Valg af router til netværk...?
Fra : Kasper Pedersen

Dato : 09-12-04 22:13

Jeg har lige købt og installeret en 128/128 adsl forbindelse fra TDC til
149,- pr. måned. Det fungere fint og adsl routeren er en Speedstream 5100
som kan ses på dette link:
http://www.efficient.com/subscriber_networks/5100.shtml Er det kun et modem
eller fungere den også som en router?

Nu er det kun min laptop som er tilsluttet routeren, men jeg har en computer
mine børn bruger og de skulle gerne på nettet også. Men der er kun et
ethernet udtag på routeren. Mit spørgsmål er så; Kan jeg nøjes med at købe
en switch eller skal jeg også ud og købe en router?

Jeg har hverken bestilt fast IP adresse eller dynamisk IP adresse til min
adsl forbindelse - jeg bestilte bare.

På forhånd tak.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-12-04 22:56

Kasper Pedersen" <info@"remove wrote:
> http://www.efficient.com/subscriber_networks/5100.shtml Er det kun et
> modem eller fungere den også som en router?

Det er et ADSL modem.

> [...]
> er kun et ethernet udtag på routeren. Mit spørgsmål er så; Kan jeg
> nøjes med at købe en switch eller skal jeg også ud og købe en router?

Du "kan" godt nøjes med en switch - du skal så bare sørge for at have midst
så mange IP-adresser, som du har PC'er.

Men en router giver mere sikkerhed på en nemmere måde - men det kan i stedet
klares med switch og noget software.firewall og en alternativ protokol til
lokalnettet, der ikke routes ud på internettet f.x. IPX.

Men en router koster ikke alverden - og er den nemmeste måde at lave en
sikker adskillelse af lokalnet og internet - og de fleste billige routere
har indbygget switch til ca 4 PC'er.

> Jeg har hverken bestilt fast IP adresse eller dynamisk IP adresse til
> min adsl forbindelse - jeg bestilte bare.

Så har du sikkert 2 dynamiske IP'er.....

Jan
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 09-12-04 23:01

> Det er et ADSL modem.
OK

> [...]

> Men en router koster ikke alverden - og er den nemmeste måde at lave en
> sikker adskillelse af lokalnet og internet - og de fleste billige routere
Ja, det er nok en god ide.

> Så har du sikkert 2 dynamiske IP'er.....
Nu du nævner det, så tror jeg faktisk jeg har læst det et eller andet sted,
at det var det der blev leveret.

Mange tak for hjælpen, det var lige det jeg havde brug for.

Fra : Jens

Dato : 10-12-04 09:15

> Så har du sikkert 2 dynamiske IP'er.....

Som måske ikke er i samme subnet....
Køb en router, og slip for en masse bøvl senere.

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-12-04 19:55

"Kasper Pedersen" <info@"remove"specdep.dk> wrote in message
> Jeg har lige købt og installeret en 128/128 adsl forbindelse fra TDC til
> 149,- pr. måned.

har du et link til det?

Jeg kender kun til TDC express net som koster 239,- for 128/128 om måneden

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 11-12-04 21:01

Jeg har lige siddet og kigget, jeg kan heller ikke finde den igen... Mon
den kan være blevet fjernet?

Nu er det ikke mig, men det er min bror jeg har installeret for. Men jeg
skal nok prøve at kigge efter nogle papirer som beskriver det.