Diskussionen omkring tests, Pisa-undersøgelsen og danske elevers (måske)
lave faglige niveau er efter min opfattelse havnet på en forkert hylde. Det
kan godt være at danske skoleelever statistisk og generelt er dårligere
læsere end i de lande, vi plejer at sammenligner os med, men det vil flere
tests ikke ændre på. Den Danske Folkeskole laver faktisk et rigtigt godt
stykke arbejde, men den er tvunget ud i en rummelighed, der gør
arbejdsvilkårene meget vanskelige.
Det lyder jo så flot, når man taler om den rummelige folkeskole med plads
til alle, men konsekvenserne er ret dramatiske, og der findes ikke rigtig
nogle vindere i det spil. Der findes mange groteske eksempler på elever som
dagligt går det ene nederlag i møde efter det andet, blot fordi de ikke er i
stand til at leve op til folkeskolens krav; elever som i virkeligheden har
behov for et helt andet tilbud. Omvendt er det også utilfredstillende for de
velfungerende elever gentagende gange at få undervisningen spoleret af en
eller to problematiske elever.
Den rummelige folkeskole virker på mig mere som et spareforslag end som
noget, der er vokset ud af en velfunderet pædagogisk analyse. I dette lys
synes jeg faktisk den danske folkeskolelærer gør et fantastisk arbejde, som
flere burde anerkende.
Flere tests løser ingen verdens ting - tværtimod. Folkeskolen har allerede
mange tests. De er måske ikke standardiseret, men der findes vel ikke nogen
skolelærer med respekt for sig selv, som ikke løbende holder sig orienteret
om sine elevers aktuelle kompetencer. Kan det overhovedet lade sig gøre at
undervise uden at vide, hvad man underviser?
Når undervisningsministeren gang på gang hævder, at der er elever, hvis
manglende færdigheder først bliver erkendt den dag, de forlader folkeskolen,
taler hun direkte usandt. De lærere som har været tilknyttet den pågældende
elev har selvfølgelig godt været klar over problemet. Det er bare ikke det
samme som også, at kunne gøre noget ved det med de resourcer folkeskolen kan
tilbyde.
Hvordan kan en undervisningsminister forvente, at en folkeskole kan pålægges
flere opgaver, udvide sin rummelighed og samtidig øge kvaliteten? I stedet
for at give de danske skoleelever og deres undervisere bedre vilkår for at
løse deres fælles opgave indfører man flere tests - d.v.s. endnu flere
opgaver, som skal løses, og endnu mindre tid til det egentlige! Det kan vist
ikke blive meget mere absurd.
Peter T. Korgaard -
http://www.overtone.dk - et nyt fora for
musikundervisere og musikere :: Fordi netværk er muligheder. Ideer til
undervisning, tilbyd undervisning, debat, musikkontakt, køb og salg.
"Brian Elmegaard" <brian@rk-speed-rugby.dk> skrev i en meddelelse
news:ubrd5choc.fsf@rk-speed-rugby.dk...
> Hej
>
> Et spørgsmål som plager i forbindelse med danske børns lave niveau er
> hvad det er der skal motivere dem til at gøre deres yderste i opgaver
> som disse. Der er vel ingen kredit for at lave et godt resultat?
>
> mvh.
> --
> Brian (remove the sport for mail)
>
http://www.et.dtu.dk/staff/be/be.html