Kat der brækker sig
Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 12-12-04 10:33

Min søster har lige fået en kat fra papdatterens mor.
Problemet er at den går og brækker sig og er meget tynd.
Jeg ved faktisk ikke ret meget om den kat andet end de to ting min søster
har fortalt. Hun har en mistanke om at den har orm og startede en ormekur i
fredags.
Kan det være orm der generer dens mave?

Linda

Fra : Camilla Baird

Dato : 12-12-04 10:49

Linda Hedegaard Jensen wrote:
> [...]
> har fortalt. Hun har en mistanke om at den har orm og startede en ormekur i

Ja, det kan være orm. Det kan også være, der sidder noget fast - fx en
hårbolle? En tynd kat der brækker sig, skal efter min mening til
dyrlægen bl.a. for at sikre at den ikke dehydrerer.
mvh Camilla

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 12-12-04 12:24

Camilla Baird wrote:

> [...]
> hårbolle? En tynd kat der brækker sig, skal efter min mening til
> dyrlægen bl.a. for at sikre at den ikke dehydrerer.

Vores tidligere udekat Alice brækkede sig flere gange hver dag, og det
var meget.
Hun har fået to ormekure, og det har skam hjulpet, men ikke nok.

Først efter skift til bedre foder er det blevet bedre. Især Whiskas dyre
tørfoder var slemt.

Bjarne

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 13-12-04 00:08

> [...]
> har fortalt. Hun har en mistanke om at den har orm og startede en ormekur i

Hej Linda,

Det er normalt, at en kat brækker sig en enkelt gang eller to for at få
alle de hår op, som den slikker i sig. Men den må ikke gå og brække sig
hele tiden! Så er der altså noget galt. Der kan være rigtig mange
årsager til gentagne opkastninger: hårboller, foderintolerans,
organproblemer, orm, fremmedlegemer osv. Jeg synes da, at katten skal en
tur til dyrlægen for at blive undersøgt. Han/hun kan mærke på katten,
for at se om den har ondt. Dyrlægen kan også lytte på katten og tage
røntgenbilleder og blodprøver, hvis der ikke umiddelbart kan findes en
forklaring på problemet.

Orm kan nogle gange ses bag i katten. Bændelorm viser sig f.eks. som små
"riskorn" i numsen. Det er led fra ormen. Men der findes jo også andre
slags orm. Nu ved jeg ikke, hvor gammel katten er. Men killinger får
oftest spolorm. Voksen katte er mere modtagelige for bændelorm.

God bedring til missen.

Mvh. Betina

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen