Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nogen erfaring med Sigma EX 20-40/2.8 DG A~
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 09-12-04 21:20

Hej Gruppe.

Jeg er ved at overveje at anskaffe mig en vidvinkel, da jeg på nuværende
tidspunkt kun har en 50/1,8 som mit korteste objektiv. Sigma EX 20-40/2.8
virker som et godt bud i mine øjne, da det kan anskaffes til en fornuftig
pris og har en fornuftig lysgennemgang. Er det at foretrække over et Sigma
EX 20/1.8 eller skal man købe Nikkor?

Jeg håber at få et par bud på, hvad der er værd at gå efter til et D70.

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen

Fra : KNL DtP

Dato : 09-12-04 21:48

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ved at overveje at anskaffe mig en vidvinkel, da jeg på nuværende
> tidspunkt kun har en 50/1,8 som mit korteste objektiv.

Du skal næsten lige prøve et rigtigt vidvinkelobjektiv, hvis du "kun" har
været nede på 50 mm. Crop faktoren på D70 er svjh. 1,5x, hvormed et 20 mm
objektiv bliver til 30 mm.

Til mit Canon EOS 10D (1,6x) bruger jeg et 17-40 mm som standartobjektiv, da
dette svarer til 27-64 mm. De 27 mm er sådan set fint nok til normal brug, men
jeg savnede forfærdentligt noget ultra wide, så jeg købte et Sigma EX 15 mm
f/2.8 fiskeøje. Nu har jeg endelig fået dækket det nederste område på dSLR'en
: )

Både Nikon og Sigma har nogle objektiver, der kan betegnes som ægte vidvinkel
på D70. Sigma EX 12-24 mm f/4.5-5.6 (~ 18-36 mm) og Nikon 12-24 mm f/4 (~
18-36 mm).

Hvis du ikke har brug for disse lidt ekstreme brændevidder, så tror jeg subj.
er ganske passende - men du skal næsten lige have det i hånden, inden du
køber...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 09-12-04 22:03

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> subj.
> er ganske passende - men du skal næsten lige have det i hånden, inden du

Tak for dit svar Kristian.

Jeg havde til mit tidligere kamera (Nikon F70) en 28-80 men aldrig en jeg
blev helt tilfreds med. Desuden er det så sjældent at jeg anvender
vidvinkel, at jeg ikke vil bruge en formue på dem. Desuden må jeg indrømme,
at fiskeøjet ikke tiltaler mig, jeg er ikke vild med den måde de tegner på,
men det er jo en smagssag. I sidste ende skal objektivet bruges til lidt
landskab og sådan.
Mit primære brug er tele, så derfor er det ligeså meget for bare at have en
vidvinkel i tilfælde af, at man skulle bruge en. Men jeg vil hellere smide
lidt penge i et ordentligt objektiv end at købe det absolut billigste, for
billederne skal jo også helst være til at bruge, når man endelig skal bruge
objektivet Crop-faktoren er jeg godt klar over (at 20-40'eren vil svare
til en 30-80 mm, hvilket jeg synes lyder meget passende).
Takker endnu engang for dit input, det er da i hvert fald med i
overvejelserne.

MVH
Thomas

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 09-12-04 22:14

> [...]
> passende).
> Takker endnu engang for dit input, det er da i hvert fald med i

Og så skriver jeg endda forkert under cropfaktor, det er selvfølgelig en
30-60 mm

MVH
Thomas

Fra : driver

Dato : 09-12-04 23:03

> [...]
> tegner på, men det er jo en smagssag. I sidste ende skal objektivet bruges
Hej Thomas.
Netop til landskab er en widevinkel uundværlig.
Jeg har anskaffet mig en Sigma 12-24 til min Canon D60, og som det ser ud
nu, bliver jeg glad for den.
Bemærk at det ikke er et fiskeøjeobjektiv.
mvh
driver

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-12-04 09:32

driver wrote:
> Jeg har anskaffet mig en Sigma 12-24 til min Canon D60, og som det ser ud
> nu, bliver jeg glad for den.
> Bemærk at det ikke er et fiskeøjeobjektiv.

Jeg har en tilsvarende og er også glad for den - på trods af at den
ikke har været monteret på kamerahuset i ca. 2mdr nu det er ikke
sæson.

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-08/2004-08-26/CRW_1483.jpg

Der kan man se hvor lige sådan en tegner ved 12mm.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : AS

Dato : 11-12-04 13:42

20 1.8 er ganske speciel objektiv. Pga. stort diafragma er den rimmeligt
stor og tung. AFAIK filtre kan ikke bruges på her. Nikon har "kun" 28 1.4 i
denne område. Dog, som jeg forstå fra kontekstet, ikke sikkert, at du skal
have præcis en af dem. (Tip: du skal også kikke på prisen.) Man skal ved det
selv først ret meget om dette valg.

Alternativt en vidvinkel zoom. Nikons 12-24 er mere skarpt, når den er helt
åben. Sigmas 12-24 skal lukkes til min 8 for at få lignende skarphed, men
den er billigere, dog større, filtrer kan ikke bruges. Begge har bedre
kvalitet til den lange side. Hvis man er ikke særligt megedt efter 1.4-1.8
objektiv, kan man også overveje en 20 2.8 fix. Den svarer til ca. 30 mm på
en filmkamera. En mere alternativ kan være en 10.5 fisheye. Nikon Capture
kan rete billedet til linear, dog opløsning bliver mindre.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-12-04 16:51

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> en filmkamera. En mere alternativ kan være en 10.5 fisheye. Nikon Capture
> kan rete billedet til linear, dog opløsning bliver mindre.

Tak for dit svar, AS. Jeg kigger på lidt blandet må jeg indrømme. Nikkor
12-24 lyder lækker, men det er over hvad jeg vil bruge på en vidvinkel. Jeg
benytter vidvinkel forholdsvist sjældent, så derfor skal det helst ikke
koste alt for meget. Sigma 20/1,8 lyder lækker til prisen og er billigere
end Nikkor AF-D 20/2,8 af ny.
Et andet alternativ jeg har fundet er Sigma 15-30, som er lidt mere
vidvinkel, når man nu alligevel er ved det, men igen, det er ved at nærme
sig grænsen af, hvad jeg vil bruge på en vidvinkel. Vægten på objektivet er
jeg ligeglad med, jeg er faktisk glade for tunge objektiver, da jeg synes de
ligger roligere i hånden, og dermed kan man benytte længere
lukkerhastigheder. Dette er selvfølgelig en smagssag. Fisheye er ikke nogen
option for mig, jeg er ikke vild med den måde de tegner på, så allerede der,
er de udelukket af vurderingen.
Endnu engang tak for dit input.

MVH
Thomas

Fra : AS

Dato : 11-12-04 22:16

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> Endnu engang tak for dit input.
>
> MVH
> Thomas

You are welcome.

Jeg personligt drømer om en lille linear 12 2.8 DX fix.