Kun 4 fingre ?
Fra : JN

Dato : 09-12-04 20:03

Datteren kommer hjem og siger vi kun har 4 fingre på en hånd,
fordi tommeltotten er ikke en finger !!
Det siger læreren (3kl) !!

Den har jeg ligodt aldrig hørt før,
tar hun pis på børnene,
eller måske er det min datter der joker mig

Jan

Fra : Jacob Andersen

Dato : 09-12-04 20:34

"JN" <fakemail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> tar hun pis på børnene,
> eller måske er det min datter der joker mig

Hvilken af ovenstående der måtte passe vil jeg ikke spekulere i - men vi
*har* (normalt) 5 fingre på hver hånd.

Mvh
Jacob Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-04 23:30

JN skrev:

>Datteren kommer hjem og siger vi kun har 4 fingre på en hånd,
>fordi tommeltotten er ikke en finger !!
>Det siger læreren (3kl) !!

Sludder.

Hvis man er ligeglad med ubesværet kommunikation, kan man
naturligvis godt lave sig sin egen definition af en finger og
forlange at den ikke må kunne bevæges ret meget til siden eller
rotere. Jeg kan ikke se noget fornuftigt formål med det.

Det er dog rigtigt at tommelfingeren (det ord vil læreren måske
ikke vedkende sig?) er anderledes end de andre fingre, og at det
er en vigtig egenskab for os og aberne.

--
Bertel

Fra : Torben Frandsen

Dato : 10-12-04 01:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> forlange at den ikke må kunne bevæges ret meget til siden eller
> rotere. Jeg kan ikke se noget fornuftigt formål med det.

Jeg tjekkede lige i vores anatomiske atlas, og heller der gøres der noget
stort nummer ud af det. Måske lige ud over i navngivningen, der kun
efterlader os med *tre* fingre (Ta dén, overlærer Smahrt!) Benævnelserne er
nemlig:

Pollex
Digitus medius
Digitus anularis
Digitus minimus

Alternativt kan de dog benævnes Digitus I - V

> Det er dog rigtigt at tommelfingeren (det ord vil læreren måske
> ikke vedkende sig?) er anderledes end de andre fingre, og at det
> er en vigtig egenskab for os og aberne.

Jeps. I modsætning til de fire ulnare fingre har den sit eget og mere
komplicerede muskelsæt. De andre må deles. Prøv at strække alle fingrene
helt, og bøj så ringfingeren i de to yderste led, mens du holder de andre
fingre helt strakte. Svært, ik'?

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-04 12:05

Torben Frandsen skrev:

>komplicerede muskelsæt. De andre må deles. Prøv at strække alle fingrene
>helt, og bøj så ringfingeren i de to yderste led, mens du holder de andre
>fingre helt strakte. Svært, ik'?

Niks - tilfældigvis faldt jeg i mine unge dage over en lærebog
til tifingersystemet, og den havde nogle smidighedsøvelser til
fingrene. Én af dem var netop den du beskrev, så der er nemt for
mig at udføre den med en vilkårlig finger (bortset fra at
lillefingrene trækker guldbrand lidt med).

Men din pointe er naturligvis god nok. Det krævede træning at nå
dertil - og jeg kan ikke nøjes med at bøje det yderste led
hvilket jo er let med tommelen.

--
Bertel

Fra : Torben Frandsen

Dato : 10-12-04 12:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> mig at udføre den med en vilkårlig finger (bortset fra at
> lillefingrene trækker guldbrand lidt med).

Cool. Kan du gøre det helt uden små korrektioner for de andre fingres
egenrådighed?

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-04 13:34

Torben Frandsen skrev:

>Cool. Kan du gøre det helt uden små korrektioner for de andre fingres
>egenrådighed?

Nej, ikke mere, men jeg tror hurtigt jeg kunne genoptræne det.
Det spiller nok en rolle at jeg spiller guitar og keyboard hvor
jeg løbende får trænet fingrenes bevægelser.

For sjovs skyld lærte jeg også mig selv engang at tromme hurtigt
med fingrene - i rækkefølgen 1 3 5 2 4 1 3 5 2 4 osv.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 10-12-04 14:23

> [...]
>
> For sjovs skyld lærte jeg også mig selv engang at tromme hurtigt
> med fingrene - i rækkefølgen 1 3 5 2 4 1 3 5 2 4 osv.

Dengang jeg kedede mig i gymnasietimer og spillede klarinet, trænede jeg i
det skjulte under skolebordet hundreder af noderelevante hurtigløb over
huller og klapper - sikket også den du nævner der

Myten går at Schumann fik skadet sin hånd ved sådant, og hans kone blev mere
virtuos pianist end ham

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-12-04 01:13

Torben Frandsen wrote:

> Prøv at strække alle fingrene
> helt, og bøj så ringfingeren i de to yderste led, mens du holder de andre
> fingre helt strakte. Svært, ik'?

Hvis det skal være dem begge, så er det min umuligt, men hvis det kun skal
være det mitterste, så er det det simpelste i verden.
Ligesom at lukke det ene øje, uden at lukke det andet, også er simpelt for
mig, men meget svært/umuligt for mange andre,,,

Ivar Madsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-12-04 11:38

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev i en meddelelse news:1514349.3xIs35nUAi@milli.dk...

> [...]
> Ligesom at lukke det ene øje, uden at lukke det andet, også er simpelt for
> mig, men meget svært/umuligt for mange andre,,,

Apropos
Så findes der vist 3 slags tunger dem der ikke kan bøje på
langs, dem der bøjer op og dem der kan bøje både op og ned.
For slet ikke at tale om dem der kan vrikke med ørene og
pakke sig selv ned i en lille kasse

Mvh
Martin

Fra : Jacob Andersen

Dato : 11-12-04 11:42

> "Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Så findes der vist 3 slags tunger dem der ikke kan bøje på
> langs, dem der bøjer op og dem der kan bøje både op og ned.

Det er nu ikke et spørgsmål om øvelse og disciplin - det er påvist, at der
findes et gen for om man kan "rulle" sin tunge eller ej. Så det er et
simpelt spørgsmål om arv! :) Hvorvidt denne egenskab har nogen evolutionær
fordel eller ej vil jeg ikke spekulere i...

Mvh
Jacob Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-04 13:50

Martin Larsen skrev:

>Så findes der vist 3 slags tunger dem der ikke kan bøje på
>langs, dem der bøjer op og dem der kan bøje både op og ned.

Du glemmer at nogle af os kan stille den på højkant, og nogle kan
gøre det valgfrit begge veje.

>For slet ikke at tale om dem der kan vrikke med ørene og
>pakke sig selv ned i en lille kasse

Jeg kan klare det første. Det andet kan jeg også klare - for
passende værdier af "lille".

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-12-04 15:03

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:u3rlr0dejbaoh9sfm1avf454nso9pkp9bp@news.stofanet.dk...

> Jeg kan klare det første. Det andet kan jeg også klare - for
> passende værdier af "lille".

Til dig vil jeg anbefale en æske på 50 × 60 × 220 cm
(Just joking)

Mvh
Martin

Fra : Ingolf

Dato : 12-12-04 01:28

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> wrote in message

> [...]
> stort nummer ud af det. Måske lige ud over i navngivningen, der kun
> efterlader os med *tre* fingre (Ta dén, overlærer Smahrt!) Benævnelserne

Han gav mig ring på digitus anularis,
siden gad han ikke røre en digitus minimus.
Til det, gi'r jeg en nedadgående pollex
og så ka' han få en digitus medius!

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 12-12-04 09:21

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message
> [...]
> >

> Han gav mig ring på digitus anularis,
> siden gad han ikke røre en digitus minimus.

Mon ikke der så kommer en løftet index?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-04 16:31

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Det er dog rigtigt at tommelfingeren (det ord vil læreren måske
> ikke vedkende sig?)

Per Erik Rønne

Fra : Bo Warming

Dato : 10-12-04 07:59

> [...]
>
> Den har jeg ligodt aldrig hørt før,
> tar hun pis på børnene,
> eller måske er det min datter der joker mig

Virkeligheden er for denne lærer erstattet af Simpson Family tegnefilm, hvor
personerne kun har fire fingre?

Eller er det bessermachen ligesom når (det skattebetalte, skadelige )
SPROGNÆVN har fundet en slangniche hvor "godt firs" ikke betyder "lidt over
firs" men "næsten firs" og så udråber de dette til ny og rigtig
slangdynamik.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-12-04 13:52

JN skrev:

> Datteren kommer hjem og siger vi kun har 4 fingre på en hånd,
> [...]

Helt OT (Off Topic); så findes der en hel by og dens omegn,
som er befolket med væsener, der kun har fire fingre på hver
"hånd". Den hedder Andeby.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-12-04 16:21

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Helt OT (Off Topic); så findes der en hel by og dens omegn,
> som er befolket med væsener, der kun har fire fingre på hver
> [...]
Ja hvorfor mon opdigede figurer oftest kun har 4 fingre.

Det er heller ikke lykkes mig at gennemskue hvordan de fik to to fingre til
at ligne en i de kostumer der blev brugt til Bananer i Pyjamas.

Jesper

Fra : Morten Guldager

Dato : 11-12-04 16:26

2004-12-11 Jesper Nielsen wrote

> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Ja hvorfor mon opdigede figurer oftest kun har 4 fingre.

Fordi det er lettere at tegne.

/Morten

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-04 16:33

Jesper Nielsen <jesniel@yahoo.dk> wrote:

> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Ja hvorfor mon opdigtede figurer oftest kun har 4 fingre.

I dette tilfælde er det nu ikke så svært at forstå. Dinosaurer og
efterkommere af dinosaurer havde og har kun fire fingre/tæer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-12-04 16:58

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1gon1w9.14ffei01wrlkbyN%spam@husumtoften.invalid...

> I dette tilfælde er det nu ikke så svært at forstå. Dinosaurer og
> efterkommere af dinosaurer havde og har kun fire fingre/tæer.

En del herunder anden har endda kun 3 (der er også nogle
hvor man ser et lille rudiment af bagtåen).

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 12-12-04 22:55

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

Det bliver for gnidret at tegne det korrekte antal. Ofte er hoveder uden
ører og læber og fødder uden tær, af samme grund.

> I dette tilfælde er det nu ikke så svært at forstå. Dinosaurer og
> efterkommere af dinosaurer havde og har kun fire fingre/tæer.

Jeg troede at FEM var et ret magisk tal hos hvirveldyr, ligesom seks er det
vedr insekt-ben - og at det evt kunne blive lidt færre pga degenration der
gør småting næsten usynlige. Er fire et magisk tal for øgler, salamandere,
firben, padder?

Fra : Ingolf

Dato : 12-12-04 01:29

"JN" <fakemail@nomail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Den har jeg ligodt aldrig hørt før,
> tar hun pis på børnene,
> eller måske er det min datter der joker mig

Lol.. vores gamle sløjdlærer tog da helt fejl, han sagde vi havde 5
tommeltotter ;)

Fra : BuFFerz

Dato : 12-12-04 20:03

Det ved jeg ikke - men tilgengæld har jeg hørt vi alle har en 6. tå ( en
bule på ydersiden af fødderne)