Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalfotos, opløsning, dpi mm.
Fra : Kenneth

Dato : 07-12-04 22:45

Hejsa

Jeg skal lave nogle billeder til en bog, og i den forbindelse er jeg løbet
ind i nogle problemer. Eller rettere jeg ved for lidt om emnet.

Oprindelige udmelding var at de billeder jeg havde taget i anden forbindelse
med et 2 og et 3 megapixel kamera (altså to forskellige kameraer) var gode
nok. Nu hvor billederne så er blevet afleveret, er meldingen at de kan
bruges inde i bogen men ikke til forsiden. Forsiden er ca 25 x 25 cm og
billederne skal være i 300 dpi. Forlæggeren påstår at hans 3 megapixel
kamera godt kan klare at tage billeder der kan klare det. Men det 3,3
megapixel kamera jeg har lånt giver i højeste opløsning og 300 dpi kun en
størrelse på 20 x 15 cm (ca) og det er jo temmelig langt fra de 25 cm.

Jeg faldt over denne artikel:
http://www.fotoportal.dk/artikler/oplosning.aspx
og der er et skema, der siger at selv med et 6 megapixel kamera vil 300 dpi
kun komme op på 18 x 24 cm.

Umiddelbart lyder det på mig som om man skal megalangt op for at opfylde det
krav.

Hvor er det at det går galt mellem forlæggerens forklaring og min forståelse
af emnet?

hilsen
Kenneth

Fra : Jens B

Dato : 07-12-04 23:17

"Kenneth" <ingen@nomail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok. Nu hvor billederne så er blevet afleveret, er meldingen at de kan
> bruges inde i bogen men ikke til forsiden. Forsiden er ca 25 x 25 cm og

25 cm = 9,84"
For at opnå 300 dpi i 9,84" skal bruges 2953 pixels.

2953 x 2953 = 8720209 = ca. 8,7 MPixel.

Men, husk på at normale digitalkameraer ikke tager kvadratiske billeder, så
du skal faktisk have endnu flereMpixels.

Ved 2:3 format, skal billedet altså have en bredde på 4430.

Så vi skal altså have et originalt billede på 4430 x 2953 = 13081790 = ca 13
MPixel. Det beskæres så efterfølgende så det bliver kvadratisk.

Jens

Fra : Kenneth

Dato : 08-12-04 07:17

Ok.

Tusind tak for den udregning.

Så er det mig godt nok noget af en gåde hvordan han kan få presset de 13
megapixel ud af sit 3 megapixel kamera. Den må han vist lige forklare mig.

Kenneth

Fra : emj

Dato : 08-12-04 08:42

On Wed, 8 Dec 2004 07:17:01 +0100, "Kenneth" <ingen@nomail.com> wrote:

>Tusind tak for den udregning.
>
>Så er det mig godt nok noget af en gåde hvordan han kan få presset de 13
>megapixel ud af sit 3 megapixel kamera. Den må han vist lige forklare mig.

Du kan da sagtens forstørre et billede
Det kan vi kalde "digitalt zoom" eller interpolation, og som vi
foretager i Billebehandlingsprogram. Photo Shop gør det ganske
glimrende

Hilsen emj

Fra : Kenneth

Dato : 08-12-04 16:28

> Du kan da sagtens forstørre et billede
> Det kan vi kalde "digitalt zoom" eller interpolation, og som vi
> foretager i Billebehandlingsprogram. Photo Shop gør det ganske
> glimrende

Ja, men jeg formoder at det forringer kvaliteten for meget, siden han lægger
ud med at det skal være 300 dpi. Derfor kunne han hurtigt se i Photoshop at
så ville billedet kun blive 16-17 cm på den korteste led med det kamera jeg
havde brugt.

Kenneth

Fra : Nogen

Dato : 08-12-04 10:13

> [...]
> det
> krav.
>
> Hvor er det at det går galt mellem forlæggerens forklaring og min

Dav

En god artikel, syntes jeg, men der mangler noget eller hva'. Hvordan er
koplingen melllerm PPI og DPI, Billledet skal være 20*30 cm med 300PPI,
hvilen printer skal der så bruges til dette arbejde? Hvordan vil det se ud
på en laserprinter med 600DPI. Lige på dette område syntes jeg at der
mangler noget info, eller har jeg misforstået noget undervejs?
Er der noget sted i en printer hvor det kan ses hvormange DPI den kan
udskrive i?

Fra : KNL DtP

Dato : 08-12-04 12:04

"Nogen" <dui@ikke.tilnoget> skrev i en meddelelse

> En god artikel, syntes jeg, men der mangler noget eller hva'.

Jeg siger tak tak. Forklaring følger p "manglerne" (som faktisk er beskrevet i
artiklen, hvis du kigger efter).

> Hvordan er
> koplingen melllerm PPI og DPI,

PPI angiver hvor mange pixels der er pr. tomme. Så længe billedet befinder sig
på computeren taler man om pixels, mens det ændres til DPI når det printen.
Mange bruger DPI til alt muligt - lige fra scanning og output opløsninger på
filer til hvor mange blækklatter en inkjet printer kan sætte på 1x1 tomme.

> Billledet skal være 20*30 cm med 300PPI,
> hvilen printer skal der så bruges til dette arbejde?

Mange trykkerier oplyser "300 DPI" som en standartværdi for opløsning på
tryk - måske fordi den er let at huske. I virkeligheden er det reele tal 266
PPI ved typisk offset tryk: 100% billedgengivelse * 133 linjer pr. tomme *
kvalitetsfaktor 2,0 = 266 PPI. Undersøgelser har vist, at hvis man trykker
filer med en større opløsning (dvs. større kvalitetsfaktor end 2,0), så får
man ikke flere detaljer eller skarphed - blot en større fil.

> Hvordan vil det se ud
> på en laserprinter med 600DPI.

Problemer med DPI og PPI er, at hver pixel ikke nødvendigvis bliver til en
rastetone/blækklat. Når Merlin skilter med printere med en opløsning på "2.400
DPI", betyder det, at printeren kan afsætte op til 2.400 små blækprikker på en
tomme. Det betyder dog ikke, at du skal sætte dit dokumentstørrelse til 210 x
297 mm i 2.400 PPI i Photoshop. Den reele outputopløsning er nok nærmere
200-250 PPI - alt efter papir og printertype.

> Er der noget sted i en printer hvor det kan ses hvormange DPI den kan
> udskrive i?

Spørgsmålet er blot, om du kan bruge den information til noget. Jeg synes det
er mere interessant at vide, hvilken output opløsning (i PPI) der kan bruge
for hhv. acceptabelt og optimal billedkvalitet. Når opløsningen falder under
en vis grænse (lille billede forstørres for meget op), vil man kunne se
pixeleringer eller mangel på detaljer.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : emj

Dato : 08-12-04 12:14

On Wed, 8 Dec 2004 10:13:18 +0100, "Nogen" <dui@ikke.tilnoget> wrote:

>Hvordan er
>koplingen melllerm PPI og DPI

PPI er udtryk for den digitale opløsning
DPI er udtryk for udskriftens opløsningskvalitet

>Billledet skal være 20*30 cm med 300PPI,
>hvilen printer skal der så bruges til dette arbejde?

Det kan alle printere klare. Hvis du har et billede på 3445x2365
pixels, så vælger du blot 300 DPI i Billedbehandlingsprogrammet, så
får du en udskrift på 30x20 cm

> Hvordan vil det se ud
>på en laserprinter med 600DPI.

Billedet vil stadigt være 30x20 cm, fordi du har valgt at
udskriftskvaliteten skal være 300 DPI

>Lige på dette område syntes jeg at der
>mangler noget info, eller har jeg misforstået noget undervejs?
>Er der noget sted i en printer hvor det kan ses hvormange DPI den kan
>udskrive i?

Manualen, men uanset hvilken DPI din printer kan udskrive med, så
ændrer det ikke på principperne.
Vil du have udskriftskvalitet på 600 DPI, bliver det samme billede kun
15x10 cm stort og i billedbehandlingsprogrammet skal du så vælge 600
DPI i stedet for 300 DPI

Hilsen emj