20m ethernet twisted pair virker ikke
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 07-12-04 19:33

Jeg ville lige smide nogle stik og kabler op, for at forbinde to maskiner i
huset, i dag. Det gik hurtigt nok, men forbindelsen på 20m har et pakketab
ved ping på ca 50%, og forbindelsen er generelt uanvendelig.
Der er link, og nogle ping pakker kommer da igennem, så jeg kan dårligt have
taget fejl af lederne i stikkene.
Windows XP siger at der er "bad or no connectivity" for forbindelsen.

Nu plejer jeg ikke at trække kabler, så jeg er lidt på herrens mark. 20m
burde da ikke være for langt, vel? Kan det være et dårligt kabel jeg
anvender, dårlig forbindelse i et stik, eller hvad skal jeg se efter?

Fra : Arne Keller

Dato : 07-12-04 19:43

Jakob Nielsen wrote:
> [...]
> taget fejl af lederne i stikkene.
> Windows XP siger at der er "bad or no connectivity" for forbindelsen.

Her er fejlen så åbenlys at selv Windows kan komme med løsningen "bad or
no conectivity"

> Nu plejer jeg ikke at trække kabler, så jeg er lidt på herrens mark. 20m
> burde da ikke være for langt, vel? Kan det være et dårligt kabel jeg
> anvender, dårlig forbindelse i et stik, eller hvad skal jeg se efter?

20 meter er slet ikke for langt, kablet kan uden problemer være op til
100 meter, hvis du har anvendt rigtige produkter og rigtig
installationsteknik.

Hvis du ikke plejer at trække kabler så bliv ved med det.
Få en som har forstand på det til at lave det for dig i stedet.

Fejlen er 99% sikkert at du ikke anvender den rigtige
installationsteknik, spørg leverandøren efter installationsanvisningen
til det system du anvender.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 07-12-04 20:01

> [...]
>
> Fejlen er 99% sikkert at du ikke anvender den rigtige installationsteknik,
> spørg leverandøren efter installationsanvisningen til det system du

Nu er jeg altså ikke elektronikmongol. Jeg har bare aldrig tidligere trukket
netop ethernets over de afstande.
Det er ikke så komplekst at afissolere et kabel og stoppe de 8 ledere
korrekt ind i et stik. At hyre andre til et sådant job ville da være direkte
tåbeligt, og det er egentlig hvad jeg synes dit svar er.

Hvis 20m ikke er et problem, så må jeg vel konkludere at, svært eller ej, så
har jeg sjusket med et af stikkene. Det var bare en underlig fejl jeg fik.
Hvis der var forbindelse, så burde alt være vel, da det er ganske små
strømstyrker der kører i kablet. Tilsvarende burde en manglende forbindelse
resultere i at der slet ikke var hul igennem.

Jeg må huske at tilkalde en teknikker næste gang jeg skal skifte en pære.
Den slags er jo ikke til at spøge med.

Fra : Arne Keller

Dato : 07-12-04 20:24

Jakob Nielsen wrote:

> Nu er jeg altså ikke elektronikmongol. Jeg har bare aldrig tidligere trukket
> netop ethernets over de afstande.

Du bad om et råd og det fik du, det er muligt at du ikke kan lide
svaret, men hvis du bare beregner dig en ganske lav timeløn vil det
sikkert vise sig at det billigste du kan gøre er at følge mit råd.

> Det er ikke så komplekst at afissolere et kabel og stoppe de 8 ledere
> korrekt ind i et stik.

Den opfattelse viser at du ikke ved ret meget om hvad du laver, men du
fik det jo heller ikke til at fungere.

> At hyre andre til et sådant job ville da være direkte
> tåbeligt,

Det ville sikkert komme til at fungere, det er ikke uden grund at
seriøse installatører med erfaring bruger flere dage på at lære et nyt
system at kende og ofte opdateres en eller flere gange om året for at
være up to date med nye teknikker. Dette på troda af at de monterer
tusindvis af stik om året.

> og det er egentlig hvad jeg synes dit svar er.

OK

> Hvis 20m ikke er et problem, så må jeg vel konkludere at, svært eller ej, så
> har jeg sjusket med et af stikkene.

Ja, eller ødelagt kablet, bukket det for meget, snoet det den forkerte
vej, snoet parrene forkert op, splittet parrene, brugt forkerte
komponenter eller en af alle de andre fejl man kan lave når man ikke
aner et klap om hvad man har gang i.

> Det var bare en underlig fejl jeg fik.

Næ, det var ikke underligt, Windows klagede over at forbindelsen ikke
fungerede, det er noget der sker for mange som tror at de "bare" lige
kan smide de kabler på plads selv.

> Hvis der var forbindelse, så burde alt være vel, da det er ganske små
> strømstyrker der kører i kablet.

Hvilket viser at du overhovedet ikke har forstået hvad dette drejer sig
om, jeg kan da foreslå at du læser lidt om emnet på nettet.

Det vælger du selv.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 07-12-04 20:44

> Den opfattelse viser at du ikke ved ret meget om hvad du laver, men du fik
> det jo heller ikke til at fungere.

Istedet for at komme med underfundige bemærkninger og henvise til købehjælp,
så kunne du forklare hvad problemet præcis er, siden du ser det så klart.
Jeg har ikke så lidt erfaring med elektronik og svagstrøm, så jeg bliver en
smule træt af at du bliver ved med at antyde at jeg ikke forstår de mest
banale ting.

Jeg har ikke snoet de snoede-par op andet end yderst for at montere stik.
Jeg har ikke lagt kablet tæt på anden kabling som kunne inducere fejl i
lederene.
Jeg har ikke knækket kablet.

Jeg ved godt hvordan højfrekvens kan skabe kraftig støj selv ved små
strømstyrker, jeg ved godt hvorfor de par er snoede, jeg ved godt hvordan
ethernetprotokollen fungerer i detaljer. Jeg ved godt hvordan man opbygger
et NIC ud fra simple kredse, eller om det skulle komme til det, med analog
elektronik til støtte for en IC. Jeg kender til effekten af kraftige knæk
(skape hjørner) på en leder. Generelt er jeg nok ikke helt så dum som du
tror.

> [...]
> kende og ofte opdateres en eller flere gange om året for at være up to
> date med nye teknikker. Dette på troda af at de monterer tusindvis af stik

Måske du misforstår hvad jeg egentlig gjorde.
Jeg trak 20 meter kabel. Jeg monterede en stikdåse i den ene ende og et stik
i den anden.
Jeg tilsluttede netværksenheder.

> [...]
>
> Hvilket viser at du overhovedet ikke har forstået hvad dette drejer sig
> om, jeg kan da foreslå at du læser lidt om emnet på nettet.

Du skal være bare en smuuule mere konkret før jeg kan tage dit indlæg som
andet end et underligt surt opstød. Du leverer i hvert fald ikke et svar der
har bare den mindste grad af almindelig høflighed eller respekt for personen
der stillede spørgsmålet. Du forveksler mig tilsyneladende med en anden.

Hvis du vil fortælle mig hvor det er jeg er så åbenbart dum, så lytter jeg
gerne. Hvem ved.. måske har du ret og jeg har overset noget banalt. Jeg
gider imidlertid ikke svare på flere indlæg hvis eneste indehold er påstande
om at jeg er dum og råd om at kontakte en der er vandt til den slags
kabelføring.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-12-04 21:04

"Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote in message

> Jeg har ikke snoet de snoede-par op andet end yderst for at montere stik.
> Jeg har ikke lagt kablet tæt på anden kabling som kunne inducere fejl i
> lederene.

Hvad er der gør at modvirke induktion i et ethernet kabel?

> Jeg ved godt hvordan højfrekvens kan skabe kraftig støj selv ved små
> strømstyrker, jeg ved godt hvorfor de par er snoede,

Det synes ikke voldsomt overbevisningen efter ovennævte skrivelse

> [...]
>til det, med analog elektronik til støtte for en IC. Jeg kender til
>effekten af kraftige knæk (skape hjørner) på en leder. Generelt er jeg nok

tjaa man kan jo hurtigt blive for klog uden at tænkte på hvad man man skal
koncentrere sig om!

> Måske du misforstår hvad jeg egentlig gjorde.
> Jeg trak 20 meter kabel. Jeg monterede en stikdåse i den ene ende og et
> stik i den anden.
> Jeg tilsluttede netværksenheder.

ja og det virkede ikke... Det er hurtigt at se hvad problemet er, især når
man læser lidt i denne gruppe og i dagligdagen der mener har forstand på
computere, elektronik og er fandes klog. men ikke kan finde ud af at lave et
fungerede kabel.

Du er jo åbenbart meget klog da du selv siger du ved hvordan og hvorfor
ethernet kablet er konstrueret på den måde det nu er.. Men du har åbenbart
bare glemt det da du lavede dit kabel. Det kan dog kræve lidt tænkeri hvis
det er man benytter sig af alt muligt mærkeligt strammel der ikke gør det
brugervenligt.

Prøv nu at kig på tilbage i gruppen og på nettet..

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 07-12-04 22:24

> [...]
> det er man benytter sig af alt muligt mærkeligt strammel der ikke gør det

Jeg prøver ikke at fremstå som klog. Jeg forsøger at antyde at jeg ikke er
helt så dum som Arne åbenbart mener.
Egentlig handlede mit spørgsmål bare om en detalje som jeg ikke kendte
svaret på: Hvad er længdegrænsen for en twisted pair ethernetkabling. Jeg
mente bestemt det var mere end 20m, men før jeg gik amok på mine stik ville
jeg lige checke.
Jeg skiftede for 5 minutter siden stikket i den fjerne ende. Det sad løst
fordi jeg åbenbart havde sjusket ved sammenklemningen. Jeg undersøgte det
ikke som det første, da det lå ret utilgængeligt. Nu virker det som det
skal.

Pointen er at opgaven var simpel for enhver med kablet, den passende tang og
to stik. At anbefale en udefrakommende teknikker til den opgave var ret
tåbeligt. Jeg kunne helt ærligt ikke se fornuften i det.

Fra : Nicolai

Dato : 07-12-04 22:26

> Du bad om et råd og det fik du, det er muligt at du ikke kan lide svaret,
> men hvis du bare beregner dig en ganske lav timeløn vil det sikkert vise
> sig at det billigste du kan gøre er at følge mit råd.

Der er kun en måde i din verden Arne. Det er din. Måske ved du hvad du
snakker om, men er du ikke lige voldsom nok i udtalelserne generelt?

Fra : Peet

Dato : 14-12-04 00:29

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse news:41b60349$0$66400$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> forkerte komponenter eller en af alle de andre fejl man kan lave når man ikke aner et klap om hvad man har gang i.

Du får det til at lyde som en forbrydelse at lave sit eget netværk.
Find dog et andet sted at komme af med din brok og negativitet,
det er muligt det er "stor kunst" for dig at trække et par kabler og
forbinde dem så det virker, men for de fleste er det INGEN problem,
med mindre man er farveblind og ikke kan kende et netkabel fra
et antennekabel.

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 07-12-04 20:50

Med den responce du ligge for dagen til folk der forsøger
at hjælpe dig, er du nok ikke den jeg gad ofre mere tid på.
Tal dog til folk som du selv ønsker at blive tiltalt, og vær
glad for at der er hjælp at hente her på usenet.
Man kan sq da for f..... ikke være verdensmester til alt, så
hellere erkende sine svagheder, og så være taknemlig for
den hjæp man får.

Forsat god dag og glædelig jul.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 07-12-04 22:18

> [...]
> Man kan sq da for f..... ikke være verdensmester til alt, så
> hellere erkende sine svagheder, og så være taknemlig for

Jeg opfattede bestemt ikke at Arne forsøgte at hjælpe. Han sagde skiftevis
to ting:
1: jeg aner ikke det mindste om hvad jeg laver
2: jeg skal bestille en teknikker til at trække et simpelt kabel

Hvis svar 2 skulle være passende der, så skulle han gøre det til en vane at
skrive det til snart sagt samtlige indlæg i gruppen.

Jeg opfatte hans tone som ekstremt nedladende, hvilket er grunden til at jeg
nok virkede lidt sur.

> Forsat god dag og glædelig jul.

I lige måde

Fra : Arne Keller

Dato : 07-12-04 21:17

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
> korrekt ind i et stik. At hyre andre til et sådant job ville da være direkte
> tåbeligt, og det er egentlig hvad jeg synes dit svar er.

Arogant og selvhøjtideligt er hvad dit svar er.

Jeg har 23 års erfaring med kabling til computere, de seneste 10 år på
fuld tid, jeg har direkte adgang til de absolut bedste forskere og
teknikere i denne branche, jeg sidder i Cenelec og ISO/IEC os skriver
cabling standarder, men jeg lærer fortsat nye ting om cabling hver uge.

Det må være dejligt at lave sin første installation og så enda næsten
vide alting.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-12-04 21:24

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> [...]
>
> Det må være dejligt at lave sin første installation og så enda næsten vide

Ja Men i prensippet behøver man jo altid ikke vide voldsomt meget for at
kunne lave et netværkskabel hvis man ikke skal ud og tjene penge på det,
lave store installationer osv. Og det som du arbejder med er vel udvikling
af fremtidens kabling til højere hastigheder... Når vi snakker 100mbit alm.
cat5 behøver man jo ikke lige vide alt.

Fra : Nicolai

Dato : 07-12-04 22:26

> [...]
> standarder, men jeg lærer fortsat nye ting om cabling hver uge.
>
> Det må være dejligt at lave sin første installation og så enda næsten vide

Touché

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 07-12-04 22:31

> Arogant og selvhøjtideligt er hvad dit svar er.

Som jeg ser det var dit svar arogant og nedladende. Måske du havde
misforstået omfanget af opgaven?

> Det må være dejligt at lave sin første installation og så enda næsten vide
> alting.

Et sted er vi kørt helt skævt, for...igen...
jeg stiller et uskyldigt spørgsmål omhandlende en simpel opgave. Du svarer
at det skal jeg holde mig fra og få fagfolk til og at jeg tydeligvis ikke
ved noget om det.
Se, jeg synes jo nok du startede med et være ubehagelig. At jeg så lader mig
provokere er naturligvis ikke til min fortjeneste.

Det er fint at du arbejder med kabling i det daglige. Du ved garanteret
langt mere om det end jeg gør. Bemærk da også at jeg ikke diskuterer kabling
med dig... for du skriver intet om det. Jeg ved tilsvarende (sansynligvis)
langt mere om digital elektronikdesign og datalogi end du gør. Det
berettiger mig dog ikke til at besvare et simpelt spørgsmål fra dig indenfor
et af de områder med "hold du fingrene fra det og hyr en ekspert til det".
Netop _det_ er da arogant, hvis det er et banalt problem/spørgsmål. Det er
også noget du ikke kan bruge til noget i praksis.
Om du så er ekspert indenfor de områder også, det ved jeg ikke. Det er
heller ikke relevant, da det er et eksempel.

Fra : Arne Keller

Dato : 07-12-04 21:12

Arne Keller wrote:
> Jakob Nielsen wrote:

Jeg prøver lige at læse mit eget svar igen for at se hvor jeg svarer
urimeligt.

> Her er fejlen så åbenlys at selv Windows kan komme med løsningen "bad or
> no conectivity"

Hvilket er helt korrekt, Windows ser så mange fejl på forbindelsen at
den ikke kan betragtes som fungerende, i 99% af de tilfølde jeg ser er
dette et kablingproblem.

> 20 meter er slet ikke for langt, kablet kan uden problemer være op til
> 100 meter, hvis du har anvendt rigtige produkter og rigtig
> installationsteknik.

Her beskriver jeg hvor langt kablet kan være og fremhæver at tingene
skal installeres korrekt

> Hvis du ikke plejer at trække kabler så bliv ved med det.
> Få en som har forstand på det til at lave det for dig i stedet.

Da fejlen helt åbenlyst er i den kabling du har lavet er det efter min
mening ikke fornuftigt at anvende mange timer og måske også materialer
på at få det til at fungere.
Jeg ved for øvrigt heller ikke hvilke produkter der er anvendt, hvilket
jo heller ikke gør det lettere at svare.

> Fejlen er 99% sikkert at du ikke anvender den rigtige
> installationsteknik, spørg leverandøren efter installationsanvisningen
> til det system du anvender.

Her skriver jeg præcist hvad fejlen er og hvordan den kan afhjælpes.
Hvis der er indkøbt fornuftige produkter findes installationsanvisningen
i elektronisk form og kan sendes fra leverandøren.

Er der nogen andre som kan se hvad jeg gjorde forkert ?

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-12-04 22:16

Arne Keller wrote:

> Jeg prøver lige at læse mit eget svar igen for at se hvor jeg svarer
> urimeligt.
> Er der nogen andre som kan se hvad jeg gjorde forkert ?

Uden at kaste mudder - mener jeg at dit svar bare er en forlænget udgave af:
"Gør det rigtigt - så virker det" og det ved manden jo nok godt, så det
er nok ikke det han spørger om.

Det minder om standardsvaret i dk.teknik.el som er "ring efter en
elektrikker"

Hvis dit svar havde været: "Check dine konnektorer, det er det 90+% af
fejlene ligger, specielt at parrene ligger rigtigt" havde det nok været
mere brugbart.

/carsten

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 07-12-04 22:33

> Arne Keller wrote:

> Er der nogen andre som kan se hvad jeg gjorde forkert ?

Ikke mig, men du glemmer at nutidens unge ikke er vænnet til problemløsning,
de vil hellere have severet løsninger end have på peget hvor fejlen er - og
så selv regne løsningen ud

/Brian

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 07-12-04 22:44

> [...]
> problemløsning,
> de vil hellere have severet løsninger end have på peget hvor fejlen er -

Hvor ung er jeg blevet de sidste par timer?

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 07-12-04 22:43

> Her beskriver jeg hvor langt kablet kan være og fremhæver at tingene skal
> installeres korrekt

Ja, det var faktisk et reelt svar. Det druknede desværre nok i det
efterfølgende. Jeg læste det naturligvis, men må nok indrømme at du ikke fik
credit for det senere.

> Er der nogen andre som kan se hvad jeg gjorde forkert ?

Hm. Nu læser jeg lige mit indlæg igen for at se om jeg har været for uklar
og bare forventet at folk forstod situationen.
"Jeg ville lige smide nogle stik og kabler op, for at forbinde to maskiner i
huset, i dag."

Jeg tydeliggører ikke at det drejer sig om een stikdåde og et stik i den
anden ende. Jeg synes nu det fremgår af at der kun er nævnt stik og kabler,
og disse, uden ekstra hardware, går fra en ende til en ende. Det kan derfor
ikke rigtig blive til mere end et kabel med stikdåde eller stik i enden. Der
er også kun beskrevet et kabel.

Jeg synes du overser omfanget af opgaven før du foreslår købt hjælp udefra.
At du til sådan en simpel opgave generelt siger at det skal jeg ikke rode
med og jeg skal købe hjælp, det virker provokerende. Når jeg så læser mig
næste (sikke en masse tid der går med det indlæg, så siger jeg at jeg
ikke er helt åndsvag og at opgaven (den faktisk) er simpel nok. Derefter
kommer jeg med en sarkastisk bemærkning om at skifte en pære.
Til det svarer du endnu mere nedladende. Stadig uden at ville uddybe hvad
det er der afslører min tilsyneladende grændseløse stupiditet.

Anyway... det virker nu. Problemet var så banalt som man kunne vente, og alt
er vel.
Jeg fornemmer at du oprindeligt misforstod omfanget af opgaven og svarede
derefter. Jeg antager at du ikke mente noget ondt med dit svar, selvom det
nemt kunne læses sådan. Dermed er der ikke grund til at bruge mere tid på
det. Jeg mener da ikke jeg har fornærmet dig eller kommet med ubehagelige
antydninger vedrørende din afstamning eller ligende?

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 10-12-04 00:09

Jakob Nielsen skrev:

> [...]
> det er der afslører min tilsyneladende grændseløse stupiditet.
>
> Anyway... det virker nu. Problemet var så banalt som man kunne vente, og alt

Et meget lille spørgsmål - hvad var problemet ?
Du skylder at give løsningen til dem der har forsøgt at hjælpe dig !!!!

Du er selv blevet en erfaring rigere og det må du gerne dele med dem der
har forsøgt at hjælpe dig.

Mvh. Jørgen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 10-12-04 06:48

> Et meget lille spørgsmål - hvad var problemet ?
> Du skylder at give løsningen til dem der har forsøgt at hjælpe dig !!!!

Der er ged i denne gruppe på tdc-serveren. Jeg havde svaret, men kunne
faktisk ikke engang selv se mit svar - og det kan du åbenbart heller ikke.
Jeg kan tilsvarende se på google at der er mange flere indlæg end de få jeg
har set. Nogle har faktisk forsøgt at hjælpe, så for en ordens skyld et link
til min nye erfaring, som nu ikke er så speciel
http://makeashorterlink.com/?S3DB23DF9

> Du er selv blevet en erfaring rigere og det må du gerne dele med dem der
> har forsøgt at hjælpe dig.

Ja, nogen har faktisk forsøgt, så der er linket. Jeg er da mere opmærksom på
at de stik skal klemmes ganske voldsomt sammen, og at det er første sted at
se efter en fejl. Jeg vil bemærke at jeg nærmest aldrig før har oplevet at
samle stik af nogen type så det ikke virkede i første forsøg. Måske min
billige tang er for billig. En kabbellægger ville nok have haft en god tang,
og dermed har Arne jo ret. En professionel kabbelægger havde været absolut
eneste udvej. Tror iøvrigt jeg vil hjælpe alle nye spørgsmålstillere herinde
fremover; "Kontakt en teknikker". Om det er routeropsætning eller
kabellægning, svaret virker lige godt. Jeg kan blive den nye frelser, som
alle kommer til for hjælp Indsæt selv passende mængde ironi.

....det var ikke et forsøg på at puste til gløderne. Bare en sidste en jeg
måte have klemt ud.

Fra : Arne Keller

Dato : 10-12-04 09:37

Jakob Nielsen wrote:
> [...]
snip

> Jeg er da mere opmærksom på
> at de stik skal klemmes ganske voldsomt sammen, og at det er første sted at
> se efter en fejl.

Når jeg læser dine svar kommer jeg frem til at du har anvendt et udtag
(hun) i den ene ende og et stik (han) i den anden ende.

Det er nok en af grundene til at du har fået problemer.

Normalt anvender man udtag (hun) i begge ender, afsluttet i en fast
vægdåse, kablet som anvendes er stift installationskabel, med en solid
kobber leder. Disse udtag er ofte enkle at installere og det er meget
sjældent at der opstår løse forbindelser i disse.
Da hele denne installation er fast opstår der meget sjældent fejl efter
installationen er færdig.

Her tilslutter man så i begge ender et patchkabel, disse kan normalt
ikke betale sig at lave selv da det er meget vanskeligt at få
tilfredsstillende ydelse når de håndfremstilles.
Hvis man absolut vil fremstille et patchkabel gøres det normalt med
blødt kabel, indeholdende 7 eller flere kobbertråde pr leder, stikkene
(han) skal også være beregnet til rundt kabel og bløde ledere.

Den hyppigste fejl i kabling er dårlige patchkabler, enten fordi de er
for dårlige fra starten eller fordi de jo i sagens natur udsættes for
bevægelse og ofte også en del overlast.

> Jeg vil bemærke at jeg nærmest aldrig før har oplevet at
> samle stik af nogen type så det ikke virkede i første forsøg. Måske min
> billige tang er for billig.

Hvis man absolut vil crimpe han stik, findes der tænger som låses indtil
de har været trykket helt i bund. Men igen det er sjældent en god ide.

> En kabbellægger ville nok have haft en god tang,

Først og fremmest kan du se han ville gøre det på en anden måde.

> og dermed har Arne jo ret. En professionel kabbelægger havde været absolut
> eneste udvej.

Næ ikke den eneste, men en gang imellem kan det faktisk være smartere
eller lettere at købe sig til hjælp.
Som når jeg skal have repareret eller serviceret min bil, så afleverer
jeg den til en mekaniker, jeg kunne naturligvis også købe en
servicehåndbog og lidt mere værktøj og så lære at lave tingene selv, mit
personlige valg har så været at bruge min tid på noget andet.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 10-12-04 11:14

> [...]
> sjældent at der opstår løse forbindelser i disse.
> Da hele denne installation er fast opstår der meget sjældent fejl efter

Det var også min oprindelige plan. om ikke af andre grunde så fordi det
ville give den pæneste og mest reelle løsning. Nu havde jeg imidlertid ikke
mange "hunner", og udtaget skulle være et utilgængeligt sted, så jeg tog den
hurtige grimme løsning. Jeg er enig i at det er nemmere at montere en
stikdåse end et hanstik.

> Her tilslutter man så i begge ender et patchkabel, disse kan normalt ikke
> betale sig at lave selv da det er meget vanskeligt at få tilfredsstillende
> ydelse når de håndfremstilles.

Jeg kan godt se din pointe i at lave hun til hun, og så anvende kortere han
han kabler til egentlig tilslutning.

> Hvis man absolut vil crimpe han stik, findes der tænger som låses indtil
> de har været trykket helt i bund. Men igen det er sjældent en god ide.

Låser stikket fast så det ikke kan komme ud før den har været helt lukket?
Det lyder som en ret fiks mekanisme, hvis man laver mange monteringer. For
folk som mig er det sikkert tilstrækkeligt at være lidt mere omhyggelige.

> [...]
> lidt mere værktøj og så lære at lave tingene selv, mit personlige valg har
> så været at bruge min tid på noget andet.

jojo, men du afleverer den vel ikke til en mekaniker hvis du skal have nye
viskerblade på? Ikke med mindre han tilbyder at montere dem gratis hvis du
køber hos ham, og så er det lidt en anden historie end at betale 500+ for
det, som jeg forventer en kabelteknikker ville koste. Hvis jeg ikke havde
sjusket, så havde systemet været oppe at køre indenfor 30 minutter incl.
huller i væg og kabelgennemføring.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-12-04 11:19

Jakob Nielsen <a@b.c> skrev 2004-12-10:

> det, som jeg forventer en kabelteknikker ville koste. Hvis jeg ikke havde
> sjusket, så havde systemet været oppe at køre indenfor 30 minutter incl.
> huller i væg og kabelgennemføring.

Og så er der nok aldrig nogle der har taget skade af at lære/prøve noget nyt!

Thomas

Fra : *XxX*

Dato : 07-12-04 22:23

> [...]
> burde da ikke være for langt, vel? Kan det være et dårligt kabel jeg
> anvender, dårlig forbindelse i et stik, eller hvad skal jeg se efter?

At det er de rigtige par du bruger til det. eller hvis kablet er defekt,
tjek evt også om det er cat 5 eller mere.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 07-12-04 22:30

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> Nu plejer jeg ikke at trække kabler, så jeg er lidt på herrens mark. 20m
> burde da ikke være for langt, vel? Kan det være et dårligt kabel jeg
> anvender, dårlig forbindelse i et stik, eller hvad skal jeg se efter?

Tja, du ved det sikkert selv, og kan så efterfølgende belærer mig om det.
Men det tyder meget på at du har forbundet dit stik forkert og ikke
overholdt standarden for hvilke par der bruges til hvad og dermed hvilke
ledere der skal sidde hvor i dine stik.

Hint: http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php#farve

/Brian

Fra : Steffen Moeller

Dato : 08-12-04 18:58

On Tue, 7 Dec 2004 19:32:34 +0100, "Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote:

>Jeg ville lige smide nogle stik og kabler op, for at forbinde to maskiner i
>huset, i dag. Det gik hurtigt nok, men forbindelsen på 20m har et pakketab
>ved ping på ca 50%, og forbindelsen er generelt uanvendelig.

Du har helt klart benyttet en halvleder til forbindelsen - det kan
nemt påvises ved at betragte pakketabet

Spøg til side.

Sæt duplex og hastighed på netkortene , og benyt et kabel som du er
sikker på fungerer - sæt evt udstyret i nærheden af hinanden, hvis dit
ekstrakabel ikke er langt nok.

Du kontroller derefter at forbindelsen er iorden - benyt ping som du
allerede har gjort - Dette gøres for at verificere at du ikke slås med
hardwareproblemer.

Tag nu den brugsforvirring og følg denne slavisk - husk at det ikke er
ligemeget hvordan kablet er samlet.

For at få en ordentlig forbindelse, så er det meget vigtigt at du
benytter det korrekte kabel (cat 5 hvis du skal køre 100 mbit), de
rigtige stik, at snoningen i kablet ikke er fjernet mere end højst 1.5
cm i hver ende, samt at de forskellige farver inde i kablet er
forbundet korrekt - det er ikke nok at der er forbindelse fra stik til
stik (kablet er ikke parsnoet for at det skal se pænt ud ).
Kontrollér at dit kabels farvekoder passer med den beskrivelse du har
downloadet - hvis ikke, så find en beskrivelse der passer til kablet,
eller køb et nyt kabel.

Det bedste råd jeg kan give hvis man "vil selv", er at du kontakter en
der har erfaring med dette, eller hvis dette ikke er en mulighed for
dig, så indkøb en god håndfuld stik, og eksperimenter med netkabler af
meget kort længde for at spare på det ellers spildte kabel. - kender
du ikke en elektriker med dataerfaring, eller måske en telefonmontør?

Husk at du skal være tålmodig - selv de bedste forsøger ikke at lave
arbejdet hurtigere end man kan, da det som regel ender med at man skal
spilde en masse tid på at rette sine egne fejl!

Sidst men ikke mindst. - Du må ikke forvente at du opnår en
besparrelse på de første par stik som du laver det er ikke utænkeligt
at du skal bruge 10-15 stik førend at du får sat dem helt korrekt på
kablet, så hvis du kun skal bruge et enkelt eller to, så ville jeg
selv få en fagmand til at lave kablet i den rigtige længde.

Held og lykke.

/Steffen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 10-12-04 06:58

Tak for svaret. Beklager at jeg først nu opdager at det var der men
jeg ikke kunne se det. Det et reelt forsøg på at hjælpe Denne
post er sendt via google, hvilket den sikkert også skriver et sted
når jeg afsender.

Som du måske kan se i sidste post fra mig, så var problemet så
simpelt som sjusket monteret stik. Du har ret i at det er en bøvlet
affære at montere rj45 sammenlignet med så mange andre stiktyper. Man
kan være fristet til at "untwiste" de par en del længere tilbage en
1.5cm, men jeg modstod dog fristelsen, da jeg trods alt kendte deres
betydning. Af samme grund blev lederne monteret i korrekt rækkefølge
i stikkene.
Jeg kendte nu ikke til de cat-typer for netkablerne. Burde måske læse
lidt op på før næste indkøb Jeg fandt det billigste der var. I
sidste ende var det så ikke et problem, men måske det er ved længere
strækninger?