Matematiske Beviser
Fra : Jan Pedersen

Dato : 09-12-04 22:22

I forbindelse med mit studie er jeg (lidt uvant) blevet bedt om at lave
matematiske beviser....og i den forbindelse må jeg ikke indsætte tal i
udtryk....dermed er jeg tvunget til at anvende regneregler/formler fra
formel samlingen...men disse skal vel så også bevises og jeg ender med at
skulle bevise alt inden for matematikken :(

Et af eksempler er:

Bevis formlen for differentiation: f´(x)=lim(xx->=) (f(x+xx)-f(x) / xx)

Jeg mindes sku ikke at man på Matematik A niveauet viste det bevis ? Formlen
var der, værsko at indsætte dine egne funktionsudtryk istedet for f(x)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 08-12-04 23:14

Jan Pedersen wrote:

> Bevis formlen for differentiation: f´(x)=lim(xx->=) (f(x+xx)-f(x) / xx)

Hvilken definition på f'(x) bruger din nuværende bog?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jan Pedersen

Dato : 09-12-04 23:49

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse
Jan Pedersen wrote:

> Bevis formlen for differentiation: f´(x)=lim(xx->=) (f(x+xx)-f(x) / xx)

Hvilken definition på f'(x) bruger din nuværende bog?

--
Jens Axel Søgaard

f'(x) = lim (xx->0) = (f(x+xx)-f(x) / xx)
xx læses som delta-x

altså funktionen f er differentiabel i xx hvis (f(x)-f(xx)) / (x - xx) har
en endelig grænseværdi a for x gående mod xx.

og at (f(x) - f(xx)) / (x - xx) går mod f´(x) for x gående mod xx.

Det var hvad vi lærte på A niveauet.....

Når jeg skal bevise det kan jeg kun gøre det ved at anvende eksisterende
regneregler som jeg henviser til og ved grafisk at vise det:

Så hvis det er en ok måde så er jeg glad...så må vi håbe underviseren også
bliver det :)

Jeg erkender at min forståelse for bevisførelse og logik er lidt
indskrænket....forårsaget selvfølgelig af at jeg hidtil har betragtet
matematik som værende et stykke værktøj : nogle regneregler og formler jeg
kan bruge inden for elektroteknikken....men nu skal jeg pludselig betragte
matematik som en dicipplin for sig selv...med selvstændig værdi og metode og
ikke bare som et sæt værktøjer...derfor min forvirring.

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-12-04 12:16

Scripsit "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com>

> Hvilken definition på f'(x) bruger din nuværende bog?

> f'(x) = lim (xx->0) = (f(x+xx)-f(x) / xx)
> xx læses som delta-x

I så fald er det jo let nok: Det du skal vise er det samme som
definitionen, og du har derfor ikke brug for andet bevis end at
henvise til den definition.

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af