CSS heading - 2 x grafik?
Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 14:15

Hej
Har lavet en del ændringer, alt er nu lagt om fra frames til
css-baseret...:)

Alt validerer, men jeg har et lille problem (flere egentlig - men et for
nu..):

Siderne er lavet med en div.heading, en div.leftcol med menu og en
div.indhold. Alt lavet, så det ser OK ud i IE, Opera og FF i opløsninger
fra 640x480 til i hvertfald 1024x768. Godt nok så langt...

I div.heading vil jeg gerne have et billede i venstre side, der fader ud
mod højre til baggrundsfarven, som er hvid. I højre side vil jeg have en
text (*) /logo, der flyder mod venstre, hvis browseren bliver gjort
mindre. Men det kan jeg ikke lige hitte ud af...

www.sydbank.dk (toppen) viser et snelandskab, der fader og et logo i
højre side, der rykker ind til venstre efter browserens størrelse
Det er noget i den retning jeg vil have det til...

(*) Har prøvet med almindelig tekst, men så står det godt nok til højre,
men oppe i hjørnet, og ikke midt i headingfeltet (vertikalt), som er
50px højt med en border på 6px. Har derfor lavet en "tekst" som et
grafikelement i PSP på hvid baggrund. Hele elementet er 50px højt, og så
står det i midten, så det er OK for nu...

Her er (noget af) min style.css:

div.header{

color :#000080;
background-color:#ffffff;
background-image:url("grafik/www.gif");
background-repeat:no-repeat;
background-position:right;
border-top-width:1px;
border-bottom:6px solid #000099;
width :100%;height :50px
}

Har også andre spørgsmål til CSS, men det må vente...

Har søgt en del, kigget hos activedeveloper.dk (hvor menuen er nuppet
fra), hjemmesideskolen.dk, html.dk, html-faq.dk osv og har google't
rundt i nogle dage, men ikke rigtig fundet svaret...

Ideer?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-12-04 22:51

Thore <dinotecATmail.dk> skrev:

> Det er noget i den retning jeg vil have det til...

Giv lige et link til din side, så vi kan se hvad du allerede har
lavet - så vil det være meget nemmere at hjælpe dig!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 23:07

On Fri, 10 Dec 2004 22:51:25 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Giv lige et link til din side, så vi kan se hvad du allerede har
>lavet - så vil det være meget nemmere at hjælpe dig!

Ja, selvfølgelig...

www.dinotec.dk

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen

(Erstat evt. AT med @ hvis du mailer direkte)

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-12-04 14:47

Thore <dinotecATmail.dk> skrev:

> vil jeg gerne have et billede i venstre side, der fader ud mod
> højre til baggrundsfarven

Du skal faktisk have to headere - den ene med dit fadede
billede - den kan du placere med position:absolute; - og så
den andet billede ovenpå.

Du er så nødt til at gøre http://www.dinotec.dk/grafik/www.gif
transparent.

Du kan se hvordan jeg har placeret #topbar på
http://html-faq.dk/2003.asp - her lægger du bare dit fadede
billede ind.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 23:16

On Sat, 11 Dec 2004 14:46:37 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
>
>Du er så nødt til at gøre http://www.dinotec.dk/grafik/www.gif
>transparent.
>
>Du kan se hvordan jeg har placeret #topbar på

Tak for hurtig info...
Jeg har leget lidt med det, og det fungerer fint..:)

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-12-04 23:22

Thore <dinotecATmail.dk> skrev:

> Jeg har leget lidt med det, og det fungerer fint..:)

Det ser fint ud!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 23:35

On Sat, 11 Dec 2004 23:22:29 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Det ser fint ud!

Tak..!

Jeg fandt ikke ud af den store forskel mellem class og id, men det må
jeg lige læse lidt mere om..
Jeg har imidlertid fundet et andet lille problem med FF og link til
"toppen af siden", men har lavet et nyt indlæg, så <subj> ikke
smuldrer..:)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-04 23:49

Thore skrev:

>Jeg fandt ikke ud af den store forskel mellem class og id

Når man har defineret en klasse, kan den bruges uendeligt mange
gange på samme side. Id må kun bruges ét sted.

Jeg bruger klasser til det hele undtagen til markering af et sted
man skal kunne springe til på en side.

--
Bertel