Langt lys & Motorveje
Fra : C.C

Dato : 10-12-04 16:10

Hej Ng !

Lige et surt opstød fra mig. Til alle de modkørede på motorvejene om
aftenen. I tror måske ikke at jeres lange lys genere, når bare i er på den
modsatte side af midter autoværnet. DET GØR DET !!!
At nogen kan være så åndsfraværende, egoistisk og ligeglade. I er åbenbart
mange, for man møder tit nogen af jer. Prøv en gang at tænke på jeres
medtraffikanter, selv om de køre den modsatte vej. Man mister i nogen få
sekunder sit nattesyn og med 130 i timen !!!!! Tænk jer om. Det er ikke så
svært at blænde ned og kræver ikke særlig mange kræfter.

Mvh

C.Christoffersen

Fra : Søren Christensen

Dato : 10-12-04 16:17

"C.C" <carsten-christoffersen@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sekunder sit nattesyn og med 130 i timen !!!!! Tænk jer om. Det er ikke så
> svært at blænde ned og kræver ikke særlig mange kræfter.

Skriv et læserbrev i sprøjten. Her hjælper det ikke noget, for de fleste her
er klar over
problemet og det har været oppe og vende her et utal af gange...
Håber dit humør bliver bedre i løbet af weekenden

Venligst

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-12-04 16:22

In news:41b9bc53$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
C.C <carsten-christoffersen@pc.dk> wrote:
> Hej Ng !
>

> Lige et surt opstød fra mig.

Tag en kiks.

Hids dig dog ned.. Jeg kører hver morgen på motorvejen, og så mørkt som
det er klokken 6, så benytter jeg det lange lys, du kan bare holde
øjnene over ved dig selv, hvad glor du over på min vejbane efter?
Hvis vi begge ligger i højre vognbane er der mange meter i mellem os, og
du behøver ikke bekymre dig om hvad der sker på den anden side af
autoværnet. Så koncentrer dig om din egen kørsel.

Sådan rent konstruktivt, hvor mange sekunder rækker nærlyset med
130Km/t?
Ikke langt nok, det er uforsvarligt at køre på motorvej, som forreste
bil i rækken, uden fjernlys, når det er buldermørkt.
Hvor længe er du om at få øje på den tabte cykel, eller tagboks, når kun
nærlyset er tændt?

Men hvorfor S. kan folk ikke finde ud af at bruge deres tåbebaglygter
korrekt?
Hvis idioten kan se mig i hans spejl, kan jeg nok også se ham, uden han
behøver at gøre ekstra opmærksom på sig selv?!?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : JS

Dato : 10-12-04 16:31

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41b9bf32$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> du behøver ikke bekymre dig om hvad der sker på den anden side af
> autoværnet. Så koncentrer dig om din egen kørsel.

Blænder du så ned hver gang vejen drejer til højre så du ikke lyser lige ind
i fjæset på folk?
Hvis det ikke er nok at køre med nærlys, er det nok fordi, at du kører for
stærkt i forhold til forholdene. Det er altså ikke påbudte hastigheder, der
står på skiltene!

Fra : anders majland

Dato : 10-12-04 16:45

> Blænder du så ned hver gang vejen drejer til højre så du ikke lyser lige
> ind
> i fjæset på folk?

Jeg skulle lige til at spørge. Jeg kørte nogle hundrede km i tågen i aftes,
og alt den vand i luften gør kun problemet større. Holdt kæft hvor er der
mange der ikke kan finde ud af at køre med korrekt lygteføring ....

/A

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-12-04 16:55

In news:41b9be2b$0$29434$ba624c82@nntp06.dk.telia.net,
JS <js_539@hotmail.com> wrote:

> Blænder du så ned hver gang vejen drejer til højre så du ikke lyser
> lige ind i fjæset på folk?

Ja, det gør jeg

> Hvis det ikke er nok at køre med nærlys, er det nok fordi, at du
> kører for stærkt i forhold til forholdene. Det er altså ikke påbudte
> hastigheder, der står på skiltene!

130 Km/t er ikke forstærkt på en fin og tør motorvej, når bare jeg kan
se hvor jeg kører.

Fra : Torben Madsen

Dato : 10-12-04 17:59

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41b9c6e6$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> 130 Km/t er ikke forstærkt på en fin og tør motorvej, når bare jeg kan
> se hvor jeg kører.
> --
> Med venlig hilsen Michael Petersen
> residerende i Nyborg
> fjern dyret i min @dresse ved privat post
> http://www.petersensweb.dk

Og så er det ellers bare en skam for dem, som kører den modsatte ved i den
modgående bane, at du blænder dem, så de ikke kan se, hvor de kører....

mvh
Torben Madsen

Fra : K ö n i g

Dato : 10-12-04 18:07

"Torben Madsen" <torben@vw-madsen.dk> skrev i en meddelelse

> Og så er det ellers bare en skam for dem, som kører den modsatte ved i den
> modgående bane, at du blænder dem, så de ikke kan se, hvor de kører....

Sikke noget vrøvl. . . . .

MVH Peter König

Fra : Torben Madsen

Dato : 10-12-04 18:23

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke noget vrøvl. . . . .
>

> MVH Peter König

Jeg bliver ofte blændet på motorvejen af folk, som bare ikke kan finde ud af
at blænde ned. Jeg synes at det er en usympatisk holdning bare at "skide" på
de andre, bare for at man bedre selv kan se.

mvh
Torben Madsen

Fra : K ö n i g

Dato : 10-12-04 18:38

> [...]
> på
> de andre, bare for at man bedre selv kan se.

Hvis lygterne er korrekt justeret og motorvejen ikke drejer til højre - så
bliver du ikke blændet !
Bevars - lysstyrken er noget kraftigere end nærlyset, men du bliver altså
ikke blændet. Hele fidusen er at man ikke fokusere på køretøjet med
fjernlyset tændt men fokuserer lige frem ad motorvejen.

MVH Peter König

Fra : Torben Madsen

Dato : 10-12-04 18:46

> [...]
> ikke blændet. Hele fidusen er at man ikke fokusere på køretøjet med
> fjernlyset tændt men fokuserer lige frem ad motorvejen.

Hvis du nu læste indslaget fra Jesper Nielsen, så ville du kunne se, at det
faktisk ikke er lovligt iflg. politiet. Vil du mene, at du med din erfaring
(modsat min) kan afgøre at modkørende ikke bliver blændet? Så synes jeg at
du skal rette henvendelse til politiet og fortælle dem, at du gerne vil have
reglerne ændret. Indtil da, så følg venligst reglerne, så vi andre ikke
bliver generet.

mvh
Torben Madsen

Fra : K ö n i g

Dato : 10-12-04 19:02

> [...]
> have
> reglerne ændret. Indtil da, så følg venligst reglerne, så vi andre ikke

Hvor står der, at man ikke må bruge fjernlys ?

Det han siger er, at hvis der er mulighed (tsk, tsk - risiko) for at man kan
komme til at blænde andre med sit fjernlys - så er det ulovligt. Der er da
også rigtigt - men hvis lygterne er korrekt justeret så blænder du ikke
modkørende på en motorvej !

PS ! Nu er det ikke Politiet der laver reglerne - så jeg tror at de ville
være rimelig ligeglad hvis jeg nu ringede til dem med din problemstilling

MVH Peter König
(der også kører med fjernlyset tændt på motorvejen under korrekte vilkår)

Fra : Torben Madsen

Dato : 10-12-04 19:13

> [...]
>

> MVH Peter König
> (der også kører med fjernlyset tændt på motorvejen under korrekte vilkår)

Du læste vist ikke indslaget. Der stod ikke noget om forkert indstillede
lygter. Og jo, du blænder modgående trafik. Men det kan dig og mig nok ikke
blive enige om, så jeg gider ikke længere diskutere det med dig. Jeg må blot
konstatere, at du er et af de "fjolser", som jeg bliver så træt af, hver
gang jeg kører på motorvejen om natten.

mvh
Torben Madsen

Fra : K ö n i g

Dato : 10-12-04 19:27

>Og jo, du blænder modgående trafik. Men det kan dig og mig nok ikke
> blive enige om, så jeg gider ikke længere diskutere det med dig.

Det lyder som om, at du ikke har en klap forstand på hvordan et lysbillede
på en fjernlygte ser ud.

Men fred være med det - du gør bare som du plejer (kører på motorvejen og
tror at den eneste der gør det rigtige - er dig selv)

MVH Peter König

Fra : Mr. Hansen

Dato : 10-12-04 22:34

K ö n i g tastede følgende
> Det lyder som om, at du ikke har en klap forstand på hvordan et
> lysbillede på en fjernlygte ser ud.

Lyder nu mere som om at du tror at du er den eneste på motorvejen "bare du
kan være der og se det du skal se, så fuck de andre" du lyder mest af alt
som en knægt på 19 der fatter nul og niks.

> Men fred være med det - du gør bare som du plejer (kører på
> motorvejen og tror at den eneste der gør det rigtige - er dig selv)

Fjols...

Fra : K ö n i g

Dato : 10-12-04 22:48

"Mr. Hansen" <elektronik@elektronik.notvalid> skrev i en meddelelse

> Lyder nu mere som om at du tror at du er den eneste på motorvejen "bare du
> kan være der og se det du skal se, så fuck de andre" du lyder mest af alt
> som en knægt på 19 der fatter nul og niks.

Vi har alle sammen ret en mening - mere eller mindre underbygget !

> Fjols...

Ja - den bliver sgu' svært at slå. . . . . . . hmmm . . . . . . Jeg syntes
også, at du kommer med rigtige gode agumenter.

Peter König

Fra : Glavind

Dato : 11-12-04 00:30

> [...]
>
> Ja - den bliver sgu' svært at slå. . . . . . . hmmm . . . . . . Jeg syntes
> også, at du kommer med rigtige gode agumenter.

Efter at have læst alle indlægene kan jeg kun give Torben Madsen og Mr.
Hansen ret. Du er sgu et stort egoistisk fjols. Argumenter overfor dig er
vist nytteløse, du fatter dem vist ikke. Når du nu får at vide at du blænder
modkørende og derved skaber faresituationer, så blænd dog ned. Det kan da
ikke være et stort ptoblem.
Mvh Glavind

Fra : Jensen

Dato : 11-12-04 08:10

"Glavind" <BS@j-glavind.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
blænder
> modkørende og derved skaber faresituationer, så blænd dog ned. Det kan da

Det er vel heller ikke et problem - men sikkkerhed i egen bane kommer altså
foran nysgerrighed i den modsatte bane - så fortsæt endelig med det lange
lys.

Jenseni

Fra : Glavind

Dato : 11-12-04 20:00

"Jensen" <antispam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altså
> foran nysgerrighed i den modsatte bane - så fortsæt endelig med det lange

Hvis det går ud over sikkerheden så sæt farten ned. Man skal køre efter
forholdene.
Glavind

Fra : Jensen

Dato : 11-12-04 22:50

> Hvis det går ud over sikkerheden så sæt farten ned. Man skal køre efter
> forholdene.

Det skulle vel ikke være nødvendigt at nedsætte farten på min side fordi
nogen på en i princippet helt uafhængig vej ikke kan finde ud af at køre
efter forholdene.

Jensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 09:09

"Jensen" <antispam@privat.dk> wrote in message

> [...]
> >

> Det skulle vel ikke være nødvendigt at nedsætte farten på min side fordi
> nogen på en i princippet helt uafhængig vej ikke kan finde ud af at køre

Det er jo dig som ikke kører efter forholdene.

--
mvh/rg. Christian
Ex: Peugeot 605 SLi fra 1991, solgt med 298.000 km

Fra : Petersen_Michael

Dato : 13-12-04 16:34

In news:41bd4e0f$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Christian B. Andresen <nobody@domain.country> wrote:

> Det er jo dig som ikke kører efter forholdene.

Hvor ser du det? Han skruer på parametrene ved at køre med
tilstrækkeligt lys.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-12-04 08:22

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:41bdb659$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvor ser du det? Han skruer på parametrene ved at køre med
> tilstrækkeligt lys.

Så længe han blænder de modkørende har han for meget lys på, så bliver han
nødt til at blænde ned, og så kører han for stærkt og derfor ikke efter
forholdene.
Desuden tager han ikke hensyn og viser ikke agtpågivenhed.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-12-04 18:18

In news:41be948c$0$172$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Christian B. Andresen <nobody@domain.country> wrote:

> Desuden tager han ikke hensyn og viser ikke agtpågivenhed.

Agtpågivenhed?

Hvis jeg ikke har fjernlyset tændt, opdager jeg ikke det kronvildt der
vader rundt på kørerbanen, før det er for sent, det er manglende
agtpågivenhed...

Fra : Lars Holst

Dato : 14-12-04 20:59

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> said in

> [...]
>
> Hvis jeg ikke har fjernlyset tændt, opdager jeg ikke det kronvildt der
> vader rundt på kørerbanen, før det er for sent, det er manglende

Og ham der bliver blændet af dig når slet ikke at opdage at det stykke
kronvildt er ved at hoppe ind af hans forreste siderude i et elegant spring
fra din kørebane.

--
Lars Holst

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-12-04 22:43

In news:41b9e388$0$29432$ba624c82@nntp06.dk.telia.net,
Torben Madsen <torben@vw-madsen.dk> wrote:

> Jeg må blot konstatere, at du er et af de
> "fjolser", som jeg bliver så træt af, hver gang jeg kører på
> motorvejen om natten.

Husk det gælder også den anden vej
Jeg bliver også træt af dem der hysterisk blinker med deres lys, fordi
de ikke kan holde øjnene ved dem selv..

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-12-04 22:51

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev
:

>Jeg bliver også træt af dem der hysterisk blinker med deres lys, fordi
>de ikke kan holde øjnene ved dem selv..

Så blænd ned, så er det problem da hurtigt væk ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-12-04 22:57

In news:eh6kr0tcvgi2r9f3esmhk660cjfl1v34a0@dtext.news.tele.dk,
jan@fedtegreven.dk <jan@fedtegreven.dk> wrote:
> "Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev

> Så blænd ned, så er det problem da hurtigt væk ;)

Jeg klarer fint at holde øjnene i min egen vognbane, men self.
registrerer jeg, at der er en der blinker panisk, ude i den venstre
periferi..

Men, om morgenen på strækket Nyborg Odense er det efterhånden kun
enkelte lastbiler der blinker lidt, jeg troede chaufutterne sad så højt,
at de ikke ville lade sig gå på, men de sidder nok og keder sig og
halvsover, så er det jo også stygt at blive vækket, når der kommer en
bil med en smule ekstra belysning..

Fra : C. Caspersen

Dato : 11-12-04 13:18

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41ba1bbb$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> at de ikke ville lade sig gå på, men de sidder nok og keder sig og
> halvsover, så er det jo også stygt at blive vækket, når der kommer en

Jeg håber godtnok, at du skal til en køreprøve på et tidspunkt, hvor du
laver dine lys-stunts. Så er vi da af med dig på vejene....

/Caspersen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 15:43

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev :

>Jeg håber godtnok, at du skal til en køreprøve på et tidspunkt, hvor du
>laver dine lys-stunts. Så er vi da af med dig på vejene....

Skal vi ikke prøve at holde os til at gå efter bolden ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 19:16

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> skrev i en meddelelse
> "Torben Madsen" <torben@vw-madsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor står der, at man ikke må bruge fjernlys ?

Måske det alligevel var en idé at alle bilister skulle til orienterende
køreprøver med jævne mellemrum. Ikke at jeg tror det ville hjælpe en meter
bagefter, men bare for at få "nogle" af unoderne afpusset en gang imellem.

--
Tom

Fra : K ö n i g

Dato : 10-12-04 19:41

> [...]
> bagefter, men bare for at få "nogle" af unoderne afpusset en gang imellem.

"Vi" kan starte med at læse lidt her. . . .

"udklip fra Færdselsloven"

§ 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt.
På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde baglygter
tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved vogntogets
bageste nummerplade.

Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde under
hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker kørsel.

Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:

1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,

2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan
blændes,

3) ved møde med tog, som fremføres langs med vejen, hvis der kan opstå
risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys, eller

4) ved kørsel bag efter et andet køretøj, såfremt den forankørende kan
blændes af fjernlyset og anvendelse af nærlys under hensyn til køretøjets
hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren tilstrækkelig synsvidde
til sikker kørsel.

Stk. 4. Såfremt fjernlys (langt lys) efter stk. 2 ikke findes påkrævet, kan
nærlys (kort lys) anvendes. Hvis fjernlys (langt lys) i medfør af stk. 3
ikke må anvendes, skal nærlys (kort lys) anvendes.

Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i
så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke
anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

Stk. 6. Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes.

Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt
eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør
af loven, er forbudt.

MVH Peter König

Fra : Torben Madsen

Dato : 10-12-04 20:02

> [...]
>
> Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt
> eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er udfærdiget i

Og hvis du nu læser paragraf 33 stk 3 punkt 2. Der står der, at du ikke må
benytte dit fjernlys, når det kan blænde modkørende. Hvis du så sammenholder
det med linket fra Jesper Nielsens indlæg, hvor Vicepolitikommissær Bent
Mouboe fra færdselspolitiet svarer: "Man må ikke bruge sit fjernlys på
hverken uoplyst landevej eller motorvej, hvis der på nogen måde, er mulighed
for, at man kan blænde de modkørende." Hvad siger det dig så? Hvis du stadig
ikke forstår min hentydning, så kan vi kigge lidt videre. "Der kan på visse
motorvejsstrækninger med midterbevoksning, køres med fjernlys, hvis det ikke
generer de modkørende. men ellers skal man altid blænde ned."
Med andre ord - medmindre der er en midterbevoksning, som gør at man ikke
kan blænde modkørende, så skal man ned på nærlys.
Det er ikke mig, der bare "(kører på motorvejen og tror at den eneste der
gør det rigtige - er dig selv)".
Nej, men når du kører med fjernlyset tændt, så er det dig, som synes at du
er ud over de almindelige regler på vejene og bedst kan afgøre, hvordan man
skal køre.

God weekend.
mvh Torben Madsen

Fra : K ö n i g

Dato : 10-12-04 20:45

> [...]

> er ud over de almindelige regler på vejene og bedst kan afgøre, hvordan

Torben - vi er enige !

Når der er risiko for at blænde den modkørende må man ikke køre med
fjernlyset tændt !

Nu er det bare sådan, at et par korrekt indstillet fjernlyslygter ikke lyser
til venstre men koncentreret ligeud - hvordan h...... kan det lige blænde en
modkørende på en lige 4-6 sporet motorvej ?

Jeg kører med fjernlyset tændt på motorvejen hvis:
- nærlyset ikke rækker langt nok
- vejforløbet er ligeud eller til venstre
- hvis jeg er sikker på at mine fjernlyslygter er indstillet korrekt.

Lysstyrken i mine paraboler er selvfølgelig meget større end hvis jeg havde
tændt nærlyset - det er nok det, der narre "fjolserne" så de tror at de
bliver blændet.

Folk med lidt forstand - ved at de ikke skal kikke til venstre ind i
fjernlygterne på den modkørende men derimod fokusere lige fremad.

MVH Peter König

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-12-04 21:37

> [...]

> Folk med lidt forstand - ved at de ikke skal kikke til venstre ind i
> fjernlygterne på den modkørende men derimod fokusere lige fremad.

Enig!!. Men folk som vil forarges, sidder arrigt og kigger ind i de
modkørendes lygter ;).

Fra : Kent Glerup

Dato : 10-12-04 22:19

> Folk med lidt forstand - ved at de ikke skal kikke til venstre ind i
> fjernlygterne på den modkørende men derimod fokusere lige fremad.

Ja nemlig ja!

Fra : Esben Tærsker

Dato : 10-12-04 23:33

Kent Glerup wrote:
> [...]
Forslaget også vedtaget herfra....:)

/Esben

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 23:52

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:cpd3mr$1vdb$1@news.cybercity.dk...

> Ja nemlig ja!

Tja "folk med LIDT forstand" .....)

--
Tom

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-12-04 09:45

Fri, 10 Dec 2004 20:44:46 +0100, skrev K ö n i g, på 54 linier, i
<cpcubf$1omv$1@news.cybercity.dk>, :

>Lysstyrken i mine paraboler er selvfølgelig meget større end hvis jeg havde
>tændt nærlyset - det er nok det, der narre "fjolserne" så de tror at de
>bliver blændet.
Hvordan større?
At de lyser et andet område op end nærlyset ja.
Mine pære har samme lysstyrke både på langt og kort.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 20:04

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> skrev i en meddelelse

> "Vi" kan starte med at læse lidt her. . . .
>
> "udklip fra Færdselsloven"

Jep, men det hele gavner ikke noget hvis man ikke forstår at omsætte det til
praksis og jeg kan høre en del mennesker her vil givetvis ikke kunne bestå
en køreprøve i dag. Den med fornuft og vis hensyn er nok blevet lidt
støvet........

--
Tom

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-12-04 00:02

> Hvis lygterne er korrekt justeret og motorvejen ikke drejer til højre - så
> bliver du ikke blændet !

Jo man gør. Du opdager det bare aldrig fordi dine modkørende ikke kører med
langt lys.

Mvh Maria

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-12-04 09:27

In news:41ba2b17$0$78845$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:

> Jo man gør. Du opdager det bare aldrig fordi dine modkørende ikke
> kører med langt lys.

Jeg møder en del modkørende med langtlys på motorvejen, men jeg lader
mig ikke generer af det.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 09:07

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> wrote in message
> "Torben Madsen" <torben@vw-madsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis lygterne er korrekt justeret og motorvejen ikke drejer til højre - så
> bliver du ikke blændet !

Du gør måske ikke, men mange andre gør.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Jensen

Dato : 11-12-04 08:08

> [...]
> at blænde ned. Jeg synes at det er en usympatisk holdning bare at "skide"

> de andre, bare for at man bedre selv kan se.

Der er en meget væsentlig forskel.
Ham der kører med langt lys gør det for at se, hvor han kører og undgå at
køre ind i tabte ting mv.
Ham der i moddgående bane lader sig blænde gør det kun fordi han er så
forbandet nysgerrig at han absolut skal følge med i hvad der foregår på den
anden side af midterrabbatten.

I min verden har sikkerhed prioritet over nysgerrighed!

Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 10:28

> [...]
> den
> anden side af midterrabbatten.
>
> I min verden har sikkerhed prioritet over nysgerrighed!

også i min.

Men man har stadig ikke RET til at blænde andre. Kan man ikke se til den
hastighed man kører med så må hastigheden bare ned. Man handler i "ond tro"
når man fortsætter med at køre med langt lys når andre signalerer tilbage at
de føler sig blændet og man ikke blænder ned.
Færdselsloven beskriver INTET om hvornår andre "må" føle sig blændet. Det
her med at folk skal søge optiker, få lyset justeret, kigge den anden vej,
lukke øjnene og jeg ved ikke hvad, det er kun egne opfundne "regler" som
fører til anaerki. Vis da lidt hensyn og blænd ned og nedsæt hatigheden når
du ikke kan se til den hastighed du kører med.
Men ikke at jeg tror på at alt denne diskussion vil ændre adfærd hos en
enste, så det er nok nyttelyst at fortsætte tråden.

--
Tom

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 10:45

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Vis da lidt hensyn og blænd ned og nedsæt hatigheden når
>du ikke kan se til den hastighed du kører med.

auchhhh! - Du forlanger jo at over halvdelen af billisterne skal
lægge sin "mig" indstilling i skuffen ;(

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Verner Olsen

Dato : 11-12-04 14:23

On Fri, 10 Dec 2004 18:22:39 +0100, "Torben Madsen"
<torben@vw-madsen.dk> wrote:

>Jeg bliver ofte blændet på motorvejen af folk, som bare ikke kan finde ud af
>at blænde ned. Jeg synes at det er en usympatisk holdning bare at "skide" på
>de andre, bare for at man bedre selv kan se.

Jeg bliver kun blændet på motorvejen af biler med forkert indstillede
lygter... Og det er som regel i spejlet, af dem som kører bag mig.
Heldigvis er det hurtigt og let klaret med et vip af spejlet.

Ikke en gang en trucker som lige ville vise at han havde en _masse_
lys foran, kunne blænde mig...

>Torben Madsen

Verner

Fra : phk

Dato : 14-12-04 11:41

"Verner Olsen" <here@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg bliver kun blændet på motorvejen af biler med forkert indstillede
> lygter... Og det er som regel i spejlet, af dem som kører bag mig.
> Heldigvis er det hurtigt og let klaret med et vip af spejlet.

Ja nemlig ja! Spejlet vippes ned så lysstrålen fra idioten 3 meter bag ens
kofanger lyser lige tilbage i hovedet på den (idiot) der kører bagved.

Men de lærer det sgu ikke alligevel :(

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 09:06

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> wrote in message

> Sikke noget vrøvl. . . . .

Det er da ikke noget vrøvl.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-12-04 08:49

Fri, 10 Dec 2004 18:07:03 +0100, skrev K ö n i g, på 12 linier, i
<cpcl3t$1d6q$1@news.cybercity.dk>, :

>Sikke noget vrøvl. . . . .

Næ og hvis modkørende blinker af dig skal du blende ned.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Kent Glerup

Dato : 10-12-04 18:28

> [...]
> modgående bane, at du blænder dem, så de ikke kan se, hvor de kører....

Præcis! Det er bare en skam.

Hvis de nu holdt øjnene på deres egen side af motorvejen, og erfarede at de
sagtens kunne se, specielt med højt lys tændt, så havde de også lært noget
den dag

MVH
Kent Glerup

Fra : Basil

Dato : 10-12-04 19:41

Kent Glerup wrote:
> [...]
de
> sagtens kunne se, specielt med højt lys tændt, så havde de også lært noget

Og hvis du blændede ned når du ser en modkørende, og så finder ud af at du
kan se vejen via skæret fra hans nærlys, og du undgår at blænde de
modkørende, så har du også lært noget, den dag.
God weekend.
Kai

Fra : K ö n i g

Dato : 10-12-04 19:50

> [...]
> kan se vejen via skæret fra hans nærlys, og du undgår at blænde de
> modkørende, så har du også lært noget, den dag.

Vi taler om at køre med fjernlys på motorvejen ! ! !

Det er lidt svært at se forhindringere på vejen i skæret fra den
modkørendes* nærlys.

Så har vi alle sgu' lært noget i dag

MVH Peter König

*(som er relativt langt til venstre fra en selv og med et autoværn
imellem).

Fra : Lars Holst

Dato : 10-12-04 22:39

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> said in

> [...]
>
> Så har vi alle sgu' lært noget i dag
>
> MVH Peter König
>

> *(som er relativt langt til venstre fra en selv og med et autoværn

Nu er det vist tid at tage mit nautiske søgelys med på motorvejen og møde
dem der tror at det er lovligt at blænde modkørende.

--
Lars Holst

Fra : KASO

Dato : 11-12-04 15:51

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> said in

> Nu er det vist tid at tage mit nautiske søgelys med på motorvejen og møde
> dem der tror at det er lovligt at blænde modkørende.

Intelligent indlæg - jeg er imponeret!
Må jeg anbefale, at du selv starter med at lære færdselsloven?

Denne diskussion har været ført ca. 1.000.000 gange - og der bliver ved med
at være tåber, der ikke fatter, at færdselsloven, politi og kørelærere alle
støtter om op langt lys på motorvejen, men selv tror, at de kan tolke loven
som de vil - og får de ikke ret, må de selv opfinde sanktioner!

Husk: Der er forskel på at blive IRRITERET over modkørendes lange lys og at
blive BLÆNDET. Du bliver IKKE blændet - men kun irriteret - og det er ganske
lovligt! Og nej: Jeg skal ikke tage hensyn til dig og sænke min hastighed
for at du ikke skal irriteres - du kan bare holde øjnene i egen vognbane!

Læs: http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=93250/

Citat: "Min kørelærer påstår, at man på motorvej i mørke altid skal køre med
fjernlys, hvis der ikke lige er nogen foran. Er det virkelig rigtigt?"

Svar: "Ja, medmindre det regner, så de modkørendes lys reflekteres i de våde
ruder, har din kørelærer så ganske ret.
Men det er rigtigt, at de modkørende ofte bliver irriteret og starter et
lysshow med fjernlyslamperne, men herved røber de, at deres køreuddannelse
er mangelfuld.

Problemet er, at øjnene automatisk søger mod lyset, og derfor kikker
bilisterne ubevidst ind i de modkørendes fjernlyslygter.

Men de veluddannede ser på egen kørebanehalvdel 100-200 m frem lidt til
højre på vejen, og så vil man opdage, at de modkørendes lys ikke længere
virker generende.

De, der ofte reagerer kraftigst på den korrekte lygteføring på motorvejene,
er pudsigt nok ofte modkørende chauffører af lastbiler, der er monteret med
et hav af ulovlige fjernlyslygter, der nemt fyrer op mod ½ million candela
af mod de højst tilladte 225.000."

Fra : K ö n i g

Dato : 11-12-04 16:16

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med
> et hav af ulovlige fjernlyslygter, der nemt fyrer op mod ½ million candela

Godt indlæg med gode relevante fakta !
(det er sgu blevet en mangelvare i denne gruppe)

MVH Peter König

MVH Peter König

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 19:45

> Godt indlæg med gode relevante fakta !
> (det er sgu blevet en mangelvare i denne gruppe)

Ellers kan du jo læse det skrift som vi alle "burde" være undervist efter og
isæt omkring 7.16
http://www.politiet.dk/koereuddannelse/Kat_B/Tekster_B/Undervis_plan_B_0804.pdf

http://www.trafiktesten.dk/biltek_lillehjaelp.asp

Selv en politikommisær burde kende indholdet i dette skrift. At træne en
elev i ikke at stirre lige ind i modkørendes lygter er INTET steds benævnt
med at modkørende har retten til at køre med fjernlys, det må stå som
kommisærens egen udlægning og kan intet sted findes i det bilister
undervises i.

En lov der BESKRIVER hvornår andre blændes (eller må føle sig blændet)
findes IKKE. Det er nok det afgørende i debatten da gud og hver mand har
forskellige meninger om dette og kun det som er skåret ud i pap er noget som
vil forstås.

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 21:27

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>At træne en elev i ikke at stirre lige ind i modkørendes lygter er INTET steds benævnt

Øeh jo - på side 7-79

- Modvirke blænding ved at undlade at se direkte i de modkørendes lys
og i stedet se fremad langs højre vejkant efter mulige hindringer.

>med at modkørende har retten til at køre med fjernlys, det må stå som
>kommisærens egen udlægning og kan intet sted findes i det bilister
>undervises i.

det er korrekt

der står noget om lyset i 7.16 , at man skal lære noget om :

- Bedømme passende afstand for nedblænding til nærlys i mørke.

(Der står ingen steder det ikke gælder på motorvej)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-04 12:49

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Øeh jo - på side 7-79
>
> - Modvirke blænding ved at undlade at se direkte i de modkørendes lys
> og i stedet se fremad langs højre vejkant efter mulige hindringer.

Jeg har skam læst det og teksten er den SAMME som dengang jeg tog
kørekort....for mange år siden. Du valgte desværre at klippe lidt tidligt i
min tekst.
Det betyder at man ikke skal sidde og kigge ind i modkørendes forlygter, men
der står INTET om at det er når modkørende har fjernlys eller nærlys. Det er
generelt at man ikke skal kigge ind i lygterne.

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 16:23

"KASO" <a@b.dk> skrev :

>Intelligent indlæg - jeg er imponeret!
>Må jeg anbefale, at du selv starter med at lære færdselsloven?

Vi beder alle en bøn - og starter med §3 (snip)

Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at
^^^^^^^^^^^^
der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre.....
^^^^^^

> [...]
>støtter om op langt lys på motorvejen, men selv tror, at de kan tolke loven
>som de vil - og får de ikke ret, må de selv opfinde sanktioner!

Og diskutionen vil fortsætte så længe der er trafikanter på vejene,
der ikke kan (læs: vil) forstå, at der bliver sendt et signal fra
andre, om at deres valg af lys er til gene for andre.

De forskellige orakler er iøvrigt ikke fuldstændigt enige om det der
med fjernlyset , f.eks mener Kurt Mark et, og Bent Mouboe noget andet
(om samme emne)

>Husk: Der er forskel på at blive IRRITERET over modkørendes lange lys og at
>blive BLÆNDET. Du bliver IKKE blændet - men kun irriteret - og det er ganske
>lovligt!

Læg roligt den der belærende tone (husk:) væk, og accepter at folk
flest mener at de med at blive blændet, faktisk får forringet deres
syn kraftigt - og nok derfor med sit signal beder andre om at tage
hensyn

Folks ret til at køre 130 betyder ikke at de kan køre det, hvis det
kræver at hensynet til andre trafikanter skal tilsidesættes

derimod har man pligt til at sætte farten ned til det niveau, som den
belysning man af hensynet til andre er nødt bruge kræver.

alle de der klogere hoveder glemmer vist (nogle få undtaget) at
pligten til at vise hensyn vejer noget tungere end mange andre ting.

>Læs: http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=93250/

Det er så Kurt Mark's mening om fjernlys
(hensynet til andre billister glimrer ved sit fravær)

http://www.dr.dk/p4/programmer/trafik/index.asp?function=sporg&action=vis&id=829
Hans kollega's mening - som ikke er helt identisk, han vejer hensynet
til andre højt

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : KASO

Dato : 12-12-04 12:19

> [...]
> ^^^^^^^^^^^^
> der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre.....

OK - Hvad er det hensynsfulde i at forlange at de modkørende skal sænke
hastigheden betragteligt for at du kan få lov til at stirre over i deres vej
bane istedet for at koncentrere dig om din egen?

Og hvad er det hensynsfulde i at køre med utilstrækkeligt lys så du
risikerer at være årsag til uheld på motorvejen?

> Og diskutionen vil fortsætte så længe der er trafikanter på vejene,
> der ikke kan (læs: vil) forstå, at der bliver sendt et signal fra
> andre, om at deres valg af lys er til gene for andre.

Eller at alle trafikanter har lært, at motorvej kræver mere lys.....

> [...]
> flest mener at de med at blive blændet, faktisk får forringet deres
> syn kraftigt - og nok derfor med sit signal beder andre om at tage

Nu får man ikke forringet sit syn af at blive irriteret - man får forringet
sit syn, hvis man stirrer i den forkerte vejbane - og det må vist være ens
egen skyld. Som Kurt Mark rigtigt skrev, ER der faktisk behov for en
be-/oplæring her - så jeg vil mene, at det er på sin plads!

> Folks ret til at køre 130 betyder ikke at de kan køre det, hvis det
> kræver at hensynet til andre trafikanter skal tilsidesættes

Nu taler vi ikke kun 130 - også ved 110 kræves langt lys, som tidligere
nævnt (og beregnet!)

> derimod har man pligt til at sætte farten ned til det niveau, som den
> belysning man af hensynet til andre er nødt bruge kræver.

Vil det sige, at du aldrig kører over 70-80 km/t om natten på motorvej?

> [...]
> Hans kollega's mening - som ikke er helt identisk, han vejer hensynet

Han må siges at stå rimeligt alene med sit synspunkt blandt "uddannede" -
jeg har aldrig hørt andre fra hverken politi eller kørelærere dele hans
synspunkt - men til gengæld adskillige (inkl. egen kørerlærer) dele Kurt
Marks standpunkt.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-12-04 12:58

"KASO" <a@b.dk> skrev :

>OK - Hvad er det hensynsfulde i at forlange at de modkørende skal sænke
>hastigheden betragteligt for at du kan få lov til at stirre over i deres vej
>bane istedet for at koncentrere dig om din egen?

Du plæderer altså for at dit velbefindende på vejen er vigtigere end
hensynet til andre - i og med at du ikke vil forstå at andre kan føle
sig generet/blændet af det lys du fører ?

*Du* er sikker på at *deres* gener, er forårsaget af at *de* kigger
ind i dine lygter, uden du ved en skid om det , men dette er du
overbevist om, så - siden det efter din mening er deres eget problem,
så behøver du ikke udvise hensyn over for dem - well .......

At de blinker til dig, betyder blot for dig, at de har set dig, men at
du, qua din viden om hvad de ser på, bare kan ignorere deres signal
til dig, om at blænde ned.

Sådan kan teksten læses, måske er det rigtigt, måske ikke - men jeg
kan kun sige en ting - hvis rigtigt opfattet, så er det sgu' en ret
sølle indstilling til sine medtrafikanter der lægges for dagen her.

(Jeg håber satme jeg læser forkert !)

nb: jeg forholder mig ikke til dig som person, men det du skriver !

>Og hvad er det hensynsfulde i at køre med utilstrækkeligt lys så du
>risikerer at være årsag til uheld på motorvejen?

Hør nu her - Hvis tilstedeværelsen af modkørende, betyder du ikke
kan belyse den vejstrækning, der er nødvendig for at kunne se, pga din
hastighed, så må du sætte farten ned, så den passer med hvad du kan se
- det er dig der afgør, hvad du mener at kunne se, ikke mig, eller
nogen andre.

Eller sagt på en anden måde :

*du* kan ikke afgøre hvad lys andre behøver for at se tilstrækkeligt
godt til deres behov.

Du kender ikke deres syn, ej heller deres fart.

>Eller at alle trafikanter har lært, at motorvej kræver mere lys.....

Fulstændigt irrelevant, når man snakker om at vise hensyn over for
andre på vejene

> [...]
>egen skyld. Som Kurt Mark rigtigt skrev, ER der faktisk behov for en
>be-/oplæring her - så jeg vil mene, at det er på sin plads!

Har jeg ikke beskrevet lysets indvirkning på pupillerne godt nok ?

>Nu taler vi ikke kun 130 - også ved 110 kræves langt lys, som tidligere
>nævnt (og beregnet!)

Det regnestykke har mange faktorer, og forskellige udfald, en faktor
der ikke er med, ar hvad lys der er i forvejen. Og igen - vi ser
forskelligt, hvad der er godt nok til nogen ser fint nok, er ikke
nødvendigtvis tilstrækkeligt for andre.

>Vil det sige, at du aldrig kører over 70-80 km/t om natten på motorvej?

Nej - jeg gentager gerne igen - jeg kører typisk omkring de 100,
dertil er mit nærlys nok, til at *jeg* mener, at *jeg* ser
tilstrækkeligt godt

Der er kun 1 der kan tage denne vurdere, om *jeg* ser godt nok.

> [...]

>jeg har aldrig hørt andre fra hverken politi eller kørelærere dele hans
>synspunkt - men til gengæld adskillige (inkl. egen kørerlærer) dele Kurt

Nu har hverken Kurt Mark, eller andre patent på at kende den
endegyldige sandhed, at andre deler hans opfattelse af tingene, kunne
jeg da nemt forledes til at sige : det tror fanden, og passer da vist
meget godt med hvad man ser ude på vejene - Folk skider højt og flot
på hensynet til andre, især hvis det på nogen måde skulle kunne få
indflydelse på hvordan man selv kommer fremad i verden.

Jeg kender ingen af d'herrer - men husker da Kurt Marks beskrivelse af
hvordan man bruger fjernlys på en landevej - man kører (han skrev
tilmed vist nok *skal*) med fjernlys indtil lyskeglerne mødes

Ikke et pip fra hans mund om risikoen for at blænde hinanden - det er
flot beskrevet.....

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Verner Olsen

Dato : 12-12-04 19:50

On Sun, 12 Dec 2004 12:57:33 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

>hensynet til andre - i og med at du ikke vil forstå at andre kan føle
>sig generet/blændet af det lys du fører ?

At nogle føler sig generet, kan man ikke bruge til noget... Der er
også mange ting jeg føler mig generet af i trafikken, men....

>Du kender ikke deres syn, ej heller deres fart.

Mjoh - Man VED at deres fart er mindre end 110 km/t...

>Fulstændigt irrelevant, når man snakker om at vise hensyn over for
>andre på vejene

Nogle gange virker det som om, at hensynet kun virker een vej.
Hvorfor ikke tage hensyn til dem som bruger det lange lys, ved at
dreje hovedet lidt til den anden side, og sætte farten lidt ned, til
man igen ikke længere føler sig generet.

Verner

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-12-04 19:59

Verner Olsen <here@nowhere.invalid> skrev :

>At nogle føler sig generet, kan man ikke bruge til noget... Der er
>også mange ting jeg føler mig generet af i trafikken, men....

Kan ikke bruge til noget ?

Hvorfor hulen tror du der bliver givet et tegn ?

>Mjoh - Man VED at deres fart er mindre end 110 km/t...

Næeh - det gør man da ikke

>Nogle gange virker det som om, at hensynet kun virker een vej.

Jep - ligesom dem der mener de har ret til at feje alle andre
trafikanter af vejen, bare for at de kan køre hurtigere end
flertallet, tyder noget da på at de der insisterer på at køre med
fuldt blus på også insisterer på at der udelukkende skal tages hensyn
til deres sær-interesse

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Verner Olsen

Dato : 12-12-04 20:26

On Sun, 12 Dec 2004 19:58:41 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Kan ikke bruge til noget ?
>
>Hvorfor hulen tror du der bliver givet et tegn ?

Fordi de _føler_ sig generet...
"Thou shalt not be easily annoyed" )

>Næeh - det gør man da ikke

Joh - Ellers ville de sgu da selv køre med det lange lys

> [...]
>flertallet, tyder noget da på at de der insisterer på at køre med
>fuldt blus på også insisterer på at der udelukkende skal tages hensyn

Hvordan kommer du frem til det??
På samme måde som jeg kom frem til det modsatte??

Verner

- Altså - Jeg ligger her i overhalingssporet og kører 130 - Der er
ingen grund til at jeg trækker ind, for man må jo alligevel ikke køre
hurtigere, og jeg føler mig generet af biler som kører hurtigere end
tilladt

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-12-04 22:52

Verner Olsen <here@nowhere.invalid> skrev :

>Fordi de _føler_ sig generet...

netop - de føler sig blændet.

>Hvordan kommer du frem til det??

Ved at konstatere at folk ævler om alt andet end at der måske er et
hensyn at udvise overfor andre

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Verner Olsen

Dato : 13-12-04 00:53

On Sun, 12 Dec 2004 22:51:37 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

>netop - de føler sig blændet.

Øhh nej - Som der står: generet og føler.

At man "føler sig generet af lyset" er ikke det samme som "bliver
blændet af lyset".
Det synes som om, de fleste sætter lighedstegn imellem.

>Ved at konstatere at folk ævler om alt andet end at der måske er et
>hensyn at udvise overfor andre

Spørgsmålet er vel i så fald stadig: Hvem er det som skal vise hensyn
og hvorfor er det lige dem som skal vise hensyn?

Verner

Fra : KASO

Dato : 12-12-04 21:03

> Du plæderer altså for at dit velbefindende på vejen er vigtigere end
> hensynet til andre - i og med at du ikke vil forstå at andre kan føle
> sig generet/blændet af det lys du fører ?

Jeg forstår udemærket, at de føler sig generet. Hvad jeg ikke forstår er, at
de ikke holder øjnene i egen vognbane og iøvrigt sørger for selv at køre med
tilstrækkeligt lys.

> [...]
> overbevist om, så - siden det efter din mening er deres eget problem,
> så behøver du ikke udvise hensyn over for dem - well .......

Når jeg selv kører på samme strækning og ikke bliver _blændet_ af
modkørendes lange lys - og de 19 andre, der kører før eller efter den
blinkende heller ikke føler sig foranlediget til at klage, må jeg indrømme,
at jeg anser det for usandsynligt, at de bliver blændet uden egen skyld.

> At de blinker til dig, betyder blot for dig, at de har set dig, men at
> du, qua din viden om hvad de ser på, bare kan ignorere deres signal
> til dig, om at blænde ned.

At man blinker betyder ikke pr. definition, at man har ret.....!

> Sådan kan teksten læses, måske er det rigtigt, måske ikke - men jeg
> kan kun sige en ting - hvis rigtigt opfattet, så er det sgu' en ret
> sølle indstilling til sine medtrafikanter der lægges for dagen her.

Tjah - det er også en sølle indstilling, hvis man tror, at man selv har ret
til at bestemme på vejene - trods færdselslovens krav til tilstrækkeligt
lys!

> (Jeg håber satme jeg læser forkert !)

Jeg kunne skrive det samme...

> [...]
> hastighed, så må du sætte farten ned, så den passer med hvad du kan se
> - det er dig der afgør, hvad du mener at kunne se, ikke mig, eller

Netop - men det er ikke de modkørende, der skal diktere min hastighed, når
jeg kører med korrekt lys og ikke blænder!

> Eller sagt på en anden måde :
>
> *du* kan ikke afgøre hvad lys andre behøver for at se tilstrækkeligt
> godt til deres behov.

Nej - det er tydeligt beskrevet i div. love. Det betyder bl.a. at nærlys
_ikke_ kan lyse tilstrækkeligt til motorvejshastighed, men kun til ca.
70-80km/t. Rækker det længere, er det ulovligt i praksis!

> Du kender ikke deres syn, ej heller deres fart.

> Fulstændigt irrelevant, når man snakker om at vise hensyn over for
> andre på vejene

Næhh!

> Har jeg ikke beskrevet lysets indvirkning på pupillerne godt nok ?

Måske skulle du selv undersøge forskellen mellem det perifere syn og det
direkte - og konstatere, at du ikke bliver blændet fordi dit perifere syn
registrerer modkørendes lygter, mens du bliver blændet, hvis du bruger det
direkte syn ved at stirre ind i deres lygter.

> [...]
> der ikke er med, ar hvad lys der er i forvejen. Og igen - vi ser
> forskelligt, hvad der er godt nok til nogen ser fint nok, er ikke

Nej - det har ikke forskelligt udfald. Hvilken bil har du - og hvad er reelt
din standselængde v. 100km/t. Husk: I praksis er der ingen, der i en reel
faresituation opnår den optimale bremselængde, bilen kan præstere (se
tidligere link til FDM's test).

> Nej - jeg gentager gerne igen - jeg kører typisk omkring de 100,
> dertil er mit nærlys nok, til at *jeg* mener, at *jeg* ser
> tilstrækkeligt godt

Nu er der jo ikke _dig_, der bestemmer, hvad der er rigtigt og forkert her
i landet - og det du gør er forkert iflg. gældende lov.

> Der er kun 1 der kan tage denne vurdere, om *jeg* ser godt nok.

Nej!!!!!

> [...]
> på hensynet til andre, især hvis det på nogen måde skulle kunne få
> indflydelse på hvordan man selv kommer fremad i verden.

Selvfølgelig tager politi og kørelærere alle fejl, og du har ret?!? - prøv
at overveje, om det ikke var dig, der skulle tage lidt hensyn istedet?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-12-04 23:13

"KASO" <a@b.dk> skrev :

>Jeg forstår udemærket, at de føler sig generet. Hvad jeg ikke forstår er, at
>de ikke holder øjnene i egen vognbane og iøvrigt sørger for selv at køre med
>tilstrækkeligt lys.

*det* ved du jo ikke noget om. Deres nærlys passer måske fint nok til
deres fart. (årsagerne herti lbehøver vi ikke inddrage nu)

Men du ser de giver et tegn til dig, at de føler sig blændet af dit
lange lys -

desuagtet mener du ikke at "udvise hensyn" er nødvendigt ?

>Tjah - det er også en sølle indstilling, hvis man tror, at man selv har ret
>til at bestemme på vejene - trods færdselslovens krav til tilstrækkeligt
>lys!

Bestemme ?

Åehh - er det igen *mig* der stikker næsen frem her - ingen andre
skal have indflydelse på min færden ?

Vi snakker ikke om at nogen prøver at bestemme noget - vi snakker om
man skal respektere et tegn fra andre om at de ønsker man slår blusset
ned

>Netop - men det er ikke de modkørende, der skal diktere min hastighed, når
>jeg kører med korrekt lys og ikke blænder!

Her er *mig* søreme igen ;(

Hensyn er åbenbart en by i rusland ?

>Nej - det er tydeligt beskrevet i div. love. Det betyder bl.a. at nærlys
>_ikke_ kan lyse tilstrækkeligt til motorvejshastighed, men kun til ca.
>70-80km/t. Rækker det længere, er det ulovligt i praksis!

Hvilken lov er det lige der fortæller om hvor langt lyset rækker ?

Der er krav til at man indretter sin fart til det man kan se - altså
det *man selv* kan se - ikke hvad andre tror man kan se

der står søreme også at hvis der er risko for at man blænder andre, så
skal man blænde ned, og om fornødent reduceret sin fart

> [...]
>din standselængde v. 100km/t. Husk: I praksis er der ingen, der i en reel
>faresituation opnår den optimale bremselængde, bilen kan præstere (se

Jeg kører i forskellige biler - og har da lavet en test, hvor kranen
pludseligt brøler "STOP"

det gjorde bilen da på de par og 60 meters penge, fra hun sagde det

hvis jeg selv kører og skal stoppe efter et mærke , står den stille på
de 45 meters penge

forskellen illustrer såmænd meget godt at der i den ene situation sker
noget, der skal handles på - den sidste test, du'r ikke, da man er
klar til at bremse

>Nu er der jo ikke _dig_, der bestemmer, hvad der er rigtigt og forkert her
>i landet - og det du gør er forkert iflg. gældende lov.

Overhovedet ikke - hvis der er lys nok, til at se fremad , på den
nødvendive distance, er der ikke nogen regler der er overtrådt

lyset behøver ikke udelukkende at stamme fra egne lygter

>Nej!!!!!

Jo !

>Selvfølgelig tager politi og kørelærere alle fejl, og du har ret?!? - prøv
>at overveje, om det ikke var dig, der skulle tage lidt hensyn istedet?

Det påstår jeg ikke. Hvad er det du mener jeg ikke tager hensyn til ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : KASO

Dato : 13-12-04 07:47

> *det* ved du jo ikke noget om. Deres nærlys passer måske fint nok til
> deres fart. (årsagerne herti lbehøver vi ikke inddrage nu)

Ja - hvis de - rent hypotetisk - skulle køre 70-80km/t - men det ser jeg
yderst sjældent på motorvejene!

> Men du ser de giver et tegn til dig, at de føler sig blændet af dit
> lange lys -
>
> desuagtet mener du ikke at "udvise hensyn" er nødvendigt ?

Nej - for faktum er at de bliver _ikke_ blændet - uanset, hvad de tror og
føler. Det drejer sig om fakta - ikke følelser! Som skrevet: Man får ikke
mere ret fordi man blinker hysterisk!

> Bestemme ?
>
> Åehh - er det igen *mig* der stikker næsen frem her - ingen andre
> skal have indflydelse på min færden ?

Nej - ikke "mig", men "dig": Du tror åbenbart, at du kan diktere, hvem, der
skal sænke lys og hastighed - trods færdselslov, kørelærere og politi....

> Vi snakker ikke om at nogen prøver at bestemme noget - vi snakker om
> man skal respektere et tegn fra andre om at de ønsker man slår blusset
> ned

> Her er *mig* søreme igen ;(

Igen: Hvem er det, der skal tage hensyn?

> Hensyn er åbenbart en by i rusland ?

Åbenbart....

> Hvilken lov er det lige der fortæller om hvor langt lyset rækker ?

Placering af lygter + 1% fald= maks rækkevidde - såre simpelt!

> Der er krav til at man indretter sin fart til det man kan se - altså
> det *man selv* kan se - ikke hvad andre tror man kan se

Desværre kan din bedømmelse være forkert - det tyder det meget på - og så er
det ikke godt nok, hvad du selv bedømmer!

> der står søreme også at hvis der er risko for at man blænder andre, så
> skal man blænde ned, og om fornødent reduceret sin fart

Jeps - bemærk ordet "blænder" - og det er der ikke tale om her!

> [...]
>

> forskellen illustrer såmænd meget godt at der i den ene situation sker
> noget, der skal handles på - den sidste test, du'r ikke, da man er

Helt korrekt. Men hvilken hastighed blev forsøget gjort ved?
Bemærk iøvrigt, at "kranen" her havde gjort den indledende øvelse - hun
havde besluttet, hvornår du skulle bremse. På en mørk motorvej kan en mørk
genstand 70-80m væk godt give anledning til lidt længere spekulationer før
du når til konklusionen "STOOOOP". Din reaktionslængde skal derfor lægges
til i ovennævnte forsøg, hvilket giver yderligere ca. 30-35m v. 100-110km/t.
Og så langt MÅ dit nærlys ikke række.....

UPS! Har vi endnu en *mig* ?
Er det dig, der bestemmer - eller loven?

> Overhovedet ikke - hvis der er lys nok, til at se fremad , på den
> nødvendive distance, er der ikke nogen regler der er overtrådt
>
> lyset behøver ikke udelukkende at stamme fra egne lygter

Rigtigt - men nu taler vi jo om uoplyste strækninger - ikke strækninger med
gadelys eller forankørendes lygter (her skal man jo alligevel blænde ned).

> Jo !

Undskyld - jeg vidste ikke, at du var hævet over loven!

> Det påstår jeg ikke. Hvad er det du mener jeg ikke tager hensyn til ?

Til de, der kører lovligt mens du forlanger, at de skal sænke fart og lys
uden grund.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-12-04 20:18

"KASO" <a@b.dk> skrev :

>Helt korrekt. Men hvilken hastighed blev forsøget gjort ved?

100.

> [...]
>til i ovennævnte forsøg, hvilket giver yderligere ca. 30-35m v. 100-110km/t.
>Og så langt MÅ dit nærlys ikke række.....

mjoehhh...... Du går ud fra at der intet andet lys whatso ever er til
stede - det er vist ren utopi her i landet

testen burde egentligt være brugbar, om hun signalerer stop, eller min
hjerne signalerer stop er vist et fedt.

>UPS! Har vi endnu en *mig* ?
>Er det dig, der bestemmer - eller loven?

Nehj du - vi har en *jeg* - der kigger ud af ruden, og forholder sig
til hvad der ses.

>her

loven snakker om at man kan se tilstrækkeligt langt frem - den ved nok
at man ikke en hensat til lygterne alene

>Undskyld - jeg vidste ikke, at du var hævet over loven!

Så ved du det da nu ;)

Loven pålægger mig at tage vurderingen

(bevares, andre har så lov at efterprøve *den* vurdering, me nude i
trafikken er det ikke loven der kigger ud i mørket.

>Til de, der kører lovligt mens du forlanger, at de skal sænke fart og lys
>uden grund.

Nu omskriver du vist tingene noget - jeg forlanger ikke andet end at
man skal vise hensyn til hinanden derude.

sværere er det egentligt ikke
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Lars Holst

Dato : 11-12-04 17:26

Jeg gider ikke tæske rundt i de §§ som alle er blevet nævnt i de tråde der
handler om dette ømtålelige emne.

_Jeg_ er ikke i tvivl om at det er ulovligt at føre fjernlys hvis en
modkørende på motorvejen føler sig blændet eller generet af det.
Må din tvivl komme de modkørende til gode.

Men jeg synes godt nok at du bør pakke dine benævnelser om os andre som
f.eks. tåber, hentydninger om manglende intelligens etc. langt langt væk,
for det hører ikke hjemme i nogen anstændig debat.

--
Lars Holst

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-12-04 18:29

> [...]

> f.eks. tåber, hentydninger om manglende intelligens etc. langt langt væk,
> for det hører ikke hjemme i nogen anstændig debat.

Nej vel, men det gør ikke noget når de peger den anden vej, vel. Og det er
sådan lign. betegnelser hidtil er brugt flittigst . Sprgs er rimeligt
teoretisk, for pga. trafik i egen vognbane er det sjældent fjernlys kan
benyttes.Sagen er at det oftest er fejljusterede lygter, "underlige"
ulovlige lygter og tåbelys brugt ulovligt som blænder + lige så ofte er ens
egen skyld hvis man blændes, pga. at man af vane,tros stirre direkte ind i
modkørende lygter, i stedet for at se væk/ lige ud.

Fra : KASO

Dato : 12-12-04 12:22

> [...]
> modkørende på motorvejen føler sig blændet eller generet af det.
> Må din tvivl komme de modkørende til gode.

Sjovt, at det er de andre, der skal tage hensyn til dig og ikke omvendt....

> Men jeg synes godt nok at du bør pakke dine benævnelser om os andre som
> f.eks. tåber, hentydninger om manglende intelligens etc. langt langt væk,
> for det hører ikke hjemme i nogen anstændig debat.

Bemærk, hvad indlægget var et svar på: En ytring om at køre ud og bevist
blænde andre! Tråden startede med et indlæg, der blandt andet indeholdt: "At
nogen kan være så åndsfraværende, egoistisk og ligeglade" - så var tonen
ligesom lagt!

Der er desværre nogen, der tror, at bare de blinker ofte nok og kommer
udtalelser som ovenstående, så får de ret - det fik mig til at reagere!

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-12-04 09:50

Sat, 11 Dec 2004 15:50:58 +0100, skrev KASO, på 70 linier, i
> [...]

>for at du ikke skal irriteres - du kan bare holde øjnene i egen vognbane!

Og hvordan kan du vide hvordan mit syn regere på dit lange lys?

Måske ved jeg blinker til dig.
Hvis jeg gør, genere dit lys mig.

>Læs: http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=93250/

Og

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-12-04 18:19

In news:q4atr0lo1hnh65r4iubg2il9itk272tu2c@4ax.com,
Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> wrote:

> Hvis jeg gør, genere dit lys mig.

Nu er det jo forskelligt, hvad man lader sig irriterer af..

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-12-04 18:35

Tue, 14 Dec 2004 18:19:03 +0100, skrev Petersen_Michael, på 12 linier,
i <41bf2089$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

Jeg skriver ikke irreterer men Genere

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-12-04 18:45

In news:q09ur0hrn1eufq1vnlvqnt7bf653ej3bq2@4ax.com,
Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> wrote:

> Jeg skriver ikke irreterer men Genere

Lad mig reformulere.. Nu er det jo forskelligt, hvad man lader sig
genere af.

Jeg har bemærket, specielt om morgenen, når jeg stiger af motorvejen, og
holder i kø for at komme ud på landevejen, så er der nogle biler, der
har et ret kraftigt bremselys, og blinklys, kontrasten i forhold til de
mørke omgivelser er så stor, at jeg lader mig genere af det, men da jeg
jo ikke kan, eller vil forhindre folk i at bremse, og benytte blinklys,
for at indikere, til hvilken de vil. Har jeg fundet en anden løsning..
Jeg folder min solskærm ned..

Fra : Lars Holst

Dato : 14-12-04 21:02

> [...]
> jo ikke kan, eller vil forhindre folk i at bremse, og benytte blinklys,
> for at indikere, til hvilken de vil. Har jeg fundet en anden løsning..

Du kan jo også bare bære en svejsemaske når du færdes på motorvejene og
landevejene.

--
Lars Holst

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-12-04 21:45

In news:Xns95BFD60A4B86625689lh236589@62.243.74.162,
Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

> Du kan jo også bare bære en svejsemaske når du færdes på motorvejene
> og landevejene.

Så får jeg behov, for ekstra fjernprojektører

Fra : Svenn

Dato : 26-12-04 01:08

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> <41bb094e$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :

> Og hvordan kan du vide hvordan mit syn regere på dit lange lys?

hvis du blinker til mig når jeg har glemt at tænde for lyset generer det dig

og hvis du kører i venstre bane med 130 km/t er det for at fortælle at hvis
jeg vil køre med en anden hastighed generer det dig

og hvis du dytter til mig når jeg ikke kører præcist på grøn pil-start er
det for at fortælle mig at du er generet af min sløvhed.

etc. etc. etc.

Det er dejligt med folk der vil ofre deres liv på at mene noget om andre. Se
det i øjnene. Hvis du kigger direkte ind i en cykellygte så opdager du ikke
cyklen.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 26-12-04 09:19

Sun, 26 Dec 2004 01:07:38 +0100, skrev Svenn, på 37 linier, i
<41ce0077$0$33671$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, :

>hvis du blinker til mig når jeg har glemt at tænde for lyset generer det dig

Næ jeg er bare venlig og fortælle modkørende at de kan spare 500 i
bøde hvis de tænder lyset

>og hvis du kører i venstre bane med 130 km/t er det for at fortælle at hvis
>jeg vil køre med en anden hastighed generer det dig

Næ at en person på Motorvejen køre med en anden hastighed end mig, vil
aldrig genere mig.
Det er ikke hastigheden men måden den bliver kørt på man kan brokke
sig over.

>og hvis du dytter til mig når jeg ikke kører præcist på grøn pil-start er
>det for at fortælle mig at du er generet af min sløvhed.

Et lille pikank dyt tager ingen da skade af.

>Det er dejligt med folk der vil ofre deres liv på at mene noget om andre. Se
>det i øjnene. Hvis du kigger direkte ind i en cykellygte så opdager du ikke
>cyklen.

Kommer anpå hvor skeløjet jeg er

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Kent Glerup

Dato : 10-12-04 22:12

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan se vejen via skæret fra hans nærlys, og du undgår at blænde de
> modkørende, så har du også lært noget, den dag.

Jeg kan ikke bruge skæret fra hans nærlys til ret meget ved motorvejsfart!
Specielt hvis der er to baner, et eller to autoværn, samt en midterrabat
imellem os.

Det er jo ikke religion det her! Som betjenten andetsted bliver refereret:
Man bruger sit fjernlys efter forholdene. Det er bare ikke "efter
forholdene" at stirre ind i folks forlygter for at lade sig genere.

> God weekend.

Ligeover :)
Kent Glerup

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-12-04 22:40

In news:41b9d248$0$29428$ba624c82@nntp06.dk.telia.net,
Torben Madsen <torben@vw-madsen.dk> wrote:

> Og så er det ellers bare en skam for dem, som kører den modsatte ved
> i den modgående bane, at du blænder dem, så de ikke kan se, hvor de
> kører....

Min kørelærer fortalte mig, tilbage i starten af 90'erne, at de bare
kunne holde øjnene på deres egen vognbane, og det holder jeg mig til,
jeg har meget sjældent følt mig generet af at en modkørende på
motorvejen kører med fornuftig lygteføring - læs fjernlys, når det er
bulder mørkt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 09:06

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:41b9c6e6$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ja, det gør jeg

> 130 Km/t er ikke forstærkt på en fin og tør motorvej, når bare jeg kan
> se hvor jeg kører.

Det er det da hvis du ikke kan køre med fjernlys.

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-12-04 19:19

> [...]
> stærkt i forhold til forholdene. Det er altså ikke påbudte hastigheder,

130 km/t med nærlys er kun lovligt om dagen...
Om natten kan du absolut ikke se langt nok med nærlys. Farten skal vel ned
på sådan ca. 80 km/t...

Leo

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-12-04 21:47

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev :

>130 km/t med nærlys er kun lovligt om dagen...

Sludder ....

>Om natten kan du absolut ikke se langt nok med nærlys. Farten skal vel ned
>på sådan ca. 80 km/t...

Det der "absolut" er vist med temmeligt mange undtagelser.
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Nicolai Lang

Dato : 11-12-04 12:46

On Fri, 10 Dec 2004 16:30:38 +0100, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

Jeg bruger langt lys når jeg kører på motorvejen i højre spor om
aftenen og der ikke ligger trafik i min færdselsretning.

>Blænder du så ned hver gang vejen drejer til højre så du ikke lyser lige ind
>i fjæset på folk?

Ja.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Søren M

Dato : 10-12-04 16:39

Hej rødder

Here we go again...

mon tråden bliver længere denne gang

--
/myler the toolman
OZ0AL(se mere på www.edr.dk hvis du vil vide mere om radioamatører)

What's the difference between a boyfriend and a husband? About 30 pounds.
Cindy Gardner

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-12-04 16:56

In news:41b9c364$0$196$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Søren M <soren@xxx.mylers.net> wrote:
> Hej rødder
>
> Here we go again...

Sådan er dte jo i dfb

> mon tråden bliver længere denne gang

Længere end hvad?

Fra : K ö n i g

Dato : 10-12-04 18:16

> [...]

> Ikke langt nok, det er uforsvarligt at køre på motorvej, som forreste
> bil i rækken, uden fjernlys, når det er buldermørkt.

Enig - med 130 km/t !

- Nærlyset skal kunne som minimum kunne oplyse vejbanen 30 m frem.
- Hvis man kører med en hastighed på 130 km/t kører man lidt over 36 m/sek.
- En gennemsnitreaktionstid ligger på 1½ sek
- En standselængde er 1½ sek (reaktionstid) + ½ sek (bremsefunktionstid) +
bremselængden (afhænig af bremser/vejbane/belæsning olign).

Så udfra ovenstående (læs - mørk, mørk nat) er det ikke forsvarligt at køre
med 130 km/t kun med nærlys på køretøjet.

MVH Peter König

Fra : K ö n i g

Dato : 10-12-04 18:53

Lige et udklip fra Haverikommisionen for vejtrafikulykker "ulykker på
motorveje"

MVH Peter König

Hastigheden var for høj i dårligt vejr og tåge

I hver tredje ulykke blev der kørt for hurtigt i forhold til forringet
sigtbarhed

og/eller føre. De fleste førere troede, at de tilpassede deres kørsel efter
sigtlængden,

og kører normalt langsommere i dårligt vejr og mørke end i godt vejr

og dagslys. Alligevel viste det sig, at hastighedsreduktionen i mange
tilfælde

ikke var tilstrækkelig til at kompensere for den nedsatte sigtlængde.

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 19:20

> [...]
>
> Så udfra ovenstående (læs - mørk, mørk nat) er det ikke forsvarligt at
> køre med 130 km/t kun med nærlys på køretøjet.

Så har man PLIGT til at afpasse hastigheden efter forholdene. Jeg er rimelig
overbevist om at dette stadig gælder.
Men kører vel heller ikke 130 i kraftig snevejr eller hvis en forulykket
forude ikke har fået afmærket uheldstedet

--
Tom

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 10-12-04 20:16

Petersen_Michael wrote:

> [...]
> det er klokken 6, så benytter jeg det lange lys, du kan bare holde
> øjnene over ved dig selv, hvad glor du over på min vejbane efter?

Det er vel ligegyldigt om klokken er 6 eller 18?

Men jeg er helt uenig i din kommentar. Kort lys er et krav når man
møder modkørende.

Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med kommentaren om
tågebaglyger. = Uklar beskrivelse.

Er du for eller imod at mange glemmer at slukke dem.? Eller ikke
overvejer at de blænder.

Jeg formoder at det er OK for dig, lige som du accepterer "langt lys".

Mvh. Jørgen

Fra : Anders Christensen

Dato : 10-12-04 22:46

Jørgen Rasmussen wrote:

> [...]
> tågebaglyger. = Uklar beskrivelse.
>
> Er du for eller imod at mange glemmer at slukke dem.? Eller ikke

De få dage om året jeg finder anledning til at bruge tågebaglygterne er
jeg altid opmærksom på om der er nogen bag mig, og når jeg kan se ham
i spejlet slukker jeg dem.
I byen bruger jeg dem stortset aldrig da trafikken normalt er så tæt at
man kan se hinanden.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-12-04 09:28

In news:41ba190f$0$65931$14726298@news.sunsite.dk,
Anders Christensen <vladimirr@vladimirr.dk> wrote:

> [...]
> se ham i spejlet slukker jeg dem.
> I byen bruger jeg dem stortset aldrig da trafikken normalt er så tæt

Tak

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-12-04 22:50

In news:nAmud.554$rp6.526@news.get2net.dk,
Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa> wrote:

> Det er vel ligegyldigt om klokken er 6 eller 18?

Ja, fakta er at det er mørkt på den her årstid..

> Men jeg er helt uenig i din kommentar. Kort lys er et krav når man
> møder modkørende.

Fair nok, vi må være enige om at være uenige..

> Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med kommentaren om
> tågebaglyger. = Uklar beskrivelse.
>
> Er du for eller imod at mange glemmer at slukke dem.? Eller ikke
> overvejer at de blænder.

Jeg er lidt irriteret over at ligge bag en bilist der har tågebaglygten
tændt..
Forskellen på det, og at møde en bilist med fjernlyset tændt, er at den
modkørende er hurtigt videre, hvor i mod man kan ligge længe bagved en
tåbebaglygte..

Fra : Verner Olsen

Dato : 12-12-04 12:06

On Fri, 10 Dec 2004 20:15:51 +0100, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa> wrote:

>Men jeg er helt uenig i din kommentar. Kort lys er et krav når man
>møder modkørende.

Der er vel (pr. definition) ingen modkørende på en motorvej?

>Mvh. Jørgen

Verner

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-04 12:57

> Der er vel (pr. definition) ingen modkørende på en motorvej?

En motorvej bliver betegnet som en 4 spors vej med midterrabat. Det sjove er
så at motortrafikenvejen på ALS har samme egenskaber med 4 spor +
midterrabat (mangler kun nødsporet). Heldigvis er der ingen HER som er i
tvivl om at man blæder ned når der kommer modkørende.
Egentlig er jeg også ligeglad, da jeg ikke selv føler mig blændet, men kan
udmærket følge de som gør. Generelt er det også sjældent jeg møder nogen på
jyske motorvejen som kører med langt lys ))

--
Tom

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-12-04 23:18

Jepper .. Ser også "tåbebaglys" som en langt større fare end langt lys. En
forsigtig blinken får da også de fleste til at blænde fjernlyset ned. Det er
langt sværere med tåbebaglygter. Som navnet antyder er de fleste der
benytter dem i stort set andet end helt klart vejr, jo tåber og derfor
oftest udenfor pædagogisk rækkevidde
/FL

Fra : C. Caspersen

Dato : 11-12-04 13:15

> [...]
meddelelse news:41b9bf32$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Men hvorfor S. kan folk ikke finde ud af at bruge deres tåbebaglygter

Tag en kiks.

...så benytter jeg tåbebaglygterne, du kan bare holde
øjnene over ved dig selv, hvad glor du på min bagende efter? Hold øjnene på
vejen...

Det handler om gensidig hensyn. Hvis det er et ord, du ikke kender, må du
skrive igen.

/Caspersen¨

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-12-04 13:25

In news:41bae4c0$0$56257$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
C. Caspersen <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

> ..så benytter jeg tåbebaglygterne, du kan bare holde
> øjnene over ved dig selv, hvad glor du på min bagende efter? Hold
> øjnene på vejen...

Jeg glor på din bagende, for at afgøre hvilke handlinger du kan finde på
at foretage dig, så som at bremse op, svinge til højre eller venstre.

Din modargumentation er søgt, der er ingen sammenligning mellem brug af
tåbebaglygter, og fjernlys, ud over at nogle kan opfatte beggedele som
et irritations moment.

Fra : Lars Holst

Dato : 11-12-04 13:38

> [...]
>
> Din modargumentation er søgt, der er ingen sammenligning mellem brug af
> tåbebaglygter, og fjernlys, ud over at nogle kan opfatte beggedele som

og så det faktum at begge handlinger er ulovlige såfremt du h.h.v. blænder
en anden eller har en anden bilist bag dig.

--
Lars Holst

Fra : Verner Olsen

Dato : 12-12-04 13:41

On 11 Dec 2004 12:37:44 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

>og så det faktum at begge handlinger er ulovlige såfremt du h.h.v. blænder
>en anden eller har en anden bilist bag dig.

Øhh nej - Tågebaglygter er "kun" til sigtbarhed under 50m... Hvis "en"
bliver blændet af tågebaglygter er det altså fordi 1) den
bagvedkørende kører alt for tæt 2) tågebaglygterne bliver ikke brugt
korrekt.

Verner

Fra : Petersen_Michael

Dato : 12-12-04 14:30

In news:kteor0lcth2sse9g9d5251s22dl79atefd@4ax.com,
Verner Olsen <here@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> bliver blændet af tågebaglygter er det altså fordi 1) den
> bagvedkørende kører alt for tæt 2) tågebaglygterne bliver ikke brugt

Det sidste er nok det mest sandsynlige, oftest kører folk rundt med
tåbebaglygten tændt i flere dage efter at det har været tåget - de
glemmer at slå den fra. Andre har 100% Den indstilling (jeg har talt med
flere) der mener, at er det lidt tåget, så skal lampen tændes, og ikke
slukkes i gen, før der er flot sol på himlen, uanset, om der er nogen
bagvedkørende, eller ej.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 09:04

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:41b9bf32$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> det er klokken 6, så benytter jeg det lange lys, du kan bare holde
> øjnene over ved dig selv, hvad glor du over på min vejbane efter?

Det kan altså godt blænde.

> [...]
> autoværnet. Så koncentrer dig om din egen kørsel.
>
> Sådan rent konstruktivt, hvor mange sekunder rækker nærlyset med

Det måp jo være ham med fjernlysets problem hvis han ikke vil blænde ned.

> [...]
> bil i rækken, uden fjernlys, når det er buldermørkt.
> Hvor længe er du om at få øje på den tabte cykel, eller tagboks, når kun

Det er korrekt, men så må man jo sætte farten ned, du er ikke skal ikke køre
130 km/t, men kan hvis forholdene er til det.

> Men hvorfor S. kan folk ikke finde ud af at bruge deres tåbebaglygter
> korrekt?

Rigtigt, det samme gælder tågeforlygter, men det er snart jul så der er vist
ikke tid til den debat igen.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-12-04 18:10

"C.C" <carsten-christoffersen@pc.dk> wrote in message
> [...]
> sekunder sit nattesyn og med 130 i timen !!!!! Tænk jer om. Det er ikke så
> svært at blænde ned og kræver ikke særlig mange kræfter.

Spurgte Google (http://www.google.com), og fandt dette fra ordensmagten:

http://www.dr.dk/p4/programmer/trafik/index.asp?function=sporg&action=vis&id=829

Jesper

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-12-04 10:48

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> wrote in message

> "C.C" <carsten-christoffersen@pc.dk> wrote in message

> [...]
Jeg er egentlig glad for diskussionen, for har altid været i tvivl.

Personligt kan jeg ikke huske nogen sinde at være generet at modkørendendes
lange lys på motorvejen, men det er sikkert fordi jeg koncentrerer mig om
hvad der sker foran mig, og ikke hvad dem på den anden side laver.

Jesper

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 11:00

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev :

>http://www.dr.dk/p4/programmer/trafik/index.asp?function=sporg&action=vis&id=829

Tjaehhh - selv eliten kan have modsigende meninger - et af de andre
"orakler" (Kurt Mark) - mener jo det er ganske OK at køre med
fjernlys - så hvis folk er i tvivl om hvem af dem, man skal tro på ,
er det ikke helt så underligt

>Jeg er egentlig glad for diskussionen, for har altid været i tvivl.

den kommer og går hele tiden, og er et af de emner der aldrig dør ;)

>Personligt kan jeg ikke huske nogen sinde at være generet at modkørendendes
>lange lys på motorvejen, men det er sikkert fordi jeg koncentrerer mig om
>hvad der sker foran mig, og ikke hvad dem på den anden side laver.

Hvis du konstant kører med fjernlys på motorvejen, har du måske heller
ikke nævneværdige problemer med at se godt nok <skævt_grin>

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : C.C

Dato : 10-12-04 21:21

Sikke ævl og kævl der kom ud af dette indlæg. Jeg må sige at jeg har skide
ondt af alle de egoister vi færtes iblandt på vejene om aftenen.Ville der
springe en pære i jeres glorie hvis i bare en enkelt gang prøvede at blænde
ned når i mødte en modkørende bilist på motorvejen. Alt det ævl om at
lygterne bare skal være justeret rigtigt ind. Hvis bare de var det !!! Men
det er der ikke mange der er. Nogen af egoisterne køre også bare med et
forlys fordi den anden er sprunget. At få den skiftet er helt umuligt. Der
er kun at sige, dovenskab ligegyldighed. Det er årsagen for dem at de køre
med det lange lys tændt for et lys er jo for lidt. Jeg kunne aldrig drømme
om at køre nogen steder uden mit lys var i orden. Jeg går altid en tur
omkring bilen inden jeg køre. Skulle der være en som er gået kaput jamen så
har jeg en reservepære i bilen. Der ville ikke gå noget fra jer, bare fordi
i for en gangs skyld blændede ned for en modkørende, i når jo nok det i skal
nå alligevel, og snakken om de 6 meter bredde motorveje, glem det. Når jeres
lygter ikke står som de skal, ja så får vi skæret lige i masken. Men det
finder i jo nok ud af når i møder en bilist ( læs egoist ) som jer selv.

Venligst

C. Christoffersen

Fra : Søren Christensen

Dato : 11-12-04 15:02

> [...]

> lygter ikke står som de skal, ja så får vi skæret lige i masken. Men det
> finder i jo nok ud af når i møder en bilist ( læs egoist ) som jer selv.

Synes du er god til at skære alle over en kam herinde....

Venligst

Fra : KASO

Dato : 11-12-04 15:56

> [...]

> lygter ikke står som de skal, ja så får vi skæret lige i masken. Men det
> finder i jo nok ud af når i møder en bilist ( læs egoist ) som jer selv.

Jeg synes, at det er egoistisk at forlange at de modkørende skal sænke
hastigheden betragteligt for at de kan slukke det nødvendige lys bare for at
du kan få lejlighed til at kigge over i deres bane uden at blive generet.
Hvis du så lidt mere nuanceret på sagen, ville du opdage, at det muligvis
var de modkørende, der havde ret - og at du bare var egoistisk!

Fra : Peter Weis

Dato : 12-12-04 14:06

"KASO" <a@b.dk> wrote:

> [...]
> blive generet. Hvis du så lidt mere nuanceret på sagen, ville du
> opdage, at det muligvis var de modkørende, der havde ret - og at du

Man er da forpligtet til at holde sig orienteret om færdsle i øvrigt,
inklusive eventuelle dyr i midterrabatten.

Peter

Fra : KASO

Dato : 12-12-04 21:06

"Peter Weis" <p.weis@email.dk..slet> skrev i en meddelelse

> Man er da forpligtet til at holde sig orienteret om færdsle i øvrigt,
> inklusive eventuelle dyr i midterrabatten.

Man er ikke forpligtet til at orientere sig om, hvad der foregår på den
anden side af autoværnet - det var et meget dårligt forsøg på krampagtigt at
forsøge på at få ret....

Fra : Peter Weis

Dato : 13-12-04 13:56

"KASO" <a@b.dk> wrote:

> Man er ikke forpligtet til at orientere sig om, hvad der foregår på
> den anden side af autoværnet - det var et meget dårligt forsøg på
> krampagtigt at forsøge på at få ret....

Nu dutter du mig noget på ... jeg skrev intet om "den anden side af
autoværnet". Så det er vist dig selv som har kramperne.

Du argumenterer for at man skal køre på motorvejen med en slags
"tunnelsyn". Det mener jeg altså er forkert.

mvh
Peter

Fra : Jensen

Dato : 10-12-04 22:23

> [...]
> sekunder sit nattesyn og med 130 i timen !!!!! Tænk jer om. Det er ikke så
> svært at blænde ned og kræver ikke særlig mange kræfter.

Det er da langt mere farligt at køre med 130 km/t med kort lys - man kan
iikke se mere end højst en halv bremselængde frem og det er ikke nok.
Dem som kører i modsta bane kan da bare holde øjnene på egen banehalvdel -
så er modkørende med langt lys IKKE et problem.

Jensen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-12-04 22:50

"Jensen" <antispam@privat.dk> skrev :

>Det er da langt mere farligt at køre med 130 km/t med kort lys

Farligere end hvad ?

> - man kan iikke se mere end højst en halv bremselængde frem og det er ikke nok.

Det er noget vrøvl - lyset slutter sgu' ikke brat, hvorefter der er
kulsort længere fremme.

Hvis det er sådan fat, at man ikke kan se længere end du postulere,
trænger både bil og øjne vist kraftigt til en reparation ;)

>Dem som kører i modsta bane kan da bare holde øjnene på egen banehalvdel -
>så er modkørende med langt lys IKKE et problem.

Sikke man kan kloge sig på hvordan man tror andre opfatter de de ser -
er det virkeligt så svært for så mange at forstå at ikke alle ser lige
godt, og at nogen kan blive så generet af de modkørendes skarpe lys,
så deres eget syn frem på vejen bliver reduceret.

Når du kører ude i trafikken - er det sgu' en helligt pligt at
iagttage de signaler andre sender, og hvis de tilkendegiver at ens lys
er til gene for dem, må kan dælme blænde ned, og om nødigt reducere
sin part så man føler man stadig har overblik.

Jeg har ikke spor svært med at skulle blænde ned på motorvejen, men
har nu heller ikke de store problemer med at se godt nok - på det lys
bilen er født med.

(Amerikaneren undtaget, for den's lys er sgu' sølle)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jonas R.

Dato : 11-12-04 09:10

jan@fedtegreven.dk wrote:
SNIP
> Jeg har ikke spor svært med at skulle blænde ned på motorvejen, men
> har nu heller ikke de store problemer med at se godt nok - på det lys
> bilen er født med.

For er motorvejen ikke belyst og du ligger med måske130 km/t så skal der
nærmest xenon til for at man kan se særlig langt frem.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 10:42

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev :

>For er motorvejen ikke belyst og du ligger med måske130 km/t så skal der
>nærmest xenon til for at man kan se særlig langt frem.

Hmmmmm.... Jeg begynder at tro, at folk's syn generelt er enten
blevet utroligt dårligt, eller deres forventninger til det at se (?)
er blevet noget urimelige efterhånden.

(*1 ingen nævnt-ingen glemt)

Nej - jeg mener ikke man mindst skal have xenonagtigt lys på sin bil,
for at kunne se hvad der er på vejen fremad - men måske skal lære sig
at bruge sin øjne noget bedre.

Der sker måske det, at siden flere og flere biler , får bedre(?), og
kraftigere lygter på - jamen så gør det lyshav, der kommer fra
modkørende trafikanter det sværere og sværere for folk at se egen
vognbane. Ens pupiller i øjnene vil jo tilpasse sig det indkommende
lys, uanset hvor det lys har sin oprindelse.

Det er vigtigt for mig at understrege (Venstre's std.frase) at det for
mig ikke er noget problem overhovedet, at se godt nok, når jeg kører
på en mørk motorvej, med nærlys - så længe de modkørende kan styre
sine talenter - men i samme øjeblik de sætter langt lys på, jamen så
reduceres mit syn da med det samme, og jeg må selv smide fjernblus på.

Altså - takket være manglende hensyn , så hælder jeg 4 x 70w ekstra
lys afsted frem foran mig - og ødelægger vel sagtens dermed en del
modkørendes mulighed for at se fint nok på *deres* nærlys

Det er en ond spiral folk af "Mig" typen sætter i gang, ved ikke at
kunne vise hensyn over for sine medtrafikanter - er det virkeligt det
folk ønsker ?

Hvis det virkeligt er så nødvendigt at køre med
fjern(koste_hvad_det_vil)lys - undrer det mig søreme en del at de
fleste lastbiler der kører om natten på motorvejen fint klarer sig på
deres nærlys

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-12-04 13:31

In news:pdflr0dpa8pgsfd29opk0gcivn1gpo01jk@dtext.news.tele.dk,
> [...]

> fjern(koste_hvad_det_vil)lys - undrer det mig søreme en del at de
> fleste lastbiler der kører om natten på motorvejen fint klarer sig på

Nu kører de færreste lastbiler 130 Km/t, og har derfor ikke behov for at
kunne lyse vejen op så langt frem. Der ud over, vil jeg da påpege, at de
lastbiler jeg møder, generelt er udstyret med en f. masse lys.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 09:19

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:41bae894$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Nu kører de færreste lastbiler 130 Km/t, og har derfor ikke behov for at
> kunne lyse vejen op så langt frem. Der ud over, vil jeg da påpege, at de
> lastbiler jeg møder, generelt er udstyret med en f. masse lys.

De har til gengæld en væsentlig længere standselængde end en personbil.

Fra : Verner Olsen

Dato : 13-12-04 11:38

On Mon, 13 Dec 2004 09:19:09 +0100, "Christian B. Andresen"

>De har til gengæld en væsentlig længere standselængde end en personbil.

Jamen - Skal DE så have lov til at blænde??
Næh du - De skal bare sætte farten ned, ik?

Verner

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 12:02

"Verner Olsen" <here@nowhere.invalid> wrote in message

> Jamen - Skal DE så have lov til at blænde??

nej, det har hverken jeg, dig eller andre.

> Næh du - De skal bare sætte farten ned, ik?

Ikke mere end andre

Fra : Verner Olsen

Dato : 13-12-04 13:12

On Mon, 13 Dec 2004 12:01:45 +0100, "Christian B. Andresen"

Hvorfor skriver du så "til gengæld"?

Verner

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 13:11

> Hvorfor skriver du så "til gengæld"?

Det er efterhånden forsvundet i klipning, men det var ment som svar på:
"...har derfor ikke behov for at kunne lyse vejen op så langt frem. Der ud
over..." fra "Petersen_Michael", og
gik mest på at de (lastbilerne) så ikke har brug for alle de ekstra lamper.

Men jeg indrømmer at det ikke er særlig forståeligt

Fra : Verner Olsen

Dato : 13-12-04 14:29

On Mon, 13 Dec 2004 13:11:28 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Men jeg indrømmer at det ikke er særlig forståeligt

OK - Det virkede som det modsatte for mig

Verner

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 14:23

> OK - Det virkede som det modsatte for mig

Det kan jeg godt forstå, det lyder helt forkert, jeg ved ikke hvad jeg har
tænkt da jeg lavede indlægget.

Fra : Jonas R.

Dato : 11-12-04 14:38

jan@fedtegreven.dk wrote:
> "Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev :
SNIP en masse rigtige ting, kunne ikke lige overskue at klippe i mellem
det.....

>Hmmmmm.... Jeg begynder at tro, at folk's syn >generelt er enten
>blevet utroligt dårligt, eller deres forventninger til det at >se (?)
>er blevet noget urimelige efterhånden.

Meeeen du kan ikke komme uden om fysikken, faktum er at lygterne kun lyser
et vist stykke op og er der ingen lys på motorvejen så synes jeg personligt
det er svært at hvad der er fremme foran lys keglen hvis det er rigtig
mørkt.

Men da godt for dig at du åbenbart har det vilde nattesyn og sagtens kan
køre 130 km/t uden at bruge andet end de normale lygter.

/Jonas R.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 15:56

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev :

> [...]
>det er svært at hvad der er fremme foran lys keglen hvis det er rigtig

Jeg kan kun respektere at du synes det er svært at se langt nok frem,
men dit faktum, at lygten kun lyser et givent stykke frem, holder nu
ikke.

Du kan jo se en modkørende bil, der er meget længere væk end lyset
burde række - ikke sandt ?

>Men da godt for dig at du åbenbart har det vilde nattesyn og sagtens kan
>køre 130 km/t uden at bruge andet end de normale lygter.

Hør hov - jeg praler ikke af at have et vildt nattesyn - som jeg
skriver et andet sted, ser jeg fint nok - indtil en med fjernlygter på
træder ind på scenen.

(Du har vel iøvrigt andetsteds læst, at jeg normalt ikke kører 130 om
natten - men nærmere 100-110)

Til de cika 100 - rækker mit syn, og belysningen fint nok, idet jeg
også bruger det lys der kommer fra andre biler, til at se på vejen

Her mener jeg at man ret nemt kan lære sig at spotte siluetter på
vejbanen - en farlig tabt genstand ligger jo nok sjældent helt fladt
på vejbanen

Vi kan nemt lave en test på min vej her nede, da der om natten er
mørkt, vejen er lige, og uden gadelamper - så stiller vi en bil -
trasker ud og slår nogle kridtstreger, og lader en mand sidde i bil,
medens den anden trasker derudaf - Når man i bilen ikke længere mener
at kunne se traskeren, dyttes, og vi ser hurtigt antallet af meter den
bils lys åbenbart rækker

Frisk på et forsøg ? Så sætter jeg kaffe over - og det gælder
egentligt dem der har lyst

(Jeg er ikke forud indtaget, da denne test ikke er prøvet før - og
hehe , jeg har da et par forskellige lyskilder at diske op med)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jonas R.

Dato : 11-12-04 18:51

jan@fedtegreven.dk wrote:
SNIP
> Du kan jo se en modkørende bil, der er meget længere væk end lyset
> burde række - ikke sandt ?

Jow men det er da kun pga. hans lygter, ikke mine. Hvis han slukkede sine
lygter ville jeg jo ikke se ham før han kom inden for mine lygters
rækkevidde.

> (Du har vel iøvrigt andetsteds læst, at jeg normalt ikke kører 130 om
> natten - men nærmere 100-110)

Hvilket nærlys jo også er fint nok til. Men skal man over de hastigheder
ville jeg jo foretrække xenon eller den billige løsning fjernlys. Men altså
om det blænder eller ej, jeg synes generelt kun jeg bliver blændet i mine
spejle når jeg kører på motorvejen, men på den anden side sidder jeg heller
ikke og kigger på de modkørendes lygter jeg plejer at koncetrere mig om min
halvdel af vejen ;)

Der er lidt langt at køre til dig bare for at teste lys, ;) selvom man nu
sagtens kunne bruge lidt afslapning fra økonomi læsningen :(

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 19:12

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev :

>Jow men det er da kun pga. hans lygter, ikke mine. Hvis han slukkede sine
>lygter ville jeg jo ikke se ham før han kom inden for mine lygters
>rækkevidde.

deri har du ret - hvis ikke lige et eller andet lys andet steds fra
afslørede hans shiluet (Gu' ved hvordan det skal sdaves ? :)

Der hvor jeg ville hen var at der oftest (i al fald der hvor jeg mest
kører) som regel er andet lys, end lige det der stammer fra mine
lygter, og kan man lære sig selv, at drage nytte af hvad der er - vil
man kunne se langt mer eend man selv tror muligt

>Hvilket nærlys jo også er fint nok til.

det er det jeg mener.

>Men skal man over de hastigheder ville jeg jo foretrække xenon eller den
>billige løsning fjernlys.

Xenon nærlys burde jo ikke række længere end almindeligt nærlys, hvis
matematikkens regler skulle passe, men det gør det jo, fordi
lysmængden vitterligt er større - ok, de har en mere markant
skyggegrænse, men igen - der er jo ikke ligefrem kulsort videre frem

> [...]
>ikke og kigger på de modkørendes lygter jeg plejer at koncetrere mig om min

Jeg føler mig nu helle rikke blændet ret tit - men føler ofte at jeg
ønsker mig tilbage til den tid, hvor der var mindre lys på bilerne ,
bedre justerede lygter, og et totalt fravær af alle de skrammelpærer
man ser alt for tit

>Der er lidt langt at køre til dig bare for at teste lys, ;) selvom man nu
>sagtens kunne bruge lidt afslapning fra økonomi læsningen :(

Ydrkk - ok , sådan læsning skal jo også passes, men skulle du få
lyst, er du da velkommen.

ps griner sgu stadig af dette billede
http://www.dkfritidbil.dk/moeder_traef/bella2004/bella_40.jpg , men
nok mest af hende der "himler" i baggrunden ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Cosworth POWER

Dato : 11-12-04 19:19
Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 19:56

> [...]
> lysmængden vitterligt er større - ok, de har en mere markant
> skyggegrænse, men igen - der er jo ikke ligefrem kulsort videre frem

Xenon eller mere korrekt HID har samme rækkevidde, men lysintensiteten
(styrken) er kraftigere og lyset har også en anden farvetemperatur (mere
hvidt). Man ser ikke meget anderledes det som ligger uden for selve
lyskeglen, så HID kan ikke forsvare at man kan køre hurtigere end med
Hallogen (eller "billige" xenon).

--
Tom

Fra : Verner Olsen

Dato : 12-12-04 13:46

On Sat, 11 Dec 2004 15:55:38 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Du kan jo se en modkørende bil, der er meget længere væk end lyset
>burde række - ikke sandt ?

Man bruger vel ikke kun lyst til at "vise sin position" overfor andre
bilister?
Personligt bruger jeg det mere til at orientere mig om "min" kørebane
og hvilke forhindringer der evt. forekommer der.

Verner

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-12-04 16:09

jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
> fjern(koste_hvad_det_vil)lys - undrer det mig søreme en del at de
> fleste lastbiler der kører om natten på motorvejen fint klarer sig på

Nærlys er også fint nok til mig hvis jeg kun kører med
lastbilhastighed..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-12-04 10:46

jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
> godt, og at nogen kan blive så generet af de modkørendes skarpe lys,
> så deres eget syn frem på vejen bliver reduceret.

Jeg sad lige og lagde an til et lignende indlæg - du er vist den første der
kommer ind på hvor forskellige vi er - og dermed hvor generende lyset er.
Usandsynligt mange af indlæggende pro langt lys forudsætter perfekt syn,
rene forruder og briller, lige motorveje osv. - hvilket er undtagelsen i
trafikken som vi vist alle ved. Og ja - hovedparten af effekten fra
fjernlyset går ligeud, men hvis det var al effekten ville modkørende ikke
kunne se at det var tændt og dermed ikke signalere at det var et problem.
Når der signaleres _har_ den modkørende et problem med dit lys - løs det!

En sidebemærkning - når man kører MC er langt lys i smasken utroligt
farligt - regndråber på visiret giver en ret ubehagelig effekt i forb. med
blændende lys - cykling på mørke landeveje er et andet problem som mange
bilister (og MC-ister) ikke tager højde for. Og for at komme det i
forkøbet - det er muligt at kørerlæreren har fortalt dig at det er i orden
at blænde cyklister - men det er dig der vælger at være egoist hvis du
fortsætter med det.

Ahh - min logik har det meget bedre..

vh
Torben

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 11:10

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev :

>Jeg sad lige og lagde an til et lignende indlæg - du er vist den første der
>kommer ind på hvor forskellige vi er - og dermed hvor generende lyset er.

Jeg blev lidt forundret efterhånden over den tilsyneladende digitale
verden der tegnede sig (enten/eller)

>Usandsynligt mange af indlæggende pro langt lys forudsætter perfekt syn,
>rene forruder og briller, lige motorveje osv. - hvilket er undtagelsen i
>trafikken som vi vist alle ved.

Og mange aner ikke en hujende om hvor meget det naturlige slid på en
forrude indvirker på lyset - eller bare den naturlige aldersudvikling
i folks øjne. Man skal sgu'nte meget for den rigtige side af de 40,
før øjnene er temmeligt forskellige fra da man var 25

Jeg ved det kun alt for godt fra mig selv - da jeg var 25, kunne jeg
se ganske tydeligt i blot måneskin - *det* er passé i dag

>Og ja - hovedparten af effekten fra fjernlyset går ligeud, men hvis det
>var al effekten ville modkørende ikke kunne se at det var tændt og dermed
>ikke signalere at det var et problem.

En ting i debatten der vist overses er at man nok ikke ligefrem
behøver at blive "blændet" af de andre, før det er højst generende for
ens syn - definitionen at blænde andre, er nok også lidt vattet

Min def. er at når ens syn bliver væsentligt forringet, så bliver man
blændet, uden der dermed menes at man (jeg) ikke kan se et klap

>Når der signaleres _har_ den modkørende et problem med dit lys - løs det!

Jep - Du får et signal fra andre, at de ønsker du udviser dem hensyn -
ergo, du bør tænke på hvad der står i en af de allervigtigste
paragraffer af dem alle .... udvis hensyn !

Herligt ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 09:18

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message

> Farligere end hvad ?

Farligere end at køre med en hastighed som passer til den lygteføring man
kører med på et givent tidspunkt vel ?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-12-04 20:25

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev :

>Farligere end at køre med en hastighed som passer til den lygteføring man
>kører med på et givent tidspunkt vel ?

Tjaehh bum bum --- der er vist gået sport i at sige at nærlys og 130
er farligt, for at undgå enhver tanke på de andre faktorer der spiller
ind

Duracell metoden : farten dræber

desværre stiger folk jo bare ganske lyslevende ud af flyveren fra
Ålborg

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-12-04 21:52

> desværre stiger folk jo bare ganske lyslevende ud af flyveren fra
> Ålborg

Er det noget du selv har set?
Eller har du bare fået det fortalt?

Lidt i stil med at JEG ikke blænder andre
Jeg har aldrig set at jeg blænder, derfor kan jeg ikke blænde.

Det kunne være sjovt, at kigge på et udstrålingsdiagram over en given lygte.
Ud fra det kan det så beregnes, hvor tæt på i sideretning man skal være, for
at blive blændet.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-12-04 22:12

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Er det noget du selv har set?

Bare det at jeg kan skrive noget her, er bevis i sig selv
(og jeg er satme ikke glad for at lande deroppe på fåre-øerne)

>Lidt i stil med at JEG ikke blænder andre
>Jeg har aldrig set at jeg blænder, derfor kan jeg ikke blænde.

Narjjj du - jeg ved jeg kan blænde, og den viden gør jeg pr. automagi
blænder ned, når blot risiko'en er tilstede

>Det kunne være sjovt, at kigge på et udstrålingsdiagram over en given lygte.
>Ud fra det kan det så beregnes, hvor tæt på i sideretning man skal være, for
>at blive blændet.

det forudsætter lygten peger i den foretrukne retning - det er lidt af
en kunst at rive de sidste centimeter lys ud af lygterne.

og hold op hvor er lygter dog forskellige. De nemmeste at justere er
de gamle gode store runde

--
jan@Fedtegreven.dk

Turbo ? Nahhh Cubic's rulez.....

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-12-04 23:04

> Bare det at jeg kan skrive noget her, er bevis i sig selv
> (og jeg er satme ikke glad for at lande deroppe på fåre-øerne)

Mener du de hjemlige klippeknolde?
Det kan være noget af en oplevelse at lande der.

Hov, for hulen!
Nu ved jeg lige pludselig hvad for lygter jeg skal have.
Selvfølgelig landingslys fra et fly.
De kan blænde på 10km!

Hvad tror du de siger til syn, når Sierra kommer med sådan nogle

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-12-04 23:21

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Hvad tror du de siger til syn, når Sierra kommer med sådan nogle

Ikke et kvæk - de spørger efter dit flyver-certifikat

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-12-04 00:36

> Ikke et kvæk - de spørger efter dit flyver-certifikat

Hmmmmm, sænket Sierra, der flyver lavt, kan det ikke gå?

Hvad med tilladelse til modelfly?
For det andet kan jeg godt nok ikke klare

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 13-12-04 23:35

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Selvfølgelig landingslys fra et fly.
> De kan blænde på 10km!
>
> Hvad tror du de siger til syn, når Sierra kommer med sådan nogle

Jeg har et eller andet sted en vittighedstegning med en ældre mand, der har
placeret en lyskaster fra krigens tid på taget af bilen. Dem som man brugte
til at søge flyvemaskiner med.

På tegningen bliver han blændet af en modkørende og siger med et satanisk
smil "jeg giver ham 1 sekund til at blænde ned"

Tag den !

mvh
Bendt

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-12-04 00:34

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> På tegningen bliver han blændet af en modkørende og siger med et satanisk
> smil "jeg giver ham 1 sekund til at blænde ned"

Hvor ville jeg ønske jeg kunne tage den tegning.
Den er bare pragtfuld.
Mener det var i BilledBladet eller SøndagsBT (som det hed dengang).
Tegneren var vistnok Quist.

Jo, jeg kan godt huske den
Konen der sidder ved siden af prøver forgæves at tale manden til fornuft.

Mener den tegning er 20+ år gammel, men ikke uden 'nutidsværdi'

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-12-04 00:46

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Tegneren var vistnok Quist.

Jep

>Jo, jeg kan godt huske den

me too

Har er ikke uden evner

http://www.dkfritidbil.dk/spas/index.htm

nederste

Fra : Peter Weis

Dato : 15-12-04 18:00

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote :

> Mener det var i BilledBladet eller SøndagsBT (som det hed dengang).
> Tegneren var vistnok Quist.

Jeg husker det som en Füchsel-tegning i Motor.
Den illustrerede et spørgsmål i brevkassen.

mvh
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-12-04 08:24

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message

> Tjaehh bum bum --- der er vist gået sport i at sige at nærlys og 130
> er farligt, for at undgå enhver tanke på de andre faktorer der spiller
> ind

Jeg vil ikke mene det er farligt, hvis bilen 100 m foran en køre det samme
ville han jo være kørt ind i køleskabet eller cyklen.
Men det føles ikke rart ikke at kunne se ordentligt fremad.

)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-12-04 18:49

In news:41be9504$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,

> Jeg vil ikke mene det er farligt, hvis bilen 100 m foran en køre det
> samme ville han jo være kørt ind i køleskabet eller cyklen.

Ikke hvis det er ham der taber det..

Hvis der kun er 100 meter op til den forankørende, benytter man
naturligvis ikke fjernlys. Det gør man først når afstanden er mindst 300
meter.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-12-04 22:08

> [...]

>Hvis der kun er 100 meter op til den forankørende, benytter man
>naturligvis ikke fjernlys. Det gør man først når afstanden er mindst 300

Øeh hov - *den* går ikke Granberg - kører man over 60 på motorvej,
*skal* fjernlyset tændes - det må alle og enhver da snart have lært ;)

Fra : Karsten Andersen

Dato : 15-12-04 09:05

Tue, 14 Dec 2004 22:08:07 +0100, skrev jan@fedtegreven.dk, på 16
linier, i <7glur0l1mdq4hm5ammr2c2vmvgr4cpseij@dtext.news.tele.dk>, :

> [...]
>
>Øeh hov - *den* går ikke Granberg - kører man over 60 på motorvej,
>*skal* fjernlyset tændes - det må alle og enhver da snart have lært ;)

LOL
Hvem mon sætter farten ned bare til 90 når man kun køre med nærlys.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-12-04 16:29

In news:7glur0l1mdq4hm5ammr2c2vmvgr4cpseij@dtext.news.tele.dk,
jan@fedtegreven.dk <jan@fedtegreven.dk> wrote:
> Øeh hov - *den* går ikke Granberg - kører man over 60 på motorvej,
> *skal* fjernlyset tændes - det må alle og enhver da snart have lært ;)

jab jab jab..

Fra : Peter Weis

Dato : 12-12-04 14:06

"Jensen" <antispam@privat.dk> wrote:

> Det er da langt mere farligt at køre med 130 km/t med kort lys - man
> kan iikke se mere end højst en halv bremselængde frem og det er ikke

Så sæt farten ned!

Det er en misforståelse at man har ret til altdi at føre sig frem med
hastighedsbegrænsningen. Man har faktisk pligt til aldrig at køre
hurtigere.

mvh
Peter

Fra : Jensen

Dato : 12-12-04 14:14

> Så sæt farten ned!
>
> Det er en misforståelse at man har ret til altdi at føre sig frem med
> hastighedsbegrænsningen. Man har faktisk pligt til aldrig at køre
> hurtigere.

Det kunne jo ligeså vel være det nokkehoved med elendigt syn (eller
irritationstærskel) i den modkørende retning, som bare skulle holde sin fart
nede, finde en mere fredelig vej at køre på eller allerhelst blive hjemme i
sin seng..

Jensen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-12-04 14:26

> [...]

>nede, finde en mere fredelig vej at køre på eller allerhelst blive hjemme i

som hvad ? Skal finde sig i at få sit syn så væsentligt reduceret, på
grund af en modkørende , der ikke magter at vis hensyn ?

gudfader bevares ....

indtil en korrekt diagnose foreligger, er folk sgu' nødt til at tage
stilling, og reagere på de signaler andre trafikanter sender, og
udvise det fornødne hensyn

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 12-12-04 14:34

In news:bkhor0tat2vod18vuqgun4vprudc3dtt9t@dtext.news.tele.dk,
jan@fedtegreven.dk <jan@fedtegreven.dk> wrote:

> indtil en korrekt diagnose foreligger, er folk sgu' nødt til at tage
> stilling, og reagere på de signaler andre trafikanter sender, og
> udvise det fornødne hensyn

Der er en årsag til at heste, der trækker hestevogne er udstyret med
skyklapper..
Det er for at de ikke skal lade sig påvirke / genere af den øvrige
trafik..

Jeg vil anbefale, at de mennesker der lader sig generer af fjernlygter
på motorvejen folder solskærmen ned / ud, så deres perifere synsfelt
reduceres passende til at løse deres problem.

Jeg har taget stilling.

Fra : K ö n i g

Dato : 12-12-04 16:27

> [...]

> skyklapper..
> Det er for at de ikke skal lade sig påvirke / genere af den øvrige

Godt forståeligt eksempel - den vil jeg huske i mine fremtidige briefinger.
.. . . .

MVH Peter König

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 09:24

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:41bc48cd$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> på motorvejen folder solskærmen ned / ud, så deres perifere synsfelt
> reduceres passende til at løse deres problem.

Hvad så med billister som lader sig genere af andre billister fordi der ikke
bliver taget hensyn ?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-12-04 15:53

On Sun, 12 Dec 2004 14:26:24 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]

>som hvad ? Skal finde sig i at få sit syn så væsentligt reduceret, på
>grund af en modkørende , der ikke magter at vis hensyn ?

Ja, i den udstrækning at kommunen ikke magter opgaven.

> [...]

>indtil en korrekt diagnose foreligger, er folk sgu' nødt til at tage
>stilling, og reagere på de signaler andre trafikanter sender, og

Jeg bliver nødt til at spørge direkte:

Foreligger der en diagnose?

I mit kørekort står der at jeg skal anvende korrigerende briller eller
kontaktlinser, og det gør jeg følgelig. Jeg får oven i købet et
synscheck hvert år.

Jeg har ikke nogen problemer overhovedet, med at møde biler med det
lange lys tændt på en motorvej. Heller ikke lastbiler med ekstralys på
taget.

Det er i mit tilfælde et spørgsmål om at vænne sig til at "se forbi"
lyset. Jeg kigger på rumlestriben til højre for mig, og det kan man
faktisk gøre lige så langt ens eget lys rækker.

Jeg véd godt at det er en af dine kæpheste, og du skælder sikkert
endnu mere ud om et øjeblik, men ham du nævner ovenfor behøver du ikke
at sende mig på halsen.

Hans knægt render rundt på vandet der hvor jeg fisker. Det skræmmer
fiskene væk.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-12-04 16:42

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Ja, i den udstrækning at kommunen ikke magter opgaven.

:)

>Foreligger der en diagnose?

For de fleste gør der jo ikke

>I mit kørekort står der at jeg skal anvende korrigerende briller eller
>kontaktlinser, og det gør jeg følgelig. Jeg får oven i købet et
>synscheck hvert år.

se - det vidste jeg (*1) , og derfor nævnte jeg også tidligere at
nogen jo skal bruge hjælp til øjnene - men det ændrer nu ikke
synderligt meget ved at man ikke ved om der f.eks er en sådan årsag ti
lat fjolset derovre blinker

>Jeg har ikke nogen problemer overhovedet, med at møde biler med det
>lange lys tændt på en motorvej. Heller ikke lastbiler med ekstralys på
>taget.

Hør hov - jeg siger heller ikke alle har problemet - men at man , når
en anden trafikant gør opmærksom på det, som et mindstemål bør kunne
udvise hensyn

det der tirrer mig lidt i denne tråd, er at folk tilkendegiver at
hensyn til andre i trafikken er en by i Rusland

>Jeg véd godt at det er en af dine kæpheste, og du skælder sikkert
>endnu mere ud om et øjeblik, men ham du nævner ovenfor behøver du ikke
>at sende mig på halsen.

Så må jeg nøjes med at sende dig Hawai-teltet på halsen

(det er vel også straf nok ? - grin)

Kæphesten består nok mest i at begrebet hensyn til andre mangler
totalt i folks vurdering af tingene

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 12-12-04 17:21

In news:8bpor09js1er8gs7d0fjad78lab7an2k0r@dtext.news.tele.dk,
jan@fedtegreven.dk <jan@fedtegreven.dk> wrote:
> det der tirrer mig lidt i denne tråd, er at folk tilkendegiver at
> hensyn til andre i trafikken er en by i Rusland

Sådan opfatter jeg det ikke, altså som mangel på hensyn, der er mange
måder at udvise hensyn på i trafikken, en af dem, er overbærenhed.. Tænk
positivt, når du møder en bilist, der på en mørk motorvej, har fuldt
blus på dytten så er han væk igen om få sekunder, lad være med at spilde
dit krudt på at blive ophidset.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-12-04 18:38

> [...]

>positivt, når du møder en bilist, der på en mørk motorvej, har fuldt
>blus på dytten så er han væk igen om få sekunder, lad være med at spilde

Og hensynet til ham, der måske bliver blændet af ens lygteføring
glimrer atter ved sit fravær ;(

Du demonstrerer jo lige (nok ubevidst) at det med hensyn , åbenbart
kun er noget der er envejs , altså alle skal tage hensyn til *mig*
kategorien

(Du driller jo nok også lidt her - ret bevidst)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : KASO

Dato : 12-12-04 21:10

> [...]
>
> Du demonstrerer jo lige (nok ubevidst) at det med hensyn , åbenbart
> kun er noget der er envejs , altså alle skal tage hensyn til *mig*

Hmm: Demonstrerer du ikke tydeligt, at hvis bare man blinker hysterisk, skal
alle tage hensyn til een - berettiget eller uberettiget?
Jeg troede, at hensyn skulle være gensidigt - og gerne parret med sund
fornuft, men det er åbenbart ikke din mening?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-12-04 23:18

"KASO" <a@b.dk> skrev :

>Hmm: Demonstrerer du ikke tydeligt, at hvis bare man blinker hysterisk, skal
>alle tage hensyn til een - berettiget eller uberettiget?

Nej - er det berettiget at tage hensyn gør man folk en tjeneste, er
det uberettiget, sker der nok ikke noget ved at tage hensyn alligevel

jeg tænker sgu' ikke på om det er berettiget, eller ej, at udvise
hensyn, og f.eks undgå at blænde nogen.

Hvis jeg har langt lys på, blænder jeg altid ned, hvis jeg har den
mindste anelse om at jeg kan risikere at blænde vedkommende

>Jeg troede, at hensyn skulle være gensidigt - og gerne parret med sund
>fornuft, men det er åbenbart ikke din mening?

sund fornuft, har ikke altid ret meget med hensyn at gøre.
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : KASO

Dato : 13-12-04 07:54

> Nej - er det berettiget at tage hensyn gør man folk en tjeneste, er
> det uberettiget, sker der nok ikke noget ved at tage hensyn alligevel

Jamen i så fald bør du tage hensyn til os stakler, der stadig tror, at vi
skal have vores standselængde oplyst....

> [...]
>
> Hvis jeg har langt lys på, blænder jeg altid ned, hvis jeg har den
> mindste anelse om at jeg kan risikere at blænde vedkommende

Det gør jeg skam også - vi er blot uenige om, hvornår risikoen er tilstede.

> sund fornuft, har ikke altid ret meget med hensyn at gøre.

Det er altid fornuftigt at vurdere, hvornår et hensyn er berettiget og
hvornår det er uberettiget og reelt fører til større gene for andre end den
gavn det måtte give den, der tages hensyn til.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 09:33

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> <jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> skal

> Jamen i så fald bør du tage hensyn til os stakler, der stadig tror, at vi
> skal have vores standselængde oplyst....

Fordi I vælger en for lang standselængde.

Med andre mener du vel så dig selv ?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-12-04 20:28

"KASO" <a@b.dk> skrev :

>Det er altid fornuftigt at vurdere, hvornår et hensyn er berettiget og
>hvornår det er uberettiget og reelt fører til større gene for andre end den
>gavn det måtte give den, der tages hensyn til.

heri er vi så ikke enige - og måske alligevel - forskellen er vist at
jeg tager hensynet først, og måske bagefter tænker på om det nu også
var nødigt , igen ud fra tesen, heller være flink en gang for meget

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 12-12-04 22:29

In news:ac0pr0tr6evn1enfiv01aq7e02g67qofv5@dtext.news.tele.dk,
> [...]

> kategorien
>
> (Du driller jo nok også lidt her - ret bevidst)

Jeg hverken driller, eller har skjulte, eller ubevidste hensigter, eller
på anden måde.

Rene ord for pengene, så opfatter jeg folk der blinker af bilister der
benytter fjernlys på motorvejene som hysteriske.
Det er min uforbeholdende mening, og den står jeg ved, du kan så synes
om det lige hvad du vil.
(Så blev luften vidst bredt ud)

Hensyn, det er noget jeg udviser, når jeg slipper en stakkel ind i køen,
holder afstand til en der fjotter rundt og ikke ved hvilken vognbane
vedkommende skal placere sig i, evt. fordi vedkommende ikke er lokal
kendt. Eller når jeg blænder ned 300 meter før jeg indhenter en
forankørende, eller når jeg bruger min tåbebaglygte med omtanke. Og når
jeg blænder ned, i en højrekurve på motorvejen, hvor mit fjernlys,
ellers beviseligt vil ramme de modkørende.

Vil du eller vil du ikke give mig ret i, at når 2 biler mødes med hver
110 - 130 Km/T, så vare det ikke mange øjeblikke for de har passeret
hinanden?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-12-04 23:19

> [...]

>Vil du eller vil du ikke give mig ret i, at når 2 biler mødes med hver
>110 - 130 Km/T, så vare det ikke mange øjeblikke for de har passeret

klart - og hvis du ikke blænder den anden, blinker han jo nok heller
ikke til dig. skulle det være sådan kan du jo hurtigt sætte fjernblus
på igen

jeg ser ikke noget problem deri
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Glavind

Dato : 12-12-04 18:22

> [...]
> fart
> nede, finde en mere fredelig vej at køre på eller allerhelst blive hjemme

Det elendige syn komme nok af at man bliver blændet af modkørende.
Bilister som ikke viser hensyn (blænder ned) burde blive hjemme.
Glavind

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-04 19:13

> Det elendige syn komme nok af at man bliver blændet af modkørende.
> Bilister som ikke viser hensyn (blænder ned) burde blive hjemme.
> Glavind

Folk der ikke vil agtpågivenhed, opmærksomhed og hensyn burde OGSÅ blive
hjemme eller aflevere kørekortet hvis det er helt grelt

--
Tom

Fra : Peter Weis

Dato : 13-12-04 13:56

> [...]

> irritationstærskel) i den modkørende retning, som bare skulle holde
> sin fart nede, finde en mere fredelig vej at køre på eller allerhelst

Sagtens ... men du har faktisk efter færdselslovens $3 pligt til at tage
særligt hensyn til "børn, skolepatruljer, ældre mennesker samt personer,
der ifølge særligt af trafikministeren fastsat kendetegn eller i øvrigt,
efter hvad der fremgår af omstændighederne, lider af svækket syn eller
hørelse".

Så har pligt til at tage hensyn til folk med svækket syn. Punktum.

mvh
Peter

Fra : Verner Olsen

Dato : 13-12-04 14:35

On 13 Dec 2004 12:55:55 GMT, Peter Weis <p.weis@email.dk..slet> wrote:

> [...]
>hørelse".
>
>Så har pligt til at tage hensyn til folk med svækket syn. Punktum.

Men det er jo nok folk som ikke kører (eller burde!) køre bil.
Udråbstegn.

(Eller her du nogensinde set en bil som på forruden var påklistret det
skilt/mærke som angiver "blind-svagtseende trafikant"??

>Peter

Verner

Fra : Peter Weis

Dato : 13-12-04 18:00

Verner Olsen <here@nowhere.invalid> wrote:

> Men det er jo nok folk som ikke kører (eller burde!) køre bil.
> Udråbstegn.

Jamen det er for så vidt irrelevant. Man har stadig pligt til at tage
særligt hensyn til dem.

mvh
Peter

Fra : Verner Olsen

Dato : 13-12-04 19:39

On 13 Dec 2004 17:00:19 GMT, Peter Weis <p.weis@email.dk..slet> wrote:

>Jamen det er for så vidt irrelevant. Man har stadig pligt til at tage
>særligt hensyn til dem.

Fuldstændig korrekt, men "lige nu" er det fjernlys på motorveje der
diskuteres (jvf. subj.)
Så hvad der er mest irrelevant, burde ikke være til diskussion.

>Peter

Verner

Fra : Peter Weis

Dato : 15-12-04 18:00

Verner Olsen <here@nowhere.invalid> wrote:

> Fuldstændig korrekt, men "lige nu" er det fjernlys på motorveje der
> diskuteres (jvf. subj.)
> Så hvad der er mest irrelevant, burde ikke være til diskussion.

Derfor forstod jeg heller ikke din kommentar.

Jensen mente at man bare kunne sende folk bort fra vejene, hvis de lader
sig blænde af det lange lys, så man slipper for at tage hensyn til dem.
Det kan man i følge loven altså ikke. Tværtimod.

Peter

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-12-04 15:01

> [...]
> sekunder sit nattesyn og med 130 i timen !!!!! Tænk jer om. Det er ikke så
> svært at blænde ned og kræver ikke særlig mange kræfter.

Kunne det ikke tænkes at det i nogle tilfælde er øjnene der er problemet?
Her tænker jeg både på folk som skal have meget lys i tilfælde hvor de burde
kunne se med mindre, og folk der bliver generet af andres lys i tilfælde
hvor dem der køre for/bag/ved siden af dem ikke gør det. Personligt kender
jeg da folk som burde have et stempel i deres kørekort om at de ikke må
kører fra solnedgang til solopgang, noget som en ordentlig lægeundersøgelse
ved erhvervelse af kørekort eller et periodisk "bilistsyn" sagtens kunne
afdække.

Med venlig hilsen Kim

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 15:58

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev :

>Kunne det ikke tænkes at det i nogle tilfælde er øjnene der er problemet?

Det kan det mange gange være - men det fritager ikke de andre
trafikanter for at udvise hensyn, når de bliver bedt om det.

> [...]
>ved erhvervelse af kørekort eller et periodisk "bilistsyn" sagtens kunne

Jeg kender et par, der har et sådan notat , på linie med dem der
*skal* bruge briller/kontaktlinser

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-12-04 16:53

> [...]
> trafikanter for at udvise hensyn, når de bliver bedt om det.

> Jeg kender et par, der har et sådan notat , på linie med dem der

Bestemt, hensyn eller skridtet efter med ikke altid at holde på sin ret er
fordrende i trafikken. Dem med øjne der ikke egner sig til "mørkeleg" vil
dog stadig føle sig (uberettiget) generet af lys eller mangel på samme, selv
om behørig hensyn er taget.

Hvor jeg bor ude på bøhlandet kørte jeg torsdag eftermiddag/aften på knastør
vej efter en M/K som tilsyneladende følte sig generet af de modkørendes lys.
De fleste køre på trods af en 80 km/t grænse 90-100 km/t, den omtalte bilist
lå på mellem 70-80 km/t hvilket der ikke er spor galt i. Tre gange inden for
fem minutter kom der nedblændede modkørende på en snorlige og pandekage flad
vej med en pæn brede, og denne bilist bremsede ned til mellem 50-60 km/t
hver gang. Min afstand til den forankørende var ikke bare på den lovlige
side men "ekstra large" pga. den udtalt langsomme hastighed på den forgående
del af strækningen med sving, som jeg først tolkede som usikkerhed eller
mangel på geografisk kendskab. Som følge af den lange afstand havde jeg også
muligheden at blive blændet hvis der havde været rod i justeringen af de
modkørendes lygter, ingen af dem generede dog mit syn.

Konen nægter at køre hvis det er det er mørkt og vejen er våd og respekt for
det, men der er mange som ikke selv kan se deres begrænsninger. Et sørgeligt
eksempel på dette er de (mange gange unge) mennesker der kommer af dage
fordi de tror de kan det hele, dem høre vi alt for ofte om.

Da jeg tog kørekort var undersøgelsen af synet på et niveau så lægen ikke
opdagede at jeg faktisk skulle have briller, det opdagede jeg selv ved en
tilfældighed tre år senere. Jeg kunne ikke drømme om at køre uden briller da
jeg ikke engang ville kunne se langt nok til at nå at læse de store
motorvejsskilte med 110 km/t, men der står ikke spor om det i mit kørekort
og politiet har aldrig spurgt til det.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-12-04 16:01

"C.C" wrote:

[snip af harme]

> Tænk jer om. Det er ikke så
> svært at blænde ned og kræver ikke særlig mange kræfter.

Næh, ligesom det ikke kræver særligt mange kræfter for dig at
blænde op så du igen kan se vejen ordentligt. Prøv næste gang, i
stedet for at blive tosset, at tænde for dit eget lange lys og
kigge på hvor langt frem du egentlig kan se i din egen vognbane -
også selv om der er blus på ovre i modsatte retning. Det kunne
tænkes du ville få en ahaoplevelse..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-12-04 19:11

> [...]

> sekunder sit nattesyn og med 130 i timen !!!!! Tænk jer om. Det er ikke så
> svært at blænde ned og kræver ikke særlig mange kræfter.

Fornuftige ord!

Desværre er der i denne gruppe mange egoister der ikke deler din opfattelse.
Det er såkaldte mennesker, der er af typen:
Mig alene vide!
Mig altid have ret!
Mig ALDRIG lave noget forkert!

For pokker da, hvis der er en MEDtraffikant der bliver generet så blænd dog
ned!
Hvor svært kan det dog være at opfatte at vedkommende ikke blinker for sjov.

At der er forskel på mennesker er vist slået fast ved at 'nogen' er af
typen: Mig alene...

Hvad er problemet med at vise hensyn i trafikken?

Det er jo at så skal JEG jo til at indpasse mig efter andre.
Ja og?

Kan stadig ikke se problemet.

Det der med at være perfekt, det er vist kun førnævnte typer der er det.

Hold fast, hvor er der efterhånden mange egoister på de danske veje.
DET er sørgeligt!

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Cosworth POWER

Dato : 11-12-04 19:26

> Hold fast, hvor er der efterhånden mange egoister på de danske veje.
> DET er sørgeligt!

Når du tager kørekort bliver du undervist i at det ikke er nødvendigt at
blænde ned, når du møder en modkørende på motorvejen. Dette er dog med
mindre der er tale om et højresving, hvor den modkørende vil blive blændet.
Den modkørende bliver, forudsat lygterne er korrekt indstillet, ikke blændet
af dine lygter, hvis han koncentrerer sig om sin egen vejbane. DERFOR kører
bl.a. jeg selv altid med det lange lys tændt om natten på motorvejen,
såfremt der ikke er en forankørende samt der ikke er et højresving forud.
Jeg blænder dog også ned for lastbiler, da chaufførerne sidder langt højere
over vejen end de alm. billister, som dækkes af autoværnet mellem
vejbanerne.

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 21:30

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev :

>da chaufførerne sidder langt højere
>over vejen end de alm. billister, som dækkes af autoværnet mellem
>vejbanerne.

det der autoværn, dækker nu mindre end de fleste tror
http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/blaende/index.htm

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-12-04 21:55

> det der autoværn, dækker nu mindre end de fleste tror
> http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/blaende/index.htm

Kort sagt:
Det dækker ikke engang en prut.

Tænker lidt:
Mon det autoværn løfter sig selv op om natten?

Jeg må vist til at holde igen med de romkugler

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Cosworth POWER

Dato : 11-12-04 22:33

> det der autoværn, dækker nu mindre end de fleste tror
> http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/blaende/index.htm

Nu er de to første billeder jo ikke aktuelle:
Billede 1 - gammelt autoværn idag udskiftet med samme type som billede 3
Billede 2 - højre sving hvor nedblænding er et krav under alle
omstændigheder

Billede 3 - som det fremgår af billedet er det ikke nødvendigt at nedblænde

Fra : Cosworth POWER

Dato : 11-12-04 22:34

> Nu er de to første billeder jo ikke aktuelle:
> Billede 1 - gammelt autoværn idag udskiftet med samme type som

Billede 1 er endvidere også et højre sving.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 23:07

> [...]

>omstændigheder
>
>Billede 3 - som det fremgår af billedet er det ikke nødvendigt at nedblænde

Nu skulle billederne egentligt blot illustrere at autoværnet ikke
dækker for noget som helst.

vi ændrer tidspunktet til mørkekørsel :

Jeg ville ikke køre med fjernlys på, hvis jeg er der hvor billedet
bliver taget fra

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Cosworth POWER

Dato : 12-12-04 00:34

> Jeg ville ikke køre med fjernlys på, hvis jeg er der hvor billedet
> bliver taget fra

Billede 1 og 2 er klart nok uden fjernlys. Billede 3 uden trafikanter i
samme retning som dig selv, der får den det lange lys på.

Fra : Jensen

Dato : 12-12-04 08:07

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> det der autoværn, dækker nu mindre end de fleste tror
> http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/blaende/index.htm

I ingen af de 3 viste situationer er der nogen større chance for at blænde
modkørende - i billede 1 måske, hvis du kører i venstre banen, men der kører
du vel kun hvis øvrige baner er fyldt op ! og så skal du alligevel blænde
ned for at ikke at genere dine medtrafikanter i bakspejlet.

Hvis du kører normalt i mere eller mindre alene og i højrespor (som du jo
nok skal) kan jeg ikke se nogen som helst problemer med at køre med langt
lys.

Jensen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-12-04 10:54

"Jensen" <antispam@privat.dk> skrev :

>I ingen af de 3 viste situationer er der nogen større chance for at blænde
>modkørende

Det var da ligegodt sata...... Tror du en ændring af bilens
placering sideværts på 6 meter betyder at dit fjernlys ikke rammer
lige ind i hovedet på nogen af de modkørende ?

>- i billede 1 måske, hvis du kører i venstre banen, men der kører
>du vel kun hvis øvrige baner er fyldt op ! og så skal du alligevel blænde
>ned for at ikke at genere dine medtrafikanter i bakspejlet.

Jeg kunne være så langt i overhalingen, at jeg er på siden af den bil
der ligger i midtersporet - tænder jeg fjernblusset, så vil de
modkørende dælme få "glæde" af det

>Hvis du kører normalt i mere eller mindre alene og i højrespor (som du jo
>nok skal) kan jeg ikke se nogen som helst problemer med at køre med langt
>lys.

Du kan måske ikke se det, men det kan de modkørende, og dem bør
(*skal*) man nu en gang tage hensyn til - det er faktsik en pligt man
har

Er der risiko for at blænde modkørende, så er det ned med blusset

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-04 12:58

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> det der autoværn, dækker nu mindre end de fleste tror
> http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/blaende/index.htm

Autoværn???
Det meste motorvej fra Padborg til Vejle har ikke skyggen af autoværn
(mere). Og SÅ højt er græsset ikke

--
Tom