komet machholz
Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-12-04 22:14

Er der nogen her som har set den endnu?

http://www.spaceweather.com/

Michael

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-12-04 14:07

"Michael Knudsen" <mik-rine@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:41ba1193$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Er der nogen her som har set den endnu?
>
> http://www.spaceweather.com/

Næh, og i den kommende uge vil der også være overskyet.

Mvh
Martin

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-12-04 16:26

Martin Larsen wrote:

> Næh, og i den kommende uge vil der også være overskyet.

Hmm ... Kigger lige ud af vinduet og noterer at der ikke er så meget som
skyggen af en sky på himlen ... Det er vist i nat jeg skal ud og finde
den

--
PeKaJe

Sure there are dishonest men in local government. But there are
dishonest men in national government too. -- Richard M. Nixon

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-12-04 10:04

Peter Jensen skrev:

> Hmm ... Kigger lige ud af vinduet og noterer at der ikke er så
> meget som skyggen af en sky på himlen ... Det er vist i nat
> jeg skal ud og finde den

Fandt du ud af, hvor du skulle kigge?

Jeg var ude flere gange i aftes/nat med min håndholdte
minikikkert (Zeiss 10x25B), og fandt ingen komet. Det er
måske for tidligt til en håndholdt kikkert?

Jeg kiggede til højre for Orions "Rigel" (og lidt nedenunder),
efter at have set på dette link:
http://news.astronomie.info/ai.php/200412015

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-12-04 18:21

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Fandt du ud af, hvor du skulle kigge?

Desværre, nej. Tågen nåede at rulle ind før det blev rigtigt mørkt.
Alle stjerner blev noget slørede, og det var derfor rimeligt svært at
identificere kometen mellem dem

> Jeg var ude flere gange i aftes/nat med min håndholdte minikikkert
> (Zeiss 10x25B), og fandt ingen komet. Det er måske for tidligt til en
> håndholdt kikkert?

Den skulle kunne ses med det blotte øje som en tåget styrke 5 stjerne
for tiden. Jeg har dog tidligere haft svært ved at fange kometer med
håndholdte kikkerter. Dels er det svært at holde den stille nok, og
dels er kometen knapt så "punktformet" i kikkert, og virker derfor også
lidt svagere (selvom lysstyrken samlet set er ret stor).

> Jeg kiggede til højre for Orions "Rigel" (og lidt nedenunder), efter
> at have set på dette link:
> http://news.astronomie.info/ai.php/200412015

Selv brugte jeg dette kort:

http://www.spaceweather.com/images2004/13dec04/skymap_north.gif

Lige nu skulle den være i en næsten lige linje mellem Betelgeuse og
Rigel, og i nogenlunde samme afstand fra Rigel som mellem Betelgeuse og
Rigel. Desværre er vejret ikke ligefrem perfekt til at observere noget
den næste uges tid. Derefter begynder månen nok at genere lidt, og vi
skal formentligt hen til Januar før der igen er mulighed for gode
forhold. Spørgsmålet er så om den har toppet til det tidspunkt.

Selv holder jeg juleferie på Lanzarote, og der kan jeg i det mindste
forvente nogenlunde klart vejr med et par timers observation tidligt på
aftenen, før månen står op. Desværre kan jeg nok ikke få min stationære
kikkert med 60x forstørrelse med, så jeg må nøjes med at bruge mine egne
øjne.

--
PeKaJe

Remembering is for those who have forgotten.
   -- Chinese proverb

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 11-12-04 16:01

On Fri, 10 Dec 2004 22:13:56 +0100, Michael Knudsen wrote in
dk.videnskab <41ba1193$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

>Er der nogen her som har set den endnu?
>
>http://www.spaceweather.com/

Ikke endnu, men jeg kan læse at den skulle være let at få øje på
allerede nu.

Tak for linket.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 18-12-04 01:06

Michael Knudsen wrote:

> Er der nogen her som har set den endnu?

Så fangede jeg den endelig (tror jeg). Jeg er på ingen måde ekspert,
men den virker umiddelbart betydeligt svagere end forudsigelserne. Med
en håndholdt 10x50 kikkert er kometen kun en yderst svag plamage. Jeg
ville i hvert fald aldrig kunne have set den med det blotte øje. Jeg
kan heller ikke skyde skylden på lysforurening, da gadebelysningen for
længst var blevet slukket. Nogen der har en god forklaring?

--
PeKaJe

BOFH Excuse #178:
Short leg on process table

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-12-04 10:56

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan heller ikke skyde skylden på lysforurening, da gadebelysningen for
> længst var blevet slukket. Nogen der har en god forklaring?

Jeg har ikke nogen god forklaring, men ærger mig bare over at vi altid har
diset og overskyet vejr, har ikke selv set den endnu. Jeg ved bare at det
skulle være muligt at se den med det blåtte øje, men så åbenbart ikke
alligevel, æv.

Michael

Fra : Peter Jensen

Dato : 18-12-04 14:09

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> har diset og overskyet vejr, har ikke selv set den endnu. Jeg ved bare
> at det skulle være muligt at se den med det blåtte øje, men så

Den skulle i hvert fald blive lidt kraftigere over de næste par uger, så
der skulle være en chance for at se den i januar. Selv regner jeg med
at jeg får den bedste chance for at se den med det blotte øje, når jeg
skal til Lanzarote mellem jul og nytår

--
PeKaJe

Montana: Where men are men and women are sheep.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-12-04 22:25

Peter Jensen skrev:

> Så fangede jeg den endelig (tror jeg). Jeg er på ingen måde ekspert,
> men den virker umiddelbart betydeligt svagere end forudsigelserne.
> Med en håndholdt 10x50 kikkert er kometen kun en yderst svag plamage.

Så fangede jeg den også med min minikikkert, mens skyerne drønede
forbi. Den er godt nok svag, men mon ikke den vil tiltage i styrke de
næste par uger?

Kometen skulle nu "nat for nat" på vej opad i forhold til det tidligere
omtalte punkt i forlængelsen af linjen mod højre fra Betelgeuse-Rigel.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Jensen

Dato : 19-12-04 01:11

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
>
> Kometen skulle nu "nat for nat" på vej opad i forhold til det
> tidligere omtalte punkt i forlængelsen af linjen mod højre fra

Nu kiggede jeg så lidt på KStars, og jeg begynder at få en mistanke om
at jeg alligevel ikke fangede en komet, men i stedet for fik NGC 1535:

http://www.noao.edu/outreach/aop/observers/n1535block.jpg

Tilsyneladende en supernova-rest, og dens position passer temmelig godt
med hvor jeg troede jeg så komet Macholz, lidt til venstre for Zaurak.
Nu begynder jeg så at tro at den måske stadig er for lavt i horisonten
til at jeg har en chance for at se den fra min nuværende position. Oh
well ...

--
PeKaJe

May a Misguided Platypus lay its Eggs in your Jockey Shorts.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-01-05 21:02

Så er komet Machholz nået op i stjernebilledet Tyren.
Har lige været ude at kigge mellem de forbiblæsende
skyer. Med en håndkikkert kan den kan let findes, til
højre for Aldebaran, ca. lige under "Syvstjernen".

Jeg synes stadig at den bare den ligner en tågeklat.
Håber den når at blive lidt kønnere.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-01-05 20:33

Så er kometen Machholz nået op i stjernebilledet Perseus.
Ikke ret langt fra stjernen Algol.

Endelig kunne jeg få øje på den med det blotte øje.

(Den står næsten lodret oppe på himlen nu).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt