Symbolik i MathCad
Fra : Jan Pedersen

Dato : 09-12-04 20:12

I Derive har jeg i længere tid kunnet f.eks. differentiere en funktion af
typen: f(x)=A*x^2 + B*x + C.
Prøver jeg det samme i MathCad får jeg at vide at A,B,C og x ikke er
foruddefineret ??? Jamen hvis jeg definerer dem og giver dem værdier får jeg
jo en numerisk differentiering ????

Fra : Jesper

Dato : 08-12-04 20:34

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Prøver jeg det samme i MathCad får jeg at vide at A,B,C og x ikke er
> foruddefineret ??? Jamen hvis jeg definerer dem og giver dem værdier får

Prøv at skrive følgende i mathCad (er ikke sikker på det virker, har ikke
programmet mere).

f(x):=A*x^2 + B*x + C

Nedenunder skriver du så

df(x)/dx (der findes en funktion i mathCad, der hedder d#/d# (hvor # skal
udfyldes). Den ligger i en af værktøjslinierne).

efter dette, understreger du df(x)/dx og trykker CTRL . (altså
CTRL+PUNKTUM). Så skulle der komme en højre-pil med svaret.

Mvh
Jesper

Fra : Jan Pedersen

Dato : 09-12-04 20:59

"Jesper" <No@spam.4.me> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> efter dette, understreger du df(x)/dx og trykker CTRL . (altså
> CTRL+PUNKTUM). Så skulle der komme en højre-pil med svaret.

Hjælper ikke MathCad insisterer på at jeg skal definere A,B,C og når jeg har
gjort det...også x.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 09-12-04 21:12

Når jeg prøver at indføre fl.g. funktion i MathCad:

g(x):=d/dx(x^2+2*x-4)

og derefter prøver at få resultatet med: g(x)=
får jeg at vide at x er udefineret. Det er jo ikke et problem i Derive
normalt.........

Det skal siges at jeg har fået en tysk version af Mathcad 11 og desværre er
jeg dårlig til tysk så manualen er ikke til hjælp :(

Fra : Jesper

Dato : 08-12-04 21:46

> [...]
>
> Det skal siges at jeg har fået en tysk version af Mathcad 11 og desværre
> er jeg dårlig til tysk så manualen er ikke til hjælp :(

Det er også "rigtigt nok" at den gør sådan. Hvis den skal evaluere
udtrykket, burde du kunne skrive g(x)-> (pilen kommer med CTRL PUNKTUM).

Mvh
Jesper

Fra : Jan Pedersen

Dato : 09-12-04 22:13

> Det er også "rigtigt nok" at den gør sådan. Hvis den skal evaluere
> udtrykket, burde du kunne skrive g(x)-> (pilen kommer med CTRL PUNKTUM).
>
> Mvh
> Jesper
1000 tak Jesper .. det hjalp...gav 2*x + 2 :)