Nybegynder - hjælp hvis I kan
Fra : Jens Nielsen

Dato : 09-12-04 10:03

Hej , har I en god ide om hvordan jeg skal komme videre.

Jeg denne sql. forespørgsel jeg får fejl i. Jeg kører andre SQL
forspørgsler på tilsvarende måde uden problemer men her kommer der en fejl.
Programmet kan compile men når jeg kalder metoden via main , så kommer
fejlen.

Det er en metode der henter data fra en accessdatabase og bruger dem via en
subklasse.
-----------------------------

public Vector getSufagtilskud()

// GØR: Finder alle SU
student oplysninger i databasen hvor faget er den valgte fagkode

// og indsætter dem som
student objekter i en vektor.

// Der ændres ikke på
tilstanden af det student objekt metoden kaldes på.

//

// RETUR: En vektor med student
objekter indeholdende data.

{

Vector list = new Vector();

ResultSet rs;

String sql;

sql = "SELECT
STUDERENDE.Cprnummer, STUDERENDE.Navn, STUDERENDE.ordning,

STUDERENDE.SUtilskud,STUDERENDE.SUungtilskud, STUDERENDE.VUaldertilskud,
STUDERENDE.VUekstratilskud,

STUDERENDE.Fagkode,
FAG.Fagnavn, FAG.Fagtilskudsprocent ";

sql += "FROM STUDERENDE INNER
JOIN FAG ON STUDERENDE.Fagkode = FAG.Fagkode ";

sql += "WHERE Fag.Fagkode = '"
+ valgtfag + "';";

sql += "AND WHERE
STUDERENDE.ordning = '"+ "SU" +"';";

DB db = new DB();

db.openDBConnection();

try

{

rs =
db.getResultSet(sql);

Fejlbesked peger på denne linie while (rs.next())

{ // skabelse af
student objekt i hukommelsen og referencen til objektet indsættes i
vektoren,

// så garbage
collector ikke sletter objektet når metoden er færdig.

Sustudent u = new
Sustudent(rs.getString("Cprnummer"), rs.getString("Navn"),
rs.getString("Ordning"), rs.getDouble("SUtilskud"),

rs.getDouble("SUungtilskud"), rs.getDouble("VUaldertilskud"),
rs.getDouble("VUekstratilskud"), rs.getString("Fagkode"),

rs.getString ("Fagnavn"),
rs.getShort("Fagtilskudsprocent"));

list.addElement(u);

}

rs.close();

}

catch (SQLException e)

{

System.out.println("Fejl i
udførelsen af SQL."+e);

list = null;

}

db.closeDBConnection();

return (list);

}

Fejlbesked " Fejl i udførelsen af SQL.java.sql.SQLExeption:
[Miscrosoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er fundet tegn efter
slutningen af SQL-sætningen.

Exception in thread "Main" java.lang.NullPointerExeption"

Med venlig hilsen Jens

Fra : Filip Larsen

Dato : 09-12-04 10:15

Jens Nielsen skrev

> Jeg denne sql. forespørgsel jeg får fejl i.

Din SQL-forspørgelse har vist et par semikoloner for meget.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Filip Larsen

Dato : 09-12-04 10:27

Jeg skrev

> Din SQL-forspørgelse har vist et par semikoloner for meget.

Suk, selv et et-linje svar kræver åbenbart korrekturlæsning. Det hedder
selvfølgelig "forespørgsel".

--
Filip Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-04 11:23

Jens Nielsen skrev:

>Hej , har I en god ide om hvordan jeg skal komme videre.

Ved SQL bruger jeg somme tider den fidus at opbygge kommandoen i
en streng. Så kan jeg bede om at få den skrevet ud og derved
bliver det nemmere at gennemskue SQL-syntaksen.

Jeg har ikke nærlæst din kode.

--
Bertel

Fra : Søren Klintsø

Dato : 26-12-04 15:14

Der er vist også lidt galt i din sql-syntakt

sql += "AND WHERE STUDERENDE.ordning = '"+ "SU" +"';";

Den går ikke... (et Where for meget)

mvh Søren

"Jens Nielsen" <snopp@webmailidanmarkogandrelande.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> FAG.Fagnavn, FAG.Fagtilskudsprocent ";
>
> sql += "FROM STUDERENDE INNE
> JOIN FAG ON STUDERENDE.Fagkode = FAG.Fagkode ";

'"

Fra : anonymous

Dato : 27-12-04 00:45

Jens Nielsen wrote:
> [...]
> slutningen af SQL-sætningen.
>
> Exception in thread "Main" java.lang.NullPointerExeption"

Jeg plejer at prototype min SQL i et egnet værktøj (SQL+ på Oracle,
f.eks.) Når min SQL så fungerer, kan jeg inkludere den i et program. I
dit tilfælde ville jeg bruge en stored procedure under alle
omstændigheder, men den går nok ikke til en opgave. Hvis du kører din
SQL fra et shell script eller lignende, vil du se, at du har en where
clause for meget, dvs, din 2. where er forkert.