Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dias der har fået fugtpletter...
Fra : Cai-Erik Andersen

Dato : 12-12-04 11:51

Hej med jer!
Jeg har en hel del dias (2-3000) monteret i ramme og i magasiner som
desværre i en periode har stået hvor der var fugtigt. En del af billederne
har fået noget der ligner "newton-ringe" men det skyldes fugt inde i rammen
hvor billedet i mange tilfælde har sat sig fast på glasset og kun meget
forsigtigt kan fjernes og der komme altid et meget synligt område på diaset
hvor det har været hæftet på glasset.
HJÆLP! Hvad skal jeg gøre - kan billedet renses / reetableres ?
Min plan er at få mine dias scannet ind, men jeg vil gerne have dem i
optimal kvalitet inden jeg begynder.

Mvh MrXXL

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-12-04 12:06

Cai-Erik Andersen wrote:
> [...]
> HJÆLP! Hvad skal jeg gøre - kan billedet renses / reetableres ?
> Min plan er at få mine dias scannet ind, men jeg vil gerne have dem i

Personligt ville jeg bløde op i demin vand, skylle efter i ditto tilsat
spec. afspændings-/konserveringsmiddel. Tetenal lavede engang noget der
holder dias og neg fine nu efter ca. 25 år (en del har været opbevaret i
udendørs, uopvarmet garage i over 10 år). Mirasol Antistatic ??

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : nyrup

Dato : 12-12-04 12:11

Måske kan du lægge dem i blød i vand og derefter fjerne dem fra rammen og
tørre dem og igen montere dem? -
Under alle omstændigheder et kæmpe arbejde og umådeligt ærgerligt!

Fra : Cai-Erik Andersen

Dato : 12-12-04 16:13

Sandt nok - både at det er ærgeligt og at det tager tid... jeg ved godt
hvad jeg skal lave når jeg går på pension...
Men måske også en lejlighed til at få dem sorteret og scannet ind.

Skal man ikke også være lidt på passelig med temperaturen når jeg skyller
dem ?

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 22:20

"Cai-Erik Andersen" <cea@cait.dk> wrote in message
> [...]
> Men måske også en lejlighed til at få dem sorteret og scannet ind.
>
> Skal man ikke også være lidt på passelig med temperaturen når jeg skyller

Newton ringene sidder mellem dias og glas - tag glasset væk, så er Newton
væk.

Alf