPG-format. Det må der være mulighed for i dit fotoprogram.
Det andet lyder meget snørklet. Jpg er temmelig komprimeret og fylder
således ikke meget. Fotokritik (en af newsgrupperne) har en begrænsning
på 150 Kb og det er der plads til farvebilleder der er større end min
17" skærm.

Prøv det.

Børge

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 10-12-04 18:55

børge askholm <baskholm@webspeed.dk> skrev:
10 Dec 2004 10:40:41 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi
>Jeg tror - det er min bedste overbevisning -
>at du bare skal gemme dit billede i JPG-format.

Nej, det gælder ikke for billederne fra ArkiverOnline.
De er nemlig i sort/hvid og det er JPG formatet bestemt ikke
egnet til.
Derimod er GIF formatet velegnet til sort/hvide billeder.
Det er et kendt standard format og det giver endda filer, der
ofte er af mindre størrelse end AO's aparte TIF format.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 10-12-04 12:52

"Kurt Nielsen" <kurtn@tv.dk> skrev:
Thu, 9 Dec 2004 22:27:27 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Det jeg har gjort er følgende. Efter jeg har siden fremme på AO .....
Jeg var ikke klar over at siden stammede fra ArkiverOnline (AO).

Billederne fra AO er i en dårlig sort/hvid gengivelse, de er i et
TIF format på c. 1900*2500 pixels og fylder typisk 150-300 k.
Din fil var i farver, i BMP format med 300*362 pixels og fyldte
318 k, så de mindede ikke meget om hinanden.

Mine råd om at bruge gråtoner og JPG format til billeder af tekst
kan ikke bruges på AO's billeder.

Det nemmeste du så kan gøre er at gemme billedet fra AO på din
harddisk og blot bruge det på Internettet i den form du har fået
det i fra AO.
Hvis det kun er en del af billedet der har interesse, så kan
filen med fordel gøres mindre ved at beskære billedet.
Det kan du let gøre med det gratis program 'IrfanView', som
iøvrigt er et godt program til at vise billeder i alle mulige
formater, også AO's mærkelige TIF filer.

Resultatet bliver så hverken værre eller bedre end det AO
leverer, men det er også dårligt nok.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 10-12-04 15:42

Tak for jeres svar, jeg prøver mig lidt frem.

Mvh. Kurt Nielsen