aflivning
Fra : Kito

Dato : 11-12-04 01:04

Nu er det lige før hvalpen bliver aflivet.
2 mobiltelefoner 5 alm telefoner, diverse inventar i huset, og meget meget
mere.
Vi er rimilige desperate. det er hund nr 2 i huset og den splitter simpelt
hen alt af.
Der går sammen med den gamle hund i hundegården hele dagen org er samen med
os om aftenen, med mindre vi er ude.
Når vi kommer hjem er der altid et eller andet der er splittet af. Balystret
på trappen og jeg kunne blive ved.
Er der nogen der har et godt råd inden jeg tager ham med på jagt søndag
morgen og giver ham et skud hagl, så han går til de evige jagtmarker. så
tager jeg imod kyshånd.
vi snakker ødelæggelser i 30 tusinde kroner klassen
Han er meget kærlig over for andre hunde og mennesker.
Nogen der har erfaring med mundkurv når de er alene hjemme.

en træt hundeejer af hund nr. 2 .
Poul

Fra : fam. Ager

Dato : 11-12-04 10:14

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han er meget kærlig over for andre hunde og mennesker.
> Nogen der har erfaring med mundkurv når de er alene hjemme.

--------------------

Hvis han går i hundegård hele dagen, og er sammen med jer om aftenen,
hvornår skulle han så kunne ødelægge?, i har vel ikke telefoner og greje i
hundegården??!
eller gør han det foran næsen på jer?

for mig lyder det som om at der er en hund der KEDER sig bravt, hvis det er
hans hverdag, eller er frustreret over noget!

Hvor gammel er han?

- Marie

Fra : Leyna

Dato : 11-12-04 11:03

On Sat, 11 Dec 2004 01:03:33 +0100, "Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>os om aftenen, med mindre vi er ude.
>Når vi kommer hjem er der altid et eller andet der er splittet af. Balystret

hvordan kan hunden splitte trappen ad ude fra en hundegård? Eller har
i trappe i hundegården?
Ligesom med børn skal der holdes øje med hvalpe, og de skal aktiveres
for ellers finder de selv på aktiviteter, og det kan godt komme til at
koste dyrt.
Her har det kostet adskillige par briller og flere sko end jeg har tal
på. Det er prisen for at ha' hund - og hånden på hjertet... Det er det
hele værd!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Holm

Dato : 11-12-04 11:24

Hej Poul

> Nu er det lige før hvalpen bliver aflivet.

Hvor gammel er den hvalp ????

> Der går sammen med den gamle hund i hundegården hele dagen

Heller ikke det fedeste liv for en hvalp . Det kunne tænkes at den får "hug"
af den gamle når I ikke er der , og det vil gøre en hvilken som helst hvalp
frustrerert ...

org er samen med
> os om aftenen, med mindre vi er ude.
> Når vi kommer hjem er der altid et eller andet der er splittet af.
Balystret
> på trappen og jeg kunne blive ved.

Altså , jeg går ud fra at I efterlader den alene hjemme "indenfor" ? Hvor
den så ødelægger alt ??
Det er jo ikke så godt , men jeg er sikker på at en hvalp som bliver sat i
hundegård en hel dag , ikke har lært en brik om hvordan man opfører sig
indendørs i et hjem , og hvor i alverden skulle den også vide det fra
??????????
Giver I jer overhovedet tid til at træne med den indendørs og gøre den tryg
????
Hunde aner ikke hvad menneske-regler er for noget , før de har lært det .

Det lyder som om det her er er et "problem menneske" frem for en "problem
hund" , men det kan evt løses ....med en aflivning vha hagl og en tur og til
de evige jagtmarker .....( )............

Der findes jo også andre alternativer end aflivning , selv for mennesker

Med venlig hilsen
Holm

Fra : Nana Sørensen

Dato : 11-12-04 13:00

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de evige jagtmarker .....( )............
>
> Der findes jo også andre alternativer end aflivning , selv for mennesker

Jeg ved ikke så meget om hunde, men jeg tror også at den keder sig. Efter
hvad jeg har indtryk af, er der ikke ret mange hunde der er født
destruktive. Og som en anden skriver, kan det jo godt være at den gamle hund
kanøfler den lidt? Så måske stresser den over det?
Peanut har aldrig været særlig ødelægge-agtig. Da han var lille, var han for
klein til at ødelægge noget. Jeg mener, han kunne dårligt bide over en sko,
og endnu mindre spise den. LOL Det eneste jeg lige kan komme i tanke om på
stående fod, som han har ødelagt, er en pude som nu er hundepis-ulækker og
en bog, som han fik ædt. Ret plat, jeg havde lige købt den og havde lagt den
fra mig opslået på sofabordet. Da jeg kom hjem havde lortehunden ÆDT det
øverste af midtersiderne og en del af slutningen. Der var jeg sådan lidt:
LORTEhund.!!! Men ok... Min bedste venindes hund åd hendes fars briller, da
den var hvalp. Dyyyre briller med titaniumstel, glidende overgange osv. Og
han er stæreblind uden. Så en bog og en gammel pude er vist til at overskue.

Men ok... Bla bla. Hvis hunden er besværlig, så find ud af hvad der plager
den, inden du bare så meget som overvejer aflivning.Det er supersynd at
aflive en rask og ellers velfungerende hund, når den måske kan rettes op med
lidt ekstra opmærksomhed.

Mvh. Nana

Fra : Kito

Dato : 11-12-04 20:04

Okay jeg var hidsig i går da jeg kom hjem.
Lad mig lige slå fast at den gamle hund som er 8 år overhoved slet ikke er
dominerende. det er hvalpen der bestemmer og her tror jeg problemet er.
Kunne den gamle bare tage fat og fortælle hvalpen at sådan gør vi ikke her.
Ok det er let at skrive om hvalpe træning og mm.
Jeg har haft 10 hunde før og der har aldrig være disse her problemer før.
Jeg er selv uddannet hundetræner men her er jeg ved at stå af.
Begge hunde kommer ud i hundegården om morgen, og bliver lukket ind ca kl
1600.
Jeg har aldrig set en hund før der har en sådan lyst til at bide i alt og
hermed mener jeg alt.
Ingen af mine tidligere hunde har jeg nogen sinde haft det problem med. Fra
de var 8 uger startede de med at være i hunde gård bare et par timer til at
begynde med.og så blev det mere og mere.
Den gamle hund går sidst ud og ind af døren og venter altid på at dhvalpen
har fået først. den træder tilbage når hvalpen vil til. Jeg kan godt se hvem
af de 2 der bestemmer. Ok det er dejlig med en selvstændig hund når den skal
bruges til jagt, men ødelægelserne er sku ved at være for meget.
Jeg overvejer at købe et stort bur og så lade hvalpen sidde i buret når vi
skal i byen en aften. Den er sjældent alene mere end 4 timer sammen med den
gamle hund.
alternativert er aflivning.

Venligst hilsen
Poul

Fra : Anette

Dato : 11-12-04 15:51

Kito <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote:
> Nogen der har erfaring med mundkurv når de er alene hjemme.

Ja. For flere år siden overtog vi en 9 måneder gammel cocker spaniel hvalp,
som dens 4-5 hjem - netop fordi han ødelagde alt. Og jo, man bliver megatræt
af at komme hjem til et ødelagt hjem. MEN

HELE humlen ligger i at hunden keder sig bravt og ikke kender reglerne - og
vores cocker havde lært sig selv at når man er alene - også bare 5 min, så
tygger man i møbler, ødelægger gulvtæppet og alt tøjet på tørrestativet,
hiver blomster op ad potterne, tygger igennem sko, hovedpuder, dyner,
vaskepulverpakker, ..og alt det andet "sjove" en hvalp finder på når den er
overladt til sig selv, uden den har fået lært hvordan menneskers verden
fungerer.
Vi trænede på livet løs de første måneder, aktiverede så både hunden og vi
var fladmaste - og lige lidt hjalp det. Vanen sad godt fast. "Gå væk hund"-
og "køre ham træt-træning" hjalp heller ikke når han skulle være alene.
Så vi bed i det sure æble og købte mundkurv til ham.En af dem hvor han kunne
drikke vand, men ikke åbne munden så meget så han kunne bide i noget. 3
uger, hvor han havde den på når han var alene ( ca 4 timer på hverdage) Det
gav lidt ro på - ikke mindst gav det os lidt psykologisk overskud at der
ikke var ødelagt noget når vi kom hjem. Når man er vred på hunden er man
ikke den bedste legekammerat eller leder. Efter en uges tid uden
mundkurven - var den gal igen.På med mundkurven igen i et par dage, det
fattede han og siden var der aldrig noget ødelagt. Der var han jo
efterhånden også blevet voksen.

Men det vigtigste er stadig at få lært hunden jeres regler, jeres
forventninger.Vær max sammen med den og give den oplevelser. Få den trænet
både fysisk og hjernemæssigt. Mundkurven er ikke en løsning, hvis ikke
indlæringen kommer på plads. En mundkurv uden hunden fatter hvorfor, er synd
for hunden.

God arbejdslyst med jeres husterrorist

/ Anette

Fra : Kito

Dato : 11-12-04 20:08

Hej Anette endelig et fornuftig råd, det vil jeg følge. Når vi går i byen
har hundene et bjerg af legetøj som skulle kunne aktivere.
Jeg ved godt at hundene er et flokdyer og den er nok mest frustreret over at
vi går.
Tak for et godt svar, så jeg kan se, at vi ikke er alene i verden med dette
problem.

venligst hilsen
Poul

Fra : Carola

Dato : 11-12-04 20:07

Altså for mig at sig så tror jeg da osse at hunden keder sig
gudsjammerligt....
Er jo kun en hvalp og hvalpe vil lege og hygge , ikke være i en hundegård
hele dagen.....
Hvorfor har I fået hund nr. 2.?
Det ville være en meget god ide at gå til hvalpetræning med den om ikke
andet så for at den indimellem kunne afreagere på andet end møblerne.
Men det lyder mærkeligt at den har ødelagt alt det når I jo er sammen med
den.
Iøvrigt syntes jeg ikke om det du skriver om at tage den med på jagt og give
den et skud hagl.
Hunden ved jo ikke hvad du forventer af den FØR du har lært den det.....så
mon ikke du skulle prøve at lære hunden lidt .
Mvh Carola

Fra : Carina

Dato : 11-12-04 20:39

Jeg har også haft overtaget en hund som ødelagde alt, så vi løste problemet
med at fylde opblødt hundemad i et marvben og lægge det i fryseren et par
timer - så når vi gik fik han sin morgenmad på den måde - måske en ide til
terroristen.
/Carina

Fra : Kito

Dato : 11-12-04 23:58

Er prøvet

Poul

Fra : Karina

Dato : 12-12-04 00:32

> [...]
> Han er meget kærlig over for andre hunde og mennesker.
> Nogen der har erfaring med mundkurv når de er alene hjemme.

Hej Poul

Jeg kan godt forstå at du er fustreret... Men hvis der kun er det ene
problem ( Slevom det er meget stort ) med ham, synes jeg altså det er synd
at aflive ham.
I mine øjne afliver man kun dyr når de er syge og ikke når de er ulydige.

Først vil jeg forslå dig en adfærds terapeut. Nu ved jeg ikke lige hvor i
landet du befinder dig, men prøv www.kaeledyrskompagniet.dk hvis du bor på
sjælland. Gitte er rigtig dygtig og jeg kender flere som har været meget
glade for at få hende ud. Jeg tror det koster ca. 350 i timen.

En anden ting du kunne prøve var, at sætte den i bur når den skal være alene
hjemme i kortere tid.
Jeg ved godt, at alle ikke går ind for bur, men jeg synes nu det er en god
løsning. Vi har en hvalp på 4 mdr, som har bur. Vi giver hende mad derinde
for at gøre hende tryg og det resulterer i, at hun selv går derind når hun
vil have lidt fred.
Man kan også dække dem af for natten derind, så de på den måde lærer, at når
man er i bur sover man.

Jeg håber du kunne bruge rådene til noget.

Mange hilsner

Karina

Fra : bodil clausen

Dato : 12-12-04 13:57

"Karina" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse

> [...]
> når
> man er i bur sover man.
>
> Jeg håber du kunne bruge rådene til noget.

Hvis jeg har forstået det rigtigt så taler vi om en hvalp som er i hundegård
fra 8-16 hver dag, dernæst er den alene i huset i 4 timer det er her den
ødelægger ting, derudover går jeg ud fra at man også sover fx 8 timer, hvad
er der så tilbage? jeg får det til 4 timer, hvad laver man der med hvalpen?

Jeg mener ikke her skal bruges bur her skal bruges aktiviteter med hunden,
hvad skal man egentlig med hunden hvis det er sådan det foregår.

Bodil

www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Karina

Dato : 12-12-04 02:42

> [...]
>
> Jeg mener ikke her skal bruges bur her skal bruges aktiviteter med hunden,
> hvad skal man egentlig med hunden hvis det er sådan det foregår.

Hej Bodil

Jeg kan sagtens følge dig. Jeg ville nok heller ikke anskaffe en hvalp hvis
jeg ikke havde mere tid til den, men nu ligger landet jo sådan, at de har
hvalpen.
Jeg vil ikke fortælle andre, hvordan de skal holde hund, men ville bare give
et råd mod ødelæggelse af ejendele.

Men ja, aktivering ville være den bedste kur.

Mange hilsner

Karina

Fra : Kito

Dato : 13-12-04 07:06

Jeg tror i skal læse det hele forfra, det er 2 hunde der er sammen hver dag,
og det er kun hvalpen der er problemet og nej hundene er ikke alene 4 timer
hver dag, de er alene mandag aften fra kl 18 til 21 hvor jeg er til
gymnastik.
Derudover er de sammen med mig og bliver motiveret maksimalt. Idag tror jeg
der er ro fordi de begge har været på jagt både lørdag og søndag.
Jeg køber et bur, hvor hvalpen skal være i når vi andre er i byen og sådan
bliver det.
Ikke mere herfra, det har været interessant at læse både de gode og alle de
andre svar.
tak for det.

vh
Poul

Fra : Kito

Dato : 13-12-04 06:59

Hej Bodil jeg kan sagtens bruge dit råd, og jeg tror også at jeg vil gøre
det. Vi snakker kun om når hundene er alene og det sker en eller 2 gange om
ugen indendørs i et par timer.Så den med buret er jeg intereseret i.

hilsen
Poul

Fra : ST

Dato : 13-12-04 19:41

Det er dejligt at du beskriver dit problem, jeg har haft det samme, da en
ældre hund faktisk var modbydelig overfor en ung hvalp. Har du et
videokamera? I så fald benyt det.Det er trods alt ikke hundene der valgt
hinanden men jer - så her er en spændende opgave, jeg lover dig at hvis I
har børn eller agter at få det - så har du dermed løst den første opgave.
Med andre ord, I har en opgave - løs den , det er med garanti ikke sidste
gang I ser en lignende opgave- men så er I velforberedte. Glem alt om at gå
til gymnastik/styrketræning - find et sted med atility, her kan I få samvær
etc. OG jeg skal lige hilse at sige at indespærring af dyr tyder på at I
ikke har tillid til hinanden, vi bruger Ikke bur her til vores D/S, og det
har været mig været meget magtpåliggende aldrig at holde et dyr indespærret
eller bundet.
Hilsen en "gammel Rottweiler mor" og D/S mor

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 11:03

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> hen alt af.
> Der går sammen med den gamle hund i hundegården hele dagen org er samen

Hvordan kan den så ødelægge så meget hvis den går i hundegård ?

> [...]
> Han er meget kærlig over for andre hunde og mennesker.
> Nogen der har erfaring med mundkurv når de er alene hjemme.

Vores hvalp ødelagde meget, så gav vi hende mindre plads, det hjalp.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Jimmy

Dato : 13-12-04 11:27

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message
> Nu er det lige før hvalpen bliver aflivet.
> 2 mobiltelefoner 5 alm telefoner, diverse inventar i huset, og meget meget
> mere.

Det har I jo selv valgt ved at placere det i hundens nærhed.

> Når vi kommer hjem er der altid et eller andet der er splittet af.
Balystret
> på trappen og jeg kunne blive ved.

Ja, sådan er hvalpe.

> Er der nogen der har et godt råd inden jeg tager ham med på jagt søndag
> morgen og giver ham et skud hagl, så han går til de evige jagtmarker. så
> tager jeg imod kyshånd.

Brug et bur.

> vi snakker ødelæggelser i 30 tusinde kroner klassen

Interessant at I ikke lærer noget undervejs og bare flytter nogle af de
kostbare ting eller begrænser det område den kan være på.

/Jimmy

Fra : Rikke Andersen

Dato : 13-12-04 12:32

Hejsa

Jeg synes vi skal passe på at vi ikke bliver hellige, selvom jeg også lige
var oppe af stolen et kort sekund, for aflivning synes jeg også er lige i
overkanten.

Men Poul er jo egentlig en erfaren hundeejer så det lyder som om det er mere
end bare et alm hvalpeproblem.

Og hånden på hjertet så er 75% af alle hunde vel alene hjemme i dagtimerne
mens deres ejere er på arbejde - de fleste af dem er endda helt alene
hjemme. Og af alle de arbejdende hundeejere så sker det vel for de fleste at
de ind i mellem også er nødt til at køre igen om aftenen. Jeg synes heller
ikke det er optimalt men det er virkeligheden. Jeg selv forsøger at holde
den regel der siger at hvis hundene er alene hjemme i dagtimerne så er de
ikke alene om aftenen - men den holder altså bare ikke altid.

Til Poul:

Jeg er bange for at jeg ikke har noget kvalificeret bud på dit problem -
lyder som om mundkurven faktisk kunne være en løsning.

Jeg ville måske endda overveje at bringe en virkelig dygtig
adfærdsspecialist ind i billedet - evt dokumenter din hunds alene hjemme
adfærd med en videoovervågning så man har noget helt konkret at forholde sig
til

Men hvis den er vant til at gå i hundegård om dagen hvorfor lader du den så
ikke være i hundegården når du af en eller anden grund er nødt til at være
væk om aftenen ? Det er dog bedre end trappe, telefoner, paneler osv er væk.
Deb er jo adskildt fra dig alligevel så om det sker i hundegården eller i
køkken/stue/bryggers er vel ligemeget ?

Rikke

Fra : Tjinca

Dato : 13-12-04 20:10

Som jeg tidl. har anbefalet her i gruppen, når alle muligheder var udtømte.
Køb en mundkurv! Den bløde slags i nylon der tillader hunden at drikke.

Jeg har selv haft samme problem med en hvalp/unghund der blev aktiveret
efter alle forskrifter, og tilmed havde selskab af en anden hund, de få
timer jeg ikke var hjemme. Men ak! jeg skulle komme hjem til Jerusalems
ødelæggelse hver eneste dag, selv hvis jeg blot var 15 min inde hos naboen.

En dyrlæge anbefalede en mundkurv, der ud over at hindre øjestenen i at
rasere hytten, også ville bevirke at hun ikke stressede op, når jeg ikke var
til stede, idet hun ingen muligheder havde for at splitte det hele ad. Og
ganske rigtigt, 2-3 måneder efter kunne hun gå alene uden mundkurv og trang
til at ommøblere hytten. Idag er hun 8 og har ikke siden den gang sat
tænderne i noget der ikke var hendes.