Han hedder da James Cameron, ikke?
Fra : cogco

Dato : 08-12-04 17:13

Sad her forleden aften og så Alien 4, efterfulgt af et 2-3 timer langt
program om Alien-sagaen.
Her omtalte op til flere filmfolk James Cameron som Jim Cameron, bl.a.
Sigourney Weaver.

På imdb.com fandt jeg ud af, at et af hans nicknames er "Iron Jim".

Er der nogle af Jer, der kender historien bag dette nickname?

mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 17:23

"cogco" <cogco@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På imdb.com fandt jeg ud af, at et af hans nicknames er "Iron Jim".
>
> Er der nogle af Jer, der kender historien bag dette nickname?

Kender ikke lige historien bag nicknames "Iron Jim", men "Jim" er vel en
meget normal "forkortelse" af navnet "James" i USA?

> mvh
> Claus

Lars B

Fra : cogco

Dato : 08-12-04 17:30

> Kender ikke lige historien bag nicknames "Iron Jim", men "Jim" er vel en
> meget normal "forkortelse" af navnet "James" i USA?

> Lars B

Tja, længere er den nok ikke.
Tak for svaret alligevel.

Claus

Fra : Martin Møller

Dato : 09-12-04 10:13

> Kender ikke lige historien bag nicknames "Iron Jim", men "Jim" er vel
> en meget normal "forkortelse" af navnet "James" i USA?

Ligesom Bill Clinton i virkeligheden hedder William Jefferson Clinton. Bill
en forkortelse af William, hvor ulogisk det så end er. Sådan er de så
underlige derover

--
/Martin
- Ved svar på email - fjern SPAMFILTER i adressen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-12-04 15:44

"Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> writes:

> Ligesom Bill Clinton i virkeligheden hedder William Jefferson Clinton. Bill
> en forkortelse af William, hvor ulogisk det så end er. Sådan er de så
> underlige derover

"Derovre"?

Selv svenskerne, som dog står os nær på visse gamle kulturelle
punkter, fistrer rundt i kaldenavne.

Per kaldes raskvæk Pelle, Hans kaldes Hasse, Björn vist endda
Bosse. Det kan være vanskeligt at finde rundt i, når man ikke ved det
og nogen siger til en, at "det skal du lige ringe og snakke med Pelle
om".

Mener at huske fra mit besøg i Rusland, at russerne har et utal af
kaldenavne tilknytte personnavnet. Det var således upassende at kalde
Dmitrij for Dmitrij. Dmitrij var hans far, selv var han Dimar. (vist
nok)

Fra : Silver

Dato : 10-12-04 19:33

"Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ligesom Bill Clinton i virkeligheden hedder William Jefferson Clinton.
Bill
> en forkortelse af William, hvor ulogisk det så end er. Sådan er de så
> underlige derover

Hehe og Richard er osse forkortet til Dick.....go figure....hvad er det nu
Obelix siger om de romere? ;)

Silver.

Fra : Konrad

Dato : 08-12-04 17:31

"cogco" <cogco@aub.dk> wrote in message
> [...]
>
> På imdb.com fandt jeg ud af, at et af hans nicknames er "Iron Jim".
>
> Er der nogle af Jer, der kender historien bag dette nickname?

Muligvis tilnavnet fordi han er kendt som en hård hund
http://www.terminatorfiles.com/reload.htm?extras/articles/cameron_004.htm

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-12-04 17:31

cogco wrote:

> [...]
>
> På imdb.com fandt jeg ud af, at et af hans nicknames er "Iron Jim".
>
> Er der nogle af Jer, der kender historien bag dette nickname?

Jeg ved ikke hvor Iron kommer fra, men Jim er jo den normale forkortelse
for James i USA. Ligesom Bob er for Robert (har du aldrig hørt Bobby De
Niro?), og Chuck er for Charles, Bill er for William etc.

/David

Fra : Konrad

Dato : 08-12-04 17:43

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Jeg ved ikke hvor Iron kommer fra, men Jim er jo den normale forkortelse
> for James i USA. Ligesom Bob er for Robert (har du aldrig hørt Bobby De
> Niro?), og Chuck er for Charles, Bill er for William etc.

I'm sorry, Dave, I'm afraid I can't do that...

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 08-12-04 18:15

> [...]
> for James i USA. Ligesom Bob er for Robert (har du aldrig hørt Bobby De
> Niro?), og Chuck er for Charles, Bill er for William etc.

Selv Charlton Heston (den kæmpestore idiot) forkorter sit navn til Chuck
Heston.

Jeg har altid undret mig over at folk giver deres barn et navn som de på
forhånd ved aldrig vil blive brugt. Lawrence Fishburne har f.eks. altid
heddet Larry, men de seneste år har han prøvet og prøvet at få folk til at
bruge hans rigtige navn. Hvis hans forældre havde kaldt ham Ib eller
Thorvald, havde han ikke haft det at døje med i dag (men muligvis noget
andet!)

Så undrer det mig forresten også at man forkorter et navn til noget der er
lige så langt, som f.eks. John F. Kennedy, som privat kaldte sig Jack. Fat
det lige for mig.
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 08-12-04 20:06

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> lige så langt, som f.eks. John F. Kennedy, som privat kaldte sig Jack. Fat

Mener at det oftes er folk der hedder Jonathan der forkortes til Jack.
Correct me if i'm wrong..

Mvh. Martin

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-12-04 21:07

Martin Ohlsson wrote:

> Mener at det oftes er folk der hedder Jonathan der forkortes til Jack.
> Correct me if i'm wrong..

John forkortes til Jack, det er helt normalt. Selv når John i forvejen
er forkortet fra Johnathan.

/David

Fra : Tenzel Kim

Dato : 08-12-04 22:32

David Rasmussen wrote:
> John forkortes til Jack, det er helt normalt.

Det er sku noget af en forkortelse. Bare tænk på hvor meget tid man
sparer når man skal skrive sin underskrift

Tenz.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-12-04 22:43

Tenzel Kim <tenzel_kim@hotmail.com> writes:

> Det er sku noget af en forkortelse. Bare tænk på hvor meget tid man
> sparer når man skal skrive sin underskrift

Jeg stod engang i LEGO-shoppen i Walt Disney World i færd med at
indkøbe Mindstorms (som på det tidspunkt ikke engang havde overvejet
det danske marked endnu.)

Ekspedienten havde et navneskilt af LEGO, der identificerede ham som
"Jon" - det fyldte det meste af skiltet.

"Well, a good thing you are not called Jonathan then", sagde jeg.

"Umm. Well, I am.", svarede han.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-12-04 23:16

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> mælte sligt:

>John forkortes til Jack, det er helt normalt. Selv når John i forvejen
>er forkortet fra Johnathan.

Hæh - det er uden h: "Jonathan". Og det er ikke sammen navn. "John" er
samme ord som Johannes, egtl. fra hebræisk "Jochanan" - "Jahve er
nådig". "Jonathan" er også hebræisk, men betyder "Jahve har givet".

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"All seems infected that th' infected spy,
As all looks yellow to the jaundic'd eye."

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-12-04 14:30

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> Hæh - det er uden h: "Jonathan".

Nåja, my bad.

> Og det er ikke sammen navn. "John" er
> samme ord som Johannes

Det ved jeg.

>, egtl. fra hebræisk "Jochanan" - "Jahve er
> nådig". "Jonathan" er også hebræisk, men betyder "Jahve har givet".

Det vidste jeg ikke! Spændende.

/David

Fra : No Humor Man

Dato : 08-12-04 20:56

Jonas Gaarde wrote:

> Så undrer det mig forresten også at man forkorter et navn til noget der er
> lige så langt, som f.eks. John F. Kennedy, som privat kaldte sig Jack. Fat
> det lige for mig.

Han ville måske hellere have heddet Jack end John!?
Eller også er en slags sammentrækning af John Fitzgerald = Jack!?

"Øgenavne" er ikke altid lige logiske.

,-)

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers
ICQ: 67778624

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-12-04 23:08

No Humor Man wrote:

> Han ville måske hellere have heddet Jack end John!?
> Eller også er en slags sammentrækning af John Fitzgerald = Jack!?

John->Jack er helt normalt, og det er ikke kun JFK omdøbningen er sket
for. Det har intet med Fitzgerald at gøre. Det er bare John. Som bliver
til Jack. Som sagt, helt normalt i USA.

/David

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 09-12-04 09:38

No Humor Man wrote:

> Han ville måske hellere have heddet Jack end John!?
> Eller også er en slags sammentrækning af John Fitzgerald = Jack!?

Så vidt jeg ved findes Jack, Jim og Mike og den slags slet ikke som
officielle "tilladte" navne i USA, England og andre engelsktalende lande.
Når danske forældre døber deres søn Mike (godt dansk navn, i øvrigt) så er
det faktisk et engelsk kældenævn, som hvis et engelsk barn officielt blev
døbt Noller eller Jæver.

.....mener jeg at vide

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 09-12-04 09:34

Jonas Gaarde wrote:

> Så undrer det mig forresten også at man forkorter et navn til noget
> der er lige så langt, som f.eks. John F. Kennedy, som privat kaldte
> sig Jack. Fat det lige for mig.

Det er ikke en forkortelse - det er et kældenavn. Der er ikke nødvendigvis
nogen logik i det, omend de samme kældenavne ofte går igen hos personer med
samme egenavne.

Noller er f.eks. et ganske almindeligt dansk kældenavn, som er længere end
egenavnetNiels (Nils).

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 09-12-04 09:43

"Jesper Brogaard" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> samme egenavne.
>
> Noller er f.eks. et ganske almindeligt dansk kældenavn, som er længere end

Mener du "kælenavn" eller "kaldenavn"?

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 09-12-04 11:27

Jonas Gaarde wrote:
> "Jesper Brogaard" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Mener du "kælenavn" eller "kaldenavn"?

Kældernavn, naturligvis

Flot, ellers. Jeg ville have skrevet kælenavn, men det mislykkedes så lige 3
gange i træk.

Kaldenavn er måske i virkeligheden mere rigtig, hvis man tænker på
offentlige personer som f.eks. Bill Clinton, Ed Harris og sår'n.

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Brian P

Dato : 08-12-04 22:33

> Jeg ved ikke hvor Iron kommer fra, men Jim er jo den normale forkortelse
> for James i USA. Ligesom Bob er for Robert (har du aldrig hørt Bobby De
> Niro?), og Chuck er for Charles, Bill er for William etc.

'Iron' det vel har noget med det at have jern på at gøre?

Fra : Dopedog

Dato : 08-12-04 18:33

> [...]
>
> På imdb.com fandt jeg ud af, at et af hans nicknames er "Iron Jim".
>
> Er der nogle af Jer, der kender historien bag dette nickname?

Jim er en forkortelse af James som andre også har gjort opmærksom på

-Ronnie

Fra : Mikl

Dato : 08-12-04 19:16

cogco wrote:
> [...]
>
> På imdb.com fandt jeg ud af, at et af hans nicknames er "Iron Jim".
>
> Er der nogle af Jer, der kender historien bag dette nickname?

Cameron er en hård negl og perfektionistisk udi det næsten sygelige. De
fleste filmhold har svært ved at følge med ham, men resultatet er en
række RIGTIG fede film! IMØ er Terminator 2 stadig en af de bedste
actionfilm der nogensinde er lavet - og Aliens ligger i øvrigt også højt
på den liste!

Se i øvrigt dokumentaren på The Abyss DVD'en, så får man stor respekt
for alle medvirkende inkl Cameron! Blandt de medvirkende fil filmen
øgenavnet "The Abuse".

Life's Abyss and then you dive!

/Mikkel

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 09-12-04 01:06

> [...]
> Sigourney Weaver.
>
> På imdb.com fandt jeg ud af, at et af hans nicknames er "Iron Jim".

Som allerede sagt kalder man James'er for Jim, Jimbo, Jay osv.

Iron kommer af, han er benhård. Jeg har f.eks. hørt en historie, hvor han
fik Ed Harris til at græde under optagelserne til Dybet/the Abyss.

Mark

Fra : André Frost

Dato : 09-12-04 05:28

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message

> Iron kommer af, han er benhård. Jeg har f.eks. hørt en historie, hvor han
> fik Ed Harris til at græde under optagelserne til Dybet/the Abyss.

> [...]

Se, dén historie kunne jeg nu godt tænke mig at høre.

--
Frost

Fra : Mikl

Dato : 09-12-04 12:51

André Frost wrote:
> "Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message

> Se, dén historie kunne jeg nu godt tænke mig at høre.

Det bliver beskrevet i dokumentaren på The Abyss. Så vidt jeg husker var
han ret tæt på at drukne da de filmede scenen hvor han bliver sænket ned
til detonatoren, lå forholdsvis længe uden ilt og panikkede. Han blev så
sur og frustreret at han kastede alt fra sig da han kom op og forlod
settet. På vej hjem skulle han vidst være brudt sammen, grædt osv. Det
er sådan jeg husker historien, men han fortæller selv om det på DVDen.

/Mikkel

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 09-12-04 08:59

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Som allerede sagt kalder man James'er for Jim, Jimbo, Jay osv.
>
> Iron kommer af, han er benhård. Jeg har f.eks. hørt en historie, hvor han
> fik Ed Harris til at græde under optagelserne til Dybet/the Abyss.

Fordrukkent schludder! *Intet* kan få Ed Harris til at græde, og da slet
ikke sådan en vindtør frossenpind
Bud Brigman er jo bland de sejeste fyre i verden!

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 09-12-04 09:40

Mark Thomas Gazel wrote:

> Som allerede sagt kalder man James'er for Jim, Jimbo, Jay osv.
>
> Iron kommer af, han er benhård. Jeg har f.eks. hørt en historie, hvor
> han fik Ed Harris til at græde under optagelserne til Dybet/the Abyss.

Du mener Edward (Allen) Harris, ikke?

http://www.imdb.com/name/nm0000438/bio

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 09-12-04 12:44

> Du mener Edward (Allen) Harris, ikke?
>
> http://www.imdb.com/name/nm0000438/bio

Ok, smartrøv. Hvad er Val en forkortelse af? Jeg tænker her på Val Kilmer.

Det kan være, det bare er hans navn, men det kunne også være: Valjean,
Valentino, Valmont, Valerian osv. Jeg har aldrig fundet ud af det i hvert
fald.

Mark

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 09-12-04 13:06

Mark Thomas Gazel wrote:

> Ok, smartrøv. Hvad er Val en forkortelse af? Jeg tænker her på Val
> Kilmer.

Valerie, naturligvis. Det er hans pigenavn, som han ændrede efter sin
kønsskifteoperation.

Røvsmart svar, ikke?

Ifølge http://www.imdb.com/name/nm0000174/bio er hans rigtige navn Val
Edward (pudsigt, hva'?) Kilmer.

Find selv på flere og tjek IMDB.

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 09-12-04 14:07

> Valerie, naturligvis. Det er hans pigenavn, som han ændrede efter sin
> kønsskifteoperation.
>
> Røvsmart svar, ikke?

Jo, rimeligt smart

> Ifølge http://www.imdb.com/name/nm0000174/bio er hans rigtige navn Val
> Edward (pudsigt, hva'?) Kilmer.

Jo, men vi er da ikke blevet klogere på fornavnet.

Mark

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 09-12-04 14:40

Mark Thomas Gazel wrote:

> Jo, rimeligt smart

Hæ-hæ

> Jo, men vi er da ikke blevet klogere på fornavnet.

Næh, måske er det slet ikke en forkortelse eller et kælenavn. Noget ku' tyde
på at han simpelthen hedder Val.

http://www.planetkilmer.com/faq2.htm
http://www.google.dk/search?hl=da&q=val+kilmer+real+name&meta=

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 10-12-04 01:28

> Næh, måske er det slet ikke en forkortelse eller et kælenavn. Noget
> ku' tyde på at han simpelthen hedder Val.

Det ser sådan ud. Det har hans forældre simpelthen kaldt ham, og det er
deres Val.

Mark

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 10-12-04 08:49

Mark Thomas Gazel wrote:

> Det ser sådan ud. Det har hans forældre simpelthen kaldt ham, og det
> er deres Val.

LOL

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-12-04 14:32

Mark Thomas Gazel wrote:

> Iron kommer af, han er benhård. Jeg har f.eks. hørt en historie, hvor
> han fik Ed Harris til at græde under optagelserne til Dybet/the Abyss.

Jeg forestillede mig lige Nelson fra Simpsons til stede på settet...
"Hawhaw!"

/David

Fra : kai sølvgaard hansen

Dato : 10-12-04 18:15

Ligesom Bob og Bobby er kælenavne for Robert - deNiro bliver f.eks ofte
refereret til af sine venner som Bobby deNiro - ER Jim kælenavn for James...