Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Test af skarphed/kontrast
Fra : Lars Hjortø

Dato : 09-12-04 18:46

Hejsa...

Hvordan tester man et digitalt kamera på hvor god skarphed og kontrast er.
Det er muligt at jeg måske blander begreberne sammen og ikke helt bruger de
rigtige ord, men her mener jeg evnen til at fokusere nøjagtigt og skille de
forskellige farver af, f. eks. i en skarp overgang fra en farve til en
anden.
Hvad skal jeg tage et foto af for at jeg kan se om det er i orden, gerne
noget man almindeligvis har liggende?
Det var måske lidt kringlet formuleret, men håber I forstår hvad jeg mener.
--
Hilsen Lars Hjortø

Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : KNL DtP

Dato : 09-12-04 19:38

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan tester man et digitalt kamera på hvor god skarphed og kontrast er.

Jeg har lavet et testark, som kan fotograferes og derefter bedømmes på
computeren. Det er udelukkende lavet i sort/hvid, da det oprindeligt blev
brugt til at se hvor skarpt et objektiv kunne gengive motivet ved forskellige
indstillinger.

Du kan downloade den her: <www.knl-dtp.dk/download/test-ark.pdf>

Hvis du vil ha' noget i farve, kan du til privat brug anvende Pixl's testark:
<http://www.pixl.dk/Download_documents/Pixl_testimage2002_RGB.jpg>

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars Hjortø

Dato : 09-12-04 19:52

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du kan downloade den her: <www.knl-dtp.dk/download/test-ark.pdf>
>
> Hvis du vil ha' noget i farve, kan du til privat brug anvende Pixl's

Hej Kristian

Tak for svaret, men problemet er bare at jeg ikke har adgang til nogen
printer der kan skrive ud i den kvalitet der kræves, men måske jeg kan købe
noget tilsvarende hos den lokale foto-pusher.

Fra : KNL DtP

Dato : 09-12-04 20:01

> Tak for svaret, men problemet er bare at jeg ikke har adgang til nogen
> printer der kan skrive ud i den kvalitet der kræves, men måske jeg kan købe
> noget tilsvarende hos den lokale foto-pusher.

Jeg lavede bl.a. mit sort/hvid-testark i til gråtone-udskrift af samme årsag -
men hvis det er farverne du vil teste, så er løsningen måske at ta' en tur i
køkkenet: Madproducenterne anvender efterhånden så mange forskellige typer
kulørt indpakning, så mon ikke du kunne finde en dunk opvaskemiddel, en
ketchupflaske, en pakke corn flakes og en ½ liter cola cola...

Du kunne også købe en æske billige farvekridt eller -blyanter, og placere dem
på et neutraltfarvet stykke papir. Husk at finjustere hvidebalancen til
lyskilden, hvis du tager billedet indendørs (sandsynligt for denne årstid).
Her skulle du få masser af forskellige farver, som du altid vil kunne
sammenligne med kildematerialet. Hvem sagde, at en testopstilling skal koste
500 bob : )

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars Hjortø

Dato : 09-12-04 20:39

> [...]
> Her skulle du få masser af forskellige farver, som du altid vil kunne
> sammenligne med kildematerialet. Hvem sagde, at en testopstilling skal

Det kan være det er løsningen. Vender nok lige tilbage når jeg har prøvet
hvis jeg ikke rigtigt kan finde ud af hvad jeg skal kigge efter.