Stævnrørsleje.
Fra : Hanne og Hans

Dato : 08-12-04 15:57

Jeg skal have udskiftet lejet, der er lavet af en slags
fenol/bomuld . Det ser ud som lejet har været meget varmt(kan også ses på
akslen) Jeg har hørt at man måske kan få lejet i samme slags, men med
grafit, hvilket ville forbedre smøringen.
Nogen der kender noget til dette?
Hans.

Fra : Per Strandhauge

Dato : 09-12-04 19:52

Hans skrev:
> [...]
> akslen) Jeg har hørt at man måske kan få lejet i samme slags, men med
> grafit, hvilket ville forbedre smøringen.

Hej Hans!
Det lyder mere for mig, som det er paksnoren i den indvendige pakdåse, du
vil udskifte. Paksnoren er ganske rigtig noget bomuldsagtigt snor som er
impreneret med et eller andet fedtstof. Da jeg stod i lære kaldte vi det for
"tellepakning". Det fås også som du selv nævner med tilsat grafit.
Grunden til at pakdåsen har været meget varm er at den har været spændt for
hårdt.

Hilsen Per.

Fra : Hanne og Hans

Dato : 10-12-04 12:24

Nej det er ikke pakdåsen. Det er et leje der er drejet af et fibermateriale.
Du kender det sikkert, man har lavet blokke af det førhen.

Fra : Per Strandhauge

Dato : 10-12-04 19:35

Hanne og Hans skrev:

> Nej det er ikke pakdåsen. Det er et leje der er drejet af et
> fibermateriale. Du kender det sikkert, man har lavet blokke af det førhen.

Ok. Så vi taler om det leje, der sidder udenbords ved skruen.
Hvad vil du gerne vide ang. dette?

Hilsen Per.

Fra : Hanne og Hans

Dato : 11-12-04 18:01

Jeg tror ikke du har læst det første indlæg!

Fra : Per Strandhauge

Dato : 11-12-04 19:41

Hanne og Hans skrev:
> Jeg tror ikke du har læst det første indlæg!

Jo, jeg har, men du må da meget undskylde, at jeg kom til at spørge igen!

Hvis vi taler om det leje, der sidder udenbords ved skruen kender jeg 4
typer.

1: En messingbøsning med indlagt gummi, hvori der er riller i
længderetningen. Dette leje er vandsmurt. Det bliver presset i den bageste
stævnrørsflange.
2: Resin leje som er en kunsstofbøsning med ilagt forstærkningsfibre. Dette
er også vandsmurt og bliver ligeledes presset i den bageste stævnrørsflange.
3: Bronzeleje. Dette leje er fedtsmurt.
4: Hvidtmetalsleje. Dette leje er oliesmurt. (Bliver mest brugt på større
skibe).

I dit tilfælde er der nok tale om et Resin leje. Om det kan fås med indlagt
grafit ved jeg ikke, men jeg kan ikke se nogen grund til til grafit, da det
er vandet, der skal smøre lejet.

Det er vel ikke sådan, at du på et tidspunkt har fået noget fiskesnøre eller
noget af et fiskegarn af nylon i skruen, som har ødelagt dit leje og
skrueaksel. Det har den tendens til at "kravle" ind mellem lejet og
skrueakslen, hvor det sidder og slider og varmer med det resultat, at leje
og skrueaksel bliver ødelagt.
På større skibe sidder der oftest nogle knive lige bag ved skruen, som skal
forhindre dette.

Mvh. Per.

Fra : Hanne og Hans

Dato : 12-12-04 17:51

Nej der er ikke noget at se på akselen, udover at den er lidt blålig. Det
tyder jo på at den har været varm.
Spørgsmålet om et resin leje med grafit blev affødt af, at værfttet mente de
havde hørt om et sådandt.
Hans.