Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik til nybegynder
Fra : pc

Dato : 08-12-04 17:31

Så må i godt komme med kritik til mit første billede
i fotokritik.
jeg har lige købt mig et nyt kamera fuji f810 og på
min første tur i naturen skød jeg det her.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=113711

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-12-04 17:50

"pc" <104@c.dkFJERNSPAM> skrev i en meddelelse
> [...]
> i fotokritik.
> jeg har lige købt mig et nyt kamera fuji f810 og på
> min første tur i naturen skød jeg det her.

Nu er jeg jo hverken nybegynder eller selvudnævnt ekspert, men jeg kan godt
undre mig lidt over hvad der får dig til at udstille det billede?
Er det fordi du selv synes det er et godt billede eller er det fordi det er
dit første billede?
Faktisk synes jeg ikke det er noget værd men egentligt betyder det jo ikke
en skid hvad jeg og andre mener, det er jo dig der har taget billedet og dig
( og din uskyldige famillie samt dine venner) der skal se på det så hvorfor
ikke lade det være ved det?

Hilsen, Steen.

Sur halvgammel mand der selv har masser af ligegyldige billeder men ingen
prisvindere.

Fra : Carsten Matzon

Dato : 08-12-04 17:59

Steen Jakobsen wrote:

> så hvorfor ikke lade det være ved det?

> Sur halvgammel mand der selv har masser af ligegyldige billeder men ingen
> prisvindere.

Må sige det er da konstruktiv kritik, og selverkendelse der vil noget..

:)

---

Carsten

Fra : JB

Dato : 08-12-04 23:58

Steen Jakobsen <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41b730c8$0$56334$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
>
> Hilsen, Steen.
>
> Sur halvgammel mand der selv har masser af ligegyldige billeder men ingen

Kritik er mange ting nogen gange er det ikke hver at følge, nu er der jo
ikke
tale om ferie- familie billede men en kritik på et billede hvor han evt. kan
lære
lidt af jer andre pro.
Jeg er selv nubegynder og vil finde en rød tråd hvorledes et billede er af
en
vis kvalitet.
(feks. et billede af en person er ikke noget men hvis det kan fortælle en
historie
eller en citation personen er i, ................)

JB

Fra : KNL DtP

Dato : 08-12-04 18:22

"pc" <104@c.dkFJERNSPAM> skrev i en meddelelse

> jeg har lige købt mig et nyt kamera fuji f810 og på
> min første tur i naturen skød jeg det her.

Tillykke med kameraet - og forhåbentlig med en dejlig (men dyr!) hobby.

Til kritikken: Billedet er sådan set meget fint rent teknisk. Det er skarpt og
veleksponeret (på himmelen). Rent kompositorisk er sagen dog en anden - den
mørke bund indeholder ingen detaljer, så væk med den. Det vil gøre billedet
knap så dystert. En klassiker er at placere solen midt i billedet, men det
giver mere ro at have den ude i siden - i det gyldne snit. Jeg vil foreslå at
klippe i venstre side, nu du er i gang med saksen.

Når du har fået lært kameraet at kende, kan du prøve at arbejde med valg af
motiv. Solnedgange og blomster er meget fotograferede objekter, men jeg synes
nu stadig de er en smule kedelige. Vil man fremvise et billede af et standart
motiv, så gælder det om at få det til at skille sig ud fra mængden.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-12-04 18:26

pc wrote:
> [...]
> i fotokritik.
> jeg har lige købt mig et nyt kamera fuji f810 og på
> min første tur i naturen skød jeg det her.

Tjo, bortset fra at du bør skære 1/4 af for neden -
sol op- og nedgange er ikke helt så spændende for en gammel ræv, men din
er OK. Man kan altid med sådanne billeder diskutere om der skal være
tegning i det mørke. Det synes jeg der skal være.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-12-04 18:54

pc wrote:

> [...]
> i fotokritik.
> jeg har lige købt mig et nyt kamera fuji f810 og på
> min første tur i naturen skød jeg det her.

hmmmm, en solnedgang

meget mørk. Har kameraet en endnu hurtigere lukketid?

Hvad med at kunne få noget "spil" af sollyset i træerne, så fremt du
kørte et par hundrede metere længere.
Evt. steg ud af bilen og fik taget nogen billeder af skovbunden og
sollysets leg med det løv som er tilbage?

Og beskæring. Skær meget af bunden (helt op til søen).
Ligeledes over i venstre side. Skær.
Højre side kan også tåle en beskæring.

mvh

Carsten Riis

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-12-04 21:51

pc wrote:
> [...]
> i fotokritik.
> jeg har lige købt mig et nyt kamera fuji f810 og på
> min første tur i naturen skød jeg det her.

Dette er sendt tidligere(18:25), men jeg kan ikke se at det er kommet:

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-12-04 09:06

"pc" <104@c.dkFJERNSPAM> wrote in message
> [...]
> i fotokritik.
> jeg har lige købt mig et nyt kamera fuji f810 og på
> min første tur i naturen skød jeg det her.

Lækkert roligt og æstetisk billede, dejlige farver og en fin kompsition. Jeg
syntes dog du har for meget mørkt meed i bunden, skær gerne billede ned
sådan at du kun har 2/3 af billedet tilbage og mal så det mørke helt sort i
PS.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Preben

Dato : 09-12-04 13:09

Simon Nielsen wrote:

> [...]

> Jeg syntes dog du har for meget mørkt meed i bunden, skær gerne billede
> ned sådan at du kun har 2/3 af billedet tilbage og mal så det mørke helt
Hej.
Jeg har prøvet at redigere lidt på billedet.
Det ligger på:
http://kixit.dk/solnedgang/113711a.jpeg

Er billedet blevet dårligere ved at man kan se lidt af landskabet nederst ?
Preben
http://kittelmann.dk - http://kixit.dk

Fra : pc

Dato : 09-12-04 16:17

Jeg siger forløbig tak for kritiken det er noget vil
bruge i fremtiden.