Nitrogens fasediagram
Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 21:23

Hej
Er der nogle af jer der har et fasediagram for nitrogen? Eller ved hvor jeg
kan finde et.

Mvh Peter

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 08-12-04 22:06

"Peter Stenkilde" <pfs (at) lightship punktum dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogle af jer der har et fasediagram for nitrogen? Eller ved hvor jeg
> kan finde et.

Der er meget fokus på biogen omsætning, hvor pH, oxydationsforhold og temperatur, men ikke tryk/temp
forhold har intreresse. Det burde ikke være svært at finde en oversigt over kvælstof- svarende til
carbon-cirkulation online, hvis det ellers kan bruges.

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 23:17

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> wrote in message

> [...]
over kvælstof- svarende til
> carbon-cirkulation online, hvis det ellers kan bruges.

Jeg er ikke sikker på at du helt har forstået hvad jeg efterlyser, og jeg
forstår i hvert fald ikke dit svar.

Det jeg skal bruge er et diagram der viser sammenhængen mellem temperatur
(x-aksen) og tryk (y-aksen). Altså hvor man kan se i hvilket område stoffet
er på hvilken fase (væske, gas eller fast).

Jeg skal bruge det fordi jeg har lavet et forsøg med trippelpunktet for
nitrogen. Det ville i den forbindelse være rart at have et korrekt
fasediagram så jeg kan følge nitrogenens faseskrift, temperaturændringer mm.

Nu er det vidst skåret ud i pap så hverken jeg eller andre bliver
forvirrede.

Med venlig hilsen Peter

Fra : Steen

Dato : 09-12-04 11:59

Peter Stenkilde wrote:

> Er der nogle af jer der har et fasediagram for nitrogen? Eller ved
> hvor jeg kan finde et.

Har du prøvet at google på "nitrogen" og "phase diagram"?

http://www.lens.unifi.it/hpp/condense/simple.html
Nederst til venstre. 0 < T < 300 K, 0,1 < P < 100 GPa - måske lige lovlig
højt tryk?

http://www.astro.washington.edu/larson/Astro150b/Lectures/Fundamentals/fundamentals.html
Nederst. 0 < T < 140 K, 0,1 < P < 100 atm.

/steen