Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvem opfandt autofocus...?
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-12-04 00:58

Da jeg for knapt et års tid siden annoncerede min artikel om
fotografiet historie, der var der en del, som ytrede, at jeg ikke
havde ret meget omtale af Canon.

Jeg har med lys og lygte ledt efter større teknologiske fremskridt,
som er opfundet af udviklet af Canon, men det generelle billede er,
at Canon ikke er voldsomt inovative, de er derimod dygtige til, at
masseproducere kendte teknologier i en rimmelig god kvalitet, og til
pris som de fleste kan betale.

På et norsk web-site faldt jeg dog over, at Canon skulle ha'
opfundet AF autofocus i 1963, se flg. link.
http://foto.byte.no/foto.phtml#_Toc484518022

Er der nogen som er stødt på den oplysning andre steder, for jeg har
ikke kunnet finde noget, jeg er derimod stødt på mange kilder, som
alle oplyser, at det er Konica der i 1977 lancerer verdens første
serieproducerede still-billede kamera med autofocus.

Men Canon kan jo godt ha' opfundet teknologien, og ha' brugt den i
de proff. filmkameraer de producerede på daværende tidspunkt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peer K

Dato : 10-12-04 02:03

Niels Riis Ebbesen wrote:

> På et norsk web-site faldt jeg dog over, at Canon skulle ha' opfundet AF
> autofocus i 1963, se flg. link.
> http://foto.byte.no/foto.phtml#_Toc484518022

Nu siger jeg sjældent nej til en god søge-udfodring, så jeg har kigget
lidt rundt omkring.

Den er tilsyneladende god nok...

Ham her
http://www.grahamwatson.com/gw/askgraham.nsf/AskGraham?OpenForm&Start=37&Count=1000&ExpandView&Seq=9
siger :

"[Canon] being the first to invent and manufacture the auto-focus system
that is now standard equipment for almost everyone"

Ham her
http://groups-beta.google.com/group/rec.photo.equipment.35mm/browse_thread/thread/43050459ca4b87e3/7b1934f060cc6f94?q=invent+autofocus&_done=%2Fgroups%3Fq%3Dinvent+autofocus%26num%3D20%26hl%3Den%26lr%3D%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26sa%3DN%26tab%3Dwg%26&_doneTitle=Back+to+Search&&d#7b1934f060cc6f94
siger :

"The first working autofocus camera was shown at photokina by Canon. It
was a weird TLR design, using one lens to focus and the other to take
the photo. It worked, according to people who saw it and played with it,
but never went into production. The date of this is in my Canon
Compendium book but I don't have a copy here at the moment. I think it
was 1968, but can look it up if anyone cares.

The first working autofocus system in a 35 mm SLR was shown by Leica,
and called Leitz Correfot. It was shown in a modified Leicaflex. Leica
never produced it commercially. This may be what you are thinking of in
your note above."

Sidstnævnte lyder til at have styr på det, og have litteraturen til at
bevise det, så du kan evt. sende ham en mail...

Beklager de lange links.. håber de virker.

Fra : OCB

Dato : 10-12-04 03:09

Og med frygt for at blive stenet, vil jeg så tillade mig at omskrive Canon's
eget motto; "You can, Canon" til "Who can, Canon" ! lol - Go' jul !

Mvh
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-12-04 09:24

OCB wrote:
> Og med frygt for at blive stenet, vil jeg så tillade mig at omskrive Canon's
> eget motto; "You can, Canon" til "Who can, Canon" ! lol - Go' jul !

Well, så længe de stadig laver de bedste dSLR så kan man vel mest
med Canon ?

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-12-04 11:22

Hans Joergensen wrote:

> Well, så længe de stadig laver de bedste dSLR så kan man vel mest
> med Canon ?

Var det ikke dig selv, der introducerede begrebet 'mærkeluder' ?

vh
Jan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-12-04 11:27

Jan Bøgh wrote:
> Var det ikke dig selv, der introducerede begrebet 'mærkeluder' ?

Jo men jeg mener nu stadig at Canon laver de bedste dSLR, ellers
havde jeg jo ikke valgt dem

Eller, det havde jeg nu nok, da der ikke rigtig var andre der var
til at betale da jeg købte mit 300D.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-12-04 11:38

Hans Joergensen wrote:

> Jo men jeg mener nu stadig at Canon laver de bedste dSLR, ellers
> havde jeg jo ikke valgt dem

Men kun for de meget kvikke.
Vi andre (knap så kvikke) vægter et logisk man-machine-interface højt -
derfor ingen Canon.

vh
Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-12-04 18:14

In article <41b97d6c$0$55234$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> Men kun for de meget kvikke.
> Vi andre (knap så kvikke) vægter et logisk man-machine-interface højt -
> derfor ingen Canon.

Ja, det vigtigste jeg mangler på Canon er et ISO hjul ved siden af
blænde/lukketidshjulene.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-12-04 18:20

Povl H. Pedersen wrote:
> Ja, det vigtigste jeg mangler på Canon er et ISO hjul ved siden af
> blænde/lukketidshjulene.

Er det ikke lidt ligemeget? metering-systemet virker jo fint.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-12-04 22:22

In article <slrncrjmm3.212.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Er det ikke lidt ligemeget? metering-systemet virker jo fint.

Når man nu tager billeder på grænsen, dvs max blænde, og en lukketid
der er lige i underkanten, så ville det være rart at man kunne køre
ISO'en op.

Jeg mener det er Phil Askey der brokker sig over, at de ikke tænker
ud over det analoge kamera. Der var ISO ikke en variabel. På dSLR
er det den 3die variabel (udover lukketid og blænde).

Fra : Erik W.

Dato : 10-12-04 23:05

"Povl H. Pedersen" skrev i

> [...]
> ud over det analoge kamera. Der var ISO ikke en variabel. På dSLR
> er det den 3die variabel (udover lukketid og blænde).

Jeg oplevede det flere gange i dag. Gik og skød småfugle sammen med Jesper.
Når man har en bette hurtig fugl i søgeren er man altså ked af at skulle
tage kameae´t væk fra øjet, for at køre ISO'en et trin op eller ned. Det
skal man ihvertfald på 10D ved ikke hvordan det er på af Canons nyere
modeller. Jeg savner helt klart være et hjul mere på toppen af kameraet til
højre.

Mvh Erik

Fra : Thomas Kjær

Dato : 11-12-04 16:04

On 2004-12-10, Erik W. <erik.w@surfmail.dk> wrote:
> [...]
> skal man ihvertfald på 10D ved ikke hvordan det er på af Canons nyere
> modeller. Jeg savner helt klart være et hjul mere på toppen af kameraet til

Så må det da være pga. for korte fingre. Jeg har ihvertfald ikke
noget problem med at skifte ISO på mit 10D med øjet for søgeren. :)

Et tryk på iso-knappen med højre pegefinger, og så lige et skub til
hjulet bag på kameraet med højre tommelfinger, så er isoen skiftet.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-12-04 02:23

Povl H. Pedersen wrote:
> Jeg mener det er Phil Askey der brokker sig over, at de ikke tænker
> ud over det analoge kamera. Der var ISO ikke en variabel. På dSLR
> er det den 3die variabel (udover lukketid og blænde).

Hm, nu jeg tænker over det har du faktisk ret

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Alex W

Dato : 10-12-04 11:19

Du kender vel denne side, men hvis du ikke gør, så er der måske hjælp at
hente.

http://www.canon.com/camera-museum/index.html

Fortsat god jagt

/Alex W

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-12-04 11:28

Alex W wrote:

> Du kender vel denne side, men hvis du ikke gør, så er der måske hjælp at
> hente.
>
> http://www.canon.com/camera-museum/index.html

Ja men jeg har lidt problemer med dette site, mit første digicam var
et Canon PowerShot 350, og jeg har stadig fakturaen, og den er
dateret 15.5.1995, men på Canon's hitorie står der, at det er fra
marts 1997.

Og når et firma ikke har bedre styr på, hvornår de har produceret og
solgt deres produkter, så skal man ta' deres angivelser med forbehold.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-12-04 12:31

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> et Canon PowerShot 350, og jeg har stadig fakturaen, og den er
> dateret 15.5.1995, men på Canon's hitorie står der, at det er fra
Følgende taler mod din påstand:
http://www.pbase.com/cameras/canon/powershot_350
http://www.dcviews.com/_canon/350.htm
http://www.technoir.nu/hplx/hplx-l/9806/msg00017.html
http://www.digitalkamera.de/Kameras/canon-powershot-350.asp
http://www.oldtimercameras.com/stock/Model.asp?Model=2257&ModelPage=true

Og sikkert en masse andre. Altså må vi kunne konstatere, at du endnu engang
ikke har undersøgt sagerne før du belemrer gruppen med dine løse påstande.

> Og når et firma ikke har bedre styr på, hvornår de har produceret og
> solgt deres produkter, så skal man ta' deres angivelser med forbehold.
Og når en fotograf ikke har bedre styr på hvornår han har købt sit kamera,
så skal man tage hans angivelser med forbehold.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Alex W

Dato : 10-12-04 11:49

> [...]
> oplyser, at det er Konica der i 1977 lancerer verdens første
> serieproducerede still-billede kamera med autofocus.

Dette må være svaret Niels

Birth of Autofocus Compact Camera, "AF35M"

Spurred by the severe competition in the autofocus (AF) market, Canon
developed its first AF lens-shutter camera, "AF35M (Autoboy)."
Konishiroku Kogyo (currently Konica) succeeded in commercializing the
world's first AF camera named "Konica C35AF" in 1977. Thereafter, all the
major manufactures followed suit. The AF mechanism of these cameras employed
an autofocusing element called Visitronic, which was developed by Honeywell
of the United States. It was a passive AF system that
electronically detects two patterns (images) of a subjectand calculated the
distance by triangulation. Canon decided not to use this AF module because
it was inadequate for low-light or low-contrast subjects, and started
research on its original AF system. The company completed an infrared
active AF system, enabling focusing in the dark. Two years after
the release of "C35AF," in November 1979, Canon launched the "AF35M,"
lens-shutter camera with the infrared active AF system.

Ad for "AF35M (Autoboy)" that employed the active AF

http://www.canon.com/camera-museum/history/canon_story/f_index.html

/Alex W

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-12-04 22:02

Alex W wrote:

> Dette må være svaret Niels

Jeg er også kommet frem til, at Konica i 1977 var de første med AF i
et point and shot kamera, og at Canon fulgte efter i 1979.

Men Peer K's info om Leitz Correfot, var helt ny og meget brugbar.

Man skal passe på, når man søger informationer på Internettet, for
der er godt nok mange, som skriver ukorrekte oplysninger, og hvis
andre så kopierer og gentager disse, så kan man støde på flere sites
med de samme ukorrekte oplysninger, og det kan få en til at tro, at
man har flere kilder, med den samme information.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex W

Dato : 10-12-04 22:10

> [...]
> kopierer og gentager disse, så kan man støde på flere sites med de samme
> ukorrekte oplysninger, og det kan få en til at tro, at man har flere

Hej Niels

Jeg tror næppe at Canon lyver ... Men det var jo nok heller ikke din pointe.

Det var da interessant at Autofocus var opfundet af et amerikansk firma
Honeywell og Konica var de første der implementerede det i et kamera.

Lad os se hvad du er kommet frem til.

/Alex W

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-12-04 23:08

Alex W wrote:

> Lad os se hvad du er kommet frem til.

Jeg er ihvertfald kommet frem til, at jeg ikke skal basere noget på
ham der "Graham Watson", hans snik-snak holder ikke i alle tilfælde.

Og jeg har fundet ud af, at autofocus er en teknologi der er stykket
sammen af flere opfindelser/patenter, som bl.a. tilhører Honeywell
og Cosina.

Og at et modificeret Leicaflex med 'Correfot' (AF), som Leitz
præsenterer Photokina i 1976, er det første reelle forsøg på at
bygge teknologien ind i et kamera.

Og at Konica i 1977 laver et point and shot kamera med AF, og at
Canon følger trop to år senere i 1979.

Og at Polaroid 1982 også introducerer et instant AF kamera, deres
teknologi er dog baseret på sonar.

PS: Jeg kender godt den direkte oversættelse af "phase comparison
systems", men et eller andet siger mig, at der findes et dansk
begreb for det samme, er der nogen som kender dette...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Waal

Dato : 11-12-04 20:25

> [...]
> systems", men et eller andet siger mig, at der findes et dansk
> begreb for det samme, er der nogen som kender dette...?

(in)Phase= (i)fase= afpasset efter hinanden / i takt, så der må være tale om
et automatiseret "målsøgersystem" med sammenfaldne billeder eller det
snitbillede vi kender så godt fra de glade manuelle matskivedage

men et dansk "tju-bang ord" ? næppe

mvh
Michael