Alko Stabilisator AKS 1300
Fra : Kim Jensen

Dato : 10-12-04 19:18

Nogen der har erfaring med Alko stabilisator aks 1300. Vores cv kom i
slinger på turen til Italien i sommer. Og vil meget gerne slippe for sådan
en tur igen. cv vejer totalt 1100 kg.
Men mangler lidt erfaring med kørsel med stabilsator. Har også set model
2004 med 4 bremse klodser er dette en langt bedere løsning end den "lille"

Fra : Jørgen L.

Dato : 10-12-04 20:22

> Nogen der har erfaring med Alko stabilisator aks 1300. Vores cv kom i
> slinger på turen til Italien i sommer. Og vil meget gerne slippe for sådan
> en tur igen. cv vejer totalt 1100 kg.

Ja det er ikke sjovt, har også prøvet det, jeg havde glemt og tømme
vandtanken (70 l) som var halvt fyldt, og denne var bag akslen.

Der er mange ting i kan gøre for at undgå det.

1. last den korrekt, tunge ting nederst over akslen
2. fornuftig vægt bag i bil, det er de bagerste hjul på bilen som styrer cv.
samt et højt dæktryk på disse hjul.
3. ordentlige dæk på cv (8 lags varevogsdæk med højt tryk)
4. Støddæmpere på CV
5. slingre kobling, alko 1300 er ok men 2004 meget bedre.

hvilken vogn er det ? både CV og bil

Hilsen Jørgen

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-12-04 21:50

> hvilken vogn er det ? både CV og bil
>
> Hilsen Jørgen

Det er en Adria Optima og en Peugeot 307 2,0 benzin der trækker. Under
Italien turen var det en Vectra også 2,0
v.h Kim

Fra : Jørgen L.

Dato : 10-12-04 23:20

Det er en Adria Optima og en Peugeot 307 2,0 benzin der trækker. Under
> Italien turen var det en Vectra også 2,0
> v.h Kim

Adria er kendt for på deres billige modeller ikke at have støddæmpere, om en
optima er uden eller ej ved jeg ikke, kontroler dette.

når du skal skifte dæk næste gang når de er ca 5 år så sæt 8 lags dæk på
ellers følg mine råd fra før

hilsen Jørgen

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 11-12-04 11:05

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse
> Det er en Adria Optima og en Peugeot 307 2,0 benzin der trækker. Under

Udover det med de (måske) manglende støddæmpere har Adria'en også en
smallere aksel og kommer derfor lettere i svingninger. Jeg har prøvet det på
motorvejen ved Randers gennem Gudenå-dalen. Godt vi havde begge spor plus
nødsporet for os selv. Skiftede den ud med en Hobby og investerede i en
slingrekobling. Dette plus en fartpilot er de bedste køb jeg har gjort mht
kørslen.
En ALKO 1300 er stor nok til en campingvogn på 1100 kg.

Go' weekend

Ivan, Århus

Fra : Arne Keller

Dato : 11-12-04 11:18

Kim Jensen wrote:
> [...]
> 2004 med 4 bremse klodser er dette en langt bedere løsning end den "lille"

Vi fik leveret vores Adria med en Alko 1300 stabilisator, den har
fungeret upåklageligt, jeg kan jo ikke sige om jeg ville have fået
problemer uden.

Jeg har nogle få gange oplevet det som jeg opfatter som slinger i
vogntåget og det har været tydeligt dæmpet meget hurtigt under kontrol.

Hvis jeg skulle skifte vogn ville jeg helt klart have stabilisator på
min nye vogn.

--
Arne Keller
Volvo V70 D5 Automatic og Adria 502UK

Fra : Kim Olsen

Dato : 11-12-04 11:31

Hej

Vi har i mange år kørt med en Knaus Azur 510, efter en xantia uden
problemer, men efter udskiftning til en Kia Clarus, hvor der var længere fra
baghjulene til trækket, fik jeg behov for en stabilisator.

Jeg købte (iøvrigt i Tjekkiet) en ALKO 3004 for kr. 1500,- spritny hos
autoriseret campingforhandler!!

Og jeg må indrømme, at det har hjulpet. Tidligere skulle jeg "styre" meget
mere. Nu ligger vognen helt stabilt.

Hilsen

Kim

Fra : Søren

Dato : 20-12-04 14:47

Har selv prøvet at komme i slinger et par gange, og det er ikke nogen rar
oplevelse.

> Nogen der har erfaring med Alko stabilisator aks 1300. Vores cv kom i
> slinger på turen til Italien i sommer. Og vil meget gerne slippe for sådan
> en tur igen. cv vejer totalt 1100 kg.

I har sikker kørt lidt for hurtigt ned af bakke. Eller i har overhalet en
lastbil, eller er blevet overhalet af en lastbil
Hvis i absolut skal overhale, så gør det når det er vindstille, og når det
går op ad bakke. Men på autobanen er det klogest at holde samme fart som
lastbilerne, så i undgår at de kommer op på siden. Det kan især en fartpilot
hjælpe til med.

> Men mangler lidt erfaring med kørsel med stabilsator. Har også set model
> 2004 med 4 bremse klodser er dette en langt bedere løsning end den "lille"

Aks1300 skulle være fin nok,.
Aks 2003 hjælper også til mod nikke bevægelser, så hvis i oplevede at
bagenden af bilen også blev løftet under slingerturen, så kan den hjælpe til
mod det.
Men lad være med at tro at en stabilisator kan forhindre at i kommer i
slinger, den udsætter bare slingreturen (sker først ved højere fart), og er
med til at dæmpe slingreturen når den sker.

Det vist sagt før men her er generelt hvad i kan gøre;
- last CV så lavt og så tæt på akslerne som muligt
- hold det rigtigt kugletryk
- flyt de tungeste ting over i bilen, hvis der er plads.
- hold det rigtige dæktryk på både CV og bil, hellere for højt end for lavt.
- få nogle stivere dæk på CV (højere lastindex)
- få sat støddæmpere på CV hvis det er muligt
- få sat slingerkobling på CV
- få sat fartpilot i bilen
- kør udenom Kasel bakker, eks. ad 9eren istedet for 7eren

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-12-04 16:50

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> går op ad bakke. Men på autobanen er det klogest at holde samme fart som
> lastbilerne, så i undgår at de kommer op på siden. Det kan især en

Rigtigt vil var i færd med at overhale en lastbil, så det gik ned af bakke.
Og sidste ting vi kørte også "lidt" for hurtigt.
Så pyyha sikker en oplevelse. Der var helt stille i bilen de næste 150 km.
Med undtagelse af konen, som holdt et skarbt øje med farten, så hver gang vi
nærmede os 90 km/t var hun på mærkerne.

Fra : Søren

Dato : 22-12-04 09:16

> [...]
> Med undtagelse af konen, som holdt et skarbt øje med farten, så hver gang

Gjorde selv det samme i sommer, og jeg var endda godt klar over at jeg ikke
skulle gøre det. Men jeg havde kørt for længe og var blevet fartblind. Vejen
var helt fri og jeg var kommet op i 5 gear kørte for stærkt, og havde helt
glemt at jeg havde CV bagefter i det sek. jeg svingede ud for at overhale.
Men det blev jeg mindet om!!!!
Så nu der står en fartpilot øverst på ønskelisten her til jul

Næste år hvis der er en lastbil du absolut vil forbi, så vent med at gøre
det til det går op ad bakke.