Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ledetal til blitz m.m
Fra : Ukendt

Dato : 07-12-04 21:21

Hej gruppe!
I håb om, at der er nogle analoge hoveder tilbage herinde (!) vil jeg
fortælle flg lille historie. Jeg har altid været optaget af Rollei's
mesterstykke udi miniaturen Rollei 35 og har købtet eksemplay via e-bay. Med
det fulgte en ganske uoriginal blitz. En "Hanimex cx 333" Hvortil der
absolut ikke er nogen vejledning. Den er åbenbart automatisk, idet der på
bagsiden er en omskifter mellem "M" og "Auto" Så langt så godt. Men hvordan
bruger jeg sjoveren?
Jeg er i vildrede med skemaet bag på.
Hvis jeg nu vil bruge en 200 film og vil bruge "auto" betyder det så at jeg
blot skal sætte blænden til 5,6 uanset afstand eller hva?
Jeg har uploadet et billede af skemaet på bagsiden af blitzen på
http://home1.stofanet.dk/ringgaden/ledetal.jpg i håb om at nogen kan vise
mig lyset...
På forhånd tak
HugoB

PS Kan nogen huske at jeg for nogen tid siden herinde spurgte til kameraet -
og jeg kan istemme koret af begejstrede: Det er kult og tager gode billeder!
Hvad siger I til dette?
http://home1.stofanet.dk/ringgaden/botanisk.jpg

Fra : KNL DtP

Dato : 07-12-04 21:37

"goa8" <hugoindsætkrølleaengleport.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg nu vil bruge en 200 film og vil bruge "auto" betyder det så at jeg
> blot skal sætte blænden til 5,6 uanset afstand eller hva?

Sådan læser jeg også tabellen. Med Auto må der være en form for lysmåling, der
"ser" hvor meget lys der reflekteres fra motivet. Ved at sætte den på den
største blændeåbning (f/5.6), kan flashen give en lysmængde der skulle give en
korrekt eksponering fra afstende fra 1,0 til 4,5 meter.

Sætter du den på manuel, giver den fuld power hele tiden - derfor skal du, alt
efter afstanden til motivet, indstille blænden, så du ved 1 metres afstand,
blænder ned til f/22.

.... ellers er det bare med at sætte en film i kameraet og prøve med nogle
testmotivet. Sæt et lille skilt op, så du bagefter kan tjekke hvad du har
indstille kamera og flash på (EXIF data længe leve : )

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Børge Larsen

Dato : 07-12-04 22:20

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> testmotivet. Sæt et lille skilt op, så du bagefter kan tjekke hvad du har
> indstille kamera og flash på (EXIF data længe leve : )

Ja, den er go nok

Fra : goa8

Dato : 07-12-04 23:30

"> Ja, den er go nok<
Jam så tak til jer begge! Så skal der blitzes!!

HugoB