Mail/FTP/Web -serverproblemer
Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 10-12-04 01:22

Hejsa..
Utroligt nok er det lykkedes mig at sætte en server op til at køre web, ftp
og mail. Ftp og web delen kører uden problemer, men jeg har et problem med
mailen. Problemet ligger i at jeg ikke kan hente mail, når jeg er uden for
mit eget net. Når jeg sidder hjemme er der ingen problemer.
Jeg har lavet et diagram over min opsætning:
http://kbirk.dk/img/net.jpg

Og her et screenshot af min routeropsætning:
http://kbirk.dk/img/ops.jpg

På serveren bruger jeg MailEnable
Jeg bruger gratisDNS

Nogen der kan hjælpe..?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-12-04 15:32

"Kasper Birk Rasmussen" <mail@kbirk.dk> wrote in

> [...]
> ikke kan hente mail, når jeg er uden for mit eget net. Når jeg
> sidder hjemme er der ingen problemer. Jeg har lavet et diagram

Hvilken fejl får du ? - kan den bare ikke connecte eller går den i
stå midtvejs ?

Kan se du har husket at natte port 110 så det er ikke det der er
fejlen.

"Alot of people may not know this but I happen to be quite famous"

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 11-12-04 15:27

> Hvilken fejl får du ? - kan den bare ikke connecte eller går den i
> stå midtvejs ?

Fejlen er som følger:
Your server has unexpectedly terminated the connection. Possible causes for
this include server problems, network problems, or a long period of
inactivity. Account: 'mail.webconstructor.dk', Server:
'mail.webconstructor.dk', Protocol: POP3, Port: 110, Secure(SSL): No, Socket
Error: 10053, Error Number: 0x800CCC0F

> Kan se du har husket at natte port 110 så det er ikke det der er
> fejlen.

Ja. Jeg skulle mene at jeg har fået åbnet for de rigtige porte. Men hat ikke
lige forstand på det der 'nat', 'tcp' og 'udp', og syns heller ikke at det
der nat fremkommer nogle steder i de opsætnings muligheder der er..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-12-04 16:39

> [...]
> Server: 'mail.webconstructor.dk', Protocol: POP3, Port: 110,
> Secure(SSL): No, Socket Error: 10053, Error Number: 0x800CCC0F

Ja det betyder jo at forbindelsen til serveren mistes. Du har ikke
noget timeout i din router der kan forsage dette ?

> [...]
> Men hat ikke lige forstand på det der 'nat', 'tcp' og 'udp', og
> syns heller ikke at det der nat fremkommer nogle steder i de

Pop3 kører over TCP - men åbn bare for begge hvis du kan, det gør
ingen skade.
Det er NAT du konfigurerer når du mapper porte.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Soren Rathje

Dato : 11-12-04 17:22

Kasper Birk Rasmussen wrote:

> [...]
> 'mail.webconstructor.dk', Protocol: POP3, Port: 110, Secure(SSL): No,
> Socket Error: 10053, Error Number: 0x800CCC0F

Hvilken fejlkode får du på postserveren ?

/Søren

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 12-12-04 13:31

> Hvilken fejlkode får du på postserveren ?

Hmm.. Ved det ikke rigtigt, men jeg har prøvet at kigge i de km lange
logfiler, og fundet en record der skiller sig ud..
11/09/04 12:06:33 POPS 204 192.168.1.1 USER USER+mail@webconstructor.dk +OK
0 29
11/09/04 12:06:33 POPS 204 192.168.1.1 PASS PASS+* +OK 0 15
11/09/04 12:06:33 POPS 204 192.168.1.1 STAT STAT +OK+4+15037 0 6
11/09/04 12:06:33 POPS 204 192.168.1.1 LIST LIST LIST 48 6
11/09/04 12:06:33 POPS 204 192.168.1.1 UIDL UIDL+1 +OK+1+DEFAULT 0 8
11/09/04 12:06:33 POPS 204 192.168.1.1 UIDL UIDL UIDL 121 6
<-- Fremkommer ikke normalt
11/09/04 12:06:33 POPS 204 192.168.1.1 QUIT QUIT +OK+Goodbye 0 6

Hvis jeg kunne få en til at prøve at connecte til den og skreve dato og
tidspunkt her, kunne jeg jo tjekke det helt prcist..
email: test@kbirk.dk
server: mail.kbirk.dk
konto: test@kbirk.dk
kode: 123456

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-04 14:52

> Hvis jeg kunne få en til at prøve at connecte til den og skreve
> dato og tidspunkt her, kunne jeg jo tjekke det helt prcist..
> [...]

Er testet dd. kl. 14:51 fra IP: 192.38.225.6

Ingen problemer herfra, testet via telnet.

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 13-12-04 15:31

> Er testet dd. kl. 14:51 fra IP: 192.38.225.6
>
> Ingen problemer herfra, testet via telnet.

Tak for hjælpen..
Har lige fundet dig i loggen:
12/13/04 14:50:55 POPS 204 192.38.225.6
+OK+Welcome+to+MailEnable+POP3+Server 39 0
12/13/04 14:51:00 POPS 204 192.38.225.6 USER user+test@kbirk.dk +OK 0 20
12/13/04 14:51:07 POPS 204 192.38.225.6 PASS PASS+* +OK 0 13
12/13/04 14:51:08 POPS 204 192.38.225.6 LIST list LIST 12 6
12/13/04 14:51:10 POPS 204 192.38.225.6 QUIT quit +OK+Goodbye 0 6

Og ja, det ser jo fejlfrit ud..
Jeg for mulighed for at afprøve serveren udefra, senere idag.. Så jeg vender
lige tilbage når jeg ved om problemet er løst..

Fra : Jens

Dato : 10-12-04 17:04

"Kasper Birk Rasmussen" <mail@kbirk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mit eget net. Når jeg sidder hjemme er der ingen problemer.
> Jeg har lavet et diagram over min opsætning

Er der ikke noget med at nogle udbyddere blokerer port 110 ?

Mvh Jens

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 11-12-04 15:29

> Er der ikke noget med at nogle udbyddere blokerer port 110 ?

Hmm.. Ved det faktisk ikke, men hvis dette er tilfældet kunne det vel være
dette.. Jeg har tele2..

Fra : Johnny

Dato : 11-12-04 19:54

> Hmm.. Ved det faktisk ikke, men hvis dette er tilfældet kunne det vel være
> dette.. Jeg har tele2..

Jeg har også Tele2

Da jeg skulle sætte min mailserver op havde jeg også problemer.

Jeg har dynamisk Ip-adresse, jeg har ikke lige set hvad du har?

Men her er min løsning på mail problemet.

Jeg har en konto hos DynDns.dk som viderestiller til min server og derinde
skulle jeg fortælle systemet at den skulle sende med "mail-relay" fra min
tele2 konto og derefter virkede min mail endelig.
Jeg bruger ikke noget gratisDns eller andet.

Jeg bruger programmet LiteServe på serveren.

Det tog mig også kun 1 uge at finde den løsning men det er jo godt med
nogle udfordringer.

Hilsen
Johnny

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 12-12-04 13:11

> Jeg har også Tele2
>
> Da jeg skulle sætte min mailserver op havde jeg også problemer.
>
> Jeg har dynamisk Ip-adresse, jeg har ikke lige set hvad du har?

Jeg har godt nok fast ip, så det burde ikke være problemet..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-12-04 16:37

"Jens" <mkg@tuknet.dk> wrote in news:cpch7q$fgg$1@news.net.uni-c.dk

> Er der ikke noget med at nogle udbyddere blokerer port 110 ?

Nej, det er 25 de blokere - SMTP

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 02:26

> [...]
> Jeg har lavet et diagram over min opsætning:
> http://kbirk.dk/img/net.jpg
>
> Og her et screenshot af min routeropsætning:

Iflg. dine skitser står der en Speedstream Router foran din Linksys(?)
firewall? Screendumpet fra firewallen er fra en Cisco...

Jeg ville nok lige kigge opsætningen af Speedstream routeren igennem.

mvh

Ulrik

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 11-12-04 11:50

"Ulrik Friis" <ufj(snabela)get2net.dk> wrote in message
> "Kasper Birk Rasmussen" <mail@kbirk.dk> skrev i en meddelelse

> Iflg. dine skitser står der en Speedstream Router foran din Linksys(?)
> firewall? Screendumpet fra firewallen er fra en Cisco...

Cisco har købt Linkys, for ca 1 år siden

> Jeg ville nok lige kigge opsætningen af Speedstream routeren igennem.

Den kan ikke sættes op, "den" er et ADSL modem..

Mvh Morten

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 11-12-04 15:31

> Cisco har købt Linkys, for ca 1 år siden

Ja.. Købte den faktsik også af den grund.. Håbede på at det så var af en
hvis kavilitet, og har da heller ikke haft problemer med den..

> Den kan ikke sættes op, "den" er et ADSL modem..

Jepper.. Det er kun et dsl modem..

Fra : Mads Bahrt

Dato : 11-12-04 18:28

Kasper Birk Rasmussen wrote:
> Og her et screenshot af min routeropsætning:
> http://kbirk.dk/img/ops.jpg
Uden at have en løsning på dit problem vil jeg gerne rose dig for
tegningen - flere der henvendte sig her i gruppen burde følge dit eksempel.

MVH
Mads

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 12-12-04 13:49

> Uden at have en løsning på dit problem vil jeg gerne rose dig for
> tegningen - flere der henvendte sig her i gruppen burde følge dit
> eksempel.

Takker.. Har brugt visio på skolen og tænkte at det kunne bruges.. :D

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-12-04 07:07

> [...]

> med mailen. Problemet ligger i at jeg ikke kan hente mail, når jeg er uden

Efter at have læst de andre indlæg, og googlet lidt, faldt jeg over denne
her:
<http://support.microsoft.com/?kbid=813514>

Kig under overskriften_ 'Method 5: ...'
Her er der eksplicit nævnt en Linksys, godt nok BEFSR41 og ikke som din
BEFSX41, men det er måske værd at efterforske.

Stig Johansen

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 12-12-04 13:47

> [...]
> Her er der eksplicit nævnt en Linksys, godt nok BEFSR41 og ikke som din
> BEFSX41, men det er måske værd at efterforske.

Tak for hjælpen, men jeg tror ikke dette er problemet.. Jeg har lige været
inde i setup'en, og har også fundet en indstilling for MTU'en, men som
standart er MTU funktionene slået helt fra:
http://kbirk.dk/img/mtu.jpg

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 12-12-04 16:06

Jeg har prøvet at lave sådan en test her..
http://www.dnsreport.com/tools/dnsreport.ch?domain=kbirk.dk
Og får resultat mht. mailen:

Mail FAIL Connect to mail servers ERROR: I could not connect to one or
more of your mailservers:
mail.kbirk.dk: Timed out [Last data sent: QUIT ]

WARN Mail server host name in greeting WARNING: One or more of your
mailservers may be claiming to be a host other than what it really is (the
SMTP greeting should be a 3-digit code, followed by a space or a dash, then
the host name). This probably won't cause any harm, but may be a technical
violation of RFC821 4.3 (and RFC2821 4.3.1).

mail-relay.tele2adsl.dk claims to be host fitch6.uni2.net.

PASS Acceptance of NULL <> sender OK: All of your mailservers accept
mail from "<>". You are required (RFC1123 5.2.9) to receive this type of
mail (which includes reject/bounce messages and return receipts).
PASS Acceptance of postmaster address OK: All of your mailservers
accept mail to postmaster@kbirk.dk (as required by RFC822 6.3, RFC1123
5.2.7, and RFC2821 4.5.1).
PASS Acceptance of abuse address OK: All of your mailservers accept
mail to abuse@kbirk.dk.
WARN Acceptance of domain literals WARN: One or more of your
mailservers does not accept mail in the domain literal format
(user@[0.0.0.0]). Mailservers are technically required RFC1123 5.2.17 to
accept mail to domain literals for any of its IP addresses. Not accepting
domain literals can make it more difficult to test your mailserver, and can
prevent you from receiving E-mail from people reporting problems with your
mailserver. However, it is unlikely that any problems will occur if the
domain literals are not accepted.

mail-relay.tele2adsl.dk's postmaster@[129.142.7.105] response:
<<< 550 5.7.1 ... Relaying denied

PASS Open relay test OK: All of your mailservers appear to be closed
to relaying. This is not a thorough check, you can get a thorough one here.
mail-relay.tele2adsl.dk OK: 550 5.7.1 ... Relaying denied

WARN SPF record Your domain does not have an SPF record. This means
that spammers can easily send out E-mail that looks like it came from your
domain, which can make your domain look bad (if the recipient thinks you
really sent it), and can cost you money (when people complain to you, rather
than the spammer). You may want to add an SPF record ASAP, as 01 Oct 2004
was the target date for domains to have SPF records in place (Hotmail, for
example, started checking SPF records on 01 Oct 2004).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-04 14:53

> [...]
> connect to one or
> more of your mailservers:
> mail.kbirk.dk: Timed out [Last data sent: QUIT ]

Var det ikke pop3 du havde problemer med ?

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 13-12-04 15:27

> Var det ikke pop3 du havde problemer med ?

Hmm.. Ved at jeg ikke har kunnet connecte til mailserveren udefra, om det er
pop3 er jeg ikke sikker på..?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-04 21:07

> Hmm.. Ved at jeg ikke har kunnet connecte til mailserveren
> udefra, om det er pop3 er jeg ikke sikker på..?

Pop3 = hent mail
SMTP = send mail

Den test du har gennemført handler udelukkende om SMTP.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 14-12-04 22:53

> Pop3 = hent mail
> SMTP = send mail
>
> Den test du har gennemført handler udelukkende om SMTP.

Jeg fik en af mine venner til at test det i outlook, og den gav denne fejl..
Søg efter serveren til udgående post (SMTP): Outlook kunne ikke oprette
forbindelse til serveren for udgående post (SMTP). Problemet kan skyldes
servernavnet eller porten, eller serveren understøtter muligvis ikke SSL.
Kontroller port- og SSL-indstillingerne under Flere indstillinger under
fanen Avanceret.

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 21:57

"Kasper Birk Rasmussen" <mail@kbirk.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm.. Ved at jeg ikke har kunnet connecte til mailserveren udefra, om det
> er pop3 er jeg ikke sikker på..?

MailEnable kræver godkendelse ved afsendelse af mail (SMTP). Det skal
"hakkes af" i klienten.

Hvis du ikke kan få forbindelse til din server selvom alle de relevante
porte er åbne, så gå ind i MailEnable og tjek om den accepterer forbindelse
fra andre IP numre end dit LAN. Du skal tjekke serverens relay opsætning. I
properties for SMTP, Relay, Privileged IPs skal du måske tilføje de IP numre
som skal have adgang. Relay opsætningen er ret vigtig. Hvis ikke du giver
SMTP serveren lov til at relaye kan du ikke sende post udefra. På den anden
side skal den ikke kunne bruges af hvemsomhelst til at relaye hvadsomhelst.
Læs manualen om dette, da det ikke umiddelbart er ligetil at gøre det
rigtige.

mvh
Ulrik

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 16-12-04 22:59

> [...]
> at relaye hvadsomhelst. Læs manualen om dette, da det ikke umiddelbart er

Tusind tak for svaret.. Det gav en hel del..
Men der er lige en ting jeg er itvivl om ang. det med at tillade bestemte
ipadrresser at relay, for hvis jeg nu gerne vil kunne sende og modtage
emails på min mobil, eller nogle af mine venner skal have lov, hva kan jeg
så gøre.. Jeg kender jo ikke ip'en på alt..?

Fra : Jens

Dato : 17-12-04 00:08

> [...]

> emails på min mobil, eller nogle af mine venner skal have lov, hva kan jeg
> så gøre.. Jeg kender jo ikke ip'en på alt..?

Brug udbydderens smtpserver, så er du fri for at overvåge om der sendes
uautoriseret post fra din server.

Et mailrelay som bliver misbrugt kan ret nemt blive sortlistet på feks
www.ordb.org .

Mvh Jens

Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 19-12-04 13:54

> Brug udbydderens smtpserver, så er du fri for at overvåge om der sendes
> uautoriseret post fra din server.

Hey hey.. Nu er der vist gået noget op for mig.. For da jeg oprettede mig på
gratisdns.dk lavede jeg dette mx record.

MX (@Vært -> A record mailserver)
Vært Mail udveksler Præference TTL
kbirk.dk mail-relay.tele2adsl.dk 20 43200
kbirk.dk mail.kbirk.dk 10
43200

Jeg har oprettet mine email kontoer med mail.kbirk.dk som både ingående og
udgående.. Er det der fejlen ligger.. Skulle en af dem være
mail-relay.tele2adsl.dk..? Og hvilken en af dem..?

Fra : Jens

Dato : 19-12-04 15:39

"Kasper Birk Rasmussen" <mail@kbirk.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har oprettet mine email kontoer med mail.kbirk.dk som både ingående og
> udgående.. Er det der fejlen ligger.. Skulle en af dem være

Ja, udbydere blokerer jo for smtp port 25, så din mailserver får ikke lov
"at sende mails ud af huset"
Derfor er det også unødvcendigt at sætte sin mailserver til at være relay,
det virker alligevel ikke.

> mail-relay.tele2adsl.dk..? Og hvilken en af dem..?

Nej, udgående mailserver er den som den aktuelle udbydder stiller til
rådighed.
Er det feks tdc, bliver udgående mailserver i din outlook til mail.tele.dk,
og indgående mail.kbirk.dk ,
Har du så en bekendt som er på feks Jellingnet, bliver det henholdsvis
mail.jellingnet.dk og mail.kbirk.dk

Din egen udgående mailserver burde hedde noget med smtp : mail.tele2adsl.dk
og indgående pop3 : mail.kbirk.dk

Du blander klient og serveropsætningen sammen tror jeg.

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-12-04 16:28

On Sun, 19 Dec 2004 13:54:16 +0100, "Kasper Birk Rasmussen"
<mail@kbirk.dk> wrote:

> Jeg har oprettet mine email kontoer med mail.kbirk.dk som både ingående og
> udgående.. Er det der fejlen ligger.. Skulle en af dem være
> mail-relay.tele2adsl.dk..? Og hvilken en af dem..?

Nej. Du skal bruge smtp.tele2.dk som udgående. Du kan finde den slags
info på din udbyders hjemmeside.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 00:51

> [...]
> emails på min mobil, eller nogle af mine venner skal have lov, hva kan jeg
> så gøre.. Jeg kender jo ikke ip'en på alt..?

Såvidt jeg har forstået det med at sende mails via telefon, så sker
afsendelsen igennem den pågældende telefons udbyder. Men jeg skal blankt
indrømme, at jeg ved meget lidt om disse teknikker. Men hvis telefonen kan
sættes op til at hente mails, så ser jeg ingen problemer, da der ikke
foretages IP kontrol ved POP3 protokolen. Det er kun når man sender mails,
altså anvender SMTP serveren, at der skal tjekkes for gyldigt IP nummer.

mvh
Ulrik