/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
PISA, PISA ...
Fra : Hans Houmøller


Dato : 08-12-04 23:11

I den genoptagede polemik fra undervisningsministeren og dermed regeringen
og
dens støtteparti, Dansk Folkeparti, er det beskæmmende at konstatere, at man
ikke er i besiddelse af opdateret viden om IT.
Vi lever i 2004 snart 2005, hvor man må sige at teknik er i hastig
udvikling.
Det kan undre at undervisningsminister, statsminister og regering med mange
flere helt har overset de tekniske muligheder der ligger i for eksempel IT.
Her kan man jo netop få hjælp til at læse, få læst højt via computer osv.
Mon ikke den tekniske udvikling kan kompensere og hjælpe de elever der har
svært ved at læse i fremtiden?
Dertil har der de seneste år blæst vinde på 'Bjerget' om 'de mange
intelligenser', jfr. Gardner's teorier. I den forbindelse er det interessant
at undervisningsministeren (IGEN!) viser mangel på væsentlig viden på hendes
område og vil satse ensidigt på et par få intelligenser (læsning, regning og
et par få andre), når det ellers på 'Bjerget' er inde at man skal satse på
'barnets mange intelligenser'!
Man kunne ønske sig at undervisningsministeren af statsministeren fik
bevilliget et kursus i dette!

Hans

 
 
Zeki (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Zeki


Dato : 08-12-04 23:55

> Det kan undre at undervisningsminister, statsminister og regering med
mange
> flere helt har overset de tekniske muligheder der ligger i for eksempel
IT.

Hvad de heller ikke har.

I disse år blivet der netop satset voldsomt på IT. Der er således afsat
store bevillinger. Til næste skoleår bliver tredieklasserne f.eks
oversvømmet med nye computere, og i dag hørte jeg f.eks, at lederne på
landets skoler nu løbende bliver tvangsindlagt til et langt og dyrt IT
kursus, som skal sikre at IT som indsatsområde i højere grad bliver
prioriteret.

Problemet er blandt lærerne. Der er stadig alt for mange lærere med
berøringsangst over for IT, som føler at deres autoritet bliver
undermineret, når de står over for elever som ved mere end dem.

Derudover eksisterer der stadig den vanvittige opfattelse i flere kommuner,
at de IT ansvarlige ude på skolerne ikke bare skal være IT ansvarlige. De
skal også være lærere og/eller alt muligt andet. Det vil sige: Dem der
brænder allermest for IT ude på skolerne bliver typisk også sat til at lave
det som de brænder mindre for, med det resultat at der ikke er så meget tid
til at være innovativ, nytænkende, reflekterende og kreativ mht IT, når det
er begrænset til det der svarer til en deltidsstilling.

Mvh Zeki



Hans Houmøller (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Hans Houmøller


Dato : 09-12-04 00:13

Læg lige mærke til de ord jeg skrev ang. IT's mulighed for at være en hjælp
til læsesvage elever! på det punkt er der vist ikke meget at hente fra vor
undervisningsminister!
IT er ikke kun for de stærke, i min verden! Den er netop en mulighed for de
svage, osse!
Hans

Per Rønne (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-04 15:42

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Læg lige mærke til de ord jeg skrev ang. IT's mulighed for at være en hjælp
> til læsesvage elever! på det punkt er der vist ikke meget at hente fra vor
> undervisningsminister!
> IT er ikke kun for de stærke, i min verden! Den er netop en mulighed for de
> svage, osse!
> Hans

Tror du at de læsesvage i fremtiden blot skal kunne få hjælp til at få
læst op? Burde de ikke netop lære at /læse/ - og altså blive givet den
fornødne tid til den nødvendige træning?
--
Per Erik Rønne

Henning Sørensen (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 09-12-04 19:34

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
news:1goj9mo.h3kk2bhk2ksgN%spam@husumtoften.invalid...
> Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:
>
>> Læg lige mærke til de ord jeg skrev ang. IT's mulighed for at være en
>> hjælp
>> til læsesvage elever! på det punkt er der vist ikke meget at hente fra
>> vor
>> undervisningsminister!
>> IT er ikke kun for de stærke, i min verden! Den er netop en mulighed for
>> de
>> svage, osse!
>> Hans
>
> Tror du at de læsesvage i fremtiden blot skal kunne få hjælp til at få
> læst op? Burde de ikke netop lære at /læse/ - og altså blive givet den
> fornødne tid til den nødvendige træning?
> --
> Per Erik Rønne

Det er jo netop dét IT kan hjælpe med.

/Henning.



Per Rønne (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-04 20:19

Henning Sørensen <hkksnews@privat.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1goj9mo.h3kk2bhk2ksgN%spam@husumtoften.invalid...
> > Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> >> Læg lige mærke til de ord jeg skrev ang. IT's mulighed for at være en
> >> hjælp til læsesvage elever! på det punkt er der vist ikke meget at
> >> hente fra vor undervisningsminister! IT er ikke kun for de stærke, i
> >> min verden! Den er netop en mulighed for de svage, osse! Hans

> > Tror du at de læsesvage i fremtiden blot skal kunne få hjælp til at få
> > læst op? Burde de ikke netop lære at /læse/ - og altså blive givet den
> > fornødne tid til den nødvendige træning?

> Det er jo netop dét IT kan hjælpe med.

Altså til læseTRÆNINGEN. Så der spares lærertimer i
specialundervisningen?
--
Per Erik Rønne

Henning Sørensen (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 09-12-04 23:41

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
news:1gojmzx.v0d864lmdus6N%spam@husumtoften.invalid...
> Henning Sørensen <hkksnews@privat.dk> wrote:
>
>> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:1goj9mo.h3kk2bhk2ksgN%spam@husumtoften.invalid...
>> > Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:
>
>> >> Læg lige mærke til de ord jeg skrev ang. IT's mulighed for at være en
>> >> hjælp til læsesvage elever! på det punkt er der vist ikke meget at
>> >> hente fra vor undervisningsminister! IT er ikke kun for de stærke, i
>> >> min verden! Den er netop en mulighed for de svage, osse! Hans
>
>> > Tror du at de læsesvage i fremtiden blot skal kunne få hjælp til at få
>> > læst op? Burde de ikke netop lære at /læse/ - og altså blive givet den
>> > fornødne tid til den nødvendige træning?
>
>> Det er jo netop dét IT kan hjælpe med.
>
> Altså til læseTRÆNINGEN. Så der spares lærertimer i
> specialundervisningen?
> --
> Per Erik Rønne

Nej - brugt rigtigt kan elektroniske hjælpemidler være værktøjet, der kan
hjælpe eksempelvis ordblinde til en forståelse af det skrevne, og dermed
bedre deres muligheder for at læse. Det bør selvfølgelig være i et program
(snakker ikke om computerprogram hér), der indeholder træning i at læse.
Naturligvis kan det gøres uden hjælpemidler - det tager bare længere tid, og
fordrer langt flere ressourcer af den "læseretarderede".

/Henning.



Per Rønne (10-12-2004)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 10-12-04 05:22

Henning Sørensen <hkksnews@privat.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1gojmzx.v0d864lmdus6N%spam@husumtoften.invalid...
> > Henning Sørensen <hkksnews@privat.dk> wrote:

> >> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> >> news:1goj9mo.h3kk2bhk2ksgN%spam@husumtoften.invalid...
> >> > Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> >> >> Læg lige mærke til de ord jeg skrev ang. IT's mulighed for at være en
> >> >> hjælp til læsesvage elever! på det punkt er der vist ikke meget at
> >> >> hente fra vor undervisningsminister! IT er ikke kun for de stærke, i
> >> >> min verden! Den er netop en mulighed for de svage, osse! Hans

> >> > Tror du at de læsesvage i fremtiden blot skal kunne få hjælp til at få
> >> > læst op? Burde de ikke netop lære at /læse/ - og altså blive givet den
> >> > fornødne tid til den nødvendige træning?

> >> Det er jo netop dét IT kan hjælpe med.

> > Altså til læseTRÆNINGEN. Så der spares lærertimer i
> > specialundervisningen?

> Nej - brugt rigtigt kan elektroniske hjælpemidler være værktøjet, der kan
> hjælpe eksempelvis ordblinde til en forståelse af det skrevne, og dermed
> bedre deres muligheder for at læse. Det bør selvfølgelig være i et program
> (snakker ikke om computerprogram hér), der indeholder træning i at læse.
> Naturligvis kan det gøres uden hjælpemidler - det tager bare længere tid, og
> fordrer langt flere ressourcer af den "læseretarderede".

OK.
--
Per Erik Rønne

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste