Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
pixel/inch til stor udskrift
Fra : Ole Larsen

Dato : 08-12-04 10:55

Hej.

Jeg roder pt. med at gøre en del billeder klar til udskrift på en
plotter, jeg har adgang til. I den anledning er jeg i tvivl om tre ting.

1)Ser et plottet billede ud som et printet (hvis de (maskinerne) er af
tilsvarende kvali/opløsning)?

Nogle af billederne er, når jeg har defineret min ducoment size, nede på
en resolution (PS CS) på ca 180 pixel/inch.

2)Jeg går ud fra at document size angiver den størrelse, det endelige
tryk får

3) kan jeg med fordel sætte resolution op til 300 pixel/inch - hvordan
bliver resultatet ( på skærmen ser jeg naturligvis ingen forskel).

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : KNL DtP

Dato : 08-12-04 12:19

> 1)Ser et plottet billede ud som et printet (hvis de (maskinerne) er af
> tilsvarende kvali/opløsning)?

Den plotter (storformatsprinter) jeg har prøvet leverede en okay kvalitet på
stor betragtningsafstand - men tæt på var det som en ældre inkjetprinter. Det
skal lige siges, at standartpapiret (som var monteret) langt fra var optimal
og fik blækket til at flyde lidt ud.

> Nogle af billederne er, når jeg har defineret min ducoment size, nede på
> en resolution (PS CS) på ca 180 pixel/inch.

Jeg vil tro, at det er en passende opløsning for sådan en plotter. Du får ikke
mere kvalitet ved at gå højere op i opløsning. Husk på, at du ikke betragter
printet fra 10 cm afstand - nærmere en meter eller mere - og her kan du ikke
se de helt små detaljer.

> 2)Jeg går ud fra at document size angiver den størrelse, det endelige
> tryk får

Ja, hvis du sætter Photoshop op til at dokumentet er f.eks. 100 x 50 cm i 180
PPI, og sætter plotteren op til det samme, så er det hvad du får. Den plotter
jeg prøvede havde mulighed for at interpolere (kunstigt forstørre) billedet i
dens software.

> 3) kan jeg med fordel sætte resolution op til 300 pixel/inch - hvordan
> bliver resultatet ( på skærmen ser jeg naturligvis ingen forskel).

Nej, det tror jeg ikke plotteren vil kunne udnytte. Når du ikke kan se forskel
på skærmen, så er det fordi du blot ændrer det tal, som fortæller printeren
hvor stort dit print skal være - dette ændrer ikke antallet af pixels. Sætter
du den til at interpolere din dokumentstørrelse fra 180 til 300 PPI (167%), så
vil du se at dit billede fysisk blive større på skærmen - men når du ser den i
100%, så vil du se at den er blevet soft.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-12-04 13:28

KNL DtP wrote:

En masse godt, og tak for det - det passer helt sammen med hvad jeg har
fundet ud af i mellemtiden.

Fra : p

Dato : 08-12-04 15:48

> [...]
>
> 3) kan jeg med fordel sætte resolution op til 300 pixel/inch - hvordan
> bliver resultatet ( på skærmen ser jeg naturligvis ingen forskel).

der skal andre metoder til at ændre og forøge print-resolution uden tab
her er et fremragende plugins til Photoshop, der give en forøgelse af
dokumentsize på 300-400 %
det eneste handicap er prisen, men prøv en gratis 20 gange prøve
på Genuine Fractals (PrintPro)
her: http://www.dcpsystems.co.uk/
v/h //G5Mac

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-12-04 16:30

p wrote:

> [...]
> dokumentsize på 300-400 %
> det eneste handicap er prisen, men prøv en gratis 20 gange prøve

Jeps, skal prøves ( om det er lige før træerne gror lukt ind i himlen)
Efter min 1. mail har jeg talt med den meget kyndige fyr, der er
støttepædagog for plotteren. Den laver tilsyneladende indtil lidt mere
end 300 dpi, men han frarådede at lade PS smide flere pix i end de ca.
180, der er i mine "tyndeste"(3,2 Mp digi) når de skal op i 30x25, da
det let kommer til at se pløret ud . De "tykkere"(scannede neg.) skal op
i 50x40 og holder fint 300 dpi og noget til. Måske kan "din" plug-in
noget mere.