Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mine billeder ser forskeligt ud!
Fra : AlekS

Dato : 09-12-04 11:30

Hej alle,

Forleden dag har jeg været til min vens fest og tog ca. 100 billeder. Da jeg
kom hjem, har jeg overført dem
til min laptop - de var rimelige gode, syntes jeg...Jeg har en D70 og har
skydt alle de billeder i RAW.
OK, jeg gemte alle billeder på en ekstern HD og dagen efter ville jeg vise
dem til min ven, så han kunne bestemme hvilke billeder, han ville have, om
jeg skulle redigere dem og lign.
Men på hans desktop pc så alle billeder en hel del mørkere!!! Man skal måske
kompensere 1/2 exp - 2/3 exp for at få de billeder til at se som på min
laptop ?!?!
Jeg prøvede at se dem på min arbejdsplads, hvor jeg tilslutter min laptop
docking station og nu på min 17'' skærm samme billeder er igen ikke så pæne
og lyse som på laptop's skærm ( dog lysere end på min vens pc )
3 forskellige pc'er ( eller rettere sagt skærme ) og så stor forskel...??

Er der nogen, der kan give nogen forklaring? Hvad kan jeg gøre, hvilken
skærm skal jeg " stole " på ?

PFT
AlekS

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-12-04 11:40

> Er der nogen, der kan give nogen forklaring? Hvad kan jeg gøre, hvilken
> skærm skal jeg " stole " på ?
>
> PFT
> AlekS

Jeg har lidt samme problem, men det er når jeg ser dem i XP preview og så
åbner et billede i PS elements. Der er en himmel til forskel, og jeg kan
ikke rigtig blive klog på hvilken af de to der ændrer farverne

--
Venligst,
Thomas Schreiber

"Jeg er sgu ligeglad hvad din far hedder, du skal ikke vade rundt på vandet
her hvor jeg skal fiske!"

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-12-04 17:01

Thomas Schreiber wrote:

> Jeg har lidt samme problem, men det er når jeg ser dem i XP preview og så
> åbner et billede i PS elements. Der er en himmel til forskel, og jeg kan
> ikke rigtig blive klog på hvilken af de to der ændrer farverne

Jeg ved ikke ret meget om Windows, men i Mac-verden har vi noget der
hedder ColorSync, og det gør, at billeder og farver vises ens i alle
programmer, og i en grafisk produktion, sikrer det en korrekt
farvegengivelse i work-flowet fra foto/scanning til færdigt tryk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-12-04 17:27

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> programmer, og i en grafisk produktion, sikrer det en korrekt
> farvegengivelse i work-flowet fra foto/scanning til færdigt tryk...

Ja det er korrekt. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Det vil jeg forsøge.
Tak for tippet

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-04 19:41

In article <41b82b8f$0$65937$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Jeg har lidt samme problem, men det er når jeg ser dem i XP preview og så
> åbner et billede i PS elements. Der er en himmel til forskel, og jeg kan
> ikke rigtig blive klog på hvilken af de to der ændrer farverne

Det er fordi PS Elements forstår ICC profilen i billedet, det gør
XP Preview ikke. ICC er jo en Windows ting og derfor ikke understøttet
af Microsoft.

Konverter dine billeder til sRGB, og så skulle det gerne være det samme
alle steder.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-12-04 21:11

> Konverter dine billeder til sRGB, og så skulle det gerne være det samme
> alle steder.
>
> --
> Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
> Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

Hvor gør jeg dette? I PS Elements eller i mit kam?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-04 22:39

In article <41b8b16d$0$65929$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Hvor gør jeg dette? I PS Elements eller i mit kam?

Hvilket kamera ? De fleste kører sRGB som standard, men assigner
ikke en profil. Hvis du åbner det i elements, så er det muligt at
den som default assigner AdobeRGB, men det kan du evt se i
farveindstillingerne i Elements.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-12-04 09:28

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> [...]
> ikke en profil. Hvis du åbner det i elements, så er det muligt at
> den som default assigner AdobeRGB, men det kan du evt se i

Fuji S7000. Skyder ikke i raw.

Prøver lige at se på det. tak for tippet

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-12-04 11:58

AlekS wrote:

> Er der nogen, der kan give nogen forklaring? Hvad kan jeg gøre, hvilken
> skærm skal jeg " stole " på ?

Prøv at se på den 20 trins gråkile der nederst på mit web-site, ud
fra den kan du ihvertfald bedømme om skærmens lys og kontrast står
nogenlunde korrekt: http://www.photo-gallery.dk - du skal helst
kunne skelne alle trin fra hinanden.

Du kan også ta' et kik på http://niels-ebbesen.net/skaermtest/

Hvis det skal være mere præcist, så skal du ha' gang i noget
skærmkalibrering.

Og til slut vil jeg sige, at efter min personlige mening, så har de
bærbare PC'ers skærme, generelt en ringe farvegengivelse, det samme
gælder for mange fladskærme...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-12-04 14:42

"AlekS" <vrisca_dupetariaXXX@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> 3 forskellige pc'er ( eller rettere sagt skærme ) og så stor forskel...??
>
> Er der nogen, der kan give nogen forklaring? Hvad kan jeg gøre, hvilken

Din laptop pc gengiver farverne generelt for lyse da der er meget lyd i
sådan en skærm og man har ikke rigtig mulighed for at stille en laptops
skærm i kontrast og lysstyrke, det der gerne skulle gengive farverne bedst
er et ordentligt billedvisningsprogram på en god korrekt kalibreret skærm.

Jeg ved at Niels Riis Ebbesen har en gråkile i bunde af hans side
www.photo-gallery.dk der kan du se om din skærm er stillet nogenlunde
korrekt.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-12-04 15:38

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> wrote in message news:41b85604$0$213

> Din laptop pc gengiver farverne generelt for lyse da der er meget lyd i
> sådan en skærm ...

Hørebilleder ?

-spøg til side og skæmt.

De notebook PC'er jeg har haft har alle haft mulighed for at stille lys og
kontrast. Men ingen af dem har kunnet vi se ordentlige billeder.

Niels:
hvor har du grå skalaen fra?
-er det een, man bare kan kopiere videre ?

BBj //

Fra : Tommy Fer

Dato : 09-12-04 16:14

> De notebook PC'er jeg har haft har alle haft mulighed for at stille lys og
> kontrast. Men ingen af dem har kunnet vi se ordentlige billeder.

Samme her..

> Niels:
> hvor har du grå skalaen fra?
> -er det een, man bare kan kopiere videre ?

Ellers kan man nu ret hurtigt selv lave den hvis man f.eks. har PS elements.

mvh Tommy Fer

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-12-04 16:57

Tommy Fer wrote:

> Ellers kan man nu ret hurtigt selv lave den hvis man f.eks. har PS elements.

Det er korrekt, og det er netop lærerigt, hvis folk laver sig en
gråkile, for så bliver de tvunget til at overveje, om lys og
kontrast er indstiller korrekt på deres skærm...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-12-04 16:53

Bo Bjerre wrote:

> Niels:
> hvor har du grå skalaen fra?
> -er det een, man bare kan kopiere videre ?

Min gråkile er hjemmelavet, men du må gerne kopiere den til dit eget
personlige brug...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-12-04 18:49

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message

> Hørebilleder ?

Hehe

> -spøg til side og skæmt.
>
> De notebook PC'er jeg har haft har alle haft mulighed for at stille lys og
> kontrast. Men ingen af dem har kunnet vi se ordentlige billeder.

Ja men det har vel været software indstilling. Min notebook kan også stille
kontrast og lys men når man stiller kontrast og lys helt ned på en skærm
skulle den gerne blive sort og det gør en notebook skærm så hvidt jeg ved
ikke, det er mere hvor kraftig stykre der skal være på lyset, men ikke noget
der korrigerer for farvere, Laptop er genrelt dårlige at se billeder på.

Fra : 2rb1

Dato : 09-12-04 17:01

Hejsa

Du skal ikke stole på din bærbare skærm, men stol på kurverne PS.

Mvh. 2rb1