Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rettigheder
Fra : HS

Dato : 09-12-04 10:20

Hej jeg spørger om hjælp herinde fra en pige som har kontaktet mig...

Hun har en profil på en dating side, og der har et dansk blad taget et
screendump og brugt hendes billede og profilnavn i bladet uden hendes
tilladelse og viden... Man kan klart se det er hende og hun ønsker ikke at
komme i bladet...

Jeg har desværre ikke kunne finde en gruppe som omhandler dette emne...

Henrik
www.henrikfotograf.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-12-04 10:25

"HS" <opelmanta2@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> komme i bladet...
>
> Jeg har desværre ikke kunne finde en gruppe som omhandler dette emne...

Har du rette henvendelse til freeway der står for dating? Tror de ret
hurtigt vil tage sig af sagen

--
Venligst,
Thomas Schreiber

"Jeg er sgu ligeglad hvad din far hedder, du skal ikke vade rundt på vandet
her hvor jeg skal fiske!"

Fra : HS

Dato : 09-12-04 10:28

Nu er det ik dating.dk, men bare en dating side...

Men hvad kan hun gøre?

Henrik
www.henrikfotograf.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-12-04 11:38

> Nu er det ik dating.dk, men bare en dating side...
>
> Men hvad kan hun gøre?
>
> --
>
> Mvh
>
> Henrik
> www.henrikfotograf.dk

Det er aldrig en dårlig ide, at tage kontakt til dem der adminstrerer siden.
Men ellers så prøv jura gruppen som anbefalet af de andre.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 09-12-04 10:27

"HS" <opelmanta2@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> komme i bladet...
>
> Jeg har desværre ikke kunne finde en gruppe som omhandler dette emne...

Hej Henrik,

Jeg går ud fra, at hun gerne vil vide, hvad hun kan gøre juridisk, eller
hvad?
I såfald er det dk.videnkab.jura du skal spørge i?

Mvh. Renate

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-12-04 11:32

HS wrote:

> Jeg har desværre ikke kunne finde en gruppe som omhandler dette emne...

Hmmm... jeg vil tro, at news:dk.videnkab.jura er den mest relevante
gruppe, problemet er dog ofte, at der i jura-gruppens er en tendens
til, at folk der enøjet focuserer på lovens bogstav, og det siger
intet om præcedens, og lovenes retsvirkning.

Mange vil sikkert råde pigen til, at hun skal gå til en advokat og
lægge en sag an imod bladet, men det er både dyrt og besværligt, og
det er vanskeligt at kæmpe imod pressen, de har mange resoucer, som
de kan kaste ind i kampen for at undgå en dom.

Så jeg vil anbefale, at pigen skriver en klage til pressenævnet, de
har den pondus der skal til for at sætte et blad/avis på plads, det
er nok en fordel, hvis hus bruger 3-500 kr. på at få en jurrist til
at skrive klagen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peer K

Dato : 09-12-04 13:15

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> den pondus der skal til for at sætte et blad/avis på plads, det er nok
> en fordel, hvis hus bruger 3-500 kr. på at få en jurrist til at skrive

Desværre har pressenævnet ikke bemyndigelse til nogen reel straf (f.eks.
økonomisk kompensation). Så vidt jeg husker er den hårdeste "straf", at
bladet skal trykke en beklagelse.

Det er selvfølgelig også en slags straf, men da en sådan beklagelse for
det meste havner i bunden af en side langt inde i bladet, står det ikke
rigtig mål med "forbrydelsen".

/Peer K

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-12-04 13:21

Peer K wrote:

> Desværre har pressenævnet ikke bemyndigelse til nogen reel straf (f.eks.
> økonomisk kompensation). Så vidt jeg husker er den hårdeste "straf", at
> bladet skal trykke en beklagelse.

Og de erstatninger man kan få ved domstolene er også latterlige, de
kan sjældent betale advokatens regning, og de kan slet ikke betale
den tid, som man har brugt sagen.

De eneste som bliver rige af retsager er advokater og dommere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 09-12-04 14:00

> [...]
> komme i bladet...
>
> Jeg har desværre ikke kunne finde en gruppe som omhandler dette emne...

Hej

Det er en tung mølle at dreje, der er vel kun en advokat der kan rådgive.

Men at lægge et billede af sig selv på nettet, er en invitation til misbrug,
så balladen kunne havde været undgået, og er tildels selvforskyldt.

Jeg accepterer ikke den form for misbrug, men siger bare at det kan være
svært at undgå, selv Nils R.E. er blevet misbrugt !

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)