Jørgen Storgaard Nielsen wrote:
> Giv nogle råd, eller regler, som sammen med ledelsen skal efterleves.
> Jeg har selv en masse selv, men vil gerne høre "a second oppinion"
Hos os har vi "Oasen". Her kan vi sende elever hen, eller akut kontakte
Oasen og bede dem hente en elev i klassen. Dette giver eleven et pusterum,
samt en voksen at tale med, som har god tid. Samtidig kan læreren fortsætte
undervisningen. Det fungerer rigtig godt.
Men vi har en 6. klasse som er helt ustyrlige. Der er alt for mange
problemer, hjemlige og interne i klassen, til at der kan blive ro over dem.
Samtidig har de fået ny klasselærer. Det er ikke rart for vikarer at komme
ind i den klasse. De kan gejle hinanden så meget op, at der absolut intet er
at gøre. Undervisning lader sig bare ikke gøre. Og her er også en hel del
svage elever i denne klasse. Det er en meget svær opgave som lærerteamet er
kommet på her, og til tider føles det nytteløst. Men der arbejdes på sagen.
Konkrete råd til at få ro:
Find ud af hvem der gang på gang sætter gang i uroen og sæt ind over for den
person.
Lad en generende elev gå udenfor og slappe af i 5 minutter. Ikke ment som en
straf men et tilbud.
Send brev med støjende elever hjem (som skal underskrives af forældrene).
Tal med lavere stemme, så man skal være mere stille for at høre hvad du har
at sige. (Den øver jeg mig selv på endnu).
Sørg for at veksle undervisningen, således at eleverne er skiftevis aktive
og passive (men ikke passive for længe).
Det var hvad jeg sådan lige kunne ryste ud af ærmet, men nogle af de garvede
rotter, må da kunne diske op med meget mere
Venligst Anita